Holowniki Pomocnicze KW Danzig I WS

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Holowniki Pomocnicze KW Danzig I WS

Post autor: AvM »

W czasie I WS dla stoczni Cesarskiej Kaiserliche Werft, Danzig
zmnobilizowano szereg holowniokow. W wiekszosci ich losy sa nieznene:

[table]
[mrow]Name[col]Built[col]Shipyard[col]GRT[col]IHP[col]Kts[col]Owner[col]Fates
[row]ADLER[col]?[col]?[col]15[col]125[col]8[col]Ed.Krüger, Elbing[col]?
[row]BERL.HOLZ-KONTOR[col]1898[col]Schichau[col]8[col]90[col]9[col]Berl.Holz-Kontor, Berlin[col]?
[row]BD.BLUMENFELD III[col]1908[col]Wichorst[col]74[col]380[col]10[col]Bd. Blumenfeld, Hamburg[col]->LANGEOOG
[row]CASTOR[col]?[col]?[col]7[col]150[col]8[col]Streu & Posenauer,Danzig[col]?
[row]CHARLOTTE[col]1909[col]Schenk[col]21[col]163[col]10[col]Rautenberg,Danzig[col]?
[row]FRAM[col]?[col]?[col]18[col]150[col]11[col]Streu & Posenauer,Danzig[col]?
[row]FREYA[col]1898[col]Merten[col]16[col]100[col]8[col]Emil Liebsch,Danzig[col]?
[row]GEBR. CORS III[col]1913[col]Bodewes[col]89[col]250[col]9[col]Gebr. Cors, Danzig[col]ex MARIA -> JOHANN
[row]KÄTHE[col]?[col]?[col]9[col]90[col]8[col]Aug. Bark,Danzig[col]?
[row]PUCK[col]1869[col]Klawitter[col]16[col]80[col]8[col]Streu & Posenauer,Danzig[col]?
[row]WALTER PETERS[col]1913[col]Delfzyl[col]55[col]250[col]10[col]Landbu & Schnes[col]?
[row]ZUKUNFT[col]1905[col]Johannsen[col]43[col]180[col]10[col]Jul. Walter, Danzig[col]?
[/table]

AvM
Ostatnio zmieniony 2005-09-30, 21:23 przez AvM, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

CASTOR, CHARLOTTE i FRAM brzmią znajomo.
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Bernd Schwarz przeslal nastepujace uwagi:

ADLER (1887)
125 PSi; ZD.; ... Eduard Krüger, Elbing;
im 1. Weltkrieg bei Kaiserl. Werft, Danzig – ident. mit ADLER (1891)? [82, 116]

ADLER (1891, Rotterdam/NL) PDS;
... 1891 ..., Rotterdam/NL, POMONA II; 1912 Eduard Krüger, Elbing,
ADLER; 191. Schiffahrtsabt. FECH; 1923 noch vorh. – ident. mit ADLER (1891)? / Existenz des Schiffes sehr fraglich! [80, 82, 187]

BERLINER HOLZ-COMPTOIR (1898, Schichau, Elbing, 638)
60 PSi; 14,0 m L., 3,0 m B., 1,5 m SH; ZDS;
erb. f. Berliner Holz-Comptoir, Danzig; 191. Kaiserl. Werft, Danzig [60, 116, Liste Mach 1900 Danzig]

BD. BLUMENFELD III:
Angaben vermutl. in BSR Hamburg

CHARLOTTE (1909, Schenk, Elbing, 4)
160 PSi; 10 kn; 21,0 m L., 4,5 m B.; ZDS;
erb. f. Franz Rautenberg,
Danzig; 191. Kaiserl. Werft, Danzig; 19.. re; 1920 Poln. Kriegsmarine, SOKÓL;, 12.1939 MARS Gotenhafen,
GRABAU; 1945 Werftschlepper Stocznia Nr.12, Gdynia/PL, SOKÓL;; 1947 Poln. Kriegsmarine; 1949
MAJSTER; 6.1952 BG-3; 1955 H-3; 1957 br. [57, 60, 63, 116, 247]

