Czy można prosić o małe wyjaśnienie co to te "I" i "II"?crolick pisze:+ 5 [Wilk, Rys, Zbik, I, II]
Okręty podwodne - przyczyny braku popularności?
Dwa "Orły mod" budowane od 1939 roku. Zresztą mam coraz większą pewność, że nawet jeśli nie położono stępek na trzeciego wiosną 1939 roku, to i tak produkowano dla niego podzespoły w kraju, zamówiono aparaty podsłuchowe we Francji, a nawet szukano Asdiców w Anglii (lipiec-sierpień 39) Więc pewnie "III" też powinniśmy wpisać - rozpoczęto jego budowę, nie rozpoczęto prac stoczniowych.Matros gieroj pisze:Czy można prosić o małe wyjaśnienie co to te "I" i "II"?crolick pisze:+ 5 [Wilk, Rys, Zbik, I, II]
Pozdrawiam
Ksenofont
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


Cóż jeżeli masz racje i faktycznie o "Orłach" mod mowa, to chyba umieszczenie ich na tej liście to lekka przesada, bo mówimy tu o wyprodukowanych i wyeksportowanych okrętach.Ksenofont pisze:Dwa "Orły mod" budowane od 1939 roku. Zresztą mam coraz większą pewność, że nawet jeśli nie położono stępek na trzeciego wiosną 1939 roku, to i tak produkowano dla niego podzespoły w kraju, zamówiono aparaty podsłuchowe we Francji, a nawet szukano Asdiców w Anglii (lipiec-sierpień 39) Więc pewnie "III" też powinniśmy wpisać - rozpoczęto jego budowę, nie rozpoczęto prac stoczniowych.
Pozdrawiam Ksenofont
Nawiazujac do glownego watku tego tematu, przyczyna "malej popularnosci" okretow podwodnych jest ich specyfika zadan.
Okret podwodny to snajper. Samotny, zakamuflowany, cichy i wtedy tylko w pelni skuteczny, gdy niewykryty.
Gdziekolwiek na swiecie rozpoczyna sie nowy konfikt zbrojny , w ktorym udzial biora np. USA, tam zawsze skierowany zostaje jeden z lotniskowcow o napedzie nuklearnym.
Tak duzej jednostki nawodnej niesposob schowac. Malo tego, krajowi ktory wysyla ow okret wrecz zalezy na tym, by wszyscy byli swiadomi jego obecnosci.
W tym samym czasie wiele okretow podwodnych juz dawno znajduje sie w zagrozonym rejonie. Odmiennosc zadan powoduje jednak, ze tak zadko slyszymy o "wyprawach" tych jednostek.
Okrety podwodne to swojego rodzaju bardzo precyzyjne narzedzia, a nie miecze. Pierwszym i zawsze najwazniejszym zadaniem jest byc niewykrytym , a skutecznosc wypelnienia dalszych rozkazow zawsze wiaze sie z tym pierwszym.
Stad prawdopodobnie ta prozaiczna "mala popularnosc".
Okret podwodny to snajper. Samotny, zakamuflowany, cichy i wtedy tylko w pelni skuteczny, gdy niewykryty.
Gdziekolwiek na swiecie rozpoczyna sie nowy konfikt zbrojny , w ktorym udzial biora np. USA, tam zawsze skierowany zostaje jeden z lotniskowcow o napedzie nuklearnym.
Tak duzej jednostki nawodnej niesposob schowac. Malo tego, krajowi ktory wysyla ow okret wrecz zalezy na tym, by wszyscy byli swiadomi jego obecnosci.
W tym samym czasie wiele okretow podwodnych juz dawno znajduje sie w zagrozonym rejonie. Odmiennosc zadan powoduje jednak, ze tak zadko slyszymy o "wyprawach" tych jednostek.
Okrety podwodne to swojego rodzaju bardzo precyzyjne narzedzia, a nie miecze. Pierwszym i zawsze najwazniejszym zadaniem jest byc niewykrytym , a skutecznosc wypelnienia dalszych rozkazow zawsze wiaze sie z tym pierwszym.
Stad prawdopodobnie ta prozaiczna "mala popularnosc".
Matros gieroj - tak chodzi o Orly mod. Nie jest to 'naduzycie', poniewaz pozostale okrety tez byly w budowie, vide zagarniete tureckie jednostki [ci to mieli pecha, 3 okrety im zwineli
]
Jerry - i tak, i nie. Okret powstawal w kooperacji ze stocznia w Rotterdamie, w Cadiz byl 'tylko' skladany. Tam nie bylo zadnej mysli technicznej Hiszpanow.
