szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

czyli hobby, kultura, sztuka, wścieklizna i w ogóle offtopic...

Moderator: nicpon

Awatar użytkownika
karol
Posty: 4430
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: karol »

Nie widziałem płonącego pojazdu z LPG ;) A zasady... , dobra, mniejsza o to, mity to mity.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4931
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Maciej3 »

karol pisze: Nie widziałem płonącego pojazdu z LPG ;)
Ja widziałem, ale nie LPG było przyczyną pożaru.
Ktoś tam uzasadniał, że ten gaz ma brzydki zwyczaj "leżenia na ziemi", więc w razie nieszczelności w garażu podziemnym długo będzie sobie "leżał".
Nie wnikam czy ma to sens - zakazy widziałem nie raz i tak tłumaczyli niektórzy, co te zakazy dawali.
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6660
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Peperon »

Zakazy dla pojazdów z LPG wynikają z kosztów montażu wentylacji o dużej wydajności w garażach podziemnych. Jak deweloper policzył koszty to doszedł do wniosku, że taniej wyjdzie powiesić odpowiedni znak zakazu...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 273
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: SiSi »

Gregski pisze:
SiSi pisze: W tym kontekście wstrzymania eksportu, ciekawi mnie, jak długo „Państwo Środka” wytrzyma. Nie mają na tyle dużego rynku wewnętrznego, aby wchłonąć produkcję przeznaczoną na eksport.
Diabli wiedzą. Rynek wewnętrzny był zawsze ich problemem. Mentalne rzecz biorąc przeciętny Chińczyk raczej oszczędza niż konsumuje.
Przed 2008 rokiem istniało takie powiedzenie: z każdej zarobionej „dychy” Niemiec oszczędzał 4, Chińczyk 6, a Brytyjczyk wydawał 12. 😄
Później trochę poluzowali, a ostatnio znow mieszkańcy Państwa Środka zmniejszają wydatki — rzuć okiem na statystyki oszczędności.

Komunizm się skończył — teraz budują imperium. Przynajmniej lider buduje. Dwa, kilka lat temu partia wydała oficjalną odezwę, że każda szanująca się rodzina należąca do partii powinna mieć trójkę (!) dzieci. Trzy, inwigilacja postepuje.
Po czwarte — każdy szanujący się obywatel stara się mieć konto dewizowe za granicą. W końcu nie zna dnia ani godziny wizyty smutnych panow.
Po piąte — prawo stałego pobytu w Singapurze kosztuje. Wymagało zdeponowania 5 milionów (już nie pamiętam, czy w dolarach singapurskich, czy amerykańskich) oraz otwarcia tam biura, w którym należało się formalnie zatrudnić. Jux pomijam pytanie ilu emigrantow ta wyspa moze przyjac.
Jednym słowem — czasy są niepewne, więc lepiej oszczędzać. :wink:
Z drugiej strony widziałem kraje niemal zalane chińskim sprzętem. Na przykład byłem zdziwiony ile chińskich samochodów można zobaczyć na ulicach w Cartagenie.
Azja południowowschodnia, Ameryka Południowa i Środkowa jest otwarta na chińskie produkty. Pytanie czy to wystarczy.
Raczej nie.
SiSi pisze: Daj spokój — elektryki to fajne pojazdy, ale w gruncie rzeczy mają tylko trzy zalety: są tańsze w eksploatacji, odsuwają rurę wydechową od skupisk miejskich i są znacznie cichsze.

Nie wiem jak z tą taniością. Słyszałem że ładowanie z ładowarki tanie nie jest. Ale nigdy nie używałem więc nie wiem.
Pojazdy same z siebie raczej nie. Te ladne kosztuja duzo. Realnie koszty jazdy, dla Tesli Model 3 lub Y wynosza około 30 zł za przejechanie 100 km — zimą ta kwota się podwaja.😄 Tylko, ze to sa raczej duze pojazdy. Realnie przejedziesz na 'baku' do 500 km — jeśli jeździsz dziennie więcej, to robi się problem. :-D .
Całą resztę ładnie ujął Maciej.
Peperon pisze: 2025-04-30, 17:44 Zakazy dla pojazdów z LPG wynikają z kosztów montażu wentylacji o dużej wydajności w garażach podziemnych. Jak deweloper policzył koszty to doszedł do wniosku, że taniej wyjdzie powiesić odpowiedni znak zakazu...
Dokladnie. Jest na to przepis — pojazdy z instalacją LPG nie mogą parkować w parkingach bez wentylacji mechanicznej. Elektryki sa czasami pod to podpinane.

