Parowce floty Sardynii
Parowce floty Sardynii
Uwaga!
Dodano obrazki: GOVERNOLO, CARLO ALBERTO
Dodano obrazki: GOVERNOLO, CARLO ALBERTO
Parowce floty Sardynii
fregata parowa (Pirofregata ) typu MARIA ADELAIDE
71.90 x 15.00 x 6.10 normala 6.50 maksymalna (Duca di Genova szerokosc 15.04 m)
stocznia La Foce, Genova
Maria Adelaide (wodowana 11.07.1859) 1900 rezebrana
Duca di Genova (wodowana 03.11.1860) 1875 rezebrana
2 maszyny Penn & Sons, Greenwich 600nhp okrety srubowy
Maria 2255 ihp = 12.0 kts
Duca di Genova 2134 ihp = 12.0 kts
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
PS jak ktos wiecej danych szuka, polecam wspomniany artykul Dr. Aldo Antonicell
71.90 x 15.00 x 6.10 normala 6.50 maksymalna (Duca di Genova szerokosc 15.04 m)
stocznia La Foce, Genova
Maria Adelaide (wodowana 11.07.1859) 1900 rezebrana
Duca di Genova (wodowana 03.11.1860) 1875 rezebrana
2 maszyny Penn & Sons, Greenwich 600nhp okrety srubowy
Maria 2255 ihp = 12.0 kts
Duca di Genova 2134 ihp = 12.0 kts
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
PS jak ktos wiecej danych szuka, polecam wspomniany artykul Dr. Aldo Antonicell
- Załączniki
-
- Gay 00.jpg (345.31 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 01 Duca .jpg (453.72 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 12 Maria.jpg (431.35 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 13 Maria.jpg (128.68 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 14 Maria.jpg (531.83 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 15 Maria.jpg (388.22 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 16 Maria.jpg (384.47 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 17 Maria.jpg (262.39 KiB) Przejrzano 710 razy
-
- Gay 18 Maria.jpg (358.43 KiB) Przejrzano 710 razy
Parowce floty Sardynii
fregata parowa (Pirofregata ) VITTORIO EMANUELE
66.00 pp. 61.90 x 15.30 x 6.20 m
stocznia La Foce, Genova
Vittorio Emanuele (wodowana 01.07.1855) 1902 rezebrana
2 maszyny Penn & Sons, Greenwich 500nhp okrety srubowy
1488 ihp = 9.0 kts
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
PS jak ktos wiecej danych szuka, polecam wspomniany artykul Dr. Aldo Antonicell
66.00 pp. 61.90 x 15.30 x 6.20 m
stocznia La Foce, Genova
Vittorio Emanuele (wodowana 01.07.1855) 1902 rezebrana
2 maszyny Penn & Sons, Greenwich 500nhp okrety srubowy
1488 ihp = 9.0 kts
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
PS jak ktos wiecej danych szuka, polecam wspomniany artykul Dr. Aldo Antonicell
- Załączniki
-
- Gay-00.jpg (255.72 KiB) Przejrzano 708 razy
-
- Gay-01.jpg (530.21 KiB) Przejrzano 708 razy
-
- Gay-02.jpg (514.46 KiB) Przejrzano 708 razy
-
- Gay-03.jpg (456.45 KiB) Przejrzano 708 razy
-
- Gay-04.jpg (537.12 KiB) Przejrzano 708 razy
-
- Gay-05.jpg (334.47 KiB) Przejrzano 708 razy
Parowce floty Sardynii
Ponizszy okret byl zbudowany jako okret zaglowy
Dopiero juz w zjednoczonej flocie wloskiej zostal przebudowany na okret srubowy.
Korweta parowa (Pirocorvetta) SAN GIOVANNI
1780 ton pp. 53.00 x 12.82 x 5.80 m
(wodowany 05.03.1849) stocznia cantiere della Foce
2 maszyny Forges et Chantiers de la Méditerranée*, Menpenti kolo Marsylii 220 nhp 600ihp 9kts
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
1861 przebudowany na okret srubowy (wodowany 05.09.1861) Forges et Chantiers de la Méditerranée*, La Seyne
31.03.1875 skreslony i rozebrany
* Stocznia byla w La Seyne a w Menpenti (teraz czesc Marsylii) zaklad produkujacy silniki
Dopiero juz w zjednoczonej flocie wloskiej zostal przebudowany na okret srubowy.
