Francuskie okręty spod żagla i pary (1)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pozostałe fregaty typu Galathee (Galatee).
1) Decade – zwodowana 10.10.1794 w Bordeaux pod nazwą Decade Francaise, w maju 1795 przemianowana na Decade. Uzbrojenie: 28 x 12-f, 10 x 6-f. Zdobyta przez Anglików 24.08.1798 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Zmierzono jej 915 ton, 143’8,5” x 38’0” x 11’8”. Sprzedana 1811.
2) Fleur de Lys (Fleur de Lis) – zwodowana 2.12.1785 w Rochefort, w 1792 przemianowana na Pique. Uzbrojenie pierwotne: 26 x 12-f, 6 x 6-f. Zdobyta przez Anglików 6.01.1795 w Indiach Zach. i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Zmierzono jej 906 ton, 144’1,5” x 37’9,25” x 11’8”. Weszła na mieliznę u francuskiego wybrzeża 2.07.1798 i została spalona.
3) Galatee (Galathe) – zwodowana 28.06.1779 w Rochefort. Uzbrojenie: 28 x 12-f, 12 x 8-f. W nocy z 23 na 24.04.1795 rozbiła się na skałach Penmarc’h.
4) Railleuse – zwodowana 11.08.1779 w Bordeaux. Uzbrojenie w 1780: 26 x 12-f, 6 x 6-f; w 1797: 26 x 12-f, 8 x 6-f i 2 haubice 36-f. Wycofana z floty 1797, sprzedana 1798, używana jako 36-działowa jednostka korsarska Egyptienne, zdobyta przez Anglików 27.03.1804 i wcielona do Royal Navy pod nazwą Antigua. Zmierzono jej 856 ton, 145’0” x 37’0”. Używana do 1815 jako hulk więzienny na Antigui, rozebrana 1816.
5) Republicaine Francaise – zwodowana 3.01.1794 w Bordeaux jako Republique Francaise, przemianowana w maju 1794 na Republicaine Francaise, w 1795 na Renommee. Zdobyta przez Anglików 12.07.1796 [data dzienna za Troudem, Clowesem i Winfieldem, wielu innych autorów francuskich i angielskich podaje własne daty, każda inna] i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Zmierzono jej 923 tony, 140’6,5” x 38’1,5” x 11’7,5”. Od 1800 transportowiec, od 1805 ponownie fregata, rozebrana 1810.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za szybką odpowiedź. Poproszę o podanie danych i losów okrętów typu Bellone(1807 -10jed.) i Meduse(1782 -8jed). Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za informacje, znalazłem taką fregatę :
[15.09.1837] REINE BLANCHE
Zbudowana w Cherbourgu. Wycofana 23.06.1859.
Bardzo proszę o opis, czy była pojedyncza, a jeśli nie to o opis danych i losów jej i jednostek z tego samego typu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