Xeno - a czemu masz coraz wieksza pewnosc?! Nowe dokumenty, czy zdaje ci sie?!
Dodam ze Turcy dwa pierwsze o.p. typu Ay budowali w Niemczech, nastepne dwie jednostki powstawaly juz w Turcji. Tak samo Rumunii, wpierw Delfinul powstal we Wloszech, ale juz Marsuinul i Rechinul juz w Rumunii. Dodatkowo z uslug zagranicznych kontrahentow [a dokladniej IvS] korzystali Finowie przy budowie wszystkich swoich o.p. [Iku Turso, Vesihiisi, Vetehinen, Vesikko, Saukko], Sowieci [S 1, S 2, S 3] i Szwedzi [Delfinen, Nordkaparen, Springaren]. Pozostale nacje korzystaly z wlasnych doswiadczen [USA, UK, Norwegia, Dania, Holandia, Niemcy, Francja, Hiszpania, Wlochy, Japonia]...

Jerry - i tak, i nie. Okret powstawal w kooperacji ze stocznia w Rotterdamie, w Cadiz byl 'tylko' skladany. Tam nie bylo zadnej mysli technicznej Hiszpanow.
Xeno - a czemu masz coraz wieksza pewnosc?! Nowe dokumenty, czy zdaje ci sie?!

Dodam ze Turcy dwa pierwsze o.p. typu Ay budowali w Niemczech, nastepne dwie jednostki powstawaly juz w Turcji. Tak samo Rumunii, wpierw Delfinul powstal we Wloszech, ale juz Marsuinul i Rechinul juz w Rumunii. Dodatkowo z uslug zagranicznych kontrahentow [a dokladniej IvS] korzystali Finowie przy budowie wszystkich swoich o.p. [Iku Turso, Vesihiisi, Vetehinen, Vesikko, Saukko], Sowieci [S 1, S 2, S 3] i Szwedzi [Delfinen, Nordkaparen, Springaren]. Pozostale nacje korzystaly z wlasnych doswiadczen [USA, UK, Norwegia, Dania, Holandia, Niemcy, Francja, Hiszpania, Wlochy, Japonia]...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Dokumenty to "6-letni plan rozwoju floty" i ustalenia budżetowe Świrskiego z 1938 - dokument wydany i znany, Twoje ustalenia, pakiet zamówień, jakie w 1939 roku Pławski i Rymszewicz zawieźli do Paryża i Londynu - trzy peryskopy były już nam we Francji przyznane. Teresy Skinder-Suchcic książkę o Polsko-Brytyjskiej polityce morskiej 39 roku znasz?crolick pisze:Xeno - a czemu masz coraz wieksza pewność?! Nowe dokumenty, czy zdaje ci się?!![]()
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


ZnamKsenofont pisze:Dokumenty to "6-letni plan rozwoju floty"
Niestety nie widzialem i znam tylko ogolnie dokument z notatek Taty. Jak mozesz wypisz co jest na temat podlodek...Ksenofont pisze:ustalenia budżetowe Świrskiego z 1938 - dokument wydany i znany,
Ksenofont pisze:Twoje ustalenia, pakiet zamówień, jakie w 1939 roku Pławski i Rymszewicz zawieźli do Paryża i Londynu - trzy peryskopy były już nam we Francji przyznane.
Nie chcialbym cie martwic, ale po pierwsze skad te 3 peryskopy?! Po drugie peryskopy do Orla [jak i Orla mod] byly Zeiss'owskie, wiec we Francji ich raczej by nie kupili. Po trzecie kazdy o.p. mial zestaw 3 peryskopow [centralny, wachtowy i bojowy]. Po czwarte Dyskant 'PMW w 1939 roku', s. 107 podaje ze zamowiono 6 peryskopow, a potem zamieniono to na 15 sztuk...
Nie! A chcialbym!!Ksenofont pisze:Teresy Skinder-Suchcic książkę o Polsko-Brytyjskiej polityce morskiej 39 roku znasz?
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Jerry - i tak, i nie. Okret powstawal w kooperacji ze stocznia w Rotterdamie, w Cadiz byl 'tylko' skladany. Tam nie bylo zadnej mysli technicznej Hiszpanow.
