Francuskie okręty spod żagla i pary (1)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
40-działowa fregata Hermione klasy de 18, której budowę nakazano w 1802 w Lorient. Projektant A. Geoffroy. Uzbrojenie nominalne 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. Według pomiarów brytyjskich długość 46,66 m, szerokość 12,15 m, głębokość 3,91 m, tonaż 1086 ton. Została zwodowana 15.11.1803, ale już 26.12.1803 przemianowano ją na Ville de Milan. Zdobyta przez Anglików 23.02.1805 na Bermudach i wcielona do Royal Navy jako 38-działowa fregata Milan. Rozebrana 1815.
40-działowa fregata Minerve klasy de 18, zwodowana w Tulonie 5.09.1794. Projektant Joseph-Marie-Blaise Coulomb (inni twierdzą, że J.-N. Sane). Wymiary: 46,15 x 11,7 x 6,09 m. Uzbrojenie pierwotne 28 x 18-f, 12 x 8-f, potem 28 x 18-f, 6 x 6-f i 14 karonad 32-f. Zdobyta przez Anglików 24.06.1795 i wcielona do RN jako fregata 38-działowa. Weszła na mieliznę pod Cherbourgiem i została zmuszona do opuszczenia bandery przez francuskie kanonierki 3.07.1803. Pod francuską banderą tym razem zaczęła służyć jako Canonniere. W czerwcu 1809 sprzedana na Ile de France z przeznaczeniem na statek handlowy Confiance. Ponownie zdobyta przez Anglików 3.02.1810, ale już nie wcielona do RN.
44-działowa fregata Minerve z 1810 to holenderska jednostka Minerva zbudowana we Vlissingen, zwodowana 7.01.1806. Przypuszcza się, że mogła być skonstruowana wg planów J.-N. Sane. Jak powszechnie wiadomo i jak już wielokrotnie i ja o tym wspominałem, Holandia była traktowana przez Francuzów od 1795 niemalże bez osłonek jako kraj podbity. Ale dopiero w 1810 Napoleon oficjalnie włączył Królestwo Holandii do swojego cesarstwa i stąd wszystkie holenderskie okręty – które nieraz już wcześniej, na rozkaz okupanta, musiały pływać pod francuską banderą (jak właśnie Minerva w marcu 1807) – stały się również formalnie częścią marynarki cesarskiej. Od tego też momentu nazwa fregaty pisana jest jako Minerve. Kiedy Francuzi uciekali z Holandii, Minerve wpadła w ręce zwycięzców 1.08.1814 w Anvers i została ponownie wcielona do marynarki holenderskiej, tym razem naprawdę niezależnej. Przesłużyła w niej do 1835.
44-działowa fregata Uranie klasy de 18 z typu o tej samej nazwie została zbudowana w prywatnej stoczni Entreprise Crucy w Nantes, zwodowano ją 30.10.1800. Wymiary: 47,29 x 12,19 x 5,85 m. Projektant Jean-Francois Gauthier. Uzbrojenie nominalne: 28 x 18-f, 12 x 8-f i 4 haubice 36-f. Na rozkaz swojego dowódcy została spalona 3.02.1814 w Brindisi, aby uniknąć zajęcia przez Anglików.
44-działowa fregata Virginie klasy de 18 z typu (raczej podtypu) o tej samej nazwie została zwodowana w Breście 26.07.1794. Wymiary: 46,47 x 11,92 x 6,17 m. Projektant Jacques-Noel Sane. Uzbrojenie nominalne: 28 x 18-f, 10 x 8-f i 4 haubice 36-f. Zdobyta 22.04.1796 przez Anglików i wcielona do RN jako fregata 38-działowa. Od 1811 hulk, w 1827 sprzedana na rozbiórkę.
Krzysztof Gerlach
40-działowa fregata Minerve klasy de 18, zwodowana w Tulonie 5.09.1794. Projektant Joseph-Marie-Blaise Coulomb (inni twierdzą, że J.-N. Sane). Wymiary: 46,15 x 11,7 x 6,09 m. Uzbrojenie pierwotne 28 x 18-f, 12 x 8-f, potem 28 x 18-f, 6 x 6-f i 14 karonad 32-f. Zdobyta przez Anglików 24.06.1795 i wcielona do RN jako fregata 38-działowa. Weszła na mieliznę pod Cherbourgiem i została zmuszona do opuszczenia bandery przez francuskie kanonierki 3.07.1803. Pod francuską banderą tym razem zaczęła służyć jako Canonniere. W czerwcu 1809 sprzedana na Ile de France z przeznaczeniem na statek handlowy Confiance. Ponownie zdobyta przez Anglików 3.02.1810, ale już nie wcielona do RN.
44-działowa fregata Minerve z 1810 to holenderska jednostka Minerva zbudowana we Vlissingen, zwodowana 7.01.1806. Przypuszcza się, że mogła być skonstruowana wg planów J.-N. Sane. Jak powszechnie wiadomo i jak już wielokrotnie i ja o tym wspominałem, Holandia była traktowana przez Francuzów od 1795 niemalże bez osłonek jako kraj podbity. Ale dopiero w 1810 Napoleon oficjalnie włączył Królestwo Holandii do swojego cesarstwa i stąd wszystkie holenderskie okręty – które nieraz już wcześniej, na rozkaz okupanta, musiały pływać pod francuską banderą (jak właśnie Minerva w marcu 1807) – stały się również formalnie częścią marynarki cesarskiej. Od tego też momentu nazwa fregaty pisana jest jako Minerve. Kiedy Francuzi uciekali z Holandii, Minerve wpadła w ręce zwycięzców 1.08.1814 w Anvers i została ponownie wcielona do marynarki holenderskiej, tym razem naprawdę niezależnej. Przesłużyła w niej do 1835.
