Taszkient

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

ZH
Posty: 383
Rejestracja: 2004-03-10, 21:36

ZH

Post autor: ZH »

Obrazek
ZH
ZH
Posty: 383
Rejestracja: 2004-03-10, 21:36

ZH

Post autor: ZH »

No i problemy prysły jak wieże tego lidera!!!!
ZH
PS
faktycznie to proste.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

W ostatnim MSiO jest artykuł M. Glocka o Taszkiencie. M.in. autor stwierdził, że "w literaturze można znaleźć niepotwierdzone informacje, jakoby nowy nabytek był przeznaczony pierwotnie dla Floty Bałtyckiej lub Oceanu Spokojnego, lecz bardziej prawdopodobne jest to, że okręt od początku miał trafić na Morze Czarne".

Michał, a skąd to przekonanie? Kojarzę, że w jakieś polskiej monografii Taszkienta która mi się przewinęła przez ręce stało, że pierwotnym miejscem przeznaczenia miał być właśnie Bałtyk.
Awatar użytkownika
janik41
Posty: 1326
Rejestracja: 2004-07-03, 22:16
Lokalizacja: Kopavogur
Kontakt:

Post autor: janik41 »

Mam kilka pozycji o Taszkiencie nigdzie Rosjanie nie wspominają o bałtyckim przeznaczeniu, moze to wynika z tego że dwie jednostki tego typu miały być budowane w bałtyckich stoczniach, a jeszcze jedna w Nikołajewsku. Następne lidery projektu 48 miały nazwy wskazujące na miejsce docelowe we wszystkich flotach, o ile to miało jakieś znaczenie.
Awatar użytkownika
Baltic
Posty: 561
Rejestracja: 2006-01-04, 10:26
Lokalizacja: Toruń

Post autor: Baltic »

deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

skoro o zdjęciach mowa to świetne są w tej książce: http://www.ozon.ru/context/detail/id/4189923/
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

Pisząc o tym Bałtyku miałem na mysli monografię Taszkienta wydaną w serii Profile Morskie. Autorzy napisali tam tak: "Pierwszym miejscem służby lidera był Bałtyk, jednakże biorąc pod uwagę złożoną sytuację międzynarodową (w tym czasie trwała jeszcze wojna domowa w Hiszpanii i Cieśninę Gibraltarską patrolowały siły frankistowskie) nie można było okrętowi zapewnić bezpiecznego przejścia.
Postanowiono zatem przeprowadzić okręt na Morze Czarne, co też niezwłocznie uczyniono."
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2028
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

No i Profile mają rację.
Из вестно, что на стадии заказа "Ташкент" предназначался для Балтики, но из-за войны в Испании воз никли серьезные сомнения в возможности его безопасного перевода через Гибралтар, тем более, что пролив контролировался франкистами. Оставался лишь черноморский вариант.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 796
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

Dessire a skąd masz ten cytat?

No i przydałoby się go przetłumaczyć na polski bo młodsza część użytkowników forum nie uczy się już w szkołach przymusowo rosyjskiego tak jak my...
Tzaw1
Posty: 640
Rejestracja: 2006-05-03, 17:23
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Tzaw1 »

Wiadomo, że na etapie zamówienia "Taszkient" był przeznaczony dla Bałtyku. Ale z powodu wojny w Hiszpanii pojawiły się poważne wątpliwości co do możliwości bezpiecznego przeprowadzenia go przez Gibraltar, tym bardziej że cieśnina kontrolowana była przez frankistów. Pozostawał tylko wariant czarnomorski.
Np. tu:
http://flot.sevastopol.info/ship/lider/tashkent.htm
Obrazek
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2028
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »


Wiadomo, że przy zamawianiu "Taszkient" był przeznaczony dla Morza Bałtyckiego, ale z powodu wojny w Hiszpanii, pojawiły się poważne wątpliwości co do możliwości bezpiecznego przejścia przez Gibraltar, tym bardziej, że cieśnina była kontrolowana frankistów . Pozostał tylko wersja Morza Czarnego.
Zródło;http://wunderwaffe.narod.ru/WeaponBook/ ... /index.htm