W pełni to rozumiem. O ile statystycznie samochody elektryczne rzadziej się zapalają, to gdy już dojdzie do zapłonu baterii, efekty są bardzo spektakularne, a gaszenie — kłopotliwe i długotrwałe. Raczej nie chacialbym miec tego pod nogami.

'W 2021 roku takie pożary były 2, w 2022 roku - 7, w 2023 - 21. W porównaniu z analogicznymi pożarami pojazdów spalinowych, odnotowanych zostało w 2021 roku – 9274, w 2022 – 8333, a w 2023 roku 7166'. Elektryków jeździ około 70 tysięcy, a spalinówek 20 milionów. Nie wiem gdzie zaliczaja hybrydy.
...
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6660
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Peperon »

SiSi pisze: pojazdy z instalacją LPG nie mogą parkować w parkingach bez wentylacji mechanicznej. Elektryki sa czasami pod to podpinane.

W pełni to rozumiem. O ile statystycznie samochody elektryczne rzadziej się zapalają, to gdy już dojdzie do zapłonu baterii, efekty są bardzo spektakularne
Prawdę mówiąc, to nie słyszałem o samozapłonie zbiornika LPG. A o takowych zdarzeniach z bateriami w samochodach elektryczny, to i owszem. Najciekawsze jest to, że nawet po zalaniu wodą całego elektryka, bateria pali się nadal...
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1638
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Gregski »

No ja raczej nie parkował bym elektryka w swoim garażu.
https://lukamaro.pl/pozar-hybrydowej-to ... warszawie/ Co chwila jakiś się fajczy.
Moim zdaniem to jest ślepa uliczka motoryzacji. Utrzymuje się to tylko dzięki olbrzymiemu wsparciu a i tak zajmuje niszową pozycję.

A tak na marginesie.
Zapowiadany film już jest dostępny.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 273
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: SiSi »

Takie czasy. :lol: Każdy pożar pojazdu z baterią trakcyjną jest odnotowywany. :lol: Dziewięć tysięcy spalinówek, które spłonęły? To już norma. :lol:

Mam nadzieję, że rynek to zweryfikuje - i każdy w Europie będzie mógł kupić to, co chce.
Przynajmniej do momentu, gdy pojawią się baterie stałe, w których z 1 kg będzie można uzyskać tyle energii, co z 1 kg paliwa płynnego - to bedzie overkill.

Ah, bezdroża Ameryki Południowej czy też Azji Środkowej oczywiście pomijamy w naszych rozważaniach. :wink:
...
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1638
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Gregski »

SiSi pisze: Mam nadzieję, że rynek to zweryfikuje - i każdy w Europie będzie mógł kupić to, co chce.
No przecież rynku już dawno nie ma.
A kupić co chcesz też nie będziesz mógł (nawet solidnie przepłacając z powodu bandyckich podatków) bo po 2035 roku nie będzie ci wolno tego zrobić.
Mam na myśli nowy samochód.

Ilość pożarów elektryków to 0.37 na 1000.
W przypadku spalinowych to 0.42 na 1000.
Czyli elektryki bezpieczniejsze.
... Tyle tylko, że do statystyk samochodów spalinowych wchodzą również dwudziestokilkuletnie (i starsze) trupy.
Elektryki to w najgorszym przypadku paroletnie pojazdy.