44-działowa fregata Uranie klasy de 18 z typu o tej samej nazwie została zbudowana w prywatnej stoczni Entreprise Crucy w Nantes, zwodowano ją 30.10.1800. Wymiary: 47,29 x 12,19 x 5,85 m. Projektant Jean-Francois Gauthier. Uzbrojenie nominalne: 28 x 18-f, 12 x 8-f i 4 haubice 36-f. Na rozkaz swojego dowódcy została spalona 3.02.1814 w Brindisi, aby uniknąć zajęcia przez Anglików.
44-działowa fregata Virginie klasy de 18 z typu (raczej podtypu) o tej samej nazwie została zwodowana w Breście 26.07.1794. Wymiary: 46,47 x 11,92 x 6,17 m. Projektant Jacques-Noel Sane. Uzbrojenie nominalne: 28 x 18-f, 10 x 8-f i 4 haubice 36-f. Zdobyta 22.04.1796 przez Anglików i wcielona do RN jako fregata 38-działowa. Od 1811 hulk, w 1827 sprzedana na rozbiórkę.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź na moje zapytania. Tym razem poproszę o informacje o typie Seine/Gloire: Gloire(1803), President(1804),Topaze(1805). Mam też pytanie odnośnie nie ukończonych jednostek Kenau Hasselaar i Maria Rey-Ersberghen, skąd takie nazwy i czy w ogóle we flocie francuskiej były jakieś kryteria przyznawania nazw. Zauważyłem że "gro" nazw fregat nawiązuje do mitologii greckiej. Janusz
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za poprzednie informacje.
Chciałbym prosić o korekty idodatkowe informacje o trzech późnych fregatach francuskich. Dotąd uzbierałem takie informacje :
Fregata I klasy 60-działowa typu Uranie (1 jednostka)
2560 twyp, 54.52 x 14.52 x 6.24 m, zał. 513, uzbr: bat 28-30f + 2ha220, spk 4ha160, 26ka30f (od 1851 bat 24-30f + 20-30f krótkie + 2-220, spk 2/4-160, 16ka30f)
[28.07.1832] URANIE
UWAGI : Zbudowana w Tulonie (proj. Barailler) (r. 09.1826, s. 20.10.1840). W latach 1851-1855 służyła jako okręt szkolny artyleryjski w Tulonie. Wycofana ze służby 31.12.1864.
Fregata I klasy 54-działowa typu Perseverante (1 jednostka)
2628 twyp, 54.00 x 14.00 x 6.54 m, zał. 513, uzbr: bat 26-30f + 2-50f + 2ha220, bat 2-30f + 22ha160
[28.06.1847] PERSEVERANTE
UWAGI : Zbudowana w Breście (proj. Simon) (r. 01.10.1829, s. 13.07.1854). Wycofana 28.03.1867.
Fregata I klasy 56-działowa typu Vengeance (1 jednostka)
? twyp, 53.64 x 14.00 x 6.50 m, zał. 525, uzbr: 56 dział
[01.07.1848] VENGEANCE
UWAGI : Zbudowana w Lorient (proj. Boucher) (r. 05.10.1829, s. 01.04.1854). Wycofana 19.04.1866, używana jako pływające koszary, 1891 rozebrana.
Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Chciałbym prosić o korekty idodatkowe informacje o trzech późnych fregatach francuskich. Dotąd uzbierałem takie informacje :
Fregata I klasy 60-działowa typu Uranie (1 jednostka)
2560 twyp, 54.52 x 14.52 x 6.24 m, zał. 513, uzbr: bat 28-30f + 2ha220, spk 4ha160, 26ka30f (od 1851 bat 24-30f + 20-30f krótkie + 2-220, spk 2/4-160, 16ka30f)
[28.07.1832] URANIE
UWAGI : Zbudowana w Tulonie (proj. Barailler) (r. 09.1826, s. 20.10.1840). W latach 1851-1855 służyła jako okręt szkolny artyleryjski w Tulonie. Wycofana ze służby 31.12.1864.
Fregata I klasy 54-działowa typu Perseverante (1 jednostka)
2628 twyp, 54.00 x 14.00 x 6.54 m, zał. 513, uzbr: bat 26-30f + 2-50f + 2ha220, bat 2-30f + 22ha160
[28.06.1847] PERSEVERANTE
UWAGI : Zbudowana w Breście (proj. Simon) (r. 01.10.1829, s. 13.07.1854). Wycofana 28.03.1867.
Fregata I klasy 56-działowa typu Vengeance (1 jednostka)
? twyp, 53.64 x 14.00 x 6.50 m, zał. 525, uzbr: 56 dział
[01.07.1848] VENGEANCE
UWAGI : Zbudowana w Lorient (proj. Boucher) (r. 05.10.1829, s. 01.04.1854). Wycofana 19.04.1866, używana jako pływające koszary, 1891 rozebrana.
Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Na razie kwestia nazw.
