Francuskie okręty spod żagla i pary (1)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fregata Pomone należała do klasy de 18 (tzn. miała mieć w głównej baterii 18-funtówki). Zaprojektował ją oficer marynarki Bombelle, została zbudowana w Rochefort (położenie stępki 20.02.1783), zwodowana 16.11.1785. Wymiary 48,75 x 12,19 x 5,96 m. Gdy ją projektowano, francuskie fregaty tej klasy nosiły regulaminowo po 34 działa, ale zanim została ukończona, zmieniono to na 40, w tym 26 x 18-f (w baterii), 10 x 8-f i 4 haubice 36-funtowe. Lecz Pomone otrzymała w baterii 26 dział 24-funtowych. Została zdobyta przez Brytyjczyków 23.04.1794 i wcielona bez zmiany nazwy do Royal Navy jako fregata 44-działowa. Anglicy wstawili na pokładzie rufowym 14 karonad 32-f, a na dziobowym 2 działa 9-f i 4 karonady 32-f. Pod brytyjską banderą nie posłużyła długo, okazała się zbyt lekko skonstruowana. W 1799 próbowano temu zaradzić przez zmianę dział w baterii na 18-funtówki, jednak i tak rozebrano ją w 1802 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Fregaty 40-działowe typu Minerve: Imperieuse (11.07.1787); Junon (14.08.1782); Melpomene (6.08.1789); Minerve (31.07.1782); Perle (27.08.1790). Nie znam w ogóle fregaty Amethyst – po pierwsze Francuzi mieli okręty o nazwie Amethyste, nie Amethyst, po drugie wśród tych ostatnich nie było fregaty 40-działowej.
Pozostałe potem.
Krzysztof Gerlach
Pozostałe potem.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Fregaty 32-działowe typu Iphigenie: Amazone (11.05.1778); Bellone (22.08.1778); Gentille (18.06.1778); Gloire (9.07.1778); Iphigenie (16.10.1777); Medee (20.09.1778); Prudente (10.1777); Resolue (16.03.1778); Surveillante (26.03.1778).
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Typ Hortense: Hortense – 30.07.1803; Pauline – 18.04.1807; Pomone – 11.02.1805; Rhin – 15.04.1802; Vistule – 28.08.1808.
Typ Ariane: Ariane - 1811; Meduse – 1.07.1810; Nymphe – 15.01.1810.
Ostatnia grupa, co do której można mieć wątpliwości, czy istotnie stanowiła jeden typ: Gloire – 20.07.1803; President – 4.06.1804; Topaze – 1.03.1805.
Krzysztof Gerlach
Typ Ariane: Ariane - 1811; Meduse – 1.07.1810; Nymphe – 15.01.1810.
Ostatnia grupa, co do której można mieć wątpliwości, czy istotnie stanowiła jeden typ: Gloire – 20.07.1803; President – 4.06.1804; Topaze – 1.03.1805.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
„bliższe dane fregat AFRICAINE (1795), PRENEUSE (1799) oraz THEMIS (1799)”
Dwie pierwsze, 44-działowe, tworzyły typ Preneuse. Wymiary 45,66 x 11,86 x 6,17 m. Uzbrojenie: 28 x 18-f, 12 x 8-f i 4 haubice 36-f. Zbudowano je w Rochefort. Wodowanie Africaine 3.01.1798, Preneuse – 16.02.1794. Projektant Raymond-Antoine Haran.
Obie uczestniczyły w wielu walkach, ale Africaine miała wybitnie zmienne losy – 19.02.1801 została zdobyta w pobliżu Gibraltaru przez fregatę brytyjską, wcielona do Royal Navy jako fregata 38-działowa. We wrześniu 1810 zdobyta przez dwie fregaty francuskie u wyspy Mauritius, wkrótce odbita przez brytyjską fregatę Boadicea. Rozebrana w 1816.
Preneuse walczyła na Oceanie Indyjskim od 1795, a 11.12.1799 weszła na mieliznę w pobliżu Ile de France i została spalona przez Brytyjczyków.