No i spróbuj ugasić baterię...
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4931
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Maciej3 »

Ja tam.uwazam.ze przed elektrykami jest wielka przyszłość i ostatecznie pewnie wygraja.
Przez elektryka rozumiem samochód napędzany silnikiem elektrycznym który ma wiele przewag nad spalinowym.
Ale taki przysłowiowy elektryk musi mieć sensowne źródło prądu. Żaden akumulator ładowany z sieci nie jest sensowny w tym kontekście.
Nie wiem mini reaktor nie siejacy radioaktywne chmura w razie wypadku? Coś innego czego jeszcze nie pomyśleliśmy? Bez tego to elektryki z akumulatorami ob9jetne jak zaawansowanymi to będzie tylko taka nisza. Tu zgoda.
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 273
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: SiSi »

Z tego, co się orientuję, Brytyjczycy planowali zakaz sprzedaży samochodów spalinowych już od 2030 roku - nowa data to 2035. Pewnie jeszcze kilka razy to przesuna. Brytania to co prawda wyspa teraz :D , ale Unia Europejska zmierzy się z dokładnie tymi samymi problemami.

Przy obecnie stosowanej technologii trudno mi sobie wyobrazić, żeby dało się w kilka lat zastąpić miliony silników spalinowych jednostkami elektrycznymi.
Dla porównania: tylko globalny rynek kosiarek do trawy w latach 2024–2027 jest szacowany na 47 mln... pojazdow. :D Z tego okolo 60% to urzadzenia spalinowe, czyli jakies 28–29 milionów. :D

A tak na marginesie — jest tu może elektryk od sieci przesyłowych i całej tej otoczki? :)
Gregski pisze: Ilość pożarów elektryków to 0.37 na 1000.
W przypadku spalinowych to 0.42 na 1000.
Czyli elektryki bezpieczniejsze.
... Tyle tylko, że do statystyk samochodów spalinowych wchodzą również dwudziestokilkuletnie (i starsze) trupy.
Elektryki to w najgorszym przypadku paroletnie pojazdy.
No i spróbuj ugasić baterię...
Prawda. Najstarsze modele Tesla S maja 'tylko' 13 lat. I zazwyczaj juz 2-3 baterie. :D Najstarsze M3 to 7 lat. Nie wiem czy konkurencja produkowala cos sensownego w latach 2012-2018.
Jak już pisałem — obecna technologia jest, jaka jest,kazdy widzi.
Peperon pisze:
Prawdę mówiąc, to nie słyszałem o samozapłonie zbiornika LPG. A o takowych zdarzeniach z bateriami w samochodach elektryczny, to i owszem. Najciekawsze jest to, że nawet po zalaniu wodą całego elektryka, bateria pali się nadal...
Sama sobie generuje tlen do zabawy. :D

LPG w akcji:
https://tv28.pl/2024/12/jadamwola-wybuc ... -mezczyzn/
https://codziennypoznan.pl/artykul/2024 ... j-okolicy/
...
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6660
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Peperon »

SiSi pisze: Sama sobie generuje tlen do zabawy. :D
No to znajdź i poczytaj, dlaczego strażacy do gaszenia płonących elektryków mają specjalne kontenery, które zalewają wodą i... czekają.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Napoleon
Posty: 4648
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Napoleon »

Ja tam.uwazam.ze przed elektrykami jest wielka przyszłość i ostatecznie pewnie wygraja. Przez elektryka rozumiem samochód napędzany silnikiem elektrycznym który ma wiele przewag nad spalinowym. Ale taki przysłowiowy elektryk musi mieć sensowne źródło prądu.
Mniej więcej - pełna zgoda.
Jak dla mnie najpotężniejszym problemem jest ładowanie, szczególnie na trasie. Może elektryk jest dobry na miasto, szczególnie jak się ma zelektryfikowany garaż. Wjeżdżać nim jednak dalej bym się bał - gdzieś bym go musiał załadować. A ładowanie jednak trwa (nawet, jak się je znajdzie, mogą być zajęte, może być kolejka itd.).
Myślę, że z akumulatorem ludzie coś w końcu wymyślą - jakiś niezbyt duży, niezbyt ciężki, niezbyt "palny" i pojemny jak diabli (tak nawet na 1000 km). Ale trzeba by też wymyślić sposób jego szybkiego ładowania no i sieć takich ładowarek musiałaby być spora - stworzenie tego potrwa.
Na oko optymalna mogłaby być hybryda "samoładująca". Myślę, że póki co to najbliższa przyszłość będzie raczej do hybryd należała. A potem się zobaczy...
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4931
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Maciej3 »

