"Pojedynek gigantow"

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

W. K.

Post autor: W. K. »

nicpon pisze:
W. K. pisze:
nicpon pisze: 3-4 w to wystarczajaca przewaga skracac dystans

a ja przeciwnik sie odwroci rufa to ma 2/3 arylerii mniej :D
...i jednocześnie jest dużo mniejszym (trudniejszym) celem :-D
widze, ze kolega nie bardzo sie orientuje w tej materii

okret odwrocony rufa lub dziobem jest latwiejszy do trafienia
prosze przeanalizowac jak wyglada tzw patern salwy
i ustawic sobie w tym paternie cel pod roznymi katami

najtrudniejsze w strzelaniu (szczegolnie dlugodystansowym) jest uchwycenie odleglosci bo kierunek to prosta sprawa
Jak masz zamiar utrzymać stały kierunek i prędkość względem uciekającego okrętu? Czytasz w myślach dowódcy adwersarza? :-D Podpowiem ci, że już na tej zabawie wytracisz 1-2 węzły z dobrodziejstwa twej przewagi. Poza tym to tak naciągana teza, że nie wiem czy jest sens ją kontynuować.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

W. K. pisze:
Ad. 1 Wartość 121 000 SHP jest według Garzkego ("US Battleships 1935-1992", strona 58 ) daną normalną, bez przeciążenia, które mogło wynosić ok. 20 % (celowo zaniżę).
Zaś wspomnianą prędkość ok. 26 węzłów osiągały "N. Carolina" i "Washington" przy wyporności niemal maksymalnej w 1945 roku.
Zaraz, zaraz:
Mam właśnie przed soba str. 59 z Garzkego i widzę, że stoi tam co nastepuje:
"normal maksimum 115 000 SHP"
"... two hours to permit a maximum overload SHP of 121 000"
W. K.

Post autor: W. K. »

Patrz tabelka na stronie 58.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

W. K. pisze:Patrz tabelka na stronie 58.
No widze "shaft horspower 121 000' - gdzie napisał, ze to normal? Tym bardziej, ze jest na następnej stronie długi tekst wyjaśniający sprawę 115 000 oraz 121 000 SHP.
Tak więc juz nie trzeba niczego liczyc ze wzoru Admiralicji...
W. K.

Post autor: W. K. »

Raczej trzeba doczytać do końca.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

W. K. pisze:Raczej trzeba doczytać do końca.
A co jest na końcu?
karolk

Post autor: karolk »

:spie:
W. K.

Post autor: W. K. »

CIA pisze:
W. K. pisze:Raczej trzeba doczytać do końca.
A co jest na końcu?
Mówię o sobie.
Poza tym mam trochę pracy.
I'll be back. :x
Awatar użytkownika
Maciej
Posty: 2035
Rejestracja: 2004-10-21, 21:40
Lokalizacja: Puszczykowo
Kontakt:

Post autor: Maciej »

karolk pisze::spie:
:D

Pozdrawiam,
Maciej
Awatar użytkownika
nicpon
Super Kierownik ;-)
Posty: 834
Rejestracja: 2004-01-04, 11:01
Kontakt:

Post autor: nicpon »

W.K. pisze:Jak masz zamiar utrzymać stały kierunek i prędkość względem uciekającego okrętu? Czytasz w myślach dowódcy adwersarza? Very Happy Podpowiem ci, że już na tej zabawie wytracisz 1-2 węzły z dobrodziejstwa twej przewagi.
nie rozumiem co mam zgadywac?
przeciez manewry adwersarza widze via dalmierz
Absolut
KO-wiec
Posty: 396
Rejestracja: 2004-03-07, 22:20

Post autor: Absolut »

W. K. pisze:
CIA pisze:
W. K. pisze:Raczej trzeba doczytać do końca.
A co jest na końcu?
Mówię o sobie.
Poza tym mam trochę pracy.
I'll be back. :x
Max do Alberta:
"Ja ją gdzieś widziałemmm"
:P :D :lol:
"I've nothing much to offer
There's nothing much to take
I'm an absolute beginner
But I'm absolutely sane..."
:D
dakoblue
Posty: 1608
Rejestracja: 2004-01-05, 08:42
Lokalizacja: Elblag

Post autor: dakoblue »

krzysiek pisze:Faktycznie.
Wycofuję się z twierdzenia o wpadaniu przez otwór :)
Ale jak walnie w tą lufę albo w jej okolicy to ją unieszkodliwi.
Pewnie, że ciężka lufa działowa to kawał cholery, ale nie wytrzyma bez szwanku trafienia cięzkim pociskiem. A tym bardziej jarzmo, łoże oporopowrotniki etc. Bo nie są one całkowicie osłonięte pancerzem, z powodu wspomnianych otworów (których przecież lufa nie wypełnia w całości) co otwiera wolną drogę podmuchowi i odłamkom.
Uszkodzenia Tennessee z Pearl Harbor.Moim skromnym zdaniem obydwie wieze " out of action " bez solidnych napraw

U.S.S. Tennessee
December 11, 1941.