W tamtej epoce panowała wszechwładna moda na naśladowanie w ubiorach, architekturze, rzeźbie, nazwach itd. klasycznej Grecji i Rzymu. Panie chodziły we wspaniałych, choć bardzo prostych w kroju sukniach z prawie całkowicie gołym biustem, co miało niby naśladować ich starożytne protoplastki. We flotach Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji wprost roiło się od Atlasów, Ajaksów, Aleksandrów, Agamemnonów, Dian, Auror, Artemid, Wenus itp. Na dodatek takie nazwy były politycznie niemal zawsze poprawne. Oczywiście każda marynarka miała swoją specyfikę – np. Anglicy bardzo cenili tradycję, więc powtarzali stare nazwy, nawet gdy już nikt nie był pewny, co naprawdę oznaczają (Swiftsure, Warspite), chętnie też wprowadzali imiona panujących z dodatkiem Royal. Francuzi w okresie Rewolucji koniecznie chcieli, by nazwy ich okrętów odpowiadały aktualnej ideologii, lecz ta zmieniała się w błyskawicznym tempie w miarę jak spadały na szafocie kolejne głowy, więc żaglowce francuskie miewały zdumiewająco długie katalogi nazw. Napoleon po dojściu do rządów pozował początkowo na republikanina, ale gdy stopniowo umacniał coraz bardziej absolutną władzę, wszelkie odniesienia do Brutusów, Tyranobójców itd. musiały go drażnić coraz silniej, cóż dopiero gdy mianował się cesarzem. Wybrnął z tego bardzo sprytnie, bo z podwójną korzyścią – usunął wszystkie skojarzenia z rewolucją (następna musiałaby obalić przecież jego oraz mianowanych przez niego nowych książąt, hrabiów i baronów) czy z rewolucyjnymi generałami, którzy wprawdzie już nie żyli, ale o których sławę i tak był zazdrosny, za to masowo wprowadzał nazwy geograficzne, upamiętniające jego osobiste sukcesy militarne, których odniósł, jak wiadomo, mrowie. W sumie, poczynając co najmniej od Ludwika XIV, władze francuskie zawsze wtrącały się w nadawanie nazw okrętom wojennym, ale były to interwencje osobiste i indywidualne, nie miały charakteru jakiegoś ustawodawstwa. Zwykła logika podpowiadała, że za Napoleona nie nadawano żaglowcom nazw upamiętniających Burbonów czy innych jego wrogów, a po obaleniu cesarza – wprost przeciwnie. Logika i tradycja sugerowały również kojarzenie pewnych nazw z klasą okrętu. Lekkie, zwinne fregaty chętnie obdarowywano imionami rozmaitych bogiń, a np. nazwa Kolos, świetna dla wielkiego liniowca, kiepsko pasowałaby do kutra. Ponieważ w XVIII i XIX we Francji rewolucji i przewrotów nie brakowało, każda nowa władza zaczynała od wyrzucenia pamiątek (w tym upamiętniających nazw) po starej, dumnie zaś wprowadzała „na wieczne czasy” własne atrybuty, np. daty przewrotu. Oczywiście te wieczne czasy trwały po parę czy paręnaście lat i historia się powtarzała. Nie inaczej działo się i zawsze dzieje w wielu innych państwach – proszę sobie przypomnieć ten szał zmian nazw ulic u nas po 1989 i niemal obowiązkowe szukanie księży na nowych patronów.
Pan dla przykładu wybrał akurat nazwy zupełnie nie mające tradycji w marynarce francuskiej, Kenau Hasselaar (Kenau Hefselaer) i Maria Reyersberghen (Maria Reijgersbergen), ale proszę pamiętać, że były to przecież fregaty, które przynajmniej zaczęto budować dla marynarki Holandii, rzekomo niezależnego państwa, a więc miały nazwy holenderskie, a nie francuskie! Obie kobiety pochodzą z historii (lub tylko legendy) Holandii.
Krzysztof Gerlach
W tamtej epoce panowała wszechwładna moda na naśladowanie w ubiorach, architekturze, rzeźbie, nazwach itd. klasycznej Grecji i Rzymu. Panie chodziły we wspaniałych, choć bardzo prostych w kroju sukniach z prawie całkowicie gołym biustem, co miało niby naśladować ich starożytne protoplastki. We flotach Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji wprost roiło się od Atlasów, Ajaksów, Aleksandrów, Agamemnonów, Dian, Auror, Artemid, Wenus itp. Na dodatek takie nazwy były politycznie niemal zawsze poprawne. Oczywiście każda marynarka miała swoją specyfikę – np. Anglicy bardzo cenili tradycję, więc powtarzali stare nazwy, nawet gdy już nikt nie był pewny, co naprawdę oznaczają (Swiftsure, Warspite), chętnie też wprowadzali imiona panujących z dodatkiem Royal. Francuzi w okresie Rewolucji koniecznie chcieli, by nazwy ich okrętów odpowiadały aktualnej ideologii, lecz ta zmieniała się w błyskawicznym tempie w miarę jak spadały na szafocie kolejne głowy, więc żaglowce francuskie miewały zdumiewająco długie katalogi nazw. Napoleon po dojściu do rządów pozował początkowo na republikanina, ale gdy stopniowo umacniał coraz bardziej absolutną władzę, wszelkie odniesienia do Brutusów, Tyranobójców itd. musiały go drażnić coraz silniej, cóż dopiero gdy mianował się cesarzem. Wybrnął z tego bardzo sprytnie, bo z podwójną korzyścią – usunął wszystkie skojarzenia z rewolucją (następna musiałaby obalić przecież jego oraz mianowanych przez niego nowych książąt, hrabiów i baronów) czy z rewolucyjnymi generałami, którzy wprawdzie już nie żyli, ale o których sławę i tak był zazdrosny, za to masowo wprowadzał nazwy geograficzne, upamiętniające jego osobiste sukcesy militarne, których odniósł, jak wiadomo, mrowie. W sumie, poczynając co najmniej od Ludwika XIV, władze francuskie zawsze wtrącały się w nadawanie nazw okrętom wojennym, ale były to interwencje osobiste i indywidualne, nie miały charakteru jakiegoś ustawodawstwa. Zwykła logika podpowiadała, że za Napoleona nie nadawano żaglowcom nazw upamiętniających Burbonów czy innych jego wrogów, a po obaleniu cesarza – wprost przeciwnie. Logika i tradycja sugerowały również kojarzenie pewnych nazw z klasą okrętu. Lekkie, zwinne fregaty chętnie obdarowywano imionami rozmaitych bogiń, a np. nazwa Kolos, świetna dla wielkiego liniowca, kiepsko pasowałaby do kutra. Ponieważ w XVIII i XIX we Francji rewolucji i przewrotów nie brakowało, każda nowa władza zaczynała od wyrzucenia pamiątek (w tym upamiętniających nazw) po starej, dumnie zaś wprowadzała „na wieczne czasy” własne atrybuty, np. daty przewrotu. Oczywiście te wieczne czasy trwały po parę czy paręnaście lat i historia się powtarzała. Nie inaczej działo się i zawsze dzieje w wielu innych państwach – proszę sobie przypomnieć ten szał zmian nazw ulic u nas po 1989 i niemal obowiązkowe szukanie księży na nowych patronów.
