patrolowiec z Gryfii - zobacz 6 lipca

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

patrolowiec z Gryfii - zobacz 6 lipca

Post autor: polsteam »

Nie wiadomo od kiedy dokładnie i do kiedy, ale na pewno w godzinach wczesno-popołudniowych, dnia 6 lipca, będzie można obejrzeć (z zewnątrz - bez zwiedzania / bez wchodzenia na pokład) pierwszy z serii patrolowców budowanych przez Gryfię SA dla Norwegii.

...przy nabrzeżu znanym pod potoczną nazwą Wały Chrobrego, w Szczecinie...


http://www.gryfia.com.pl/img/patrolowiec.jpg

http://www.mil.no/sjo/kv/start/article. ... eID=106718


Szczecińska Stocznia Remontowa GRYFIA SA dnia 12.02.2005 podpisała pięć kontraktów na budowę pięciu patrolowców dla służby Ochrony Wybrzeża Królestwa Norwegii (Norwegian Coastguard). Kontrakty zawierają zapis o możliwości zwiększenia zamówienia o maksymalnie pięć kolejnych jednostek. Armatorami jednostek będą dwie prywatne kompanie żeglugowe z Fosnavåg:
- Remøy Management AS (3 jednostki + 3 opcje)
- Remøy Shipping AS (2 jednostki + 2 opcje)
Wartość podpisanych umów przekracza 160 mln zł oraz dodatkowo 160 mln zł w opcji w przypadku właściwego zrealizowania kontraktów na pierwszych 5 jednostek. Pierwsza jednostka będzie zdana na wiosnę 2006 roku, a kolejne sukcesywnie do zimy 2007 roku.
Dokumentację projektu technicznego na życzenie armatora wykonała norweskie Skipsteknisk AS. Dokumentację roboczą przygotuje biuro projektowe GRYFII.
GRYFIA konkurowała o ten kontrakt od połowy zeszłego roku z dwudziestoma innymi stoczniami europejskimi. Na ostatnim etapie została wybrana spośród czterech, w tym dwóch norweskich i jednej hiszpańskiej.
Przedstawiciele armatora i władz administracyjnych docenili wysoką jakość budowanych przez GRYFIĘ dla norweskich armatorów promów i zdanego w ubiegłym roku trawlera oraz ich niezawodność. Ważne było również spełnienie przez stocznię wymagań międzynarodowego certyfikatu ISO 9001 oraz ISO 45001.

Opis ogólny statku
Statek będzie przeznaczony do realizowania ogólnych zadań patrolowych wzdłuż całego wybrzeża Norwegii, w strefie 24 mil morskich od linii brzegowej oraz zadań związanych z ratownictwem morskim oraz ochroną środowiska. Z powyższym wiążą się możliwości usuwania wycieków oleju, wyposażanie w łodzie ratownicze, lądowisko dla helikoptera, dziób pchacza oraz będzie posiadać pokład roboczy na rufie. Statek będzie eksploatowany ok. 330 dni w roku.
W celu zapewnienia przejścia pod mostami, maksymalna wysokość statku w ruchu wyniesie do 15 m w stanie pustym. Eksploatacja w złych warunkach atmosferycznych przy wysokiej fali, opuszczanie i podnoszenie tratw ratunkowych, wymaga posiadana przez jednostkę bardzo dobrych właściwości morskich i manewrowalności. Napęd główny jednostki zapewnia system spalinowo-elektryczny, w którym dwa silniki elektryczne napędzają dwa pędniki azymutalne na rufie. Na dziobie znajduje się pędnik ster strumieniowy. Minimalny wymagany uciąg na palu: 20 ton. Jednostka zostanie uzbrojona w Norwegii. Statek będzie spełniał restrykcyjne, norweskie przepisy ochrony środowiska.

Główne dane i prędkość
Długość całkowita 47,20 m
Długość pomiędzy pionami 42,00 m
Szerokość konstrukcyjna 10,30 m
Zanurzenie konstrukcyjne 5,00 m
Zanurzenie projektowe 3,25 m
Prędkość 16 węzłów

Pojemności zbiorników
Zbiorniki paliwowe 107 m3
Zbiorniki wody słodkiej 95 m3
Zbiorniki oleju smarnego 2 m3
Zbiorniki oleju używanego 140 m3

Przestrzeń ładunkowa na pokładzie (wolna i dostępna), ok. 100 m2
Wytrzymałość pokładu ładunkowego 2,5 t/m2
Ładownia 90 m3
Pomieszczenia mieszkalne 20 osób

Ogólne założenia konstrukcyjne
Główną zasadą szczegółowego projektu konstrukcyjnego statku będzie bezpieczeństwo, niezawodność, minimum obsługi i dobry dostęp do każdego miejsca w celu naprawy i konserwacji.
Na jednostce zostanie zainstalowany system nawigacji satelitarnej wraz z systemem dynamicznego pozycjonowania, umożliwiającym automatyczne utrzymanie pozycji niezależnie od warunków pogodowych.
Nowoczesne i praktyczne warunki życia wg najnowszych standardów będą zapewnione przez odpowiednie wyposażenie, oświetlenie i dobór mebli we wszystkich kabinach i pomieszczeniach wewnętrznych.
Należy przewidzieć odpowiednią widoczność z mostka we wszystkich kierunkach. Wymagana jest również dobrą widoczność miejsc pracy na pokładzie roboczym i urządzeń na pokładzie głównym.

Klasyfikacja
Statek będzie spełniał przepisy towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norskie Veritas z następującymi zastrzeżeniami klasy: DnV + 1A1 ICE-1C, E0, Dynpos AUTS. Statek będzie zbudowany również z uwzględnieniem uwag/oznaczeń OilRec (Usuwanie plam oleju z powierzchni wody).
Statek zostanie zarejestrowany w Norwegii.
ODPOWIEDZ