Francuskie okręty spod żagla i pary (1)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie początkowego uzbrojenia i losów jeszcze trzech liniowców typu Temeraire : IMPETUEUX (25.10.1787), AQUILON (1789) i SUFFREN (1791).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1158
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie rzeczywiście chodziło mi o cuiresses de croisiere. Poproszę o identyczne przetłumaczenie następujących terminów:
Canonnieres etrangeres
Canonnieres cuirassees
Canonnieres cuirassees etrangeres
Chaloupes canonnieres et canonnieres fluviales.
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Impetueux – zbudowany w Rochefort. Uzbrojenie: 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. Zdobyty przez Anglików 1.06.1794 w bitwie 13 Prairiala (Sławnego Pierwszego Czerwca) i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, ale nie wcielony do aktywnej służby, spłonął w wyniku wypadku w Portsmouth 24.08.1794.

Aquilon - zbudowany w Rochefort, zwodowany 8.06.1789. Uzbrojenie jak Impetueux. Zdobyty przez Anglików 1.08.1798 w bitwie pod Abukirem i włączony do Royal Navy jako Aboukir. Nie wcielony do aktywnej służby. Rozebrany 1802.

Suffren – zwodowany w Breście 31.05.1791. Uzbrojenie: 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f i 4 haubice 36-f albo 20 x 6-f i 6 haubic 36-f. Przemianowany 20.05.1795 na Redoutable. Zdobyty przez Anglików w bitwie pod Trafalgarem 21.10.1805, zatonął w sztormie po bitwie następnego dnia.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Canonnieres etrangeres – kanonierki innych państw;
Canonnieres cuirassees – kanonierki opancerzone;
Canonnieres cuirassees etrangeres - opancerzone kanonierki innych państw;
Chaloupes canonnieres et canonnieres fluviales – małe kanonierki (dosłownie szalupy kanonierskie) oraz kanonierki rzeczne.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6707
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze: Canonnieres cuirassees – kanonierki opancerzone;
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Czy kanonierki pancerne , podobnie krazowniki pancerne a nie krazowniki opancerzone.

AvM
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1158
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie poproszę o udzielenie informacji co do uzbrojenia okrętów niektórych typów. Poproszę o uzupełnienie (typy podane na których te działa występowały):
193mm L/... M1866 typy Embuscade,Tarreau
193mm L/... M1870 typy Duquesne,Tourville,Laperouse
163mm L/... M1860 typ Magenta
163mm L/... M1864 typ Provence
140mm L/... M1870 typy Amiral Duperre, Redoutable, Colbert, Ocean
99mm L/... M... typy Sfax, Condor, Tage
65 mm L/... M... typy Ernst Renan, Edgar Quinet, Leon Gambetta. Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Francuskie działo 16 cm M1860 było gwintowanym działem odtylcowym, o kalibrze (rozumianym jako średnica przewodu lufy) 164,7 mm, długości przewodu lufy 16,7 kalibru, ważącym około 3,6 tony i wyrzucającym pociski o masie 45 kg z prędkością wylotową 322 m/s. Żeliwna lufa wzmocniona była w strefie zamkowej pierścieniem ze stali pudlarskiej. Zamek śrubowy z niepełnym gwintem, uszczelnienie za pomocą stalowej membrany. Takie występowały na okręcie Magenta. Jednakże trzeba uważać, bowiem istniał inny wzór działa 16 cm z 1860, oznaczony identycznie i o tym samym kalibrze, lecz będący odprzodową armatą gwintowaną. Ponieważ w swoich pierwszych działach gwintowanych Francuzi zastosowali system La Hitte’a, z pociskami brodawkowymi, a kaliber takiego pocisku mierzony bez brodawek wynosił 163 mm, można równie prawdziwie określać kaliber tych armat na 163 mm.

Działo 16 cm M1864 (z Provence) było wersją rozwojową działa odtylcowego M1860 i charakteryzowało się przede wszystkim większą liczbą stalowych pierścieni wzmacniających. Gwint lufy był trzy- lub pięcio-bruzdowy, podobnie jak w armacie 193 mm.

W tym miejscu stajemy jednak przed pewnym problemem. Interesuję się każdym działem okrętowym, dużym czy małym, każdego państwa, ale do roku 1860. Po tej dacie zwracam uwagę tylko na największe, wyznaczające trendy rozwojowe w budownictwie okrętowym – czyli we francuskiej marynarce armaty 24 cm, 27 cm, 305 mm, 34 cm, 37 cm, o których coś tam mógłbym istotnego powiedzieć. Natomiast informacji o artylerii średniego i małego kalibru po 1860 musi Pan szukać u kogo innego.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Bardzo proszę o opisanie początkowego uzbrojenia i losów trzech liniowców typu Temeraire : ARGONAUTE (1798), AIGLE (1800) i TONNERE (1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Argonaute zwodowany w Lorient 22.12.1798. Walczył pod Trafalgarem 21.10.1805 po czym schronił się do Kadyksu i został tam zablokowany przez Anglików. Był i tak w złym stanie, więc Francuzi wymusili na Hiszpanach wymienienie go na hiszpański 74-działowiec Vencedor, na który 18.12.1806 przeszła załoga Argonaute. Ten ostatni został oficjalnie wcielony do hiszpańskiej marynarki wojennej pod nazwą Argonauta, ale wg niektórych źródeł Hiszpanie nigdy nie wyposażyli go do aktywnej służby. Podobno zatonął w sztormie u zachodnich wybrzeży Sardynii w październiku 1810.