Pan dla przykładu wybrał akurat nazwy zupełnie nie mające tradycji w marynarce francuskiej, Kenau Hasselaar (Kenau Hefselaer) i Maria Reyersberghen (Maria Reijgersbergen), ale proszę pamiętać, że były to przecież fregaty, które przynajmniej zaczęto budować dla marynarki Holandii, rzekomo niezależnego państwa, a więc miały nazwy holenderskie, a nie francuskie! Obie kobiety pochodzą z historii (lub tylko legendy) Holandii.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Typ Seine – wg tych planów (niekoniecznie wiernie przestrzeganych) miało zostać skonstruowanych 11 fregat; jednakowoż niektórzy wspominają tylko o pięciu, w tym o żadnej z niżej wymienionych.
Trzy podane w Pana pytaniu to 44-działowe fregaty zbudowane w Nantes, dwie pierwsze na pewno w stoczni Entreprise Crucy, trzecia prawdopodobnie. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Uzbrojenie nominalne: 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. Załoga: 330.
Gloire zwodowana 20.07.1803. Wymiary 47,56 x 12,08 x 6,01 m. Zdobyta przez Anglików 25.09.1806, wcielona do Royal Navy jako fregata 38-działowa. Rozebrana 1812.
President zwodowana 4.06.1804. Wymiary 46,47 x 11,92 x 6,2 m. Zdobyta przez Anglików 28.09.1806. Rozebrana w 1815. UWAGA: wśród badaczy francuskich istnieje niezgodność co do tej fregaty, mającej pierwotnie nazywać się Minerve – dla jednych to konstrukcja Forfaita, mieszcząca się w tym typie, dla innych to zupełnie inny typ i projektant – Jacques-Noel Sane.
Topaze zwodowana 1.03.1805. Wymiary 47,56 x 12,13 x 5,93 m. Zdobyta przez Anglików 22.01.1809, wcielona do Royal Navy jako Alcmene. Rozebrana 1816.
Krzysztof Gerlach
Trzy podane w Pana pytaniu to 44-działowe fregaty zbudowane w Nantes, dwie pierwsze na pewno w stoczni Entreprise Crucy, trzecia prawdopodobnie. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Uzbrojenie nominalne: 28 x 18-f, 12 x 8-f, 4 haubice 36-f. Załoga: 330.
Gloire zwodowana 20.07.1803. Wymiary 47,56 x 12,08 x 6,01 m. Zdobyta przez Anglików 25.09.1806, wcielona do Royal Navy jako fregata 38-działowa. Rozebrana 1812.
President zwodowana 4.06.1804. Wymiary 46,47 x 11,92 x 6,2 m. Zdobyta przez Anglików 28.09.1806. Rozebrana w 1815. UWAGA: wśród badaczy francuskich istnieje niezgodność co do tej fregaty, mającej pierwotnie nazywać się Minerve – dla jednych to konstrukcja Forfaita, mieszcząca się w tym typie, dla innych to zupełnie inny typ i projektant – Jacques-Noel Sane.
Topaze zwodowana 1.03.1805. Wymiary 47,56 x 12,13 x 5,93 m. Zdobyta przez Anglików 22.01.1809, wcielona do Royal Navy jako Alcmene. Rozebrana 1816.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Uzupełnienia:
Uranie – szerokość konstrukcyjna (tzn. bez poszycia) 14,10 m, głębokość 7,10 m, zanurzenie średnie 6,47 m, wyporność całkowita 2707 ton. Projektant to raczej L. Barrallier niż Barailler. Rozebrana do 1883.
Perseverante – głębokość 7,25 m (przytoczona przez Pana wartość to zanurzenie).
Vengeance – głębokość 7,25 m (przytoczona przez Pana wartość to zanurzenie). Być może rozebrana dopiero po 1894.
Wszystkie trzy należały do fregat 1 klasy, de 30, i wszystkie w założeniu miały być 60-działowe. Różnice w ostatecznie przyjętym uzbrojeniu nie wypływały z odmienności konstrukcji, lecz z różnych dat ukończenia, kiedy obowiązywały już odmienne od poprzednich regulacje w sprawie artylerii okrętowej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Uranie – szerokość konstrukcyjna (tzn. bez poszycia) 14,10 m, głębokość 7,10 m, zanurzenie średnie 6,47 m, wyporność całkowita 2707 ton. Projektant to raczej L. Barrallier niż Barailler. Rozebrana do 1883.