FREYA (1898, Merten, Danzig, 173)
70 PSi (Maschine: Zobel, Bromberg); 22,0 m L., 3,6 m B., 1,2 m Tfg.
(n.a.A. 45 t Tgf.; 130 PSi; 20,0, m L., 4,0 m B., 1,35 m Tfg; Z/PDS; erb. f. E. Liebsch, Danzig; 191. Kaiserl. Werft, Danzig;
1935 Else Lewandowski, Danzig, GDANSK, in Charter Polska Zegluga Rzeczna "Vistula"; S.z.o.o., Warszawa;
1939 HTO;
7.1940 Leo Wittkowski, Thorn, FREYA;
1945 in Danzig verblieben
[60, 61, 63, 116, 147, 148, BSR Thorn 758]

KÄTHE ( )
64 (n.a.A. 90) PSi; 8 kn; 15,5 m L., 3,1 m B., 1,05 m Tfg.; ZDS; … 1877 E. Wilde, Stettin;1888
J.H. Lieder, Danzig; 1900 Strauch & Lieder, Danzig; 1905 August Bark, Danzig; 191. Kaiser. Werft, Danzig [61, 116]

PUCK (1868, Klawitter, Danzig, 50) 65 PSi; 15,5 m L., 3,96 m B., 1,3 m Tfg.; ZDS; erb. f. J.W. Klawitter,
Danzig; 1901 A. Groß, Danzig; 1907 H. Streu, Danzig; 1913 Streu & Posenauer, Danzig; 191. Kaiserl.
Werft,
Danzig; ...EMMA; + 1945 Danzig; ­ und rep.; 1946 Pañstwowy Zarz¹d Wodny, Gdañsk/PL, ¯YTOMIR;
1952 Rejon Dróg Wodnych, Tczew/PL; 1963 br. [64, 116]

WALTER PETERS ( ? ) 55 BRT; 250 PSi; 10 kn; ... Landbu & Schnes, Danzig (?); 191. Kaiserl. Werft, Danzig – ev. Peters, Hamburg DDK VIS.117[116]

ZUKUNFT (1906, Johannsen & Co., Danzig, 128)
17,8 Ldt; 180 (n.a.A. 204)PSi; 23,0 m Lüa., 20,61 m Lpp., 5,02 m B., 2,0 m SH; Z/PDS;
erb. f. Julius Walter & Co., Danzig, Seeschiff: HFWT;
191. Kaiserl. Werft, Danzig;
19.. Richard u. Irene Crety, Herbert Walter, Danzig;
19.. Binnenschiff;
11.1941 Dampfspender, TEK Gotenhafen;
4.1942 re;
3.1945 KMD Danzig;
1945 brit. Beute, Schlepperkontor Kiel; 8.1945 re; 7.1951 R. Crety u. H. Walter, Hamburg; 7.1957 R. Crety, Hamburg; 7.1961 W. Ritscher, Hamburg; 11.1962 br.[13, 68,116, 148, 200, 251, BSR Danzig 880 (8.1934), BSR Hamburg 18739]

AvM.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Oto spis (podany przez gen. Borowskiego, CAW, akta KMW I.300.21.35), z 23.08.1919 roku, holowników w Gdańsku, które pracowały dla amerykańskiej misji (kursywą podane są statki, jak pisze Borowski, zdjęte z linii):
WŁOCŁAWEK, PRAGA, GRAUDENZ, BRAHE, WARSCHAU, DANZIG, POLLUX, WEICHSEL, THORN, ARNIM, WILHELM I, SCHLESIEN, BORUSSIA, ADLER, FRIEDRICH, BRAHMUNDE, WILHELM II, JOHANN BURMESTER, WANDA, FRIEDRICH KARL, ELLA, AGNES GERTRUD, FORTUNA, SILESIA.

JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Z innego forrm:
n December 1915 neutral Netherlands allowed a number of tugs to be sold by Dutch towage companies which found their way into naval service in the UK and Germany.

