Project manager: JB
Typist: Chemik
Wykaz polskich kutrów rybackich Nr 5 (wersja 2.0)
Kalendarium budowy kutrów typu „Pomorze”
I.kw.1946:
.........inż. Piotr Niewmierzycki ukończył projekt kutra typu „Pomorze” (KU-128)
......................charakterystyka typu wg projektu:
......................wyporność - 16 ton
......................długość całkowita - 12.83 m
......................długość na linii wodnej - 10.45 m
......................szerokość całkowita - 4.22 m
......................szerokość na linii wodnej - 3.86 m
......................zanurzenie konstrukcyjne - 1.14 m
......................zanurzenie maksymalne - 1.40 m
......................wysokość burty - 1.85 m
......................napęd - silnik Bolinder o mocy 50/60 KM
28.V.1946:
.........Morski Instytut Rybacki złożył zamówienie na 7 kutrów (2 dalsze miały powstać na zamówienie prywatne)
VIII.1946:
..........przygotowano szablony pod 9 kutrów
X.1946:
.............założono stanowiska 3 kutrów o numerach budowy: 27, 28 i 29
XI.1946:
............w hali nr 1 założono stanowiska 3 kutrów o numerach budowy: 30, 31 i 32
......................w hali nr 2 założono stanowiska 3 kutrów o numerach budowy: 33, 34 i 35
I.1947:
.............wbudowano pierwsze planki poszycia kutrów
VI.1947:
............prowadzono prace doświadczalne na niezwodowanym prototypie (nr budowy 27)
......................kadłub kutra o numerze budowy 32 był ukończony w 100%
pocz.VII.1947:
.....kutry o numerach budowy 27 i 32 były wykończone w 90%, pozostałe w 75 %
VII.1947:
...........planowany termin ukończenia kutrów o numerach budowy 27 i 32
VIII.1947:
..........planowany termin ukończenia pozostałych kutrów
IX.1947:
............kutry o numerach budowy 28, 29 i 31 posiadają sterówki
20.IX.1947:
........spuszczono na wodę prototyp serii (nr budowy 27)
X.1947:
.............kadłuby kutrów o numerach budowy 28 i 32 były ukończone w 100%
XII.1947:
...........na kutrach o numerach budowy 28 do 31 zainstalowano silniku marki Herkules o mocy 150 KM
......................kuter o numerze budowy 30 został spuszczony na wodę
......................kuter o numerze budowy 28 przechodził próby morskie
......................kadłuby kutrów o numerach budowy 34 i 35 były ukończone w 97%
I.1948:
.............zwodowano kuter o numerze budowy 29
......................kutry budowane w hali nr 2 (nry budowy 33, 34 i 35) przeniesiono na bocznicę kolejową
II.1948:
.............kuter o numerze budowy 27 był w trakcie adaptacji do roli kutra pilotowego
......................zakończono budowę kutra o numerze budowy 29
......................prawie ukończono budowę (pozostała do położenia instalacja elektryczna) kuter o numerze budowy 31
......................na kutrze o numerze budowy 32 trwał remont silnika marki Kölbe
......................na kutrze o numerze budowy 35 wstawiono silnik
III.1948:
............zakończono budowę kutra o numerze budowy 35
IV.1948:
............zakończono budowę kutra o numerze budowy 34
V.1948:
.............zakończono budowę kutra o numerze budowy 33
VI.1948:
............na kutrze „Piotruś” (nr budowy 32) dokonano wymiany silnika marki Kölbe na silnik marki Herkules
17.IX.1948:
........Spółdzielnia Rybacka „Belona” z Dziwnowa odebrała ze stoczni kuter o numerze bodowy 33/404
Kutry typu KU-128 (Pomorze)
1)
Pilot-36,
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 27/404
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 27/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki X.1946, wodowany 20.IX.1947, ukończony XII.1947
PRS 47023 --> od 1975:
PRS 470023 --> od 1996:
PRS 621013; sygnał wywoławczy
SOJR (do 1973?)