To nie takie proste.
jak wymyślisz jakiś mały i bardzo pojemny akumulator, to znaczy że będzie miał "dużo amperogodzin" czyli dużo da amperów przez wiele godzin.
Jak chcesz go naładować szybko, powiedzmy 10x szybciej niż rozładowujesz podczas jazdy to go będziesz ładował 10x większym prądem. Jak 100x szybciej to 100x większym. Tak w uproszczeniu. Czyli dochodzimy do chorych amperaży, szczególnie jeśli ma być koło siebie dużo ładowarek. To oznacza chore grubości kabli. Można sobie z czym czściowo poradzić stosując chore voltaże, ale to dla odmiany daje kolejną stertę problemów.
Tego nie przeskoczysz i nic nie wymyślisz. Wzór na moc jest prosty jak drut. Fizyki nie przeskoczysz. Jak chcesz ładować szybko to będzie przesyłąnie dużych mocy, jak mniejszą mocą to będzie ładować długo. Przy prądzie moc to prąd razy napięcie (przy przemiennym razy jakiś tam współczynnik - mniejsza o szczegóły, ale zasada taka sama). Tu cudów nie ma i nie będzie, chyba że będziesz przesyłał energię przez czwarty wymiar bespośrednio do akumulatorów, ale przy takiej technologii, to już jakby to ująć, akumulator w samochodzie to już nie problem ;)
Jak chcesz zasilać elektryka akumulatorami ładowanymi "z sieci" to na samym końcu dostaniesz takie kwiatki, zwłaszcza jak tych samochodów będzie naprawdę dużo. Okaże się że do stacji ładującej będzie trzeba prowadzić przewody jak do stacji energetycznej w kolei, albo i lepiej.
Chyba że będą jakieś ładowarki indukcyjne w drodze itd. Da się, ale tu straty większe, więc wydajność mniejsza więc "ślad węglowy" większy.
Jak sie nie obrócisz to ...

Musi zajść skokowa zmiana w źródle zasilania. I nie mówię tu o hybrydzie samoładującej się przy hamowaniu. To jest znów fajne na miasto, bo działa jak się często hamuje. Jak jeździsz więcej w trasę to hybryda spali więcej bo cięższa. Znów ślad węglowy... o wytworzeniu podzespołów nie wspomnę.
Chodzi o jakieś inne źródło zasilania - analog do reaktora jądrowego, tylko bezpieczny.
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1638
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Gregski »

Maciej3 pisze: Żaden akumulator ładowany z sieci nie jest sensowny w tym kontekście.
I dlatego idealnym rozwiązaniem jest elektryczny pick-up z generatorem na pace 😄
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4931
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

szwindel global łorming zdemaskowany na poważnie...

Post autor: Maciej3 »

To wersja na USA. W Europie będzie jakiś maluch z generatorem na przyczepce ;)
I to jest właśnie jeden z tych punktów kiedy humaniści powinni pogadać ze ścisłowcami, jakie konsekwencje przyniesie taka czy inna zmiana i jej odgórne wymuszanie.
Same akumulatory to nie wszytko. Jest jeszcze otoczka.

Przypomniały mi się słowa jakiegoś kandydata na posła z przed kilku lat (chyba Biedronia, ale mogę się mylić) co się burzył, dlaczego chcemy budować elektrownię, po co to komu, zamiast takiego zadymiacza trującego środowisko lepiej zbudować szpital. Na pytanie skąd weźmie prąd do tego szpitala już nie pomnę czy zamilkł czy odpowiedział "z gniazdka". ale tak coś w tym stylu.

Przerażające jest to, że ludzie z takim pojęciem o rzeczywistości podejmują strategiczne decyzje.
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
ODPOWIEDZ