I am familiar with the purchase of the Smit's salvage tug OCEAAN of 1895 by William Watkins of London, who renamed her RACIA - she was transferred to the Admiralty in 1916 under the same name. Specific undertakings had to be given by the British Government before the Dutch Government would permit her export.

At the same time Internationale Sleepdienst Maats sold SCHELDE (1906), ATLAS (1913), TITAN (1915), WATERWEG (1914) and ACHILLES (1915) en bloc to a Swedish company - I think called Witte & Co, Gothenburg. As a sale from one neutral country to another no specific undertakings were sought.

The five tugs set sail with their Dutch crews under the overall command of the Swedish buyer's superintendent. When they were off the R Ems, the Swede is said to have insisted that they put in "due to stress of weather". On arrival in Cuxhaven they were clearly expected and the Dutch crews were removed within minutes. They were immediately put aboard a train which was already waiting for them to take them back to Holland.

What I am looking for is more about the Swedish involvement, including confimation of the intermediaries as "Witte & Co". Were they known to have German connections?

From the book "Smit 150 (2)" I read that Witte functioned as traders / intermediates for three out of four tugs, delivering these to a country at war:
* Schelde was sold to the Kaiserliche Werft in Danzig (1915)
* Titan and Atlas were sold to the Kaiserliche Marine (1915)
* Waterweg no further info.

AvM
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

W uzupełnienieniu losów holownia "FREYA".
Leo Witkowski był gdańsczaninem polskiego pochodzenia. Natomiast w spisie 1943 "Freya" posiada port Danzig.
1945: - odbudowa w stoczni Nr 4 dawny Wojan.
1946: FREYA - Leon Witkowski, Gdańsk.-zwrócony tylko na piśmie to znaczy wyrok sądu, nigdy nie trafił do jego rąk
1948:LĘBORK - Państwowa Żegluga na Wiśle. Oddział w Gdańsku.
1949:LĘBORK - Państwowa Żegluga Śródlądowa, Wrocław. Oddział w Gdańsku.
1952; LĘBORK - P.P. Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku.
1956: LĘBORK - P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle. Eksp. w Gdańsku
1964: LĘBORK - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz. Eksp. Gdańsk
1968: - złomowany
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

PUCK to nie jest ŻYTOMIR

patrz tu
“KÄETHE”

TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1907;J.W.Klawitter,Danzig.(Niemcy) nr bud.313
NOŚNOŚĆ:7 t
WYMIARY:
długość-15.00 m,szerokość-3.00 m ,wysokość burt/całkowita-1.65/3.30 m ,zanurzenie-1.40 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania;2 cylindrowa;prod.J.W.Klawitter,Danzig.1906r.;moc:50 KM
KOTŁY PAROWE:
1 płomieniówkowy;prod.J.W.Klawitter,Danzig.1907r.;ciśn.8 atm.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1907: KÄETHE - Hafenpolizei,Danzig.(D)
1920: KÄETHE - Rada Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska.(FSD)
1939.IX: KÄETHE - Reichswasserstrasseamt,Danzig.(D)
1945: - zatopiony w okolicy Pleniewa,wydobyty pod koniec roku i odbudowany w Stoczni Nr 11 w Pleniewie.
1946: ŻYTOMIR - Państwowe Warsztaty Mechaniczne i Stocznia w Pleniewie.(PL)
1952: ŻYTOMIR - Rejon Dróg Wodnych,Tczew
1962: - wycofany.
1964: - złomowany.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Wg archiwow Ministerstwa Spraw zagranicznych w Bonn
10.10.1919 rzad lotewski zarekwirowal
PASSAT - holownik Reichswerft Kiel 150brt 425 KMi
ATLAS - holownik Reichswerf Danzig 120BRT 350KMi zbud 1913 Holandia
TITAN - holownik marynarki 120BRT 350KMi zbud 1913 Holandia
HOLM- holownik Reichswerf Danzig 150BRT
FREY - holownik ex Schiffahrtgruppe 90BRT 110uiKM
AvM
ODPOWIEDZ