Kraków, statki, stocznie, porty
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
820 pchacz Łoś-PS200 BOLKO Okręg. Dyr.Gosp.Wodnej-Gliwice
Witam
We wrześniu, przy okazji nagrywania przez TV Katowice materiału o Kanałach Gliwickim i Kłodnickim, jako środek transportu służył nam pchacz BOLKO. Oto kilka zdjęć.

Bolko przy śluzie Łabędy na Kanale Gliwickim

W komorze śluzy Łabędy

Po przejściu śluzy Dzierżno

Sterówka

Byłbym ogromnie wdzięczny za udostępnienie zdjęć innych pchaczy, zwłaszcza pierwszych serii, pływających po Odrze. Interesują mnie wszelkie jednostki floty odrzańskiej, które mogły pływać na górnej Odrze i Kanale Gliwickim. Oczywiście, zamieszczając zdjęcia na swojej stronie internetowej podam pochodzenie zdjęcia i dzięki czyjej życzliwości je otrzymałem.
We wrześniu, przy okazji nagrywania przez TV Katowice materiału o Kanałach Gliwickim i Kłodnickim, jako środek transportu służył nam pchacz BOLKO. Oto kilka zdjęć.

Bolko przy śluzie Łabędy na Kanale Gliwickim

W komorze śluzy Łabędy

Po przejściu śluzy Dzierżno

Sterówka

Byłbym ogromnie wdzięczny za udostępnienie zdjęć innych pchaczy, zwłaszcza pierwszych serii, pływających po Odrze. Interesują mnie wszelkie jednostki floty odrzańskiej, które mogły pływać na górnej Odrze i Kanale Gliwickim. Oczywiście, zamieszczając zdjęcia na swojej stronie internetowej podam pochodzenie zdjęcia i dzięki czyjej życzliwości je otrzymałem.
w Tczewie dwa lata temu takie coś pływało jako wycieczkowiec, port macierzysty chyba na Warcie

szkoła żeglugi śródlądowej dysponuje czymś takiem, zasadniczo podobnym do Bzury, tyle, że pozbawionym zderzaków
nazywa się toto Łokietek
znajomy kapitan z PBW Tczew mówił mi, że to były holowniki-pchacze dość popularnej serii, gdy obserwowaliśmy dojście do nabrzeża Bzury w Gniewie nad Wisłą

szkoła żeglugi śródlądowej dysponuje czymś takiem, zasadniczo podobnym do Bzury, tyle, że pozbawionym zderzaków

znajomy kapitan z PBW Tczew mówił mi, że to były holowniki-pchacze dość popularnej serii, gdy obserwowaliśmy dojście do nabrzeża Bzury w Gniewie nad Wisłą
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Tak całkiem na marginesie, znalazłem zestawienie polskich jednostek w pdf: "Class Data - class data of all in-water ship's - dane ze Świadectwa Klasy statków śródlądowych". Stan na listopad 2005. Zestawienie obejmuje PRS No., Ship name, Owner, Class ID. Z symboliki Class ID można rozpoznać część typów statków np.właśnie pchacze. Niestety nie pamiętam już na jakich stronach to zestawienie znalazłem, ale zainteresowanym mogę przesłać drogą mailową.
Z pozdrowieniami,
Jerry.
Jerry.
jeszcze o pchaczach
Dzięki za zdjęcia. Jeśli chodzi o "Bzurę" to nie pasuje to do "Łosia". Różnice są spore, wątpię aby tak go przebudowali i, takie odnoszę wrażenie, ma inne proporcje. "Łokietek" - wygląda na przebudownego PS200Łosia. Przypadkowo trafiłem na PS150Łosia - był na Allegro za 150 000 zł. Dane tech. dł: 20 m, szer: 4,4 m, zanurzenie: 0,65 m, moc: 150 KM.

A oto "Koziorożec". To była krótka seria pchaczy w zasadzie prototypowych. Na górnej Odrze i Kanale Gliwickim pływa tylko ten jeden.
Wypływa z komory śluzy Dzierżno w kierunku (śluzy Łabędy) Gliwic.

Czy potrafi ktoś powiedzieć co jest na tych zdjęciach (widokówkach). Lata 50 - 60.