Można tam się doczytać jak wyglądało przejście przez Bosfor,podobno Taszkient był ucharakteryzowany na statek cywilny,pasażerski?,m.in. poprzez rozciągnięcie płótna między kominami!
Również wiele wiadomości o okrętach projektu 47 i 48.M.Glock w swoim artykule prawie całkiem pominął ten temat, a ciekawy. Szczególnie dalekie rozwinięcie? Taszkienta projekt 47 ;



Но амбициозный проект <Киева> меркнет перед так называемым <бронированным лидером>, разработка которого началась в 1939 году. Этот корабль (проект 47) водоизмещением в 6000 т должен был иметь 70-мм наклонный броневой пояс и нести вооружение из шести 152-мм или десяти 130-мм орудий! То есть он представлял собой типичный легкий крейсер и именовался лидером лишь в силу причин, о которых упомянуто выше.
:lol:

PS
Tzaw szybszy, ale źródło trochę inne.

Tłumaczenie;
.
Ale ambitny projekt "Kijów> traci blask przed tzw opancerzonym liderem>, którego rozwój rozpoczął się w 1939 roku. Ten okręt (Project 47) wyporności 6000 ton miał mieć 70-mm pas pancerza i uzbrojenie składające się z sześciu 152-mm lub dziesięć 130-mm dział! Jest to więc typowy cruiser, o wiele przewyższający lidera i tylko z przyczyn, które są wymienione powyżej nie zrealizowany
Ostatnio zmieniony 2009-03-29, 22:15 przez dessire_62, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2028
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

A tutaj można zobaczyć rysunki lidera Kijew czyli projektu 48, który był seryjną wersją Taszkienta produkowaną w stoczniach krajowych.
Kto umie może również poczytać.

http://commi.narod.ru/bmc/mk1dd/dd49.htm

Dokładniejsze dane typu Kijew z nazwami i datami;
http://sovnavy-ww2.by.ru/leaders/typ_48.htm

Jeszcze dla zainteresowanych;

http://www.wunderwaffe.narod.ru/WeaponB ... /index.htm
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0% ... 0%B5%D0%B2
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4773
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Post autor: Maciej3 »

Ten projekt seryjny z dwoma pięciorurowymi wt zdecydowanie bardziej mi się podoba od oryginału. Zawsze mnie zastanawiało czemu na Taszkiencie ( i Fubuki zresztą też ) zamontowano 3 zestawy po 3 rury?
Nie potrafili zrobić 4 czy 5 rurowej wyrzutni? Ja rozumiem że 3 rurowa lżejsza, ale dwa zestawy praktyczniejsze zamiast trzech. Na czym polegał problem? Z ciekawości pytam zupełnie poważnie.

pozdrawiam
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

Wszystkie radzieckie niszczyciele miały wyrzutnie 3 rurowe. Tylko lidery typu Leningrad miały wyrzutnie 4 rurowe. Przed wojną próbowano zbudować wyrzutnie z pięcioma rurami, ale nic z tego nie wyszło. Ja myślę, że Związek radziecki borykał się z wieloma problemami natury technologicznej. Większość nowych technologii trzeba było zakupić zagranicą. Na przykład włoskie turbiny zainstalowane na Kirowie zostały skopiowane i wykorzystywane na kolejnych typach radzieckich krążowników do typu Swierdłow włącznie. Podobnie z silnikami lotniczymi czy samochodowymi, które były kopiami niemieckich lub amerykańskich wzorów. Wiele nowych technologii trafiło do ZSRR dopiero po 1945 gdy radziecka marynarka przejęła niemieckie okręty przyznane na mocy traktatów pokojowych. Poza tym w czasie wojny znany jest mi tylko jeden przypadek gdy niszczyciele wykorzystały swoje uzbrojenie torpedowe. Było to na Morzu Czarnym a celami były przybrzeżna skały, które we mgle wzięto za kotwiczące przy brzegu rumuńskie statki…. Reasumując wydaje mi się że nie ma wielkiej różnicy czy skały będziemy torpedować z wyrzutni 3 czy 5 rurowej
MG
Awatar użytkownika
Jacek Bernacki
Posty: 431
Rejestracja: 2007-03-15, 13:32
Lokalizacja: Siecień k/Płocka

Post autor: Jacek Bernacki »

A trafili w nie chociaż?
Co to za ludzie?
Co za różnica ważne, że są!
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

załogi raportowały że trafiły.... skał nikt się nie pytał
ODPOWIEDZ