Perseverante – głębokość 7,25 m (przytoczona przez Pana wartość to zanurzenie).
Vengeance – głębokość 7,25 m (przytoczona przez Pana wartość to zanurzenie). Być może rozebrana dopiero po 1894.
Wszystkie trzy należały do fregat 1 klasy, de 30, i wszystkie w założeniu miały być 60-działowe. Różnice w ostatecznie przyjętym uzbrojeniu nie wypływały z odmienności konstrukcji, lecz z różnych dat ukończenia, kiedy obowiązywały już odmienne od poprzednich regulacje w sprawie artylerii okrętowej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Nie chodziło mi o to, że ich nie zbudowano, lecz o fakt, iż nie wszyscy podzielają pogląd o wliczaniu każdej z tych jednostek do typu Seine.
Na podstawie projektanta i znanych wymiarów głównych można się domyślać owej jedenastki. Zapewne powinno się tu zaliczyć: Seine, Furieuse, Revolutionnaire, Spartiate (=Pensee), Indienne, Gloire, Topaze, Calypso, Junon, Venus, Amazone. Jeśli należała tu i President, było ich 12.
Krzysztof Gerlach
Na podstawie projektanta i znanych wymiarów głównych można się domyślać owej jedenastki. Zapewne powinno się tu zaliczyć: Seine, Furieuse, Revolutionnaire, Spartiate (=Pensee), Indienne, Gloire, Topaze, Calypso, Junon, Venus, Amazone. Jeśli należała tu i President, było ich 12.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzystofie 20.X.1809 Rosja przekazała Francji 5 liniowców (Azija /66 działowy, Uriił /80 działowy, Moskwa i Swiatoj Piotr /74 działowe, Swiataja Paraskiewa /72 działowy) i 2 fregaty (Michaił /48 działowa i Liogkij /38 działowa). Czy okręty te zostały wcielone do floty francuskiej, a jeśli tak to pod jakimi nazwami.
Miesiąc wcześniej (27.IX.) sprzedano Francji korwety - Alcinoje (18d.), Wersona (22d.), Dierzkij (28d.), Paweł (18d.), Diomid i Cherson (24d.). Czy i one trafiły do floty francuskiej?
Następne pytanie (przepraszam że w tym miejscu, ale nie chciałem zakładać nowego tematu) - liniowiec Sedel Bachr zdobyty 19.VI.1807 przez Rosjan na Turkach i wcielony do Floty Bałtyckiej został przekazany 20.X.1809 Austrii. Czy został on wcielony do służby w flocie austriackiej?
Marek Supłat
PS - daty wg kalendarza juliańskiego.
Miesiąc wcześniej (27.IX.) sprzedano Francji korwety - Alcinoje (18d.), Wersona (22d.), Dierzkij (28d.), Paweł (18d.), Diomid i Cherson (24d.). Czy i one trafiły do floty francuskiej?
Następne pytanie (przepraszam że w tym miejscu, ale nie chciałem zakładać nowego tematu) - liniowiec Sedel Bachr zdobyty 19.VI.1807 przez Rosjan na Turkach i wcielony do Floty Bałtyckiej został przekazany 20.X.1809 Austrii. Czy został on wcielony do służby w flocie austriackiej?
Marek Supłat
PS - daty wg kalendarza juliańskiego.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Andromede – nie znam żadnej jednostki tej nazwy, która byłaby wodowana choćby w odległych okolicach daty 1815.
Arienne – Francuzi mieli fregatę Ariane zniszczoną w 1812, ale żadnej jednostki o nazwie Arienne.
Artemise – jedna fregata tej nazwy służyła w latach 1794-1798, następna została zwodowana w 1846.
Brave – 26.04.1793 w Hawrze zwodowano kanonierkę z takielunkiem brygu o nazwie Brave. Nie wiem czy istotnie ona Pana interesuje.
Zatem mamy wyżej małą kolekcję okrętów fikcyjnych, albo planów, które nie doczekały się realizacji, bądź wreszcie – co pewno jest najbardziej prawdopodobne- jednostek zbudowanych dla państw wasalnych, teoretycznie jednak niezależnych, których żaglowce pływały pod własną, a nie francuską banderą.
We francuskiej marynarce w ogóle nie było żaglowców o nazwie Favourite. Natomiast 44-działowa fregata Favorite, zniszczona w bitwie pod Lissą 12.03.1811, została zbudowana w stoczni Entreprise Muzzio et Migone w Genui w 1810. Była to standardowa fregata klasy de 18, jak dziesiątki już tu przeze mnie opisywanych, skonstruowana wg planów Jacquesa-Noela Sane.
Minerve – pierwotnie fregata portugalska Minerva uzbrojona w 48 dział. Zdobyta przez Francuzów w Indiach Wschodnich 22.11.1809. Działała na tamtych wodach również pod banderą francuską, zniszczona przez Anglików 2.12.1810 po kapitulacji Ile de France.
Krzysztof Gerlach
Arienne – Francuzi mieli fregatę Ariane zniszczoną w 1812, ale żadnej jednostki o nazwie Arienne.
Artemise – jedna fregata tej nazwy służyła w latach 1794-1798, następna została zwodowana w 1846.
Brave – 26.04.1793 w Hawrze zwodowano kanonierkę z takielunkiem brygu o nazwie Brave. Nie wiem czy istotnie ona Pana interesuje.