Themis miała tego samego projektanta i wymiary, należała w planie (jak poprzednie) do klasy de 18, ale ostatecznie uzbrojono ją tylko w 12-funtówki w głównej baterii (28 x 12-f, 12 x 6-f). Zbudowana w Bayonne, zwodowana 13.08.1799. Uczestniczyła w rejsie Villeneuve’a na Antyle, była obecna w bitwie pod Trafalgarem, skąd odholowała do Kadyksu hiszpański trójpokładowiec. W czerwcu 1814 przechwycona przez Brytyjczyków podczas zajęcia Korfu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dwie pierwsze, 44-działowe, tworzyły typ Preneuse. Wymiary 45,66 x 11,86 x 6,17 m. Uzbrojenie: 28 x 18-f, 12 x 8-f i 4 haubice 36-f. Zbudowano je w Rochefort. Wodowanie Africaine 3.01.1798, Preneuse – 16.02.1794. Projektant Raymond-Antoine Haran.
Obie uczestniczyły w wielu walkach, ale Africaine miała wybitnie zmienne losy – 19.02.1801 została zdobyta w pobliżu Gibraltaru przez fregatę brytyjską, wcielona do Royal Navy jako fregata 38-działowa. We wrześniu 1810 zdobyta przez dwie fregaty francuskie u wyspy Mauritius, wkrótce odbita przez brytyjską fregatę Boadicea. Rozebrana w 1816.
Preneuse walczyła na Oceanie Indyjskim od 1795, a 11.12.1799 weszła na mieliznę w pobliżu Ile de France i została spalona przez Brytyjczyków.
Themis miała tego samego projektanta i wymiary, należała w planie (jak poprzednie) do klasy de 18, ale ostatecznie uzbrojono ją tylko w 12-funtówki w głównej baterii (28 x 12-f, 12 x 6-f). Zbudowana w Bayonne, zwodowana 13.08.1799. Uczestniczyła w rejsie Villeneuve’a na Antyle, była obecna w bitwie pod Trafalgarem, skąd odholowała do Kadyksu hiszpański trójpokładowiec. W czerwcu 1814 przechwycona przez Brytyjczyków podczas zajęcia Korfu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie na stronie http://edocs.tu-berlin.de/diss/2001/boendel_dirk.pdf sa podane typy Venus-Virginie i Venus-Courageuse. Do tego pierwszego typu przypisano 32 jednostki, chociaz kilka udało mi się już wyodrębnić jako osobne typy, zostały następujące okręty: Adrienne, Amelie, Andromaque, Arethuse, Arethuse II, Atalante, Atalante II, Caroline, Clorinde, Cornelie, Courageuse, Elisa, Fidele, Manche, Pallas, Renomee, Surveillante, Virginie, Volontaire, Zephir oraz z drugiego typu 46 jednostek (do niego powrócę w nastepnym poście). Poproszę o podanie dat wodowań jak też podziału na inne typy okrętów wymienionych, jezeli taki był. Janusz.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Panie Januszu,
zawsze twierdziłem, że podział żaglowców tej samej klasy na typy, to sprawa bardzo śliska. Nie było i nie ma żadnego przepisu, która by określał, w którym momencie jednostka budowana wg określonego planu, ale z większymi zmianami, zaczyna być typem nowym, a nie tylko kolejną wersją starego. Nawet nazwisko projektanta nie jest stuprocentową gwarancją, bowiem ten sam człowiek mógł skonstruować różne typy, a inny konstruktor mógł się tak wzorować na swoim mistrzu, że praktycznie nie tworzył nowej jakości. Bardzo też często okręty prawie bliźniacze klasyfikowano w obrębie różnych typów, jeśli otrzymały wyraźnie odmienne uzbrojenie. Autor rozprawy, zamieszczonej na wymienionej stronie, posługuje się dokładnie tymi samymi źródłami, co ja i – jak zauważyłem – w razie niezgodności danych wybiera zdanie „większego” autorytetu, czyli dla jednostek francuskich Jeana Boudriota, też dokładnie tak, jak ja.