Aigle zwodowany w Rochefort 6.07.1800. W 1802 wysłany z Brestu do Genui z eskadrą Bedouta w celu przetransportowania polskich żołnierzy na San Domingo! W 1803 przewiózł żołnierzy z Livorno do Cap Français. Zdobyty przez Anglików w bitwie pod Trafalgarem, zatonął następnego dnia w sztormie przy El Puerto de Santa Maria blisko Kadyksu.

Tonnerre zwodowany w Breście 9.06.1808. Należał do eskadry stojącej na redzie wysepki Aix, zaatakowanej w słynny sposób przez komandora Cochrane’a 12.04.1809; uciekając przed branderami wszedł na mieliznę, został podpalony i wyleciał w powietrze.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

P.S. Zapomniałem podać uzbrojenie początkowe tych trzech liniowców typu Temeraire. W projekcie wszystkie: 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f i 4 haubice 36-f. Tonnere, zwodowany z dużym opóźnieniem, powinien był otrzymać 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f i 10 karonad 36-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź, bardzo proszę o podobne opisanie liniowca BOREE (1785). Proszę także o opis danych i losów liniowców PEUPLE (1803) i MARENGO (1807). Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Boree to kolejny 74-działowiec typu Temeraire. Zwodowany w Lorient 17.11.1785. Uzbrojenie pierwotne 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. W lutym 1793 wycofano go ze służby, a w kwietniu 1794 nakazano „ostrzyżenie” do wielkiej fregaty w Rochefort (lub Breście) i przemianowano na Ca Ira, by jeszcze w tym samym roku zmienić nazwę na Agricola. Jako fregata miał – przynajmniej nominalnie – 28 dział 36-f w baterii oraz 20 dział 18-f na pokładach odkrytych. Od 1796 hulk szpitalny w Rochefort, rozebrany tamże w 1803.

Właściwie okrętów Peuple z 1803 i Marengo z 1807 w ogóle nie było.
Pierwszy z nich, trójpokładowy liniowiec 120-działowy typu Etats de Bourgogne, nazywany został istotnie Peuple w czerwcu 1794, osiem miesięcy po położeniu stępki w Breście, ale już w lipcu przemianowano go na Vengeur, pod tą nazwą zwodowano 1.10.1803 i pod nią służył do 1805, kiedy to zyskał kolejną nazwę – Imperial. Wyporność 5095 ton, wymiary 63,86 x 16,25 x 8,12 m. Załoga: 1130 ludzi. Uzbrojenie: 32 x 36-f, 34 x 24-f, 34 x 12-f, na otwartych pokładach 18 x 8-f i 6 haubic 36-f. Projektant Jacques-Noel Sane.
Imperial został spalony przez Anglików w lutym 1806 po bitwie pod San Domingo.
Drugi z wymienionych to trójpokładowy liniowiec 120-działowy typu Souverain, który tylko planowano nazwać Marengo, ale już w roku położenia stępki, albo nawet prawie rok wcześniej, przemianowano na Ville de Vienne, zaczęto budować w Rochefort 13.06.1807, od 1814 do 1815 trzykrotnie przemianowywano na Comte de Artois, Ville de Vienne i Comte d’Artois, by w 1830 nadać nazwę ostateczną – Ville de Paris. Przez cały ten czas okręt stał na pochylni, bowiem zwodowano go dopiero 5.10.1850, przeszło 43 lata po położeniu stępki!
Wyporność 5033 tony, wymiary projektowe 63,86 x 16,25 x 8,12 m. Projektant Jacques-Noel Sane. Uzbrojenie planowane w 1807: 32 x 36-f, 34 x 24-f, 34 x 12-f, na otwartych pokładach 14 x 8-f i 12 karonad 36-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1851: 4 x 50-f i 24 x 30-f oraz 4 działa haubiczne 22 cm; 28 x 30-f i 6 dział haubicznych 22 cm; 34 x 30-f; na spardeku 12 dział haubicznych 16 cm. Ville de Paris walczył w wojnie krymskiej 1854-55 na Morzu Czarnym. W latach 1857-58 przebudowany na liniowiec śrubowy, w 1870 zdegradowany do transportowca, 1881-1898 hulk, sprzedany na rozbiórkę 1898.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowedź.
Bardzo proszę o opis uzbrojenia początkowego oraz losów okrętów liniowych ALGESIRAS (1804) oraz INFLEXIBLE = GOLYMIN (1809), należących do typu Grand Modele.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Algesiras zwodowano w dzielnicy Caudan w Lorient 8. lub 9.07.1804. Uzbrojenie początkowe: 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f i 4 haubice 36-f. Walczył 22.07.1805 w bitwie pod Finisterre, a 21.10.1805 pod Trafalgarem i został zdobyty przez Anglików. Jednak w sztormie po bitwie nie mógł być holowany przez żaden okręt brytyjski i groziła mu zagłada. Jeńcy francuscy przekonali angielską załogę pryzową, aby dla ocalenia życia wszystkich zwrócili okręt Francuzom (ten epizod, w zależności od stopnia szowinizmu jest zresztą przedstawiany w różnych wersjach, co praktycznie nie ma żadnego znaczenia) – wspólnie udało się go po nadludzkich wysiłkach doprowadzić do Kadyksu 25.10.1805. Nie opuścił już jednak tego portu i po zmianie sojuszy Hiszpanie zajęli go 14.06.1808. Został wcielony do marynarki hiszpańskiej zasadniczo bez zmiany nazwy, ale zapisywanej najczęściej w hiszpańskiej formie Algeciras. Hiszpanie używali go od stycznia 1809, głównie do przewożenia ludzi i materiałów – zawoził hiszpańskiego ambasadora do Anglii (tam okręt remontowano), przywoził zaopatrzenie wojskowe, kursował między Hawaną i Veracruz a Kadyksem, m.in. w charakterze okrętu skarbowego, transportował jeńców francuskich do Wielkiej Brytanii (1810/1811), żołnierzy hiszpańskich do Meksyku (1812). W 1826 spłonął w zatoce Kadyksu, podpalony w trakcie nieostrożnie prowadzonych prac przy konserwacji kadłuba.