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, moc 150 KM
charakterystyka w XII.1958: 23 BRT, 12 NRT; 12.75(całk.)×4.17×2.00 m, głębokość 1.65 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Albin G-6D, nr silnika
20184, rok produkcji silnika 1943, moc 76 KM; 10 węzłów; załoga 3 ludzi
charakterystyka w 1974: 24 BRT, 12 NRT; 12.75(całk.)×4.17×? m, głębokość 1.65 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 6-cyl. Albin G-6D, nr silnika 20184, rok produkcji silnika 1943, moc 48 KM
charakterystyka w 2000: 23.88 BRT, 4.3 tony; 12.48(całk.)/11.00(rej.)×4.32×1.30 m, wysokość boczna 2.01 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Andrychów SW680/193, nr silnika 087601686, moc 72 kW; załoga 4 osoby, 12 pasażerów
charakterystyka w 2003: 19.06 BRT, 4.3 tony; 12.48(całk.)/11.00(rej.)×4.32×1.30 m, wysokość boczna 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Andrychów SW680/193, nr silnika 087601686, moc 72 kW; załoga 4 osoby, 10 pasażerów
charakterystyka w 2007: 18.03 GT; 12.48(całk.)/11.00(rej.)×4.32×? m, wysokość boczna 2.13 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Andrychów SW680/193, nr silnika 087601686, moc 72 kW; załoga 4 osoby, 10 pasażerów
charakterystyka w 2013: 18.00 GT, 4.4 tony; 11.99(kadł.)×4.32×2.09 m, wysokość boczna 2.21 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Andrychów SW680/193, nr silnika 087601686, moc 121 kW; załoga 4 osoby
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
X.1946: założenie stanowiska kutra
I.1947: rozpoczęto montaż planek poszycia
VI.1947: na prototypie znajdującym się na stanowisku, prowadzono prace doświadczalne
pocz.VII.1947: wykończony w 90%, planowane ukończenie w tym samym miesiącu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
.......................początkowo przewidywano ukończenie kutra jako jednostki doświadczalnej dla
Stoczni Rybackiej w Ustce
20.IX.1947: wodowany
XII.1947: ukończony
Bez Nazwy
II.1948: adaptacja do służby w charakterze kutra pilotowego
5.III.1948: kuter pilotowy
Pilot-36 (Szczeciński Urząd Morski; Świnoujście)
.......................nr rejestru 204/48, pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Świnoujściu
1.I.1950: kuter pilotowy
Pilot-57 (Zarząd Portu Szczecin; Szczecin)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Świnoujściu
1.V.1950: kuter pilotowy
Pilot-57 (Szczeciński Urząd Morski; Ustka)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Ustce
1.I.1951: kuter pilotowy
Pilot-57 (Zarząd Małych Portów; Ustka)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Ustce
1952: kuter pilotowy
Pilot-57 (Zarząd Małych Portów; Darłowo)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Darłowie
1.I.1953: kuter pilotowy
Pilot-57 (Urząd Morski w Słupsku; Darłowo)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Darłowie
1.VII.1954: kuter pilotowy
Pilot-57 (Koszaliński Urząd Morski; Darłowo)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Darłowie
1970/1971: kuter pilotowy
Pilot-57 (Koszaliński Urząd Morski; Ustka)
.......................pozostawał w gestii
Kapitanatu Portu w Ustce
1972/1973: wycofany z eksploatacji
V.1973(?): sprzedany do Darłowa, poza eksploatacją
III(?).1974: kuter rybacki
Dar-4 (Roman Lemańczyk; Darłowo)
1976/1978: kuter rybacki
Łeb-76 (Stanisław Labuda, Zbigniew Morawski; Łeba)
X.1980: przeklasyfikowany na motorową łódź rybacką
1981: motorowa łódź rybacka
Łeb-76 (Dariusz Rydelski, Zbigniew Morawski; Łeba)
1982/1984: motorowa łódź rybacka
Ust-17 (Dariusz Rydelski; Ustka)
†24.X.1989: w nocy zatonęła przy Nabrzeżu Sopockim w porcie usteckim, podniesiona i wyremontowana
II.poł.90-tych: wymiana dotychczasowego silnika na silnik 6-cyl. Andrychów SW680/193, nr silnika 087601686, moc 72 kW
2004/2006: motorowa łódź rybacka
Ust-17 (Andrzej Świniarski i Dariusz Rydelski; Ustka)
2011: przebudowany przez
Hubar Boats S.J., Ustka
2016: niewykazany w
Rejestrze Łodzi Motorowych PRS
2)
Ust-6,
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 28/404
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 28/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki X.1946, wodowany XI(?).1947, ukończony XII. 1947
PRS 41182 --> od 1975:
PRS 410182; sygnał wywoławczy
SNBF (do 1972/73)
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, numer silnika 9496, moc 150 KM