Korweta parowa (Pirocorvetta) SAN GIOVANNI
1780 ton pp. 53.00 x 12.82 x 5.80 m
(wodowany 05.03.1849) stocznia cantiere della Foce
2 maszyny Forges et Chantiers de la Méditerranée*, Menpenti kolo Marsylii 220 nhp 600ihp 9kts
17.03.1861 w sluzbie marynarki wloskiej
1861 przebudowany na okret srubowy (wodowany 05.09.1861) Forges et Chantiers de la Méditerranée*, La Seyne
31.03.1875 skreslony i rozebrany
* Stocznia byla w La Seyne a w Menpenti (teraz czesc Marsylii) zaklad produkujacy silniki
- Załączniki
-
- Gay 00.jpg (188.32 KiB) Przejrzano 654 razy
-
- Gay 0´2.jpg (136.83 KiB) Przejrzano 654 razy
-
- Gay 01.jpg (374.16 KiB) Przejrzano 654 razy
Parowce floty Sardynii
Kanonierki parowe (Piro-Cannoniera) typ CONFIENZA
212 tony 34.04 x 6.50 x ? m
maszyny Penn & Sons, 60nhp
stocznia cantiere della Foce
Confienza `(wodowany 31.03.1860) 28.03.1880 skreslony w Montevideo i sprzedany do rozebrania
Montebello (wodowany 31.03.1860) 31.03.1875 skreslony
Vinzaglio (wodowany 31.03.1860) .03.1869 przebudowany na zbiornikowiec wody Cisterna No. 1.
Varese (wodowany 03.11.1860) .03.1869 przebudowany na zbiornikowiec wody Cisterna No. 2. 10.10.1888 skreslony
Wiecej na temat tych okretow w artykule Dr. Aldo Antonicelli
https://www.ocean4future.org/savetheoce ... ives/61853
Z tego artykulu w wiekszosci pochodza ilustracje
212 tony 34.04 x 6.50 x ? m
maszyny Penn & Sons, 60nhp
stocznia cantiere della Foce
Confienza `(wodowany 31.03.1860) 28.03.1880 skreslony w Montevideo i sprzedany do rozebrania
Montebello (wodowany 31.03.1860) 31.03.1875 skreslony
Vinzaglio (wodowany 31.03.1860) .03.1869 przebudowany na zbiornikowiec wody Cisterna No. 1.
Varese (wodowany 03.11.1860) .03.1869 przebudowany na zbiornikowiec wody Cisterna No. 2. 10.10.1888 skreslony
Wiecej na temat tych okretow w artykule Dr. Aldo Antonicelli
https://www.ocean4future.org/savetheoce ... ives/61853
Z tego artykulu w wiekszosci pochodza ilustracje
- Załączniki
-
- pirocannoniera-confienza-1.png (519.94 KiB) Przejrzano 641 razy
-
- Fig.3-confienza-modello-2.png (311.7 KiB) Przejrzano 641 razy
-
- 17445300086.jpg (69.14 KiB) Przejrzano 641 razy
-
- Fig.-5-Confienza-1.png (456.4 KiB) Przejrzano 641 razy
-
- Fig.-6-antonicelli-gaeta-1.png (931.12 KiB) Przejrzano 641 razy
Parowce floty Sardynii
Kanonierki parowe (Piro-Cannoniera) typ ADDA
tony 25m x 2.3m x 1.1m
maszyny Ansaldo, Genua 15nhp
stocznia Ansaldo, Sampierdarena
Adda (wodowany 6.10.1860) przemianowany 1866 San Maritno; 1867 skreslony
Mincio (wodowany 6.10.1860) przemianowany 1866 Solferino; 1868 skreslony
Zbudowane dla jezioro Garda.
Pierwsze okrety zbudowane w stoczni Ansaldo. Numery stoczniowe 1 i 1bis.
Wedlug planow pieciu kanonierek francuskich przekazanych w 1859:
Frassinetto, Sesia, Torrione, Castenedolo i Pozzolengo (ex N°5-11)
tony 25m x 2.3m x 1.1m
maszyny Ansaldo, Genua 15nhp
stocznia Ansaldo, Sampierdarena
Adda (wodowany 6.10.1860) przemianowany 1866 San Maritno; 1867 skreslony
Mincio (wodowany 6.10.1860) przemianowany 1866 Solferino; 1868 skreslony
Zbudowane dla jezioro Garda.
Pierwsze okrety zbudowane w stoczni Ansaldo. Numery stoczniowe 1 i 1bis.
