Roboty nadchodzą, żegnajcie marynarze?

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Czy okręty- roboty zastąpią współczesne załogowe okręty podwodne?

tak
3
25%
nie
9
75%
 
Liczba głosów: 12

poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Roboty nadchodzą, żegnajcie marynarze?

Post autor: poszukiwacz »

http://www.op.osw.pl/op/czytelnia/?aid= ... 51ae75e703
"Talisman" pierwszym bezzałogowym bojowym okrętem podwodnym
Portland, Wielka Brytania - Talisman, opracowany przez BAE Systems bezzałogowy okręt podwodny (UUV), dokonał kolejnego przełomu, stając się pierwszym podwodnym bezzałogowcem zdolnym do odpalania i kierowania uzbrojenia. Wydarzenie to miało miejsce podczas prób morskich u wschodniego wybrzeża Anglii.
Dokonano także pierwszego zdalnego odpalenia z pokładu Talismana systemu niszczenia min morskich Archerfish. Świadkami wydarzenia byli członkowie delegacji amerykańskiej Marynarki Wojennej. Następnie system przesłał do Talismana dane o celu i dokonał symulowanego zniszczenia celu. Podczas kolejnej misji, także wykonywanej z pokładu UUV Talisman, Archerfish z powodzeniem zidentyfikował i namierzył uniwersalną minę ćwiczebną (BAE Systems VEMS), udowadniając, że połączenie możliwości obydwu produktów zwiększa ich potencjał bojowy.
Opracowanie Talismana jest jednym z przykładów tzw. szybkiego tworzenia prototypów przez BAE Systems. Proces ten polega na jednoczesnym projektowaniu, dopracowywaniu i przeprowadzaniu prób zamiast tradycyjnego stopniowego procesu opracowywania urządzenia. Możliwość wdrożenia takiego rozwiązania jest jednym z kluczowych wymagań postawionych przez Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii w dokumentach określających strategię pozyskiwania technologii obronnych (Defence Industrial Strategy i Defence Technology Strategy).
"Szybkie tworzenie prototypów to proces, dzięki któremu osiąga się 90% wyników przy 10% kosztach - i osiąga się to szybko. Dzięki doświadczeniu wszystkich działów BAE Systems udało nam się wykonać próby morskie w 364 dni po podpisaniu porozumienia o rozpoczęciu programu. Tradycyjnymi metodami trwałoby to około pięciu lat" - wyjaśnia kierownik projektu UUV, Andy Tonge. "Talisman jest przykładem, jak szybkie tworzenie prototypów może pozwolić przemysłowi na jeszcze skuteczniejsze spełnianie wymagań odbiorcy."
Opracowany przez dział BAE Systems Underwater Systems Talisman jest pierwszym na świecie wielozadaniowym, bojowym, bezzałogowym okrętem podwodnym (UUV), który wykazał zdolność do przenoszenia różnego rodzaju uzbrojenia i środków łączności. Zintegrowanie systemu Archerfish czyni z Talismana pierwszy w świecie autonomiczny system przeciwminowy.
BAE Systems jest międzynarodową firmą, zajmującą się rozwojem zaawansowanych systemów obronnych i lotniczych, ich dostawami i serwisem. Specjalizuje się w technologiach lotniczych, lądowych, morskich i kosmicznych. Projektuje i produkuje samoloty wojskowe, okręty nawodne i podwodne, systemy radarowe, awioniczne, komunikacyjne i elektroniczne, a także systemy broni kierowanych oraz zapewnia obsługę posprzedażną tych produktów. BAE Systems zatrudnia 86 000 pracowników na całym świecie, a sprzedaż spółki w 2005 roku przekroczyła 15,4 mld GBL (28 mld US$).
Źródło: netPR
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W zeszlym roku w Niemczech pewna gospodyni domowa wygrala proces z komputerem. Otoz urzad telekomnikacji przeslal jej olöbrzymi rachunek telefoniczny. doszlo do sprawy sadowej Urzad powolywal sie na swoje komputery, a sad )majacy tez chyba doswwiadczenie z komputerami ) zakwesionowal system weryfikacji , "bo przeciez komputery sa tez omylne" . Nie mialoby to nic wspolnego ze sprawami morskimi , gdyby nie te komputery. Ostatnio na discovery ogladalem program o lotniskowcach . Logistyka lotow jest jednak robiona recznie, proby skomputeryzownaia skonczyly sie fiaskiem. Podobnie po 11 wrzesnia , kiedy w ciagu 2 godzin sprowadzono na lokalne lotniska cala flote powietrzna znajdujaca sie nad USA , w komentarzach dowiedzialem sie ze tylko czesciowo wykorzystano progtramy przygotowane na rok 2000, a opracowanie planu takiej synchronizowanej akcji nie jest mozliwe.Zreszta na lotniskach i centrach kontroli lotow nadal uzywa sie klockow. Nie mowiac juz o teoretycznie latwiejszym kontroli ruchu samochodow , nie jest w dzisiejszych czasiach to mozliw ze wzglediow i technicznych i prawnych - bo kto bylby sprawcawypadku -programista ?

Teorie i historie SF od wielu lat strasza tego typu scenariuszami, ale na razie droga daleka. A specjalistow i tak brakuje w kazdej branzy.

AvM
Paco
Posty: 72
Rejestracja: 2006-06-05, 19:11
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paco »

Myślę, że na pewno nie zastąpią a po prostu staną się częścią marynarki, elementem stale obecnym, ale na pewno nie jedynym. Analogicznie jak w lotnictwie.
Maciej Błocki
ODPOWIEDZ