charakterystyka w XII.1958: 13 BRT, 4 NRT; 12.83(całk.)/12.78(rej.)×4.26×? m, głębokość 1.58 m, wysokość boczna 1.90 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. Callesen 195BR, nr silnika 3460, rok produkcji silnika 1952, moc 50 KM;
.............6 węzłów; załoga 4 ludzi
charakterystyka w 1971: 13 BRT; 12.83(całk.)/12.78(rej.)×4.28×? m, głębokość 1.58 m, wysokość boczna 1.90 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. Callesen 195BR, nr silnika 3460, rok produkcji silnika 1952, moc 50 KM;
.............6 węzłów; 4 ludzi
charakterystyka w 1978: 13 BRT, 4 NRT; 12.47(całk.)/(rej.)×4.26×? m, głębokość 1.56 m, wysokość boczna 1.90 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik Wola DT-150, nr silnika 2182148, rok produkcji silnika 1958, moc 63 kW/85 KM;
.............6 węzłów; załoga 4 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
X.1946: założenie stanowiska kutra
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
.......................początkowo przewidywano przekazanie kutra w użytkowanie
Leonowi Stynowi z Chłapowa
IX.1947: kadłub posiada sterówkę
X.1947: kadłub ukończony w 100%
XI(?).1947: wodowany
XII.1947: montaż silnika marki Herkules i próby morskie
przed 12.XII.1947: ukończony jako
Ust-6 (właściciel: Stocznia Rybacka w Ustce, operator: Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski; Ustka)
.............UWAGA: Stocznia Rybacka w Ustce p.o. właściciela w imieniu Zarządu Stoczni Rybackich w Gdyni, któremu podlegała
12.I.1949:
Ust-6 (Stocznia Rybacka w Ustce; Ustka)
31.I.1949: rozpoczęcie remontu w
Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 415 na zlecenie ZR0029)
VII(?).1949:
Ust-9 (Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich „Jesiotr”; Ustka)
27.VII.1949: rozpoczęcie remontu silnika w
Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 564 na zamówienie MCH ZO 0271)
VIII.1949: oferowany na sprzedaż
Ministerstwu Bezpieczeństwa Publicznego (z przeznaczeniem dla
Wojsk Ochrony Pogranicza), oferta nie przyjęta
15.V.1950:
Ust-9 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jesiotr”; Ustka)
VII.1950(?):
Ust-9 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jesiotr”; Ustka)
IV.kw.1951(?):
Ust-9 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Gryf”; Ustka)
I.1952:
WsG-7 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Wyzwolenie”; Górki Wschodnie)
7.VII.1953:
WsG-7 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
VII(?).1954:
Łeb-7 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich im. „10-lecia PRL”; Łeba)
I.poł.1956:
Łeb-7 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego im. „10-lecia PRL”; Łeba)
po 1961: wycofany z eksploatacji
I.1969(?):
Ust-117 (Adam Dudli; Ustka)
IX.1972(?):
Ust-117 (Zygmunt Grzybowski; Ustka)
X.1978(?):
Ust-117 (Edward Zieliński; Ustka)
.......................wymiana dotychczasowego silnika na Wola DT-150, nr silnika 2182148, rok produkcji silnika 1958, moc 63 kW/85 KM
1982/1984: wycofany z eksploatacji
.......................dalsze losy nieznane
3)
Koł-1,
Stocznia Rybacka w Ustce, numer budowy 29/404
Stocznia Rybacka w Ustce, numer budowy 29/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki X.1946, wodowany I.1948, ukończony II.1948
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, moc 150 KM
charakterystyka w 1951: wyporność 16/17 ton; 12.90(całk.)×4.20×1.75 m, wysokość wolnej burty 520 mm; kadłub drewniany, 1 pokład; 1 silnik 6-cyl. Gray Marine, 225 KM; 9 węzłów, zapas oleju napędowego 1.2 tony, zasięg 600Mm/7w,
.............autonomiczność 4 doby; uzbrojenie 1 ckm 7,62 mm Maxim wz. 10; załoga 7 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
X.1946: założenie stanowiska kutra
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
.......................początkowo przewidywano przekazanie kutra w użytkowanie Eugeniuszowi Lisakowskiemu
IX.1947: kadłub posiada sterówkę
9.IX.1947:
Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego przydzielił znajdujący się w budowie kuter
Leonowi Stynowi z Chłapowa pod warunkiem, że ten osiedli się w Kołobrzegu i zarejestruje kuter w
Morskim Urzędzie Rybackim w Darłowie
XII.1947: montaż silnika marki Herkules
I.1948: wodowany
II.1948: ukończony jako
Koł-1 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Leon Styn; Kołobrzeg)
9.IX.1948:
Koł-1 (Morska Centrala Handlowa)
.......................na zlecenie
Zarządu Stoczni Rybackich odebrany
Leonowi Stynowi i skierowany w celu remontu do
Stoczni Rybackiej w Ustce
19.I.1949: zakończenie remontu w Ustce
31.I.1949: rozpoczęcie remontu w
Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 414 na zlecenie ZR0028)
9.II.1949: zakończenie remontu w Gdyni
III./IV.1949: kuter patrolowy
Koł-1 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
4.IV.1949: przydzielony do
21. Morskiego Granicznego Punktu Kontrolnego w Gdyni
20-21.IV.1949: ponowny remont w
Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie
MCH (nr remontu 461 na zlecenie ZR0118)
13.V.1949: kolejny remont w
Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie
WOP (nr remontu 483 na zlecenie ZR0152)
19.V.1949: zakończenie remontu
VII.1949: przydzielony do
samodzielnego batalionu kontroli granicznej Gdynia-Port ze składu
4. Brygady Ochrony Pogranicza
26.IX.1949: prawdopodobnie przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
28.X.1949: ponowny remont w
Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie
4. BOP (nr remontu 676 na zlecenie ZR0441)
15.XI.1949: zakończenie remontu
V.1950: kuter patrolowy
Kniewski (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
26.VI.1950: kuter patrolowy
Kniewski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
1.I.1951: kuter patrolowy
Kniewski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli morskiej Gdańsk 16. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
.......................rozkaz
Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego nr 043/org z dnia 3.VI.1950
7.VII.1951: przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza Gdańsk 16 Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
.......................rozkaz
Dowódcy Wojsk Ochrony Pogranicza nr 019/org z dnia 7.VII.1951
VII.1951: przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłówku
1.VIII.1951: kuter patrolowy
KP-33 Kniewski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłówku
X.1951: portem bazowym
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza zostało się Darłowo
7.XII.1954: kuter patrolowy
KP-33 Kniewski (właściciel: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłowie
IV.1958: przydzielony do
Dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Bałtyckiej Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Kołobrzegu
.......................zarządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nr 075/58 z dnia 22.IV.1958
14.XII.1959: przekazany do
Ligi Przyjaciół Żołnierza
.......................dalsze losy nieznane
4)
Koł-28,
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 30/404
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 30/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki XI.1946, wodowany XII.1947, ukończony I.1948
PRS 41325 --> od 1975:
PRS 410325; sygnał wywoławczy
SNBC (do 1961)
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, moc 150 KM
charakterystyka w XII.1958: 13 BRT, 4 NRT; 12.77(rej.)×4.24×? m, głębokość 1.58 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. Callesen 195BR, nr silnika 3412, rok produkcji silnika 1949, moc 50 KM; 7 węzłów; załoga 4 ludzi
charakterystyka w 1975: 13 BRT, 4 NRT; 12.49(rej.)×4.24×? m, głębokość 1.58 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 3-cyl. Modag R3Z127R, nr silnika 413284, rok produkcji silnika 1962, moc 50 KM; 7 węzłów; załoga 4 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
.......................początkowo przewidywano przekazanie kutra w użytkowanie
Andrzejowi Gojke
XI.1946: założenie stanowiska kutra w hali nr 1
9.IX.1947:
Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego przydzielił znajdujący się w budowie kuter
Eugeniuszowi Lisakowskiemu pod warunkiem, że ten osiedli się w Kołobrzegu i zarejestruje kuter w
Morskim Urzędzie Rybackim w Darłowie
X.1947: kadłub ukończony w 100%
XII.1947: montaż silnika marki Herkules i wodowanie
I.1948: ukończony jako
Koł-28 (właściciel: Morski Instytut Rybacki, operator: Eugeniusz Lisakowski; Kołobrzeg)
5.II.1948:
Koł-28 (właściciel: Morska Centrala Rybacka, operator: Eugeniusz Lisakowski; Kołobrzeg)
kon.1949:
Łeb-38 (Morska Centrala Handlowa; Łeba)
24.I.1951:
Łeb-38 (Morska Centrala Zaopatrzenia; Łeba)
VII(?).1954:
WsG-9 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
po I.1956(?):
Ust-28 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Łosoś”; Ustka) (?)
IX.1957(?):
Dar-11 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Ławica”; Darłowo)
1960: wycofany z eksploatacji
IX.1966(?):
Dar-125 (Stefan Bobrowski; Darłowo)
IV(?).1968:
Dzi-10 (Kazimierz Czajka; Dziwnów)
IX.1971(?):
Świ-38 (Kazimierz Kręgel; Świnoujście)
1972/1973:
Dzi-31 (Kazimierz Kowalski; Dziwnów)
1975:
Świ-5 (Kazimierz Kowalski; Świnoujście)
.......................wymiana dotychczasowego silnika na 3-cyl. Modag R3Z127R, nr silnika 413284, rok produkcji silnika 1962, moc 50 KM
1978(?): wycofany z eksploatacji
1982/1983:
Świ-5 (Grzegorz Surowiec; Świnoujście)
†28.XI.1983: zatonął ok. godz. 7.50 w Basenie Władysława IV w porcie świnoujskim, w wyniku uderzenia dziobem w krawędź slipu
.......................podniesiony i rozebrany na opał i złom (?)
1985/1986: niewykazywany w
Rejestrach PRS

- 5) KP-34 lata 50-te Żródło Soroka M. Polskie okręty wojenne 1945-1980.jpg (72.09 KiB) Przejrzano 9979 razy
5)
Koł-29,
Stocznia Rybacka w Ustce, numer budowy 31/404
Stocznia Rybacka w Ustce, numer budowy 31/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki XI.1946, wodowany I(?).1948, ukończony II.1948
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, moc 150 KM
charakterystyka w 1951: wyporność 16/17 ton; 12.90(całk.)×4.20×1.75 m, wysokość wolnej burty 520 mm; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Gray Marine, 225 KM; 9 węzłów, zapas oleju napędowego 1.2 tony, zasięg 600Mm/7w,
.............autonomiczność 4 doby; uzbrojenie 1 ckm 7,62 mm Maxim wz. 10; załoga 7 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
XI.1946: założenie stanowiska kutra w hali nr 1
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
IX.1947: kadłub posiada sterówkę
9.IX.1947:
Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego przydzielił znajdujący się w budowie kuter
Andrzejowi Gojke pod warunkiem, że ten osiedli się w Kołobrzegu i zarejestruje kuter w
Morskim Urzędzie Rybackim w Darłowie
XII.1947: montaż silnika marki Herkules i wodowanie
II.1948: ukończony jako
Koł-29 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Andrzej Gojke; Kołobrzeg)
9.IX.1948:
Koł-29 (Morska Centrala Handlowa)
.......................na zlecenie
Zarządu Stoczni Rybackich odebrany
Andrzejowi Gojke i skierowany w celu remontu do
Stoczni Rybackiej w Ustce
21.I.1949: zakończenie remontu w Ustce
31.I.1949: rozpoczęcie remontu w
Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 415 na zlecenie ZR0029)
9.II.1949: zakończenie remontu w Gdyni
III./IV.1949: kuter patrolowy
Koł-29 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
4.IV.1949: przydzielony do
21. Morskiego Granicznego Punktu Kontrolnego w Gdyni
21.V.1949: kolejny remont w
Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie
WOP (nr remontu 489 na zlecenie ZR0162)
27.V.1949: zakończenie remontu
VII.1949: przydzielony do
samodzielnego batalionu kontroli granicznej Gdynia-Port ze składu
4. Brygady Ochrony Pogranicza
16.VII.1949: kolejny remont w
Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie
MCH (nr remontu 561 na zlecenie ZR0251)
23.VII.1949: zakończenie remontu
26.IX.1949: prawdopodobnie przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
31.XII.1949: kolejny remont w
Stoczni Rybackiej w Gdyni na zlecenie
MCH (nr remontu 717 na zlecenie ZR0533)
23.III.1950: zakończenie remontu
V.1950: kuter patrolowy
Rutkowski (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
26.VI.1950: kuter patrolowy
Rutkowski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
1.I.1951: kuter patrolowy
Rutkowski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli morskiej Gdańsk 16. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
.......................rozkaz
Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego nr 043/org z dnia 3.VI.1950
7.VII.1951: przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza Gdańsk 16 Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
.......................rozkaz
Dowódcy Wojsk Ochrony Pogranicza nr 019/org z dnia 7.VII.1951
VII.1951: przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłówku
1.VIII.1951: kuter patrolowy
KP-34 Rutkowski (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłówku
X.1951: portem bazowym
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza zostało się Darłowo
7.XII.1954: kuter patrolowy
KP-34 Rutkowski (właściciel: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłowie
IV.1958: przydzielony do
Dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Bałtyckiej Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Kołobrzegu
.......................zarządzenie
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nr 075/58 z dnia 22.IV.1958
I. poł.60-tych: wycofany ze służby
.......................najprawdopodobniej był to rok 1964 lub 1965
26.V.1965: przekazany do
Ligi Obrony Kraju
.......................dalsze losy nieznane

- 6-1) KP-32 lata 50-te Żródło Soroka M. Polskie okręty wojenne 1945-1980.jpg (94.23 KiB) Przejrzano 9979 razy

- 6-2) KP-32 lata 50-te Żródło Soroka M. Polskie okręty wojenne 1945-1980.jpg (104.82 KiB) Przejrzano 9979 razy
6)
Piotruś,
Stocznia Rybacka w Ustce, numer budowy 32/404
Stocznia Rybacka w Ustce, numer budowy 32/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki XI.1946, wodowany I./II.1948, ukończony I.poł.1948
PRS 47013
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, moc 150 KM
charakterystyka w 1951: wyporność 16/17 ton; 12.90(całk.)×4.20×1.75 m, wysokość wolnej burty 520 mm; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik 6-cyl. Gray Marine, 225 KM; 9 węzłów, zapas oleju napędowego 1.2 tony, zasięg 600Mm/7w,
.............autonomiczność 4 doby; uzbrojenie 1 ckm 7,62 mm Maxim wz. 10; załoga 7 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
XI.1946: założenie stanowiska kutra w hali nr 1
VI.1947: kadłub ukończony w 100%
pocz.VII.1947: wykończony w 90%, planowane ukończenie w tym samym miesiącu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
I(?).1948: montaż silnika marki Kölbe
I./II.1948: wodowany
II.1948: remont silnika
I.poł.1948: ukończony jako kuter
Piotruś (Stocznia Rybacka w Ustce; Ustka)
VI.1948: wymiana dotychczasowego silnika na silnik marki Herkules
VII.1948: sprzedany
Gdańskiemu Urzędowi Morskiemu z siedzibą w Gdyni
26.VII.1948: rozpoczęcie prac adaptacyjnych do roli kutra pilotowego w
Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 313 na zamówienie ZO315)
II.poł.1948: kuter pilotowy
Pilot-26 (= Piotruś) (Gdański Urząd Morski; Gdańsk)
1.I.1950: kuter pilotowy
Pilot-26 (= Piotruś) (Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia; Gdańsk)
VII.1950: kuter patrolowy
Hibner (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli ścigaczy w Gdańsku 4. Brygady Ochrony Pogranicza
10.X.1950 godz. 03.30: przy wyjściu z kanału południowego portu gdyńskiego zderzył się (d-ca Władysław Sierocki) z kutrem „Gdy-157”.
