Bearn , Commandant Teste , Giuseppe Miraglia , Zmaj .

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

jareksk pisze:A ja już myślałęm, że nic nie wiem. Rogożarski specjalnie się nie nadawał. Konstrukcyjnie był mocno przestarzały. Do 22 nadawałby się idealnie. O ile pamietam Jugosławia miała ich 12.
Dokładnie - kolejne 12 sztuk mieli Grecy.
Poza tym 4 sztuki zamówione przez bodajże Estończyków trafiło potem do Finlandii
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

I jako jedyne miały one płozy ! :D :D :D Na gruncie samolotów niemieckich czuję się lepiej.
Fax et tuba
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

jareksk pisze:I jako jedyne miały one płozy ! :D :D :D Na gruncie samolotów niemieckich czuję się lepiej.
Nie tylko - ogólnie Do-22 były przystosowane do zamiennych podwozi - lądowych lub pływaków
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

De facto, nie de iure. Napisałem "miały", a nie "mogły mieć". O tempora, o mores ... O ile mi wiadomo Grecy i Jugosławianie płoz nie używali (zjazd samolotem ze zbocza Olimpu :P
Fax et tuba
Gość

Post autor: Gość »

Witam!
W rzetelnej i wiarygodnej książce "Pancerniki II wojny..." Cezarego Szoszkiewicza, napisano o najlepszym okręcie liniowym Europy, że jego wyposażeniem lotniczym był lądowe myśliwce Reggiane 2000.
Tymczasem znam zdjęcia Vittorio Venetto i Romy z Ro-43.
No i zdjęcia Ro-43 z VV :)
Mógłby mnie ktoś oświecić, jakie skrzydła były na pokładach włoskich okrętów liniowych?!?
Pozdrawiam
Ksenofont
Awatar użytkownika
Boruta
Posty: 722
Rejestracja: 2004-06-13, 22:09
Lokalizacja: Cosmopolis Sopot, Sarmatia
Kontakt:

Post autor: Boruta »

Anonymous pisze:Witam!
W rzetelnej i wiarygodnej książce "Pancerniki II wojny..." Cezarego Szoszkiewicza, napisano o najlepszym okręcie liniowym Europy
O Vanguardzie?
"Dobro i zło nie istnieją, tak jak życie i śmierć. Jest tylko działanie. Walka"
- baron von Ungern-Sternberg, d-ca Azjatyckiej Dywizji Konnej
krzysiek

Post autor: krzysiek »

z tymi archaicznymi pukawkami? :P

Książka Szoszkiwicza nie jest godna zaufania...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Xenuś pisze:W rzetelnej i wiarygodnej książce "Pancerniki II wojny..." Cezarego Szoszkiewicza, napisano o najlepszym okręcie liniowym Europy, że jego wyposażeniem lotniczym był lądowe myśliwce Reggiane 2000.
Tymczasem znam zdjęcia Vittorio Venetto i Romy z Ro-43.
No i zdjęcia Ro-43 z VV :)
Tak z pamięci (i niepewnie)- chyba z 10 sztuk Re-2000 zostało przystosowanych do odpalania z katapult - ale miało normalne podwozia lądowe - czyli analogicznie do Hurrych na handlowcach.
Też nie jestem pewien czy chodzi o ten typ - ale chyba mialy zwiększony zasięg.

Musiałbym wygrzebać dane o Re-2000
Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 185
Rejestracja: 2005-02-05, 20:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jerry »

Na tej oto stronie http://home.att.net/~historyzone/Reggiane.html w części THE "CATAPULTABILE" AND THE REGIA MARINA jest kilka zdjęć i trochę interesującego tekstu.
Z pozdrowieniami,

Jerry.
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1328
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Mitoko pisze:
Xenuś pisze:W rzetelnej i wiarygodnej książce "Pancerniki II wojny..." Cezarego Szoszkiewicza, napisano o najlepszym okręcie liniowym Europy, że jego wyposażeniem lotniczym był lądowe myśliwce Reggiane 2000.
Tymczasem znam zdjęcia Vittorio Venetto i Romy z Ro-43.
No i zdjęcia Ro-43 z VV :)
Tak z pamięci (i niepewnie)- chyba z 10 sztuk Re-2000 zostało przystosowanych do odpalania z katapult - ale miało normalne podwozia lądowe - czyli analogicznie do Hurrych na handlowcach.
Też nie jestem pewien czy chodzi o ten typ - ale chyba mialy zwiększony zasięg.

Musiałbym wygrzebać dane o Re-2000
Mitoko masz rację chodzi właśnie o Re-2000
Wymiana samolotów z Ro-43 nastąpiła w 1942 roku reszta tak jak opisujesz, lotnisko albo woda.
Awatar użytkownika
Ksenofont
Posty: 2105
Rejestracja: 2004-12-27, 23:28
Lokalizacja: Praga

Post autor: Ksenofont »

Witam!
JB właśnie wkleił zdjęcie - o ile się nie myle to jest Reggiane 2000 stratujący z Vittorio Veneto. Obrazek
Także Wikipedia powtarza twierdzenia Szoszkiewicza: http://pl.wikipedia.org/wiki/Reggiane_Re.2000

