FB w Świnoujściu
FB w Świnoujściu
Poszukuję wykazu jednostek Floty Bałtyckiej ZSRR bazujących w Świnoujściu w połowie lat 80.
Pozdrawiam
Hobbysta
Pozdrawiam
Hobbysta
Tylko tam mogą coś wiedzieć , ale na razie nigdy na tym forum nie zajmowano się sowieckimi Osami II i Szerszeniami ,a które tylko stale stacjonowały w Swinoujściu / nie licząc jednostek pomocniczych /, oczywiście czasowo / do dwóch tygodni / przebywały tam też w tym okresie Petye i Mirki , najlepiej dowiedzieć się od ich speców parohod,ewentualnie havronpothkan pisze:Spróbuj tutaj, może coś wiedzą.
Witam,
Co do „Szerszeni” to takowych w Świnoujściu nie widziałem. W latach 1983-85 wyposażeniem 24. Brygady Kutrów Rakietowo-Torpedowych były „Osy-II” i kutry torpedowe na płatach „Sztorm” (projekt 206-M).
Większe jednostki na stałe w bazie nie stacjonowały, przeważnie przychodziły do Świnoujścia uzupełnić zapasy po dozorze w rejonie cieśnin duńskich.
Pzdr.
Alkali
Co do „Szerszeni” to takowych w Świnoujściu nie widziałem. W latach 1983-85 wyposażeniem 24. Brygady Kutrów Rakietowo-Torpedowych były „Osy-II” i kutry torpedowe na płatach „Sztorm” (projekt 206-M).
Większe jednostki na stałe w bazie nie stacjonowały, przeważnie przychodziły do Świnoujścia uzupełnić zapasy po dozorze w rejonie cieśnin duńskich.
Pzdr.
Alkali
Stacjonowałem na Oksywiu więc mogę powiedzieć jakie okręty widziałem gdy wchodziliśmy do Świnoujścia – kilka razy w roku. Osobiście widziałem „Pietję” (pr. 159),
którąś z „Mirek” (pr. 35 lub 35M) i „Mołnię-2” ( pr. 1241.2 czyli „Pauk”). Raz kilka dni na redzie stała któraś „Kresta” ale już teraz nie pamiętam która. Ta do portu nie wchodziła, widzieliśmy ją potem na kotwicy całkiem blisko „zamku Hamleta”.
Większe jednostki Bałtflotu cumowały zawsze przy zewnętrznym nabrzeżu basenu północnego (na Świnie), brygada kutrów stacjonowała w basenie południowym.
Pzdr.
Alkali
którąś z „Mirek” (pr. 35 lub 35M) i „Mołnię-2” ( pr. 1241.2 czyli „Pauk”). Raz kilka dni na redzie stała któraś „Kresta” ale już teraz nie pamiętam która. Ta do portu nie wchodziła, widzieliśmy ją potem na kotwicy całkiem blisko „zamku Hamleta”.
Większe jednostki Bałtflotu cumowały zawsze przy zewnętrznym nabrzeżu basenu północnego (na Świnie), brygada kutrów stacjonowała w basenie południowym.
Pzdr.
Alkali
Projekt 206 to kuter torpedowy „Szerszeń”, takie to miała Volksmarine
„Sztormy” czy jak kto woli „Turje” wyglądają zupełnie inaczej, nie sposób ich pomylić chociażby przez tą „przerośniętą’ wieżę 57 mm na rufie.
Normalnie na „Sztormach” wystaje ponad linię wodną jedynie mały fragment płatów – na wysokości czołowej ściany nadbudówki. Kutry wychodziły z portu zawsze w położeniu wypornościowym więc mogłeś nie zwrócić na ten element uwagi.
Co ciekawe kiedyś przyszła na Oksywie eskadra rosyjskich „Sztormów” i rakietowych „Matek” (projekt 206MR, też na płatach). No ale te to chyba były z Bałtijska.
Alkali

Normalnie na „Sztormach” wystaje ponad linię wodną jedynie mały fragment płatów – na wysokości czołowej ściany nadbudówki. Kutry wychodziły z portu zawsze w położeniu wypornościowym więc mogłeś nie zwrócić na ten element uwagi.
Co ciekawe kiedyś przyszła na Oksywie eskadra rosyjskich „Sztormów” i rakietowych „Matek” (projekt 206MR, też na płatach). No ale te to chyba były z Bałtijska.
