Supermarine Stranraer – ostatnia łódź latająca Reginalda Mitchella

Tematy związane z lotnictwem morskim

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 266
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

Supermarine Stranraer – ostatnia łódź latająca Reginalda Mitchella

Post autor: SiSi »

Na początku lat 30. Ministerstwo Obrony Królestwa ogłosiło konkurs na dwusilnikową, patrolową łódź latającą nowej generacji. W szranki staneli wszyscy liczacy sie producenci wodnosamolotow w Wielkiej Brytanii.
Supermarine zaproponowało model Scapa, który wywodził się bezpośrednio z udanej rodziny łodzi latających typu Southampton. Początkowo był nawet roboczo określany jako Southampton IV.

W odróżnieniu od poprzednika wyróżniał się całkowicie metalową konstrukcją, zamkniętą kabiną załogi (poza strzelcami) oraz napędem, w postaci dwóch rzędowych silników V12 Rolls-Royce Kestrel.
RAF był na tyle zadowolony z osiągów prototypu, że zamówił 15 maszyn, które trafiły na wyposażenie czterech dywizjonów. Scapy pozostawały w służbie w latach 1935–1939.

Reginald Mitchell, główny konstruktor Supermarine, nie był jednak do końca usatysfakcjonowany ta konstrukcja i na koszt firmy zaprojektował płatowiec o 12% większy, pod wewnętrznym oznaczeniem Southampton V.
Ministerstwo Lotnictwa początkowo nie wykazało większego zainteresowania nową maszyną. Według plotek faworyzowało konstrukcje konkurencji (Saro) i dopiero w 1933 roku zgodziło się sfinansować budowę prototypu, który otrzymał nazwę Stranraer.

Supermarine Stranraer po raz pierwszy wzbił się w powietrze 24 lipca 1934 roku. Zakładowe próby w locie wypadły nad wyraz pomyślnie, więc maszyna została przekazana marynarce (!) do oceny.
W połowie 1935 roku Ministerstwo Lotnictwa zamówiło 17 egzemplarzy. Kolejne 40 zostało zbudowanych w Kanadzie pod koniec dekady.
Podobnie jak zamówione w tym samym czasie Short Singapore, Saro London/Cloud czy też Supermarine Scapa, Stranraery szybko uznano za przestarzałe i planowano pod koniec lat 30. zastąpic maszynami nowej generacji: Avro Sutherland i Saro Lerwick.


Pod względem konstrukcyjnym Stranraer miał klasyczną, metalową strukturę dwupłatowej łodzi latającej. W stalowym kadłubie znajdowały się stanowiska dla sześciu członków załogi: dwóch pilotów, nawigatora, radiooperatora oraz dwóch strzelców.
Uzbrojenie pokładowe rozmieszczono w sposób bardziej racjonalny – na stanowiskach dziobowym, rufowym oraz śródokręciu, za maszynownią. :D

W odróżnieniu od maszyn typu Southampton, w których kadłub był podwieszony pod dolnym płatem, Stranraer posiadał centropłat dolnego skrzydła zintegrowany z kadłubem za kabiną pilotów. Na nim montowano podpory gondoli silnikowych, które z kolei były poziomo połączone z centralną sekcją płata górnego, w której umieszczono zbiorniki paliwa i oleju. Do tej konstrukcji wytrzymałościowej mocowano płaty usztywnione zastrzałami i naciągami oraz golenie podwozia.
Powierzchnia dolnego plata nad kadlubem była przystosowana do transportu ładunków, co było przydatną cechą podczas przebazowań. :-D

Służba na frontach drugiej wojny światowej była raczej krótka. RAF wycofał swoje maszyny do końca 1941 roku. Dłużej pozostawały w eksploatacji w RCAF, gdzie niektóre egzemplarze latały aż do 1946 roku.

Opis konstrukcji:

Silniki: 2 x 920 KM Bristol Pegasus X (produkcja kanadyjska, prototyp: 2 x 820 KM Bristol Pegasus IIM)

Rozpiętość: 25,91 m
Długość: 16,71 m
Wysokość: 6,02 m (6,63 m na podwoziu kolowym)
Powierzchnia skrzydeł: 135,36 m²

Masa własna: 5103 kg
Normalna masa całkowita: 8618 kg

Prędkość maksymalna: 266 km/h
Prędkość przelotowa: 169 km/h
Prędkość lądowania na wodzie: 94 km/h

Początkowa prędkość wznoszenia: 411 m/min
Zasięg: 1 609 km
Długotrwałość lotu: 9 godzin 3 minuty
Pułap maksymalny: 5 639 m

Uzbrojenie:
3 x km Lewis
Ładunek bombowy lub bomb głębinowych: 454 kg

Podobieństwo do Walrusa jest jak najbardziej nieprzypadkowe.
W sumie, polityka Ministerstwa Lotnictwa Wielkiej Brytanii, które starało się utrzymać na powierzchni mniejszych producentów niszowych konstrukcji poprzez szereg małych zamówień, może stanowić interesujący temat na artykuł. :-D
Załączniki
Supermarine Stranraer.jpg
Supermarine Stranraer.jpg (449.11 KiB) Przejrzano 831 razy
...
ODPOWIEDZ