Ale moje źródłą twierdzą, że 10 VI 1940 na dwóch okrętach liniowych klasy Littotrio było 6 sztuk Ro43. [Tulio Marconi, "Imam Ro-43/44", Turyn 2000]: Quando il 10 giugno 1940 l'Italia entro in guerra, i Ro 43 assomavano a 105, di cui 44 imbarcati e pronti all'impiego, nella misura di tre machine per ognuna delle due Littorio e di dou per ognuno dei 19 incrociatori, provvisti di catapulta
(10 VI 1940, gdy Italia weszła do wojny, było 105 Ro-43 z których 44 było zaokrętowanych: po 3 sztuki na obu pancernikach Littorio po 2 sztuki na na 19 krążownikach z katapultami)
Potwierdzają to źródła internetowe: http://xoomer.virgilio.it/ramius/Milita ... _1940.html
mówiące, że lotnictwo pokładowe RM zgrupowane było w I SQUADRA NAVALE.
Jak się przyjrzycie zawartości powyższego linku nie zobaczycie w składzie lotnictwa włoskiego Re 2000, bo też i weszły one do jednostek dopiero w maju 1941 roku.
Znaczy, że 10 sztuk Re-2000 rzeczywiscie dostało zaczepy do katapult i startowało z Littorio, czy Vittorio Veneto albo Romy, ale nie "zamiast" Ro-43, a "obok" nich.
8 września 1943 roku na trzech pancerniakch typu Littorio stascjonowało tylko sześć Ro-43, a więc po dwa na okręt. Według tego źródła oficjalnie 8 września 1943 nie było już Re-2000 w składzie I Squadra Navale, ale według Jerrego na pokładach pancerników były jednak Re-2000.
Wiesław Bączkowski ("Włoskie samoloty wojskowe 1935-1945" Warszawa 1999) twierdzi natomiast, że we wrześniu 1943 zostały już tylko 2 Re-2000 w składzie I Squadra Navale. I komu tu wierzyć?

Mimo wszystko rzetelny i wiarygodny Szoszkiewicz bajki plecie (i przy okazaji obrzuca błotem Włochów): "Przewidziane dla nich samoloty Regiane [tak w oryginale] 2000 miały klasyczne podwozie i musiały lądować na lądzie, co w istotny sposób ogranczało ich zastosowanie."

Zdanie powinno brzmieć: "Obok obserwacyjnych RO-43 Włosi zastosowali na pokładach swoich nowych okrętów liniowych samoloty myśiwskie, co w znaczny sposób zwiększało ich wartości bojowe."

Nie wiecie nic więcej?

Pozdrawiam
Ksenofont
Ostatnio zmieniony 2005-12-18, 13:01 przez Ksenofont, łącznie zmieniany 1 raz.
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Obrazek
Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 185
Rejestracja: 2005-02-05, 20:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jerry »

Na tej stronie
http://64.224.13.60/arsenals/planes_it/ ... ion_us.htm potwierdza się, że "RE-2000 Catapultabile" pojawiły się na pokładach obok Ro-43.

Chyba, że obracamy się wciąż wokół tego amego źródła :D
Ostatnio zmieniony 2005-12-18, 12:30 przez Jerry, łącznie zmieniany 1 raz.
Z pozdrowieniami,

Jerry.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Ksenofont pisze:...Nie wiecie nic więcej?
Z książki Erminio Bagnasco i Enrico Cernushi Le navi da guerra italiane 1940-1945:
Littorio ... Armamento ... 1 catapulta, brandeggiabile poppiera, e 3 aerei (3 idrocognitori Ro 43 da fine 1942: 2-1 Ro 43 e 1-2 caccia Re 2000).
JB
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1328
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Wygląda na to że po 1942 roku oba samoloty były równolegle.

Авиационное вооружение состояло из одной поворотной пневматической катапульты длиной 21 метра, системы "Гагното-Боргиачи" и трех поплавковых гидросамолетов-бипланов "IMAM R043", один из которых размещался на катапульте, а два — на специальных тележках тут же, возле катапульты, на юте. Однако в 1942 г. часть гидросамолетов заменили колесными истребителями "RE2000", для чего сами истребители и катапульты прошли мо­дернизацию. В отличие от гидросамолетов истребители не могли после выполнения задания приземлиться на воду рядом с кораблем, а были вынуждены лететь на какой-нибудь береговой "аэродром, либо летчик покидал свой самолет, выбрасываясь с парашютом. На момент подписания капитуляции Италии "Витторио Венето" и "Рома" имели по два истребителя и по одному гидросамолету, а "Литторио" — наоборот, один истребитель и два гидросамолета.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

janik41 pisze:Mitoko masz rację chodzi właśnie o Re-2000
Wymiana samolotów z Ro-43 nastąpiła w 1942 roku reszta tak jak opisujesz, lotnisko albo woda.
Czyli z moim kojarzeniem w pmięci nie jest najgorzej :P

Tak jak mówiłem - chyba te maszyny miały zabudowane dodatkowe zbiorniki w skrzydłach
Awatar użytkownika
Ksenofont
Posty: 2105
Rejestracja: 2004-12-27, 23:28
Lokalizacja: Praga

Post autor: Ksenofont »

krzysiek pisze:Książka Szoszkiwicza nie jest godna zaufania...
Co więcej - Wikipedia także nie jest godna zaufania.




Zresztą większość obcych opracowań dotyczących Włochów nie jest godnych zaufania.
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Obrazek
ODPOWIEDZ