Przy tak długiej liście (mówię już o pańskiej) i zwyczaju nazywania tą samą nazwą wielu kolejnych jednostek, odszukanie akurat tych, o które tu chodzi, zajęłoby mi za wiele czasu. Niech się Pan pofatyguje znaleźć ich rok wodowania, a ja wtedy odszukam dokładną datę i ewentualny inny „przydział” do typu. Poza tym wydawało mi się (nie mogę tego teraz sprawdzić, bo przez jakiś feler mojego komputera pliki pdf. otwierają mi się tylko w pracy), że na wspomnianej stronie są bardzo dokładne daty wodowania wszystkich omawianych fregat?
Krzysztof Gerlach
zawsze twierdziłem, że podział żaglowców tej samej klasy na typy, to sprawa bardzo śliska. Nie było i nie ma żadnego przepisu, która by określał, w którym momencie jednostka budowana wg określonego planu, ale z większymi zmianami, zaczyna być typem nowym, a nie tylko kolejną wersją starego. Nawet nazwisko projektanta nie jest stuprocentową gwarancją, bowiem ten sam człowiek mógł skonstruować różne typy, a inny konstruktor mógł się tak wzorować na swoim mistrzu, że praktycznie nie tworzył nowej jakości. Bardzo też często okręty prawie bliźniacze klasyfikowano w obrębie różnych typów, jeśli otrzymały wyraźnie odmienne uzbrojenie. Autor rozprawy, zamieszczonej na wymienionej stronie, posługuje się dokładnie tymi samymi źródłami, co ja i – jak zauważyłem – w razie niezgodności danych wybiera zdanie „większego” autorytetu, czyli dla jednostek francuskich Jeana Boudriota, też dokładnie tak, jak ja.
Przy tak długiej liście (mówię już o pańskiej) i zwyczaju nazywania tą samą nazwą wielu kolejnych jednostek, odszukanie akurat tych, o które tu chodzi, zajęłoby mi za wiele czasu. Niech się Pan pofatyguje znaleźć ich rok wodowania, a ja wtedy odszukam dokładną datę i ewentualny inny „przydział” do typu. Poza tym wydawało mi się (nie mogę tego teraz sprawdzić, bo przez jakiś feler mojego komputera pliki pdf. otwierają mi się tylko w pracy), że na wspomnianej stronie są bardzo dokładne daty wodowania wszystkich omawianych fregat?
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie na stronie http://edocs.tu-berlin.de/diss/2001/boendel_dirk.pdf , od str. 284 do 301 jest tabela z fregatami francuskimi i angielskimi (rok wodowania, projektant itd.). Teraz podaję nazwy: Adrienne(1809), Amelie(1808), Andromaque(1810), Arethuse(1808), Arethuse (1812), Atalante(1805), Atalante (1812), Caroline(1809), Clorinde(1808), Cornelie(1813), Courageuse(1795), Elisa(1808), Fidele(1813), Manche(1806), Pallas(1808), Renomee(1805), Surveillante(1802), Virginie(1794), Volontaire(1796), Zephir(nie uk.). Janusz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Neapolitańskie liniowce „Capri” i „Gioacchino”.
Nie jestem pewny. Niewątpliwie zbudowane na rozkaz Murata, francuskiego marszałka i zarazem króla Joachima. Jednak Murat kazał przedtem powiększyć stocznię Castellammare, a projekt „małego” 74-działowca Jacquesa-Noela Sane powstał nie tylko dla krajów satelickich, lecz głównie dla portów mających problemy z wielkością pochylni i głębokością wód (w Niderlandach, Wenecji, Genui). Francuskie opracowania milczą na temat tych okrętów, uważając, że nigdy nie trafiły pod francuską banderę, a przytaczane gdzieniegdzie (np. w sieci) szczątkowe dane techniczne są mało wiarygodne. Problem z identyfikacją polega między innymi na tym, że regulaminowe uzbrojenie zarówno „dużych” jak „małych” 74-działowców francuskich (różnych typów i skonstruowanych przez różnych projektantów) było w danym czasie identyczne. Ponieważ, o ile pamiętam, po wojnach napoleońskich oba okręty trafiły do „starego” królestwa Neapolu, być może są bardziej szczegółowe ich parametry w książkach poświęconych specjalnie marynarce tego państwa. Wiarygodne wymiary główne bardzo zbliżyłyby do rozstrzygnięcia kwestii, lecz ja ich nie mam.