40-działową fregatę Meduse klasy de 18 zaprojektował Charles Segondat-Duvernet. Została zwodowana w Lorient 18.11.1782. Wymiary 46,64 x 12,02 x 6,17 m. Załoga: 325. Uzbrojenie: 26 x 18-f, 10 x 8-f, 4 haubice 36-f. W wyniku wypadku spłonęła na Atlantyku 3.12.1796.
Jej bliźniaczą jednostką była Didon, zwodowana w Lorient 20.08.1785. W 1792, w czasie pobytu na Antylach, przemianowana przez rojalistycznie nastawioną załogę na Royaliste, w październiku 1792 podniosła białą banderę Burbonów, 11.1.1793 opuściła Martynikę i została przekazana przez swoich oficerów Hiszpanom na Trynidadzie.
Oprócz tej dwójki, w Lorient i Dunkierce zbudowano jeszcze siedem fregat wg planów Segondat-Duverneta, różnie grupowanych, o identycznych (ale tylko teoretycznie) wymiarach głównych, być może będących mniej lub bardziej wiernymi powtórzeniami typu Meduse.
Uranie – zwodowana w Lorient 31.10.1788, uzbrojona początkowo 28 x 18-f, 10 x 8-f, 4 haubice 36-f. Z końcem grudnia 1793 przemianowana na Tartu. Zdobyta przez Anglików 31.12.1796 lub 5.01.1797 i wcielona do Royal Navy początkowo bez zmiany nazwy, od 1798 jako Urania (Uranie). Wymierzona w Anglii na 1100 ton, 154’5” x 40’1,75” x 13’0”. Sprzedana 1807. (Uwaga: niektórzy uważają ją za odrębny typ z pojedynczą jednostką).
Vertu – zwodowana w Lorient 28.06.1794, uzbrojona początkowo 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. Przekazana Anglikom 30.11.1803 przy kapitulacji San Domingo, wcielona do Royal Navy jako Virtu (Virtue), ale nigdy nie wyposażona do aktywnej służby. Wymierzona w Anglii na 1073 tony, 151’0” x 39’8,5” x 11’10”. Rozebrana 1810. (Uwaga: niektórzy uważają ją za odrębny typ z pojedynczą jednostką).
Impatiente - zwodowana w Lorient 12.03.1795, uzbrojona początkowo jak Vertu. Zatonęła 29.12.1796 we mgle u brzegów Irlandii. (Uwaga: tożsama z jednostką tej nazwy typu Desiree/Romaine, prawdopodobnie projekt zmieniony w trakcie budowy).
Amphitrite – zwodowana w Dunkierce 24.09.1805 już po przemianowaniu (w maju 1805) na Milanaise, uzbrojona początkowo jak Vertu, potem 44 do 52 dział. W okresie 30.08.1814-22.03.1815 oraz od 15.07.1815 do końca służyła pod nazwą Sirene. Usunięta z floty 1836.
Iphygenie - zwodowana w Dunkierce 14.07.1813 już po przemianowaniu (w 1807) na Oder, uzbrojona początkowo 28 x 18-f, 8 x 8-f, 8 karonad 24-f. W okresie 30.08.1814-22.03.1815 oraz od 15.07.1815 do końca służyła pod nazwą Themis. Wycofana w 1832.
Nymphe - zwodowana w Dunkierce 28.08.1808 już po przemianowaniu (w 1807) na Vistule, uzbrojona początkowo jak Oder. W okresie 30.08.1814-22.03.1815 oraz od 15.07.1815 do końca służyła pod nazwą Danae. Rozebrana 1818. (Uwaga: inni uważają ją za jednostkę typu Hortense, projektu Jacquesa-Noela Sane).
Perle - zwodowana w Dunkierce 13.08.1813, uzbrojona początkowo jak Oder. Rozebrana 1823.

Typ Consolante, do którego wg niektórych zaszeregowań należała zwodowana w 1807 lub 1808 Bellone, następnym razem.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Reine Blanche była fregatą 50/52-działową klasy de 24. Zgodnie z nazwą klasy powinna nieść w głównej baterii działa 24-funtowe, ale zwodowano ją bardzo późno, a od 1837 jednostki tej kategorii zaczęto uzbrajać w krótkie 30-funtówki na głównym pokładzie. Zaprojektował ją Pierre Leroux. Wymiary 52,46 x 13,40 x 7,05 m, wyporność 2301 ton. Uzbrojenie: 28 x 30-f, 18 karonad 30-f i 4 działa haubiczne 16 cm (też zwane 30-funtowymi). Załoga: 460. Fregata miała bardzo nowoczesny wygląd, zupełnie niepodobny do bardzo bliskich konstrukcyjnie jednostek z epoki napoleońskiej – ciągłe, wysokie nadburcie stałe od dziobu do rufy, ciągły rząd furt na górnym, otwartym pokładzie, okrągła rufa z obszernym, żelaznym balkonem, galion obudowany deskami, bez widoczności kratownicy, itp.
W 1855 brała udział w wojnie krymskiej na Morzu Czarnym, ale raczej tylko jako transportowiec. Wycofana 1858, w 1865 przemianowana na Vigoureux, w latach 1866-84 hulk cumowniczy w Rochefort.
Wg tego samego projektu zbudowano, też w Cherbourgu, fregatę Alceste. Zwodowana 28.03.1846. W latach 1867-68 przekształcona w transportowiec. Wycofana 1886, potem hulk szpitalny do 1891.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź. Dla zainteresowanych http://www.shipscribe.com/marvap/classes.html . Janusz
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6846
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Czyli kawalek:

"Conway's All the World's Fighting Ships 1816-1859" jest dostepny :-=

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Typ Consolante jest trudny do wyróżniania, ponieważ projektant Francois Pestel wzorował się na konstrukcjach Jacquesa-Noela Sane. Siedem fregat tej grupy zbudowano w Saint Malo (czy raczej Saint Servan), dwie w Genui – Danae i Galathee – o dziesiątej nic nie wiem, ale te zaszeregowania i tak są mocno problematyczne. Parametry projektowe: klasa de 18, wymiary w stopach francuskich 143’5” x 37’ x 19”, uzbrojenie 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f.
Consolante – zwodowana 22.07.1800. Zatonęła na Antylach 27.01.1803.
Didon – zwodowana 1.08.1799, zdobyta przez Anglików 10.08.1805 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy; w rezerwie od 1807, rozebrana 1811. (Uwaga: wg niektórych jednostka typu Virginie).
Bellone – zwodowana w 1807 lub 02.1808. Zdobyta przez Anglików 6.12.1810 i wcielona do Royal Navy jako Junon. W aktywnej służbie od 1812, rozebrana 1817.
Italienne – zwodowana 15.08.1806. Po uszkodzeniach w walce 1809, sprzedana do marynarki handlowej 1810.
Piemontaise – zwodowana 15.12.1804 lub 15.11.1804. Zdobyta przez Anglików 8.03.1808 i wcielona do Royal Navy jako Piedmontaise. W aktywnej służbie 1809-1812, rozebrana 1813.
Nereide – zwodowana 12.1808. Zdobyta przez Anglików 26.05.1811 i wcielona do Royal Navy jako Madagascar. W aktywnej służbie 1813-1815, rozebrana 1819.
Illyrienne – zwodowana 11.11.1811, od 30.08.1814 Hermione, w okresie 23.03.1815-14.07.1815 Illyrienne, od 15.07.1814 Hermione. Wycofana w 1841. (Uwaga: wg niektórych zaprojektowana bezpośrednio przez Jacquesa-Noela Sane).
Danae – zwodowana 18.08.1807. Wyleciała w powietrze na redzie Triestu 4.09.1812. (Uwaga: wg niektórych należała do typu Pomone, zaprojektowanego przez Jacquesa-Noela Sane).
Galathee – zwodowana 3.05.1812. Wycofana w 1837, rozebrana w 1838. (Uwaga: wg niektórych zaprojektowana bezpośrednio przez Jacquesa-Noela Sane).
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie poproszę o podanie informacji o okrętach typu Semillante, jak też jednostek Asree i Pallas(obie z 1777) i Calypso ex Duguay Trouin. Janusz
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
Proszę bardzo o korektę danych i opis losów okrętów liniowych 64-działowych: [17.01.1775] SEVERE, [14.01.1774] AJAX. Mam : 1300 ton, 51.20 x 13.20 x 6.70 m, uzbr: 26-24f, 28-8f, 10-6f.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

32-działowe fregaty typu Semillante, klasy de 12. Projektant P.-J. Pennetreau. Około 600 ton, 45,5 x 11,5 x 5,5 m. Uzbrojenie; 26 x 12-f, 6 x 6-f. Zbudowane w Lorient.
Semillante – zwodowana 25.11.1791. Rzekomo przekazana 9.1808 Surcoufowi na Mauritiusie w zamian za zarekwirowanego Revenant, stała się fregatą korsarską Charles, którą w grudniu 1809 zdobyli Anglicy. [Ta romantyczna historia, opowiadana przez Francuzów, jest zmyślona lub silnie zniekształcona – naprawdę po nierozstrzygniętej walce z brytyjską fregatą Terpsichore w marcu 1808 Semillante była tak uszkodzona, że uznano ją za niezdolną do służby bojowej, wyładowano na Mauritiusie po brzegi wcześniej zdobytymi na Oceanie Indyjskim bogactwami i odesłano do Francji, gdzie dotarła w lutym 1809. Wg poważnych źródeł sprzedana z marynarki wojennej dopiero w 1810].
Insurgente – zwodowana 27.04.1793. Zdobyta 8.02.1799 przez amerykańską fregatę Constellation w pobliżu wyspy Nevis i wcielona do US Navy jako Insurgent. We wrześniu 1800 zatonęła z całą załogą w huraganie w Indiach Zachodnich.