A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.
Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną.

A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.
Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną.

Z pozdrowieniami,
Jerry.
Jerry.
(1) Okret ten nigdy nie plywal pod hiszpanska bandera!Jerry pisze:![]()
A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.
Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną.
(2) ECH 21 w Cádiz i 315 w Rotterdamie
(3) Okret budowali niemieccy inzynierowie. Nie bylo ani jednego Hiszpana...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Crolick napisał:
Brazylia : Humaita
Grecja : Proteus ,Nireus i Glavkos
Peru: Islay , Casma , Pacocha i Arica
Portugalia : Espadarte i Golfiñho
Tajlandia : Mujchanu , Plai Chumpol ,Sinsamut i Wirun
Turcja :
Name Class Builders Laid down Launched Commissi. Status
Birinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 29.01.1927 09.06.1928 Decom: 1948
İkinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 12.03.1927 09.06.1928 Decom: 1948
Sakarya Monfalcone Monfalcone 01.02.1930 05.02.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Dumlupınar Monfalcone Monfalcone 15.02.1930 04.03.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Gür UG Echevarrieta 22.03.1929 22.10.1930 29.12.1936 Decom: 1947
Saldıray Ay Germania 10.02.1937 23.07.1938 05.06.1939 Decom: 1958
Batıray Ay Germania 10.02.1937 28.09.1939 20.10.1939 Taken by German Navy
Atılay Ay Valde 14.08.1937 19.05.1939 23.04.1940 Sunk: 14.07.1942
Yıldıray Ay Valde 09.09.1936 28.08.1939 15.01.1946 Decom: 1958
Oruçreis Reis Vickers 24.05.1939 20.07.1940 09.05.1942 Decom: 1958
Muratreis Reis Vickers 24.05.1939 19.07.1940 25.06.1942 Decom: 1958
Burakreis Reis Vickers 24.05.1939 19.10.1940 19.01.1946 Decom: 1958
Uluçalireis Reis Vickers 30.09.1939 01.11.1940 24.03.1942 Taken by Royal Nav
Pozdrowienia : nek
Maleńkie poprawki :crolick pisze:Male uporzadkowanie:
Francja = 6 [GRE: Protefs, Nirefs, Glafkos, Triton + Katsonis, Papanikolis] + 5 [POL: Wilk, Rys, Zbik + I, II] + 2 [LAT: Ronis, Spidola] + 2 [YUG: Smeli, Osvetnik] = 15
Wlk. Brytania = 4 [TUR: Oruçreis, Muratreis, Burakreis, Uluçalireis] + 3 [CHL: Almirante Simpson, Capitan O'Brien, Capitan Thomson] + 3 [POR: Delfim, Espardarte, Golginho] + 2 [EST: Lembit, Kalev] + 2 [YUG: Hrabri, Nebojsa] = 12
Wlochy = 4 [BRA: Humanitá, Tupi, Timbira, Tamoio] + 3 [ARG: Santa Fe, Salta, Santiago del Estero] + 2 [TUR: Sakarya, Dumlupýnar] + 1 [ROM: Delfinul] = 10
Holandia = 3 [TUR: Birinci Inönü, Ikinci Inönü + Gür] + 2 [POL: Orzel, Sep] = 5
USA = 4 [PER: R-1, R-2, R-3, R-4] = 4
Japonia = 4 [THA: ?, ?, ?, ?] = 4
Niemcy = 2 [TUR: Saldýray, Batýray] = 2
Batýray - zostal przejety przez Niemcow
Burakreis, Uluçalireis - zostaly przejete przez Brytyjczykow
Brazylia : Humaita
Grecja : Proteus ,Nireus i Glavkos
Peru: Islay , Casma , Pacocha i Arica
Portugalia : Espadarte i Golfiñho
Tajlandia : Mujchanu , Plai Chumpol ,Sinsamut i Wirun
Turcja :
Name Class Builders Laid down Launched Commissi. Status
Birinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 29.01.1927 09.06.1928 Decom: 1948
İkinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 12.03.1927 09.06.1928 Decom: 1948