Krzysztof Gerlach
Nie jestem pewny. Niewątpliwie zbudowane na rozkaz Murata, francuskiego marszałka i zarazem króla Joachima. Jednak Murat kazał przedtem powiększyć stocznię Castellammare, a projekt „małego” 74-działowca Jacquesa-Noela Sane powstał nie tylko dla krajów satelickich, lecz głównie dla portów mających problemy z wielkością pochylni i głębokością wód (w Niderlandach, Wenecji, Genui). Francuskie opracowania milczą na temat tych okrętów, uważając, że nigdy nie trafiły pod francuską banderę, a przytaczane gdzieniegdzie (np. w sieci) szczątkowe dane techniczne są mało wiarygodne. Problem z identyfikacją polega między innymi na tym, że regulaminowe uzbrojenie zarówno „dużych” jak „małych” 74-działowców francuskich (różnych typów i skonstruowanych przez różnych projektantów) było w danym czasie identyczne. Ponieważ, o ile pamiętam, po wojnach napoleońskich oba okręty trafiły do „starego” królestwa Neapolu, być może są bardziej szczegółowe ich parametry w książkach poświęconych specjalnie marynarce tego państwa. Wiarygodne wymiary główne bardzo zbliżyłyby do rozstrzygnięcia kwestii, lecz ja ich nie mam.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
Adrienne – 15.08.1809; Amelie – 21.07.1808; Andromaque – 1810 lub 1811; Arethuse – 23.05.1808 (ale już pod nazwą Elbe); Arethuse – 15.05.1812; Atalante z 1805 to raczej jakaś pomyłka. Była fregata tej nazwy, typu Virginie, zwodowana 29.06.1802, która właśnie w 1805 uległa zniszczeniu; Atalante – 24.06.1812; Caroline – 15.08.1806 (w 1809 to zdobyta przez Anglików); Clorinde - 1808; Cornelie – zaczęta w 1813, ale nigdy nie dokończona; Courageuse – 08.1794; Elisa - 1808; Fidele – zaczęta w 1813, wodowana w 1815; Manche - 1806; Pallas – 9.04.1808; Renomee – zaczęta w 1805, wodowana w 1805 lub 1807 lub 1808!; Surveillante – 30.05.1802; Virginie – 26.07.1794; Volontaire – 7.09.1796; Zephir – zaczęta 1794, budowa poniechana w 1803.
Z powyższych fregatę Cornelie zalicza się też do typu Antigone, fregatę Fidele do typu Van der Werf.
Krzysztof Gerlach
Z powyższych fregatę Cornelie zalicza się też do typu Antigone, fregatę Fidele do typu Van der Werf.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
fregaty francuskie
40-działowa fregata Arethuse należała do klasy de 18. Zwodowano ją w Breście 3.03.1791. Wymiary: 46,20 x 11,86 x 6,17 m. Uzbrojenie: 28 x 18-f, 10 x 8-f i 4 haubice 36-f. Projektant P. Ozanne. W latach 1792-1793 uczestniczyła w wielu akcjach na Morzu Śródziemnym. W wyniku zajęcia Tulonu przez Anglików w 1793 trafiła do Royal Navy, a w 1795 została przemianowana na Undaunted. Brytyjczycy klasyfikowali ją jako fregatę 38-działową. W ich służbie nosiła 28 x 18-f, 10 x 6-f i 4 karonady 24-f. Zatonęła 27.08.1796 na Antylach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Niestety Radogna milczy, i dlatego też próbowałem dotrzeć do danych tych okrętów od strony "francuskiej"Krzysztof Gerlach pisze:. Ponieważ, o ile pamiętam, po wojnach napoleońskich oba okręty trafiły do „starego” królestwa Neapolu, być może są bardziej szczegółowe ich parametry w książkach poświęconych specjalnie marynarce tego państwa. Wiarygodne wymiary główne bardzo zbliżyłyby do rozstrzygnięcia kwestii, lecz ja ich nie mam.
Krzysztof Gerlach