ENCLOSURE "B"

REPORT OF DAMAGES SUSTAINED 7 DECEMBER, 1941:

GUNNERY DEPARTMENT

(A) Damage to Turret II.

A bomb, apparently converted 15" or 16" shell about 1500 lbs. of low order detonation and small flame, struck the center gun outside the turret on the chase of the gun adjacent to the gun port. Upper right hand surface of the chase about 45° from vertical center line of barrel.

Exterior Damage.
Hole in center gun through out hoops ("D" hoop) and into adjacent hoop ("C" hoop). "D" hoop badly cracked throughout its entire length.
Metal strips used for securing storm bloomers were blown off left and center gun ports and torn loose from face of turret on the right gun port.
Chases of left and right guns badly pitted (maximum depth 3/4") by fragments. (Turret crew filed and machined down the rough surfaces.)
Several bolts holding weather strips to slide shield were sheared off.
Interior Damage.
Slide of center gun cracked. There is a 1" crack extending aft on both sides of the lower cylindrical surface for about a quarter of the length of the slide.
Gun port shield cracked above the pointer's seat.
The plug operating lever and cam bolt was sheared off the breech of the center gun. (*New one manufactured by the machine shop and installed.)
Both left and right guns are out of alignment. Guns are moved outboard about 1/2" so that gun port shields bear slightly against face plate and shoes near breech bears heavily against the outboard rubbing strips. It appears that the outboard deck lugs have bent outward slightly. Guns elevate satisfactorily.
Optics in the center pit were badly jarred. (New ones have been installed.)
(B) Damage to Turret III.

A bomb, the same type as that described in paragraph (A), struck the top of the turret and pierced 5" armor of the after key plate. As it entered the turret it exploded with a low order detonation and broke up, pieces flying into the booth and left gun chamber. Flames from the blast shot into the booth and into all three gun chambers. The turret crew had just manned their stations and were in the process of closing all flame-proof doors and hatches when the bomb struck. In its descent it sheared off the starboard after yardarm of the mainmast giving the bomb an angle of fall of about 75&deg.

Exterior Damage.
After key plate (5" armor).
Longitudinal crack 4 feet long and, at the widest portion, 1 foot wide.
Entire left side of plate, 7 feet measured from side armor toward center and 6 feet from after vertical armor to top transverse armor plate, dished in to depth of 10 inches.
Bronze armor bolts in left edge of plate broken off.
Double row of steel bolts connecting after key plate to transverse plate wire-drawn. Bolt heads drawn through transverse plate allowing key plate to bend down.
Interior Damage.
Left gun after transverse supporting girder - bent and partially broken by fragments of shell.
Transverse flame-proof bulkhead between booth and left gun buckled vertically from bending of armor plate above. Upper gun buckled vertically from bending of armor plate above. Upper 6 inches flared in toward booth.
Flame-proof door between left gun chamber and booth (had been closed with only one or two dogs) warped until lower half nearly at right angles to upper part.
Rangefinder bent at angle of 45°
Periscope on left side of booth driven through to the deck.
Visual range and deflection indicator and fiddle boards (welded to left bulkhead) in the booth and all electrical cables and sprinkling and air pressure lines on left side broken up.
Rammer head, housing and section of chain badly crushed. Rammer motor frame pushed down out of alignment.
dakoblue
Posty: 1608
Rejestracja: 2004-01-05, 08:42
Lokalizacja: Elblag

Post autor: dakoblue »

krzysiek pisze:Faktycznie.
Wycofuję się z twierdzenia o wpadaniu przez otwór :)
Ale jak walnie w tą lufę albo w jej okolicy to ją unieszkodliwi.
Pewnie, że ciężka lufa działowa to kawał cholery, ale nie wytrzyma bez szwanku trafienia cięzkim pociskiem. A tym bardziej jarzmo, łoże oporopowrotniki etc. Bo nie są one całkowicie osłonięte pancerzem, z powodu wspomnianych otworów (których przecież lufa nie wypełnia w całości) co otwiera wolną drogę podmuchowi i odłamkom.
Uszkodzenia Tennessee z Pearl Harbor.Moim skromnym zdaniem obydwie wieze niezdolne do prowadzenia walki

U.S.S. Tennessee
December 11, 1941.