Zatem mamy wyżej małą kolekcję okrętów fikcyjnych, albo planów, które nie doczekały się realizacji, bądź wreszcie – co pewno jest najbardziej prawdopodobne- jednostek zbudowanych dla państw wasalnych, teoretycznie jednak niezależnych, których żaglowce pływały pod własną, a nie francuską banderą.
We francuskiej marynarce w ogóle nie było żaglowców o nazwie Favourite. Natomiast 44-działowa fregata Favorite, zniszczona w bitwie pod Lissą 12.03.1811, została zbudowana w stoczni Entreprise Muzzio et Migone w Genui w 1810. Była to standardowa fregata klasy de 18, jak dziesiątki już tu przeze mnie opisywanych, skonstruowana wg planów Jacquesa-Noela Sane.
Minerve – pierwotnie fregata portugalska Minerva uzbrojona w 48 dział. Zdobyta przez Francuzów w Indiach Wschodnich 22.11.1809. Działała na tamtych wodach również pod banderą francuską, zniszczona przez Anglików 2.12.1810 po kapitulacji Ile de France.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Dobry wieczór, bardzo dziękuję za informacje.
Chciałbym zapytać o okręty liniowe, które po 1813 roku trafiły z floty francuskiej do Holandii. Dotychczas udało mi się dowiedzieć :
Okręty liniowe II klasy 74-działowe fr. typu Boree (8 jednostek)
(pk. 169'0" x 44'0" x głęb. 21'3" pied), uzbr: 28-36pdr, 30-18pdr, 16-8pdr, 4ka36-pdr
( . .1814) AUDACIEUX = PULTUSK = WATERLOO
( . .1814) CESAR = PRINS FREDERIK
( . .1814) CHARLEMAGNE = NASSAU
( . .1814) ALBANAIS = BATAVIER
[ . .1813] PIET HEIN = ADMIRAL PIET HEIN
[ . .1813] COURONNE = PRINS WILLEM DE EERSTE
[ . .1816] AUDACIEUX = COALITIE = WASSENAER
[ . .1817] POLYPHÊME = HOLLAND
UWAGI : Pierwsze cztery okręty zostały zbudowane w 1807-1808 dla Francji w Antwerpii i w 1814 przekazane Holandii. WATERLOO wycofany w 1817. PRINS FREDERIK wycofany w 1821. NASSAU wycofany w 1823, BATAVIER wycofany w 1817. Kolejne cztery okręty budowane były w Holandii dla Francji (PIET HEIN w Rotterdamie, pozostałe trzy w Amsterdamie). W 1813 pozostawione przez Francuzów, zostały przejęte przez Holandię i ukończone dla floty holenderskiej. ADMIRAAL PIET HEIN wycofany w 1819. PRINS WILLEM DE EERSTE wycofany w 1823, rozebrany w 1829. WASSENAER wycofany w 1827. HOLLAND wycofany w 1832.
Okręty liniowe I klasy 80-działowe fr. typu Tonnant/Bucentaure (3 jednostki)
(pk. 182-6 x 47-0 x głęb. 23-6 pied), uzbr: 30-36f, 32-24f, 14-12f, 10ka36f
( . .1814) ILLUSTRE = FRIEDLAND = VLAMING
( . .1814) TILSITT = NEPTUNUS
( . .1814) AUGUSTE = PRINS VAN ORANJE
UWAGI : Okręty zbudowane w Antwerpii dla Francji, w 1814 przekazane Holandii. NEPTUNUS wycofany w 1818, VLAMING wycofany w 1823, PRINS VAN ORANJE wycofany w 1825.
Będę ogromnie wdzięczny za wszelkie poprawki/uzupełnienia oraz ewentualne braki w mojej liście. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Chciałbym zapytać o okręty liniowe, które po 1813 roku trafiły z floty francuskiej do Holandii. Dotychczas udało mi się dowiedzieć :
Okręty liniowe II klasy 74-działowe fr. typu Boree (8 jednostek)
(pk. 169'0" x 44'0" x głęb. 21'3" pied), uzbr: 28-36pdr, 30-18pdr, 16-8pdr, 4ka36-pdr
( . .1814) AUDACIEUX = PULTUSK = WATERLOO
( . .1814) CESAR = PRINS FREDERIK
( . .1814) CHARLEMAGNE = NASSAU
( . .1814) ALBANAIS = BATAVIER
[ . .1813] PIET HEIN = ADMIRAL PIET HEIN
[ . .1813] COURONNE = PRINS WILLEM DE EERSTE
[ . .1816] AUDACIEUX = COALITIE = WASSENAER
[ . .1817] POLYPHÊME = HOLLAND
UWAGI : Pierwsze cztery okręty zostały zbudowane w 1807-1808 dla Francji w Antwerpii i w 1814 przekazane Holandii. WATERLOO wycofany w 1817. PRINS FREDERIK wycofany w 1821. NASSAU wycofany w 1823, BATAVIER wycofany w 1817. Kolejne cztery okręty budowane były w Holandii dla Francji (PIET HEIN w Rotterdamie, pozostałe trzy w Amsterdamie). W 1813 pozostawione przez Francuzów, zostały przejęte przez Holandię i ukończone dla floty holenderskiej. ADMIRAAL PIET HEIN wycofany w 1819. PRINS WILLEM DE EERSTE wycofany w 1823, rozebrany w 1829. WASSENAER wycofany w 1827. HOLLAND wycofany w 1832.