Francuzi nie mieli żadnego okrętu o nazwie Asree, ale domyślam się, że miało chodzić o Astree. Ta 28-działowa korweta zdobyta przez Brytyjczyków w 1778 lub 1779 i wcielona do Royal Navy jako Hinchinbrook (Hinchingbroke, Hinchinbrooke) jest o tyle osobliwa, że na pewno istniała, ale nie ma jej w żadnych dokumentach francuskich. Anglicy wymierzyli ją na 115’ x 33’3” i 557 ton tonażu. Zatonęła 19.01.1782 koło Jamajki.

Pallas to 32-działowa fregata klasy de 12, zwodowana w Saint Malo w 1773 jako cywilna jednostka Prince de Conti. Około 570 ton, 39 x 10,9 m. Projektant Leon Guignace. We wrześniu 1777 zakupiona dla marynarki królewskiej i przemianowana na Pallas. Uzbrojenie: 26 x 12-f, 6 x 6-f. Zdobyta 19.06.1778 przez Anglików i wcielona do Royal Navy jako Convert. Anglicy wymierzyli ją na 127’9” x 35’4,25” x 13’9,25” i 706 ton tonażu. Sprzedana 1782.

Calypso to zwodowany 02.1791 w Lorient około 300-tonowy okręt korsarski, zarekwirowany w maju 1795 w Saint Malo przez marynarkę wojenną, wcielony w charakterze korwety 22-działowej i nazwany Duguay-Trouin. Dokładnie rok później przemianowany na Calypso. W lutym 1797 zwrócony właścicielowi, stał się ponownie okrętem korsarskim; w lutym 1798 zdobyty przez Anglików.

Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bliźniacze okręty Severe i Ajax zbudowano w Lorient dla handlu z Indiami. Projektant Antoine Groignard.
Severe należał do M. Rotha; został zakupiony przez marynarkę królewską 11.1778. Walczył w kampanii wschodnioindyjskiej Suffrena 1782. Rozbrojony do fluity, 26.01.1784 zatonął w Zatoce Stołowej u Przylądka Dobrej Nadziei.
Ajax nazywał się początkowo Marechal de Broglie i należał do spółki Becard & Desandrais; w marcu 1774 zakupiła go Kompania Wschodnioindyjska; odbył dwa rejsy do Chin, po czym w kwietniu 1779 został zakupiony przez marynarkę królewską. Od 13.08.1779 nosił nazwę Ajax. Uczestniczył w kampanii Suffrena na Oceanie Indyjskim 1782-1783. Wycofany 1786.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź. Poproszę o opisanie fregat Aglae (1788) i Aigle(1780) oraz korwet typu Arethuse(1798). Janusz
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fregata Aglae należała do klasy de 12. Zwodowano ją w Breście lub w Rochefort 6.05.1788. Około 700 ton, 44,20 x 11,21 x 5,69 m. Uzbrojenie: początkowo 26 x 12-f, 8 x 6-f; potem 26 x 12-f, 10 x 6-f, 2 haubice 36-f. Projektant P. Duhamel. Początkowo służyła raczej w charakterze transportowca wojsk, wydokowana ponownie 15.08.1793 po gruntownym remoncie w Rochefort, w miesiąc później przemianowana na Fraternite. Wyszła z San Domingo do Francji 5.08.1802 i zniknęła bez śladu na Atlantyku.

Fregata Aigle należała do klasy de 12. Zwodowano ja w Saint Malo, w prywatnej stoczni Dujardin, 11.02.1780. Około 650 ton (tonaż mierzony metodą brytyjską 1002 tony), 45,12 x 11,65 x 5,80 m. Projektantem był prawdopodobnie Jacques-Noel Sane. Uzbrojenie: 26 x 12-f, 6 x 6-f.
Początkowo była okrętem korsarskim i dopiero 04.1782 zakupiono ją dla marynarki królewskiej. Zdobyta przez Anglików 14.09.1782 w zatoce Delaware i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy. Zatonęła 19.07.1798 u wybrzeży Afryki Pn.