Bardzo proszę o dane z rejestru na mail kanal.gliwicki@gmail.com
Janusz

A oto "Koziorożec". To była krótka seria pchaczy w zasadzie prototypowych. Na górnej Odrze i Kanale Gliwickim pływa tylko ten jeden.
Wypływa z komory śluzy Dzierżno w kierunku (śluzy Łabędy) Gliwic.

Czy potrafi ktoś powiedzieć co jest na tych zdjęciach (widokówkach). Lata 50 - 60.


Bardzo proszę o dane z rejestru na mail kanal.gliwicki@gmail.com
Janusz
tego typu holowniki jak na górnym zdjęciu obsługiwały barki holowane (też na zdjęciu-pocztówce) w firmach PBW Tczew, Warszawa itp., których zajęciem była praca przy regulacji brzegów wiślanych za pomocą wielkich kamieni i faszyn, w Tczewie były dwa co najmniej, zastąpiły je potem motorowe holowniki cieniutkie (wąskie potwornie) jak śledzie i zwane popularnie śledziami, a na dole barka towarowa typu BM (barka motorowa), nawet ostatnio taką ściągano na wodę w Niemczech, bo wlazła gdzieś aż na ląd, a pływają one do dzisiaj, ale w żegludze wiślanej nieobecne od lat 80-tych niestety 
a Koziorożec chyba pochodzi z Żeglugi Warszawskiej, ale pewny nie jestem, gdyż te malowanie wskazuje co innego

a Koziorożec chyba pochodzi z Żeglugi Warszawskiej, ale pewny nie jestem, gdyż te malowanie wskazuje co innego
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
[quote="karol"]w Tczewie dwa lata temu takie coś pływało jako wycieczkowiec, port macierzysty chyba na Warcie

Przy dokłdniejszym wczytaniu się w to co pisaliście wcześniej zauwazyłem pozycję:
"867 pchacz KRAKUS BZURA Zakł.Budżetowy Budown. Wodnego-Bydg. 1987"
I to chyba jest to. Wiecie może coś więcej o tym pchaczu. Wygląda na to, że "Krakusy" były dwa.
Czy możecie mnie oświecić gdzie były budowane pchacze "Koziorożec" ?
Wiem, że były jeszcze pojedyncze, prototypowe pchacze "Jeleń" i "Daniel", ale nic ponad to. Czy wiecie coś o nich.
Z innej beczki. Na Kanale Gliwickim chyba do połowy lat siedemdziesiątych pływał statek wycieczkowy TRYTON, ale między innymi z powodu nieznośnego fetoru jaki unosił sie nad kanałem, chętnych do pływnia nie było zbyt wielu. Statek zakupił ktoś z Koźla, ale biznesu też nie zrobił i, ponoć za psie pieniądze, sprzedał go do .... Holandii gdzie ponoć pływa do dziś.

Pozdrawiam
Janusz

Przy dokłdniejszym wczytaniu się w to co pisaliście wcześniej zauwazyłem pozycję:
"867 pchacz KRAKUS BZURA Zakł.Budżetowy Budown. Wodnego-Bydg. 1987"
I to chyba jest to. Wiecie może coś więcej o tym pchaczu. Wygląda na to, że "Krakusy" były dwa.
Czy możecie mnie oświecić gdzie były budowane pchacze "Koziorożec" ?
Wiem, że były jeszcze pojedyncze, prototypowe pchacze "Jeleń" i "Daniel", ale nic ponad to. Czy wiecie coś o nich.
Z innej beczki. Na Kanale Gliwickim chyba do połowy lat siedemdziesiątych pływał statek wycieczkowy TRYTON, ale między innymi z powodu nieznośnego fetoru jaki unosił sie nad kanałem, chętnych do pływnia nie było zbyt wielu. Statek zakupił ktoś z Koźla, ale biznesu też nie zrobił i, ponoć za psie pieniądze, sprzedał go do .... Holandii gdzie ponoć pływa do dziś.