Okręty liniowe I klasy 80-działowe fr. typu Tonnant/Bucentaure (3 jednostki)
(pk. 182-6 x 47-0 x głęb. 23-6 pied), uzbr: 30-36f, 32-24f, 14-12f, 10ka36f
( . .1814) ILLUSTRE = FRIEDLAND = VLAMING
( . .1814) TILSITT = NEPTUNUS
( . .1814) AUGUSTE = PRINS VAN ORANJE
UWAGI : Okręty zbudowane w Antwerpii dla Francji, w 1814 przekazane Holandii. NEPTUNUS wycofany w 1818, VLAMING wycofany w 1823, PRINS VAN ORANJE wycofany w 1825.
Będę ogromnie wdzięczny za wszelkie poprawki/uzupełnienia oraz ewentualne braki w mojej liście. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Dobry wieczór, bardzo dziękuję za informacje.
Chciałbym zapytać o okręty liniowe, które po 1813 roku trafiły z floty francuskiej do Holandii. Dotychczas udało mi się dowiedzieć :
Okręty liniowe II klasy 74-działowe fr. typu Boree (8 jednostek)
(pk. 169'0" x 44'0" x głęb. 21'3" pied), uzbr: 28-36pdr, 30-18pdr, 16-8pdr, 4ka36-pdr
( . .1814) AUDACIEUX = PULTUSK = WATERLOO
( . .1814) CESAR = PRINS FREDERIK
( . .1814) CHARLEMAGNE = NASSAU
( . .1814) ALBANAIS = BATAVIER
[ . .1813] PIET HEIN = ADMIRAL PIET HEIN
[ . .1813] COURONNE = PRINS WILLEM DE EERSTE
[ . .1816] AUDACIEUX = COALITIE = WASSENAER
[ . .1817] POLYPHÊME = HOLLAND
UWAGI : Pierwsze cztery okręty zostały zbudowane w 1807-1808 dla Francji w Antwerpii i w 1814 przekazane Holandii. WATERLOO wycofany w 1817. PRINS FREDERIK wycofany w 1821. NASSAU wycofany w 1823, BATAVIER wycofany w 1817. Kolejne cztery okręty budowane były w Holandii dla Francji (PIET HEIN w Rotterdamie, pozostałe trzy w Amsterdamie). W 1813 pozostawione przez Francuzów, zostały przejęte przez Holandię i ukończone dla floty holenderskiej. ADMIRAAL PIET HEIN wycofany w 1819. PRINS WILLEM DE EERSTE wycofany w 1823, rozebrany w 1829. WASSENAER wycofany w 1827. HOLLAND wycofany w 1832.
Okręty liniowe I klasy 80-działowe fr. typu Tonnant/Bucentaure (3 jednostki)
(pk. 182-6 x 47-0 x głęb. 23-6 pied), uzbr: 30-36f, 32-24f, 14-12f, 10ka36f
( . .1814) ILLUSTRE = FRIEDLAND = VLAMING
( . .1814) TILSITT = NEPTUNUS
( . .1814) AUGUSTE = PRINS VAN ORANJE
UWAGI : Okręty zbudowane w Antwerpii dla Francji, w 1814 przekazane Holandii. NEPTUNUS wycofany w 1818, VLAMING wycofany w 1823, PRINS VAN ORANJE wycofany w 1825.
Będę ogromnie wdzięczny za wszelkie poprawki/uzupełnienia oraz ewentualne braki w mojej liście. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Chciałbym zapytać o okręty liniowe, które po 1813 roku trafiły z floty francuskiej do Holandii. Dotychczas udało mi się dowiedzieć :
Okręty liniowe II klasy 74-działowe fr. typu Boree (8 jednostek)
(pk. 169'0" x 44'0" x głęb. 21'3" pied), uzbr: 28-36pdr, 30-18pdr, 16-8pdr, 4ka36-pdr
( . .1814) AUDACIEUX = PULTUSK = WATERLOO
( . .1814) CESAR = PRINS FREDERIK
( . .1814) CHARLEMAGNE = NASSAU
( . .1814) ALBANAIS = BATAVIER
[ . .1813] PIET HEIN = ADMIRAL PIET HEIN
[ . .1813] COURONNE = PRINS WILLEM DE EERSTE
[ . .1816] AUDACIEUX = COALITIE = WASSENAER
[ . .1817] POLYPHÊME = HOLLAND
UWAGI : Pierwsze cztery okręty zostały zbudowane w 1807-1808 dla Francji w Antwerpii i w 1814 przekazane Holandii. WATERLOO wycofany w 1817. PRINS FREDERIK wycofany w 1821. NASSAU wycofany w 1823, BATAVIER wycofany w 1817. Kolejne cztery okręty budowane były w Holandii dla Francji (PIET HEIN w Rotterdamie, pozostałe trzy w Amsterdamie). W 1813 pozostawione przez Francuzów, zostały przejęte przez Holandię i ukończone dla floty holenderskiej. ADMIRAAL PIET HEIN wycofany w 1819. PRINS WILLEM DE EERSTE wycofany w 1823, rozebrany w 1829. WASSENAER wycofany w 1827. HOLLAND wycofany w 1832.
Okręty liniowe I klasy 80-działowe fr. typu Tonnant/Bucentaure (3 jednostki)
(pk. 182-6 x 47-0 x głęb. 23-6 pied), uzbr: 30-36f, 32-24f, 14-12f, 10ka36f
( . .1814) ILLUSTRE = FRIEDLAND = VLAMING
( . .1814) TILSITT = NEPTUNUS
( . .1814) AUGUSTE = PRINS VAN ORANJE
UWAGI : Okręty zbudowane w Antwerpii dla Francji, w 1814 przekazane Holandii. NEPTUNUS wycofany w 1818, VLAMING wycofany w 1823, PRINS VAN ORANJE wycofany w 1825.