Alkali
Niestety okręty 8 FOW znacznie częściej przebywały w bazach Volksmarine niż okręty z Oksywia, a jakimś sposobem poza radarami niczym sie wizualnie świnoujskie jednostki FB nie różniły od NRD-owskich Szerszeni , już nie mam kliszy ze zdjęciami które wtedy zrobiłem sowieckiej bazie południowej / uratował się tylko ORP Łoś /, a o ile pamiętam stacjonowały tam cztery 206-ki i trzy 205U które notabene były produkcji .... władywostockiej , a nie leningradzkiej - które zostały przekazane na Bałtyk z Pacyfiku i nie nosiły one nazw jak reszta Os alfanumerycznych R-... tylko były to Kalinigradskij,Kirowskij i Kalininskij komsomoliec - dwie pierwsze z 1966,trzecia z 1970 i wszystkie trzy zostały skreślone w 1989 - jako pierwsze Osy II-ki w Europie
Pozdro : nek
PS,.Wszystkie sowieckie kutry torpedowe w Swinoujściu miała po dwa działka AK 30 milimetrowe i na dziobie i na rufie
Pozdro : nek
PS,.Wszystkie sowieckie kutry torpedowe w Swinoujściu miała po dwa działka AK 30 milimetrowe i na dziobie i na rufie
Hmm, wiesz co Nek, kolega hobbysta powinien być z tej naszej dyskusji zadowolony. Czemu ? Ano temu, że wszystko wskazuje iż w latach 1983 – 87 nastąpiła wymiana sprzętu. Jak napisałem bywałem w Świnoujściu w latach 83 – 85 (ostatni raz chyba w czerwcu podczas powrotu z cieśnin). W tym okresie na 100 % obok Os II były tam Sztormy. Natomiast Ty byłeś tam w latach 85 – 87 czyli wówczas gdy ja już byłem w cywilu. Bardzo możliwe, że w międzyczasie, gdzieś w 1985 r., wymienili Sztormy na Szerszenie.
Kilka faktów utkwiło mi w pamięci, pamiętam, że gdy pierwszy raz zobaczyliśmy Sztormy to wszyscy dziwili się jak na takim małym okręcie mogli zamontować taką „wielką” armatę – chodzi oczywiście o rufową wieżę zdwojonych 57 mm. Innym razem jednego Sztorma na czymś w rodzaju barki holowali na drugą stronę do stoczni remontowej. Fajnie to wyglądało bo było widać całą podwodną część kadłuba. Staliśmy wówczas przy kosie blisko wejścia do basenu południowego i do dzisiaj żałuję, że nie miałem aparatu, byłyby przednie zdjęcia.
Alkali
Kilka faktów utkwiło mi w pamięci, pamiętam, że gdy pierwszy raz zobaczyliśmy Sztormy to wszyscy dziwili się jak na takim małym okręcie mogli zamontować taką „wielką” armatę – chodzi oczywiście o rufową wieżę zdwojonych 57 mm. Innym razem jednego Sztorma na czymś w rodzaju barki holowali na drugą stronę do stoczni remontowej. Fajnie to wyglądało bo było widać całą podwodną część kadłuba. Staliśmy wówczas przy kosie blisko wejścia do basenu południowego i do dzisiaj żałuję, że nie miałem aparatu, byłyby przednie zdjęcia.
Alkali
- pothkan
- Posty: 4534
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Z tego co się dogrzebałem (jak wszystko dotyczące ZSRR, nie-do-końca pewne):nek pisze:...205U które notabene były produkcji .... władywostockiej , a nie leningradzkiej - które zostały przekazane na Bałtyk z Pacyfiku i nie nosiły one nazw jak reszta Os alfanumerycznych R-... tylko były to Kalinigradskij,Kirowskij i Kalininskij komsomoliec - dwie pierwsze z 1966,trzecia z 1970 i wszystkie trzy zostały skreślone w 1989 - jako pierwsze Osy II-ki w Europie...
Władiwostokskij SsZ, nr stoczniowy 529, 1966: "Kaliningradskij komsomoliec", przynależność: TOF > BF, wyc. 1989
Władiwostokskij SsZ, nr stoczniowy 531, 1966: "Kirowskij komsomoliec", przynależność: TOF > BF, wyc. 1989
Władiwostokskij SsZ, nr stoczniowy 537, 1970: "Kalininskij komsomoliec", przynależność: TOF > BF, wyc. 1989
Btw, nie jestem pewien, czy owe jednostki numerów "R-?" nie miały, czy też raczej po prostu nie są znane... Przypominam, że nie umieszczano ich na burcie, bo numery burtowe okrętów MW ZSRR to kolejny, całkiem inny bajzel...
Żeby bardziej sprawę skomplikować, w BF była Osa o identycznym mianie:
Primorskij SsZ nr 5 - Leningrad, nr. stoczniowy 418, 1962: R-79, 18 I 1963 otrzymał dodatkowe miano "Kirowskij komsomoliec", przynależność: BF, wyc. XI 1991
w marcu 1985 byłem już w Świnoujściu ale wówczas żadnej tam Turyi nie widziałem może były tam wcześniejAlkali pisze:Hmm, wiesz co Nek, kolega hobbysta powinien być z tej naszej dyskusji zadowolony. Czemu ? Ano temu, że wszystko wskazuje iż w latach 1983 – 87 nastąpiła wymiana sprzętu. Jak napisałem bywałem w Świnoujściu w latach 83 – 85 (ostatni raz chyba w czerwcu podczas powrotu z cieśnin). W tym okresie na 100 % obok Os II były tam Sztormy. Natomiast Ty byłeś tam w latach 85 – 87 czyli wówczas gdy ja już byłem w cywilu. Bardzo możliwe, że w międzyczasie, gdzieś w 1985 r., wymienili Sztormy na Szerszenie.
Kilka faktów utkwiło mi w pamięci, pamiętam, że gdy pierwszy raz zobaczyliśmy Sztormy to wszyscy dziwili się jak na takim małym okręcie mogli zamontować taką „wielką” armatę – chodzi oczywiście o rufową wieżę zdwojonych 57 mm. Innym razem jednego Sztorma na czymś w rodzaju barki holowali na drugą stronę do stoczni remontowej. Fajnie to wyglądało bo było widać całą podwodną część kadłuba. Staliśmy wówczas przy kosie blisko wejścia do basenu południowego i do dzisiaj żałuję, że nie miałem aparatu, byłyby przednie zdjęcia.
Alkali
PS,Kto was wpuścił cumować w tym miejscu Kosy????
pozdro ; nek
Z moich obserwacji i starych notatek:
lipiec 1969 roku -- 2 jednostki pr. 35 ("Mirka"), na burtach numery 632 i 666;
sierpień 1976 roku -- 2 okręty pr. 159 ("Pietia") [605 i 607], ścigacz rakietowy pr. 205 ("Osa") [268], ścigacz torpedowy pr. 206 ("Szeszeń") [434], okręt-baza (czasowo, #550) i jednostki portowe: OT-3, OT-19, RK-20, MPS-26250, RTW-15050, PK-24060 (dźwig pływający).
JB
lipiec 1969 roku -- 2 jednostki pr. 35 ("Mirka"), na burtach numery 632 i 666;
sierpień 1976 roku -- 2 okręty pr. 159 ("Pietia") [605 i 607], ścigacz rakietowy pr. 205 ("Osa") [268], ścigacz torpedowy pr. 206 ("Szeszeń") [434], okręt-baza (czasowo, #550) i jednostki portowe: OT-3, OT-19, RK-20, MPS-26250, RTW-15050, PK-24060 (dźwig pływający).
JB
Był jeszcze czwarty (choć według mojej wiedzy ten z 1970 roku pozostał na Oceanie Spokojnym) ścigacz pr. 205U, który przeszedł z Dalekiego Wschodu na Bałtyk - Miczurińskij Komsomolec (ex R-175, # stocz. 528, bud. 1966).pothkan pisze:Z tego co się dogrzebałem (jak wszystko dotyczące ZSRR, nie-do-końca pewne):nek pisze:...205U które notabene były produkcji .... władywostockiej , a nie leningradzkiej - które zostały przekazane na Bałtyk z Pacyfiku i nie nosiły one nazw jak reszta Os alfanumerycznych R-... tylko były to Kalinigradskij, Kirowskij i Kalininskij komsomoliec - dwie pierwsze z 1966, trzecia z 1970 i wszystkie trzy zostały skreślone w 1989 - jako pierwsze Osy II-ki w Europie...
Władiwostokskij SsZ, nr stoczniowy 529, 1966: "Kaliningradskij komsomoliec", przynależność: TOF > BF, wyc. 1989
Władiwostokskij SsZ, nr stoczniowy 531, 1966: "Kirowskij komsomoliec", przynależność: TOF > BF, wyc. 1989
Władiwostokskij SsZ, nr stoczniowy 537, 1970: "Kalininskij komsomoliec", przynależność: TOF > BF, wyc. 1989
Btw, nie jestem pewien, czy owe jednostki numerów "R-?" nie miały, czy też raczej po prostu nie są znane... Przypominam, że nie umieszczano ich na burcie, bo numery burtowe okrętów MW ZSRR to kolejny, całkiem inny bajzel...
Żeby bardziej sprawę skomplikować, w BF była Osa o identycznym mianie:
Primorskij SsZ nr 5 - Leningrad, nr. stoczniowy 418, 1962: R-79, 18 I 1963 otrzymał dodatkowe miano "Kirowskij komsomoliec", przynależność: BF, wyc. XI 1991
JB