Sakarya Monfalcone Monfalcone 01.02.1930 05.02.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Dumlupınar Monfalcone Monfalcone 15.02.1930 04.03.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Gür UG Echevarrieta 22.03.1929 22.10.1930 29.12.1936 Decom: 1947
Saldıray Ay Germania 10.02.1937 23.07.1938 05.06.1939 Decom: 1958
Batıray Ay Germania 10.02.1937 28.09.1939 20.10.1939 Taken by German Navy
Atılay Ay Valde 14.08.1937 19.05.1939 23.04.1940 Sunk: 14.07.1942
Yıldıray Ay Valde 09.09.1936 28.08.1939 15.01.1946 Decom: 1958
Oruçreis Reis Vickers 24.05.1939 20.07.1940 09.05.1942 Decom: 1958
Muratreis Reis Vickers 24.05.1939 19.07.1940 25.06.1942 Decom: 1958
Burakreis Reis Vickers 24.05.1939 19.10.1940 19.01.1946 Decom: 1958
Uluçalireis Reis Vickers 30.09.1939 01.11.1940 24.03.1942 Taken by Royal Nav
Pozdrowienia : nek
Crolick napisał:
Brazylia : Humaita
Grecja : Proteus ,Nireus i Glavkos
Peru: Islay , Casma , Pacocha i Arica
Portugalia : Espadarte i Golfiñho
Tajlandia : Mujchanu , Plai Chumpol ,Sinsamut i Wirun
Turcja :
Name Class Builders Laid down Launched Commissi. Status
Birinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 29.01.1927 09.06.1928 Decom: 1948
İkinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 12.03.1927 09.06.1928 Decom: 1948
Sakarya Monfalcone Monfalcone 01.02.1930 05.02.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Dumlupınar Monfalcone Monfalcone 15.02.1930 04.03.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Gür UG Echevarrieta 22.03.1929 22.10.1930 29.12.1936 Decom: 1947
Saldıray Ay Germania 10.02.1937 23.07.1938 05.06.1939 Decom: 1958
Batıray Ay Germania 10.02.1937 28.09.1939 20.10.1939 Taken by German Navy
Atılay Ay Valde 14.08.1937 19.05.1939 23.04.1940 Sunk: 14.07.1942
Yıldıray Ay Valde 09.09.1936 28.08.1939 15.01.1946 Decom: 1958
Oruçreis Reis Vickers 24.05.1939 20.07.1940 09.05.1942 Decom: 1958
Muratreis Reis Vickers 24.05.1939 19.07.1940 25.06.1942 Decom: 1958
Burakreis Reis Vickers 24.05.1939 19.10.1940 19.01.1946 Decom: 1958
Uluçalireis Reis Vickers 30.09.1939 01.11.1940 24.03.1942 Taken by Royal Nav
Pozdrowienia : nek
Maleńkie poprawki :crolick pisze:Male uporzadkowanie:
Francja = 6 [GRE: Protefs, Nirefs, Glafkos, Triton + Katsonis, Papanikolis] + 5 [POL: Wilk, Rys, Zbik + I, II] + 2 [LAT: Ronis, Spidola] + 2 [YUG: Smeli, Osvetnik] = 15
Wlk. Brytania = 4 [TUR: Oruçreis, Muratreis, Burakreis, Uluçalireis] + 3 [CHL: Almirante Simpson, Capitan O'Brien, Capitan Thomson] + 3 [POR: Delfim, Espardarte, Golginho] + 2 [EST: Lembit, Kalev] + 2 [YUG: Hrabri, Nebojsa] = 12
Wlochy = 4 [BRA: Humanitá, Tupi, Timbira, Tamoio] + 3 [ARG: Santa Fe, Salta, Santiago del Estero] + 2 [TUR: Sakarya, Dumlupýnar] + 1 [ROM: Delfinul] = 10
Holandia = 3 [TUR: Birinci Inönü, Ikinci Inönü + Gür] + 2 [POL: Orzel, Sep] = 5
USA = 4 [PER: R-1, R-2, R-3, R-4] = 4
Japonia = 4 [THA: ?, ?, ?, ?] = 4
Niemcy = 2 [TUR: Saldýray, Batýray] = 2
Batýray - zostal przejety przez Niemcow
Burakreis, Uluçalireis - zostaly przejete przez Brytyjczykow
Brazylia : Humaita
Grecja : Proteus ,Nireus i Glavkos
Peru: Islay , Casma , Pacocha i Arica
Portugalia : Espadarte i Golfiñho
Tajlandia : Mujchanu , Plai Chumpol ,Sinsamut i Wirun
Turcja :
Name Class Builders Laid down Launched Commissi. Status
Birinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 29.01.1927 09.06.1928 Decom: 1948
İkinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 12.03.1927 09.06.1928 Decom: 1948
Sakarya Monfalcone Monfalcone 01.02.1930 05.02.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Dumlupınar Monfalcone Monfalcone 15.02.1930 04.03.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Gür UG Echevarrieta 22.03.1929 22.10.1930 29.12.1936 Decom: 1947
Saldıray Ay Germania 10.02.1937 23.07.1938 05.06.1939 Decom: 1958
Batıray Ay Germania 10.02.1937 28.09.1939 20.10.1939 Taken by German Navy
Atılay Ay Valde 14.08.1937 19.05.1939 23.04.1940 Sunk: 14.07.1942
Yıldıray Ay Valde 09.09.1936 28.08.1939 15.01.1946 Decom: 1958
Oruçreis Reis Vickers 24.05.1939 20.07.1940 09.05.1942 Decom: 1958
Muratreis Reis Vickers 24.05.1939 19.07.1940 25.06.1942 Decom: 1958
Burakreis Reis Vickers 24.05.1939 19.10.1940 19.01.1946 Decom: 1958
Uluçalireis Reis Vickers 30.09.1939 01.11.1940 24.03.1942 Taken by Royal Nav
Pozdrowienia : nek
OK przesadziłemcrolick pisze:(1) Okret ten nigdy nie plywal pod hiszpanska bandera!Jerry pisze:![]()
A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.
Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną.
(2) ECH 21 w Cádiz i 315 w Rotterdamie
(3) Okret budowali niemieccy inzynierowie. Nie bylo ani jednego Hiszpana...

Czuje się oświecony w temacie tego op
Czyli myśli techniczna nie hiszpańska, nie holenderska, ale niemiecka (co nie znaczy, że chcę go przypisać Niemcom) - nie mniej przypisywanie go Holendrom dalej dla mnie nie jest takie jednoznaczne.
Z pozdrowieniami,
Jerry.
Jerry.
Powyzej poprawiona tabelka. nek - dzieki za poprawki, ale z dwoma nie moge sie zgodzic. Greckie nazwy to oficjalna grecka transkrypcja! [http://www.hellenicnavy.gr/oldShips_en.asp]. Nigdzie nie znalazlem nazw peruwianskich o.p., moge prosic o zrodlo?!Male uporzadkowanie:
Francja = 6 [GRE: Protefs, Nirefs, Glafkos, Triton + Katsonis, Papanikolis] + 5 [POL: Wilk, Rys, Zbik + I, II] + 2 [LAT: Ronis, Spidola] + 2 [YUG: Smeli, Osvetnik] = 15
Wlk. Brytania = 4 [TUR: Oruçreis, Muratreis, Burakreis, Uluçalireis] + 3 [CHL: Almirante Simpson, Capitan O'Brien, Capitan Thompson] + 3 [POR: Delfim, Espadarte, Golfinho] + 2 [EST: Lembit, Kalev] + 2 [YUG: Hrabri, Nebojsa] = 12
Wlochy = 4 [BRA: Humaytá, Tupi, Timbira, Tamoio] + 3 [ARG: Santa Fe, Salta, Santiago del Estero] + 2 [TUR: Sakarya, Dumlupýnar] + 1 [ROM: Delfinul] = 10
Holandia = 3 [TUR: Birinci Inönü, Ikinci Inönü + Gür] + 2 [POL: Orzel, Sep] = 5
USA = 4 [PER: R-1, R-2, R-3, R-4] = 4
Japonia = 4 [THA: Mujhchanu, Plai Chum Phol, Sin Smut, Vi Roon] = 4
Niemcy = 2 [TUR: Saldýray, Batýray] = 2
Batýray - zostal przejety przez Niemcow
Burakreis, Uluçalireis - zostaly przejete przez Brytyjczykow
Jerry - zgadza sie. Projektowali i tworzyli okret Niemcy w holenderskiej stoczni. Okret byl tworozny w Rotterdamie, nastepnie wysylano wszystko do Cadiz i tam skladano to do kupy. To mniej wiecej tak jak z klockami LEGO. Fabryka tworzy jakies klocki, a pozniej bobas je uklada w np. statek piracki. I kto jest tworca statku pirackieg - fabryka LEGO czy bobas?!

Ostatnio zmieniony 2005-07-24, 12:51 przez crolick, łącznie zmieniany 1 raz.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...