ENCLOSURE "B"

REPORT OF DAMAGES SUSTAINED 7 DECEMBER, 1941:

GUNNERY DEPARTMENT

(A) Damage to Turret II.

A bomb, apparently converted 15" or 16" shell about 1500 lbs. of low order detonation and small flame, struck the center gun outside the turret on the chase of the gun adjacent to the gun port. Upper right hand surface of the chase about 45° from vertical center line of barrel.

Exterior Damage.
Hole in center gun through out hoops ("D" hoop) and into adjacent hoop ("C" hoop). "D" hoop badly cracked throughout its entire length.
Metal strips used for securing storm bloomers were blown off left and center gun ports and torn loose from face of turret on the right gun port.
Chases of left and right guns badly pitted (maximum depth 3/4") by fragments. (Turret crew filed and machined down the rough surfaces.)
Several bolts holding weather strips to slide shield were sheared off.
Interior Damage.
Slide of center gun cracked. There is a 1" crack extending aft on both sides of the lower cylindrical surface for about a quarter of the length of the slide.
Gun port shield cracked above the pointer's seat.
The plug operating lever and cam bolt was sheared off the breech of the center gun. (*New one manufactured by the machine shop and installed.)
Both left and right guns are out of alignment. Guns are moved outboard about 1/2" so that gun port shields bear slightly against face plate and shoes near breech bears heavily against the outboard rubbing strips. It appears that the outboard deck lugs have bent outward slightly. Guns elevate satisfactorily.
Optics in the center pit were badly jarred. (New ones have been installed.)
(B) Damage to Turret III.

A bomb, the same type as that described in paragraph (A), struck the top of the turret and pierced 5" armor of the after key plate. As it entered the turret it exploded with a low order detonation and broke up, pieces flying into the booth and left gun chamber. Flames from the blast shot into the booth and into all three gun chambers. The turret crew had just manned their stations and were in the process of closing all flame-proof doors and hatches when the bomb struck. In its descent it sheared off the starboard after yardarm of the mainmast giving the bomb an angle of fall of about 75&deg.

Exterior Damage.
After key plate (5" armor).
Longitudinal crack 4 feet long and, at the widest portion, 1 foot wide.
Entire left side of plate, 7 feet measured from side armor toward center and 6 feet from after vertical armor to top transverse armor plate, dished in to depth of 10 inches.
Bronze armor bolts in left edge of plate broken off.
Double row of steel bolts connecting after key plate to transverse plate wire-drawn. Bolt heads drawn through transverse plate allowing key plate to bend down.
Interior Damage.
Left gun after transverse supporting girder - bent and partially broken by fragments of shell.
Transverse flame-proof bulkhead between booth and left gun buckled vertically from bending of armor plate above. Upper gun buckled vertically from bending of armor plate above. Upper 6 inches flared in toward booth.
Flame-proof door between left gun chamber and booth (had been closed with only one or two dogs) warped until lower half nearly at right angles to upper part.
Rangefinder bent at angle of 45°
Periscope on left side of booth driven through to the deck.
Visual range and deflection indicator and fiddle boards (welded to left bulkhead) in the booth and all electrical cables and sprinkling and air pressure lines on left side broken up.
Rammer head, housing and section of chain badly crushed. Rammer motor frame pushed down out of alignment.
karolk

Post autor: karolk »

a dlaxczego po barbarian leangues? nic, a nic nie rozumiem
dakoblue
Posty: 1608
Rejestracja: 2004-01-05, 08:42
Lokalizacja: Elblag

Post autor: dakoblue »

karolk pisze:a dlaxczego po barbarian leangues? nic, a nic nie rozumiem
ci z Pearl chyba nie znali polskiego :roll:
Teller to chyba kiedys zgrabnie przetlumaczyl
wiec moze znajdzie czas napisac cos nie po barbarzynsku
karolk

Post autor: karolk »

czekam i czekam :D
ODPOWIEDZ