Golymin – liniowiec budowany w tym samym miejscu, co Algesiras, pod planowaną nazwą Inflexible, zwodowany 8.02.1809 już pod nazwą Golymin (polski Gołymin, pod którym Francuzi 26.12.1806 przetrzepali skórę Rosjanom – niestety nie dość dobrze). Uzbrojenie: 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f i 10 karonad 36-f. 23.03.1814 szkwał rozbił ten okręt na skałach w kanale wejściowym do Brestu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opisy liniowców.
Bardzo proszę o podobne opisanie okrętów DUQUESNE (1811) oraz MONTENOTTE = DUGUESNE (1814).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie jestem pewien, czy rzeczywiście o ten okręt Panu chodzi, ale dokładnie 5.02.1811 marynarka francuska wzbogaciła się o liniowiec Duquesne, który należał do niej już od 1809, tyle że nie nosił wcześniej tej nazwy. Był to rosyjski 74-działowiec Moskva zwodowany 3.06.1799 w Archangielsku, należący do 19-jednostkowego typu Jarosłav. Projektant A.S. Katasanov. Wymiary 51,9 x 14,2 x 6,1 m. W 1805 wszedł w skład skierowanej na Morze Śródziemne eskadry wiceadm. Sienjawina, współpracującej z Brytyjczykami w operacjach przeciw francuskim punktom w tym rejonie. Kiedy w wyniku traktatu podpisanego w Tylży w 1807 Rosja przeszła do obozu napoleońskiego, rosyjskie okręty z różnym skutkiem próbowały uciec z Morza Śródziemnego, na którym panowała Royal Navy. Liniowiec Moskva dotarł tylko do Tulonu, gdzie przestał bezczynnie 22 miesiące, zanim car podjął decyzję o przekazaniu okrętu pod koniec 1809 roku Francuzom. W 1810, jeszcze przed nadaniem nazwy Duquesne, został wydany rozkaz o przekształceniu jednostki w szkołę marynarki francuskiej w Tulonie. Skreślony z listy floty 12.08.1815.

74-działowiec Montenotte budowano w zajętej przez Francuzów Wenecji od 1811 r. Projektant Jacques-Noel Sane. Należał to tzw. „małego modelu” (Petit modele) opracowanego specjalnie z myślą o mniejszych stoczniach i portach, głównie poza terytorium Francji właściwej. Wymiary 54,92 x 14,30 x 6,91 m. Projektowane uzbrojenie: 28 x 36-f, 30 x 18-f, 14 x 8-f i 10 karonad 36-f. Jego budowy nie dokończono do 1814, kiedy Wenecja znalazła się w rękach Austriaków. Wg strony Pothkana zdobywcy przemianowali go na Kulm, ale też nie ukończyli.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany