ORP Burza
ORP Burza
Witam jestem tutaj nowa poszukuje tablo że zdjęciem marynarzy rocznik 1966-1969, niewiem czy akurat dobrze że w tym miejscu pisze jeżeli nie z góry przepraszam. Proszę o jakiś kierunek ewentualnie gdzie mogę tego zdjęcia szukać. Dziękuję
ORP Burza
Przykro mi nie posiadam i nie widziłem takiego "Tabla". A była by to fajna pamiątka.
ORP Burza
Ostatecznie, to nie wiem czy w muzeum był dalmierz z Burzy czy z Wichra. Czy też z któregoś z odzyskanych ptaszków. Bo mam tu zdjęcie (przedstawiam jego fragment ) z ORP Burza z 1946 roku. Na którym tuba (rura - czy jak to się fachowo nazywa) została z podstawy dalmierza zdemontowana. Więc kolejna zagadka do rozwiązania.
ORP Burza
A to ciekawe?
Sprawa dotyczy miotaczy bomb głębinowych zamontowanych na ORP Burza w czasie II wś.
Jak wiadomo ORP Burza popłynęła do Anglii bez takiego uzbrojenia. Dopiero podczas remontu w dniach 27.05.1940 – 06.08.1940 w Portsmouth zamontowano 2 miotacze bomb głębinowych Thornycrofta mk. II. Te miotacze Burza nosiła do kolejnego dużego remontu przeprowadzonego w dniach 02.02.1942 – 14.09.1942 także w Portsmouth.
I od tego czasu wkrada się nam nieścisłość.
Autorzy opisujący dzieje ORP Burza i Ci piszący w Internecie piszą tak. W związku ze zmianą funkcji okrętu na niszczyciel eskortowy, wzmocniono uzbrojenie przeciw okrętom podwodnym, demontując stare miotacze b.g., typu Thornycroft mk. II. W miejsce tych miotaczy zainstalowano nowocześniejsze miotacze Thornycroft mk. IV. Oraz dodano jeszcze jedną parę aby zwiększyć siłę ognia. Od tej pory ORP Burza na swoim pokładzie posiadała cztery takie miotacze.
I tu się z autorami nie zgadzam (chociaż i ja uległem ich sugestii) gdyż posiadam zdjęcia z 1943 i 1946 roku na których widać miotacze bomb głębinowych typu Thornycroft mk. II.
Więc skąd taka informacja że Burza przypłynęła do Polski z miotaczami Thornycroft mk. IV.
Ja mam taką teorię.
Miotacze Thornycroft mk. IV przypłynęły do Polski na ORP Błyskawica. W marcu 1950 roku podjęto decyzję o przezbrojeniu ORP Błyskawicy, szczegółowy harmonogram prac ustalono w lipcu 1950 roku, prace przeprowadzono w zimie z 1951 na 1952 roku. Wtedy też zdemontowano miotacze bomb głębinowych Thornycroft mk. IV i w to miejsce zamontowano radzieckie typu BMB-2.
A co ze zdemontowanymi miotaczami.
Od 1951 roku do 1955 przeprowadzono remont kapitalny ORP Burza z jej całkowitym przezbrojeniem. Ponieważ na Burzy znajdowały się stare miotacze bg. I tylko 60 szt. łyżek do tych bomb postanowiono zdemontowane miotacze z Błyskawicy może zainstalowano na Burzy ( tak mi się wydaje). Te nowocześniejsze miotacze już nie potrzebowały łyżek które zajmowały dużo miejsca, tylko stelaże na bomby z których łatwo było można przesunąć bombę na miotacz. Miotacz bomb głębinowych Thornycroft Typ Mark IV został wyposażony w hydrauliczny „oporo-powrotnik”, dzięki czemu w trakcie wystrzeliwania, była wyrzucana jedynie bomba głębinowa, a łyżka z trzonem pozostawała na miotaczu.
Przedstawiam zdjęcia dla porównania. Oczywiście mogę się mylić. Więc proszę o wyprostowane tego tematu.
1. Miotacz Thornycroft mk. II.; 2. Miotacz Thornycroft mk. IV.; 3. ORP Burza 1943 - Afryka zachodnia.; 4. Burza 1943.; 5. Harwich 1946r. ( fragment zdjęcia M. Prociaka)
Chociaż to ostatnie zdjęcie może nie do końca wygląda jak mk. II. Ale jak się porówna je do zdjęci z HMS Vanity. to już nic nie dziwi.
Sprawa dotyczy miotaczy bomb głębinowych zamontowanych na ORP Burza w czasie II wś.
Jak wiadomo ORP Burza popłynęła do Anglii bez takiego uzbrojenia. Dopiero podczas remontu w dniach 27.05.1940 – 06.08.1940 w Portsmouth zamontowano 2 miotacze bomb głębinowych Thornycrofta mk. II. Te miotacze Burza nosiła do kolejnego dużego remontu przeprowadzonego w dniach 02.02.1942 – 14.09.1942 także w Portsmouth.
I od tego czasu wkrada się nam nieścisłość.
Autorzy opisujący dzieje ORP Burza i Ci piszący w Internecie piszą tak. W związku ze zmianą funkcji okrętu na niszczyciel eskortowy, wzmocniono uzbrojenie przeciw okrętom podwodnym, demontując stare miotacze b.g., typu Thornycroft mk. II. W miejsce tych miotaczy zainstalowano nowocześniejsze miotacze Thornycroft mk. IV. Oraz dodano jeszcze jedną parę aby zwiększyć siłę ognia. Od tej pory ORP Burza na swoim pokładzie posiadała cztery takie miotacze.
I tu się z autorami nie zgadzam (chociaż i ja uległem ich sugestii) gdyż posiadam zdjęcia z 1943 i 1946 roku na których widać miotacze bomb głębinowych typu Thornycroft mk. II.
Więc skąd taka informacja że Burza przypłynęła do Polski z miotaczami Thornycroft mk. IV.
Ja mam taką teorię.
Miotacze Thornycroft mk. IV przypłynęły do Polski na ORP Błyskawica. W marcu 1950 roku podjęto decyzję o przezbrojeniu ORP Błyskawicy, szczegółowy harmonogram prac ustalono w lipcu 1950 roku, prace przeprowadzono w zimie z 1951 na 1952 roku. Wtedy też zdemontowano miotacze bomb głębinowych Thornycroft mk. IV i w to miejsce zamontowano radzieckie typu BMB-2.
A co ze zdemontowanymi miotaczami.
Od 1951 roku do 1955 przeprowadzono remont kapitalny ORP Burza z jej całkowitym przezbrojeniem. Ponieważ na Burzy znajdowały się stare miotacze bg. I tylko 60 szt. łyżek do tych bomb postanowiono zdemontowane miotacze z Błyskawicy może zainstalowano na Burzy ( tak mi się wydaje). Te nowocześniejsze miotacze już nie potrzebowały łyżek które zajmowały dużo miejsca, tylko stelaże na bomby z których łatwo było można przesunąć bombę na miotacz. Miotacz bomb głębinowych Thornycroft Typ Mark IV został wyposażony w hydrauliczny „oporo-powrotnik”, dzięki czemu w trakcie wystrzeliwania, była wyrzucana jedynie bomba głębinowa, a łyżka z trzonem pozostawała na miotaczu.
Przedstawiam zdjęcia dla porównania. Oczywiście mogę się mylić. Więc proszę o wyprostowane tego tematu.
1. Miotacz Thornycroft mk. II.; 2. Miotacz Thornycroft mk. IV.; 3. ORP Burza 1943 - Afryka zachodnia.; 4. Burza 1943.; 5. Harwich 1946r. ( fragment zdjęcia M. Prociaka)
Chociaż to ostatnie zdjęcie może nie do końca wygląda jak mk. II. Ale jak się porówna je do zdjęci z HMS Vanity. to już nic nie dziwi.