Będę ogromnie wdzięczny za wszelkie poprawki/uzupełnienia oraz ewentualne braki w mojej liście. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Okręty francuskie, które po 1813 trafiły do Holandii.
Można jeszcze dodać 80-działowiec (ale raczej nie typu Tonnant/Bucentaure) Royal Hollandais zbudowany w Rotterdamie (nie mylić z 74-działowcem tej samej nazwy zbudowanym we Vlissingen) jako De Ruyter, od 1806 jako Koninklijke Hollander, który najpierw znalazł się w 1810 we flocie francuskiej jako Royal Hollandais, od 1811 Hollandais, a w 1814 został pozostawiony Holendrom w Anvers. Wycofany z marynarki holenderskiej w 1819.
Krzysztof Gerlach
Można jeszcze dodać 80-działowiec (ale raczej nie typu Tonnant/Bucentaure) Royal Hollandais zbudowany w Rotterdamie (nie mylić z 74-działowcem tej samej nazwy zbudowanym we Vlissingen) jako De Ruyter, od 1806 jako Koninklijke Hollander, który najpierw znalazł się w 1810 we flocie francuskiej jako Royal Hollandais, od 1811 Hollandais, a w 1814 został pozostawiony Holendrom w Anvers. Wycofany z marynarki holenderskiej w 1819.
Krzysztof Gerlach
(...1814) AUDACIEUX = PULTUSK = WATERLOO wod 09.1807
( . .1814) CESAR = PRINS FREDERIK wod. 07.1807
( . .1814) CHARLEMAGNE = NASSAU wod 04.1807
( . .1814) ALBANAIS = BATAVIER wod.11.1808
[ . .1813] PIET HEIN = ADMIRAL PIET HEIN wod 05.1813 polozenis stepki 3.1806 , roboty przerwane 1811, podjete 1813 , 1817 poktrtyty miedzia
[ . .1813] COURONNE = PRINS WILLEM DE EERSTE polozenis stepki 12.1811 wod 11.1813 poktrtyty miedzia 1816; 1823 hulk mieszkalny w Nieuwediep, sprzedany w 1829
[ . .1816] AUDACIEUX = COALITIE = WASSENAER polozenis stepki 05.1811 wod 10.1816 ; 16.10.1827 kolo Egmont wyrzucony na brzej do 13.02,1827 wrak uratowany zginelo 23 Kolo Javy splona jako transportowiec wojska. Uratowanlo ludzi OL KORTENAER
[ . .1817] POLYPHÊME = HOLLAND polozenis stepki 1812 wod 7.1817 1823 obity miedzia, 1832 sprzednay do rozbiorki
( . .1814) ILLUSTRE = FRIEDLAND = VLAMING wod 1810 ,wyc 1823
( . .1814) TILSITT = NEPTUNUS wod 8.1810
( . .1814) AUGUSTE = PRINS VAN ORANJE wod 4.1811 wyc 1825
Koninklijke Hollande polozenie stepki 5.1804 wod 7.1806
ex Hollandais
ex Royal Hollandais
ex ROTTERDAM
ex PIET HEIN
ex De Ruyter
AvM
( . .1814) CESAR = PRINS FREDERIK wod. 07.1807
( . .1814) CHARLEMAGNE = NASSAU wod 04.1807
( . .1814) ALBANAIS = BATAVIER wod.11.1808
[ . .1813] PIET HEIN = ADMIRAL PIET HEIN wod 05.1813 polozenis stepki 3.1806 , roboty przerwane 1811, podjete 1813 , 1817 poktrtyty miedzia
[ . .1813] COURONNE = PRINS WILLEM DE EERSTE polozenis stepki 12.1811 wod 11.1813 poktrtyty miedzia 1816; 1823 hulk mieszkalny w Nieuwediep, sprzedany w 1829
[ . .1816] AUDACIEUX = COALITIE = WASSENAER polozenis stepki 05.1811 wod 10.1816 ; 16.10.1827 kolo Egmont wyrzucony na brzej do 13.02,1827 wrak uratowany zginelo 23 Kolo Javy splona jako transportowiec wojska. Uratowanlo ludzi OL KORTENAER
[ . .1817] POLYPHÊME = HOLLAND polozenis stepki 1812 wod 7.1817 1823 obity miedzia, 1832 sprzednay do rozbiorki
( . .1814) ILLUSTRE = FRIEDLAND = VLAMING wod 1810 ,wyc 1823
( . .1814) TILSITT = NEPTUNUS wod 8.1810
( . .1814) AUGUSTE = PRINS VAN ORANJE wod 4.1811 wyc 1825
Koninklijke Hollande polozenie stepki 5.1804 wod 7.1806
ex Hollandais
ex Royal Hollandais
ex ROTTERDAM
ex PIET HEIN
ex De Ruyter
AvM
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie poproszę o podanie dat wodowań, jak też ich przyporządkowanie do typów jeżeli takowe było, nastepujacych fregat: Sirene(1744), Bellone(1745), Hermione(1749), Amethyste(1753), Pleiade(1754), Blonde, Brune (oba 1755), Aigrette, Sauvage(oba 1756), Boufonne, Machault, Terpsichore(wszystkie 1757), Arethuse, Bienfainsant, Boullongne, Chimere(wszystkie 1758), Imperieuse, Inconstante, Indiscrete(wszystkie 1766), Legere(1766). Janusz