Wedlug planow pieciu kanonierek francuskich przekazanych w 1859:
Frassinetto, Sesia, Torrione, Castenedolo i Pozzolengo (ex N°5-11)
Ostatnio zmieniony 2025-08-03, 00:03 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
Parowce floty Sardynii
Holownik (Rimorchiatore) LUNI
151 tony 29.6x5.0x1.9m
maszyny Orlano 60nhp 5w
stocznia LA Foce, Genua (wodowany 26.06.1858) 30.08.1903 skreslony i uzywana jako hulk mieszlkalny.
151 tony 29.6x5.0x1.9m
maszyny Orlano 60nhp 5w
stocznia LA Foce, Genua (wodowany 26.06.1858) 30.08.1903 skreslony i uzywana jako hulk mieszlkalny.
- Załączniki
-
- Luni 1857.jpg (19.21 KiB) Przejrzano 620 razy
Parowce floty Sardynii
Poniewaz nie podawalem uzbrojenia okretow
Zamieszczam liste z
Radogna "Cronistoria delle unità da guerra delle marine preunitarie"
Zamieszczam liste z
Radogna "Cronistoria delle unità da guerra delle marine preunitarie"
- Załączniki
-
- Marina Sarda 1860.png (178.93 KiB) Przejrzano 542 razy
Parowce floty Sardynii
Jesli chodzi o kanonierki przekazana przez Francje to polecam
Aldo Antonicelli
https://www.academia.edu/33093390/LE_CA ... L_1859_pdf
Aldo Antonicelli
https://www.academia.edu/33093390/LE_CA ... L_1859_pdf
Parowce floty Sardynii
Kanonierki (Chaloupes cannonieres) N°6-N°10
Projekt: Stanislas Dupuy de Lome
stocznia Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne
88-191 ton 24.70m x 4.9ß x 1.46/1.70
maszyny Forges et Chantiers de la Méditerranée, Menpenti 12nhp
Zamowione 22.12.1858
W sluzbie 21.04.1859
Zaholowane z Tulonu do Genui 28.06.1859
w lipcu przewiezione koleja z Genuii do jeziora Garda
w sierpniu zlozone w Desenzano przez tzlonskiego inzyniera Auguste Emile Boden
10.08.1859 przekazane flocie Sardynii
Wycofane 20.08.1859
17.03.1861 do floty Wloch
Frassinetto (ex N°6) 1867 przekazany kolejom wloskim. skreslony 13.12.1878
Sesia (ex N°7) zatonal 8.10.1860
Torrione (ex N°8) skreslony 3.12.1878
Castenedolo (ex N°9) skreslony 1867
Pozzolengo (ex N°10) skreslony 1867
Projekt: Stanislas Dupuy de Lome
stocznia Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne
88-191 ton 24.70m x 4.9ß x 1.46/1.70
maszyny Forges et Chantiers de la Méditerranée, Menpenti 12nhp
Zamowione 22.12.1858
W sluzbie 21.04.1859
Zaholowane z Tulonu do Genui 28.06.1859
w lipcu przewiezione koleja z Genuii do jeziora Garda
w sierpniu zlozone w Desenzano przez tzlonskiego inzyniera Auguste Emile Boden
10.08.1859 przekazane flocie Sardynii
Wycofane 20.08.1859
17.03.1861 do floty Wloch
Frassinetto (ex N°6) 1867 przekazany kolejom wloskim. skreslony 13.12.1878
Sesia (ex N°7) zatonal 8.10.1860
Torrione (ex N°8) skreslony 3.12.1878
Castenedolo (ex N°9) skreslony 1867
Pozzolengo (ex N°10) skreslony 1867
- Załączniki
-
- btv1b610.jpg (116.69 KiB) Przejrzano 496 razy
-
- btv1b611.jpg (122.52 KiB) Przejrzano 496 razy
-
- 110.jpg (105.61 KiB) Przejrzano 496 razy
-
- 210.jpg (108.45 KiB) Przejrzano 496 razy
-
- 310.jpg (150.99 KiB) Przejrzano 496 razy
-
- export10.jpg (78.42 KiB) Przejrzano 487 razy
-
- export11.jpg (36.99 KiB) Przejrzano 487 razy
Parowce floty Sardynii
Doskonałe zdjęcia! Mam zdjęcie kanonierek znajdujących się w stoczni, ale mało na nich widać.