18-działowe korwety typu Arethuse zaprojektował Jean-Francois Gautier. Około 250-260 ton, 31,2-31,7 x 8,9 x 3,8-4,4 m. Uzbrojenie: 16 x 8-f.
Arethuse zwodowano w Basse-Indre nad Loarą 29.04.1798 jako bryg. Zdobyty przez Anglików 11.10.1799 i wcielony do Royal Navy jako slup (z takielunkiem brygu) Raven. Zatonął 6.01.1804 w pobliżu Sycylii.
Curieuse zwodowano w Nantes 19.06.1799 jako bryg-kanonierkę. Zdobyta przez Anglików 29.01.1801, po walce zatonęła.
Fleche zwodowano w Nantes 20.05.1799. Określana też jako awizo. Zatonęła 6.09.1801 po walce z angielskim okrętem.

Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór,
bardzo proszę o opisanie danych i losów okrętu liniowego MONTEBELLO (1812), szczególnie o zmiany jego uzbrojenia.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Montebello należał do żaglowych trójpokładowców 118-działowych typu Sane-Borda, czy – jak kto woli – typu Souverain. Projektant Jacques-Noel Sane. Dane projektowe: 196’6” x 50’0” x 25’0”. Uzbrojenie planowane: 32 x 36-f, 34 x 24-f, 34 x 12-f, na pokładach otwartych 14 x 8-f i 12 karonad 36-f, czyli de facto 126 dział. Jego stępkę położono w Tulonie 10.1810. Został zwodowany 6.12.1812. Nie zdążył się wiele nawojować do upadku Napoleona (trójpokładowce nadawały się do toczenia walnych bitew, których Francuzi po Trafalgarze panicznie się bali, a nie do działań krążowniczych, w których marynarka cesarska odniosła wiele sukcesów). W 1822 został gruntownie wyremontowany i przebudowany (w 50 procentach) w Tulonie. Miał teraz mocno zmieniony wygląd, wymiary 63,11 x 16,42 (z poszyciem 17,04 m) x 8,12 m, wyporność 5082 tony, uzbrojenie: 32 x 36-f, 34 x 24-f, 34 x 18-f, na pokładach otwartych 20 karonad 36-f. Klasyfikowano go odtąd jako liniowiec 120-działowy. Wg rozporządzenia z 1837 takie okręty miały teraz nosić 32 x 30-f (długie), 32 x 30-f (krótkie) i 4 działa haubiczne 22 cm, 34 działa haubiczne 16 cm, na pokładach otwartych 4 działa haubiczne 16 cm i 16 karonad 30-f. W okresie Montebello 1851-1852 został przekonstruowany na okręt śrubowo-żaglowy. Przedłużono go do 63,30 m (wyporność 4830/5380 ton) i wyposażono w bardzo mały silnik z Indret, o mocy zaledwie 140 (lub co najwyżej 160) koni nominalnych. Załoga liczyła teraz 1063 lub 1130 ludzi. W 1852 jego uzbrojenie tworzyły (jak zwykle, pokładami od dołu): 28 x 30-f (nr 1, czyli najdłuższe i najcięższe tego wagomiaru) oraz 4 działa haubiczne 22 cm (nr 1); 28 x 30-f (nr 2) oraz 4 działa haubiczne 22 cm (nr 2); 34 x 30-f (nr 3); na spardeku 10 dział haubicznych 16 cm (czyli de facto 108 dział). Uczestniczył w wojnie krymskiej na Morzu Czarnym. Od 1860 okręt szkolny artylerzystów. Niósł wówczas: 8 odprzodowych dział gwintowanych 16 cm (wzoru 1858), 2 x 50-f, 6 x 36-f, 8 dział haubicznych 22 cm (nr 1), 8 x 30-f (nr 1); 8 dział haubicznych 22 cm (nr 2), 20 x 30-f (nr 2); 6 x 30-f (nr 3), 6 dział haubicznych 16 cm; na spardeku 2 działa gwintowane 16 cm, 2 x 30-f (nr 4), 12 karonad 30-f (czyli razem 88 dział). W 1867 skreślony z listy floty, do 1889 hulk, w 1889 rozebrany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany