Polskie nazwy pod obca bandera

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Polskie nazwy pod obca bandera

Post autor: admiralcochrane »

Na starym forum był chyba już podobny temat, pomyślałem, że warto by go wznowić. Zainspirował mnie do tego obraz amerykańskiej fregaty "Poland", ktora w maju 1840 znalazła sie w niezłych tarapatach


Obrazek
Adam
Posty: 1758
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Historia US Navy zna USS Pulaski - bocznokołowy parowiec
USS Casimir Pulaski - SSBN
Był też LST USS Pulaski County (choć to już raczej nie polska nazwa)

Tu jest spis: http://www.answers.com/main/ntquery?met ... tab=2222_1

Lecąc dalej z pamięci - nasza Polonia (transatlantyk GALu), długi czas była Polonią, ale nie polską.


Poza tym, grecki armator SMT SHIPMANAGEMENT, ma w swojej flocie spore masowce samowyładowcze o "swojskich" nazwach:
Warsaw
Gdansk
Gdynia
Podobno ma być tez Sopot.

Na Shipspotters jest kilka fotek...

Armator jest grecki, zarejestrowany na Cyprze, ale swoje przedstawicielstwo ma w Gdyni i tu też remontuje i przebudowuje swoje statki. Wiosną 2005 właśnie w Gdyni na masowiec samowyładowczy przebudowywano .. Gdynie

Norweski Wislon Shipmanagment nazywa swoje statki dwuczłonowo - pierwszy to Wilson, a drugie to miasto. I stąd, od jakiegoś czasu mamy w jego flocie statki Wilson Gdansk i Wilson Gdynia. Obydwa często można spotkac w naszych portach.
Ostatnio zmieniony 2006-01-18, 15:20 przez Adam, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Polonijne Towarzystwo Polsko-Amerykańskie Żeglugi Morskiej (P.A.N.C.) miało, na początku lat 20. XX wieku, siedem statków (pod banderą amerykańską) o łącznej pojemności 46 tys. ton: KOŚCIUSZKO, WARSZAWA, WISŁA, KRAKÓW, PUŁASKI, POZNAŃ i GDAŃSK.
JB
Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

W amerykańskiej Coast Guard był Pulaski (WPC 149). [/i]
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

troche danych...

Post autor: polsteam »

nr IMO / imię / rok budowy / GT / DWT / typ / operator / status


7929970 GDYNIA 1981 35,748 65,738 Bulk Carrier SMT Shipmanagement In Service / Commission

9056064 WILSON GDYNIA 1994 2,506 3,560 General Cargo Ship Wilson Ship Management In Service / Commission

8128664 GDANSK 1984 34,837 63,671 Bulk Carrier SMT Shipmanagement In Service / Commission

9056026 WILSON GDANSK 1993 2,506 3,610 General Cargo Ship Wilson Euro Carriers In Service / Commission

9207508 MSC POLAND 2000 6,540 8,950 General Cargo Ship Mediterranean Shipping Co In Service / Commission

7650517 COPERNICUS 1967 499 1,002 General Cargo Ship St Fernando Maritime In Service / Commission

8713809 COPERNICUS 1987 1,525 2,181 Chemical Tanker Seatrans DA In Service / Commission
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

wlasciwie... dlugo by wymieniac... przeciez teraz prawie wszystkie statki polskich armatorow plywaja pod obcymi banderami ;)
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

w Rotterdamie byc moze nadal (a do listopada 2005 na pewno) pracuje/pracowal nie strasznie stary, ale tez nie pierwszej mlodosci holownik Smit Polen... o ile dobrze pamietam, to byl chrzczony przez zone polskiego ministra transportu i gospodarki morskiej, chyba Zylkowskiego...
Gość

promy drogowe w Kanale Kilonskim

Post autor: Gość »

nie wiem, czy nadal, ale jeszcze w latach 70-tych na pewno, bo sam widzialem, w Kanale Kilonskim kursowalo w roznych jego miejscach kilka promikow symetrycznych, przelotowych o takich nazwach, jak Kolberg, Swinemuende, Stettin, a nawet (o ile mnie pamiec niemyli, ale glowy za to nie daje) Gottenhafen (sic!)
Gość

Post autor: Gość »

mialem "cynk", ze jeden z nowych duzych kontenerowcow Hanjina mial byc ochrzczony Hanjin Gdynia, ale jak na razie - ani widu, ani slychu..
Adam
Posty: 1758
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Jednym z chyba najpoularniejszych poloniców jest na pewno Chopin. W dużej części dlatego, że przyznają się do niego też Francuzi ;)

Oprócz obecnie pływających, dwóch polskich Chopinów (żaglowiec i drobnicowiec Chipolbroku), jest duży, francuski kontenerowiec CMA CGM Chopin (IMO 9280603), oraz belgijski chemikaliowiec (IMO 8802454). Do tego dochodzi sporo statków które kiedyś nosiły tą nazwę.
Jest też niemiecki, rzeczny wycieczkowiec, często spotykany na Odrze i na Wiśle.