Andrzej, a czy masz ilustracje kanonierek biorących udział w działaniach pod Gaetą? Chodzi o eks toskańskie typu Ardita i typu Palestro oraz sardyńskie typu Confienza. Tą ostatnią zamieściłeś. Też mam jej niezłe zdjęcie, które zamieszczam poniżej. A pierwsze?
Andrzej, a czy masz ilustracje kanonierek biorących udział w działaniach pod Gaetą? Chodzi o eks toskańskie typu Ardita i typu Palestro oraz sardyńskie typu Confienza. Tą ostatnią zamieściłeś. Też mam jej niezłe zdjęcie, które zamieszczam poniżej. A pierwsze?
- Załączniki
-
- Confienza.jpg (440.13 KiB) Przejrzano 360 razy
Parowce floty Sardynii
26 stycznia 1855 roku król Wiktor Emanuel II podpisał konwencję wojskową, która zobowiązywała rząd Piemontu do wysłania na Krym liczby żołnierzy równej sile kontyngentu wojskowego, utrzymując jego siłę bez zmian poprzez wysyłanie kolejnych posiłków. 4 marca wypowiedziano wojnę Imperium Rosyjskiemu. W tym samym miesiącu generał De Cavero, intendent generalny armii sardyńskiej , udał się do Konstantynopola , aby wskazać budynki, które miały pomieścić wojska, a także inne, które miały zostać przekształcone w biura, szpitale i magazyny.
Razem wyslano w kwietniu i maju:
18,668 ludzi
3,322 koniu i mulow
36 dziala
Straty Włochów były bardzo wysokie, głównie z powodu chorób: 2278 na cholerę, 1340 na tyfus, 452 na choroby pospolite, 350 na szkorbut , 52 na wypadki, 38 na dur brzuszny, 3 na samobójstwa i 32 poległych w walce.
Ponizej porzedstawie statki wyczarterowane przez Sardynie dla potrzeb ekspedycji.
Na poczatek okrety sardynskie biorace udzial w ekspedycji
Razem wyslano w kwietniu i maju:
18,668 ludzi
3,322 koniu i mulow
36 dziala
Straty Włochów były bardzo wysokie, głównie z powodu chorób: 2278 na cholerę, 1340 na tyfus, 452 na choroby pospolite, 350 na szkorbut , 52 na wypadki, 38 na dur brzuszny, 3 na samobójstwa i 32 poległych w walce.
Ponizej porzedstawie statki wyczarterowane przez Sardynie dla potrzeb ekspedycji.
Na poczatek okrety sardynskie biorace udzial w ekspedycji
- Załączniki
-
- Spedition 1.png (168.26 KiB) Przejrzano 166 razy
Parowce floty Sardynii
Illustrated London News - Saturday 19 May 1855
- Załączniki
-
- Illustrated London News - Saturday 19 May 1855.png (1.13 MiB) Przejrzano 160 razy
Parowce floty Sardynii
Illustrated London News - Saturday 01 December 1855
- Załączniki
-
- Illustrated London News - Saturday 01 December 1855.png (481.1 KiB) Przejrzano 156 razy
Parowce floty Sardynii
Costituzione - Pirofregata
ludzi - 178
konie i muly - 23
dziala --
Genova - 11 kwiecien
Konstantynopol - 23 kwiecien
Wyladowanie 23 kwiecien
Na pokładzie pierwszy główny szpital i oddział pociągu wojskowego.
Speranza - zaglowiec sardynski
Genova 19 kwiecien
Balaklawa 15 maj
Wyladowanie 16 maj
Wraz z czterema żaglowcami transportował materiały z głównego parku inżynieryjnego.
Niestety nie udalo mi sie na szybko zidentyfikowac zaglowca Speranza
Tu spis z Bureau Veritas 1855
ludzi - 178
konie i muly - 23
dziala --
Genova - 11 kwiecien
Konstantynopol - 23 kwiecien
Wyladowanie 23 kwiecien
Na pokładzie pierwszy główny szpital i oddział pociągu wojskowego.
Speranza - zaglowiec sardynski
Genova 19 kwiecien
Balaklawa 15 maj
Wyladowanie 16 maj
Wraz z czterema żaglowcami transportował materiały z głównego parku inżynieryjnego.
Niestety nie udalo mi sie na szybko zidentyfikowac zaglowca Speranza
Tu spis z Bureau Veritas 1855
- Załączniki
-
- BV 1855 Speranza.png (171.55 KiB) Przejrzano 128 razy
Ostatnio zmieniony 2025-08-09, 13:44 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.