W polowie lat 30’ Wlochy nawiązały dosc bliskie kontakty z Chile, wkrotce marynarka tego panstwa ogłosiła,ze zamierza modernizowac swoja flote, miano m.in. budowac krazownik(i). Wlosi ofkors rzucili się z projektami, ale Latynosi postawili warunek, ze ma to być okret z aramatami 203mm, czego z racji postanowien traktatu londyńskiego Wlochy nie mogly zrealizowac (zakaz budowy dla siebie lub na export krążowników większych niż 8000ts i 155mm). Zatem klapa, Latynosi przenieśli się na Holendrow i Finow (ciekawe co tam Finowie mieli do zaproponowania?). Pozniej zgodzili się na 152mm, Wlosi wrocili, ale i tak nic z tego nie wyszlo.SmokEustachy pisze:Podaj cos wiecej.seawolf pisze:"Dziwne, że okręt ten nie miał naśladowców w innych flotach, szczególnie tych mniejszych"
Nieprawda, Deutschlandy wzbudzily duze zainteresowanie innych, mniejszych flot. Podobne okrety proponowali Wlosi m.in. Rumunii i panstwom Ameryki Poludniowej. Dlaczego ich nie zbudowano to juz innz historia.
Holendrzy poszli bardziej ambitnie, wzorujac sie bardziej na Scharnhorscie.
NIemniej ja pisalem o nasladowcach, a tych to jakos nie bylo.
Nawet Szwedzi mieli cos zbudowac z nadbudowka AGS
Ciekawiej sprawa wyglądała z Rumunami, których gospodarka dobrze sobie jakos radzila, wiec tez rzucili się na krazowniki. Chcieli krazownika opancerzonego, 10000ts, 6x280mm. Kontrakt był już blisko, ale wybuchla wojna, Wlosi wstrzymali wszelkie prace (exportowe) w stoczniach, aby w razie potrzeby mieć wolne pochylnie dla Regia Marina. Cos tam kombinowali ze stocznia w Galaczu, ale sprawa się rozeszla.
Stocznia Ansaldo przygotowala rozne projekty, m.in. krazownik 8000ts, 176m, 6x203mm po 3 w dwoch wiezach na dziobie i rufie. Przedstawiono go Rumunom jak i Chilijczykom oraz, w wersji 6x254mm, Argentynie. Inny projekt dla Rumunii miał już 10500ts standard, 187m i 6x280mm – jakby żywcem przeniesiony Deutschland.
Wrazenie wywolanie przez panzerschiffe musialo być wiec spore, na tyle duze, ze Wlosi uznali iż maja szanse eksportowe proponując tego typu okrety, a male floty chetnie widziałyby cos takiego w swojej flocie.
OW 4/98, w skrocie.