Radziecka baza rybacka zbudowna w Gdańsku też została nazwana Fryderyk Chopin. W ogóle, wśród roadzieckich baz i trawlerów było chyba jeszcze kilka innych poloniców.
W każdym razie, Chopin jest chyba najpowszechniejszym polonikiem wśród nazw statków. Nie mam za dużo danych, ale spokojnie kilkanaście pewnie by się znalazło.
Adam
Posty: 1758
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: promy drogowe w Kanale Kilonskim

Post autor: Adam »

Anonymous pisze:nie wiem, czy nadal, ale jeszcze w latach 70-tych na pewno, bo sam widzialem, w Kanale Kilonskim kursowalo w roznych jego miejscach kilka promikow symetrycznych, przelotowych o takich nazwach, jak Kolberg, Swinemuende, Stettin, a nawet (o ile mnie pamiec niemyli, ale glowy za to nie daje) Gottenhafen (sic!)
Pływają... takich nazw jest więcej, m. in. Stolpemunde, Breslau itd
Tu można poszperać: http://www.fjordfaehren.de/index.htm

Ale my w ramach "zemsty" mamy obecnie pod biało - czerwoną statki o takich nazwach jak Wiesbaden (trawler) i Berlin (Prom, obecnie "na sznurku")
Gość

Post autor: Gość »

nie jestem "niemcożercą" i "niemcofobem".. nie sadze, zeby Niemcy urodzeni i pelnoletni PO wojnie musieli do konca swiata kajac sie za grzechy swoich nieodleglych przodków, ale faktem chyba jest, ze te polskie nazwy na promach w Kanale Kilonskim to chyba jednak byly przez nich uzywane "na zlosc" nam - duzo polskich statków korzystalo z Kanalu wtedy.. (tym bardziej, ze nie dam glowy, jak wspomnialem, ale byl tez chyba Gottenhafen)
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Anonymous pisze:nie jestem "niemcożercą" i "niemcofobem".. nie sadze, zeby Niemcy urodzeni i pelnoletni PO wojnie musieli do konca swiata kajac sie za grzechy swoich nieodleglych przodków, ale faktem chyba jest, ze te polskie nazwy na promach w Kanale Kilonskim to chyba jednak byly przez nich uzywane "na zlosc" nam - duzo polskich statków korzystalo z Kanalu wtedy.. (tym bardziej, ze nie dam glowy, jak wspomnialem, ale byl tez chyba Gottenhafen)
Myślę, że nazwy miast które przed 1939 były niemieckie mogą być używane w Niemczech, szczególnie w marynarce handlowej, ale jesli to prawda, ze był holownik "Gotenhafen" to juz lekkie przegięcie..

w czasach wspólczesnych nazwy się umiędzynarodowiły,łatwiej teraz o polonica, ale wydaja mi sie ciekawsze te dawniejsze,
dorzucę jeszcze jeden żaglowiec amerykański, żelazny bark o ile pamiętam, był kiedyś w pamiętnym Archiwum Neptuna w Morzu:
"Star of Poland"
w XIX w. w marynarce Urugwaju był też niewielki żaglowiec o nazwie "Pulaski"
Awatar użytkownika
Corzano
Posty: 18
Rejestracja: 2005-11-18, 15:36
Lokalizacja: Brösen

Post autor: Corzano »

admiralcochrane pisze:jesli to prawda, ze był holownik "Gotenhafen" to juz lekkie przegięcie..
Z ciekawości zapytam. Gdyby był statek o nazwie np. Gyddanyzc, to też byłoby to przegięcie?
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Ojej, a to po jakiemu?
Awatar użytkownika
Corzano
Posty: 18
Rejestracja: 2005-11-18, 15:36
Lokalizacja: Brösen

Post autor: Corzano »

admiralcochrane pisze:Ojej, a to po jakiemu?
Podobno po dawnemu. :wink:
ODPOWIEDZ