Pozdrawiam
Janusz
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
To coś tak chyba trochę pogardliwie nazwane czyli "WŁ. ŁOKIETEK" a nie ŁOKIETEK i BZURA to są te same statki z serii HM 300 zaprojektowane przez Biuro Konstrukcji Taboru Rzecznego z Wrocławia i budowane w latach 1955 do 1957 przez Głogowską Stocznię Rzeczną w Głogowie. W sumie zbudowano 20 statków z czego 7 na eksport do Rumuni i ZSRR. Podstawowe wymiary typu to:Lc = 21,81 m, Bc = 5,45 m T = 0,94 m, nośność 23 t. napęd dwa silniki typu Dma 150 Wola lub sowieckie 3D6 potem wymieniane na UE 680 Delfin. Część z nich przebudowano, między innymi przygotowując je do pchania poprzez nabudowę tzw. wąsów nie zdrerzaków: Lista statków bez zagranicznych;
Nr bud B1 - JAROSŁAW następnie NOTEĆ
B4 - WITOSŁAW - SAN
B5 - SOBIESŁAW - NAREW
B6 - NOGAT
B8 - MIECZYSŁAW - WISŁOK
B9 - WDA - LOARA
B 11 - BRDA
B 12 - WARTA - CHROBRY
B 13 - JAROSŁAW - WISŁA - WŁ. ŁOKIETEK
B 16 - RADUNIA
B 18 - STUDNICA
B 19 - PIŁAWA
B 20 - FROMBORK - BZURA
Te znazwami rzek były użytkowane przez Żeglugę Bydgoską, a z imionami przez Żeglugę na Odrze i jeden B20 przez Żeglugę Gdańską w końcu wszystkie trafiły do Bydgoszczy potem część z nich do PBW a potem w rece prywatne. Do dziś zachowały się WŁ. ŁOKIETEK, BZURA i LOARA. BZURA trafiła w tym roku do Giżycka, widziałem ją w sierpniu na slipie w bazie Żeglugi Mazurskiej
Nr bud B1 - JAROSŁAW następnie NOTEĆ
B4 - WITOSŁAW - SAN
B5 - SOBIESŁAW - NAREW
B6 - NOGAT
B8 - MIECZYSŁAW - WISŁOK
B9 - WDA - LOARA
B 11 - BRDA
B 12 - WARTA - CHROBRY
B 13 - JAROSŁAW - WISŁA - WŁ. ŁOKIETEK
B 16 - RADUNIA
B 18 - STUDNICA
B 19 - PIŁAWA
B 20 - FROMBORK - BZURA
Te znazwami rzek były użytkowane przez Żeglugę Bydgoską, a z imionami przez Żeglugę na Odrze i jeden B20 przez Żeglugę Gdańską w końcu wszystkie trafiły do Bydgoszczy potem część z nich do PBW a potem w rece prywatne. Do dziś zachowały się WŁ. ŁOKIETEK, BZURA i LOARA. BZURA trafiła w tym roku do Giżycka, widziałem ją w sierpniu na slipie w bazie Żeglugi Mazurskiej
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Łokietek pływa z reguły z barką mieszkalną Wanda (jak żartuje załoga: Łokietek popycha Wandę ;) , odbywając rejsy szkoleniowe, m.in. do Szczecina.W.Danielewicz pisze:Do dziś zachowały się WŁ. ŁOKIETEK, BZURA i LOARA.
Jakąś Noteć widziałem, z 10 lat temu, właśnie na Noteci. Była pomalowana na biało, jak pasażer.
Natomiast Tryton to chyba standartowa kontrukcja. do dziś sporo ich pływa. Do tego typu należy dobrze znana w Szczecinie Dziewanna.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Janusz wstawił wyżej zdjęcie barki motorowej w ruchu.
Czy jest szansa, że ktoś może ma dane techniczne takich jednostek.
Może jakis planik do tego. Byłaby wówczas pełnia szczęścia.
Problem polega na tym, że nie można nic takiego znaleźć w necie.
Czy jest szansa, że ktoś może ma dane techniczne takich jednostek.
Może jakis planik do tego. Byłaby wówczas pełnia szczęścia.

Problem polega na tym, że nie można nic takiego znaleźć w necie.
UWAGA!
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
No to czekam z niecierpliwością tu lub na maila kanal.gliwicki@gmail.comW.Danielewicz pisze: Mam planik pchacza Jeleń foto też
Bardzo proszę.
Pozdrawiam