1.I.1951: kuter patrolowy
Hibner (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
flotylli morskiej Gdańsk 16. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
.......................rozkaz
Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego nr 043/org z dnia 3.VI.1950
7.VII.1951: przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza Gdańsk 16 Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
.......................rozkaz
Dowódcy Wojsk Ochrony Pogranicza nr 019/org z dnia 7.VII.1951
VII.1951: przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłówku
1.VIII.1951: kuter patrolowy
KP-32 Hibner (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłówku
X.1951: portem bazowym
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza zostało się Darłowo
24.XII.1951 godz. 5.30: w rejonie Mielna przechwycono ponton obsadzony przez 8 uzbrojonych mężczyzn, próbujących uciec przez Bałtyk na Bornholm, których przetransportowano do Darłowa
7.XII.1954: kuter patrolowy
KP-32 Hibner (właściciel: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Darłowie
IV.1958: przydzielony do
Dywizjonu Okrętów Pogranicza 15. Bałtyckiej Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Kołobrzegu
.......................zarządzenie
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nr 075/58 z dnia 22.IV.1958
1960: kuter transportowy
KP-32 Hibner (właściciel: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
26.V.1965: spisany z ewidencji
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
VII.1965: kuter transportowy
KP-32 Hibner (właściciel: Ministerstwo Obrony Narodowej, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.......................przydzielony do
30. dywizjonu okrętów Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Świnoujściu
9.III.1966: kuter transportowy
K-8 (Marynarka Wojenna Rzeczpospolitej Polskiej)
.......................przydzielony do
Komendy Portu Wojennego Kołobrzeg
15.VII.1966: kuter transportowy
K-8 (Marynarka Wojenna Rzeczpospolitej Polskiej)
.......................przydzielony do
Komendy Portu Wojennego Świnoujście
9.IX.1968: rozkazem
Dowódcy MW nr 032/org. do 20 listopada nakazano skreślenie okrętu z listy floty
20.XI.1968: skreślony z listy floty
.......................dalsze losy nieznane
7)
Belona 2 Dzi-61,
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 33/404
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 33/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki XI.1946, wodowany I.poł.1948, ukończony V.1948
PRS 41010 od V.1948 -->
PRS 41250; sygnał wywoławczy
SNIL
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Junkers(?), nr silnika 47812, rok produkcji silnika 1946, moc 40 KM
charakterystyka w XII.1958: 15 BRT, 5 NRT; 12.85(rej.)×4.20×? m, głębokość 1.50 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. June Munktell 322MV, nr silnika 7811/12, rok produkcji silnika 1950, moc 64 KM; 7 węzłów; załoga 4 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Spółdzielnię Rybacką „Belona” z siedzibą w Dziwnowie
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
XI.1946: założenie stanowiska kutra w hali nr 2
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
.......................początkowo przewidywano przekazanie kutra w użytkowanie
Henrykowi Bekulardowi i Aleksandrowi Snopkowskiemu
I.1948: wyprowadzono kuter z hali
I.poł.1948: wodowany jako
Dzi-46 dla
Spółdzielni Rybackiej „Belona” z siedzibą w Dziwnowie
V.1948: ukończony jako
Belona 2 Dzi-61
(Spółdzielnia Rybacka „Belona”; Dziwnów)
.............UWAGA: nazwa kutra domniemana
VII.1950(?):
Belona 2 Dzi-61
(Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Dziwnów)
.............UWAGA: nazwa kutra domniemana
1952:
Dzi-8 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Dziwnów)
I.poł.50-tych:
Świ-4 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Świnoujście)
VII.1954(?):
Łeb-13 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich im. „10-lecia PRL”; Łeba)
I.poł.1956:
Łeb-13 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego im. „10-lecia PRL”; Łeba)
1960: wycofany z eksploatacji
.......................dalsze losy nieznane

- 8) Hel-42 II.poł. 50-tych Żródło archiwum M. Kulika via portal Nasz Bałtyk.jpg (92.85 KiB) Przejrzano 9979 razy
8 )
Pilot-27 =
Jasia,
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 34/404
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 34/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki XI.1946, wodowany I.kw.1948, ukończony IV.1948
PRS 41011 --> od 1975:
PRS 410011; sygnał wywoławczy
SNDH
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: 14 BRT, 4 NRT; 12.83(całk.)/11.75(rej.)×4.25×? m, wysokość boczna 1.90 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik Herkules, nr silnika 857208, moc 150 KM; załoga 4 ludzi
charakterystyka w XII.1958: 14 BRT, 4 NRT; 12.83(całk.)/11.75(rej.)×4.25×? m, głębokość 1.58 m, wysokość boczna 1.90 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 6-cyl. Grey Marine, nr silnika C-55125, rok produkcji silnika 1947,
.............moc 225 KM; 8 węzłów
charakterystyka w 1974: 14 BRT, 4 NRT, 8 ton; 12.83(całk.)/11.75(rej.)×4.25×? m, głębokość 1.58 m, wysokość boczna 1.90 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. Callesen 195DM, nr silnika 3440, moc 50 KM; załoga 4 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Spółdzielnię Rybacką „Belona” z siedzibą w Dziwnowie
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
XI.1946: założenie stanowiska kutra w hali nr 2
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
.......................początkowo przewidywano przekazanie kutra w użytkowanie
Henrykowi Bekulardowi i Aleksandrowi Snopkowskiemu
XII.1947: kadłub ukończony w 97%
I.1948: wyprowadzono kuter z hali
I.kw.1948: wodowany jako
Dzi-61 dla
Spółdzielni Rybackiej „Belona” z siedzibą w Dziwnowie
IV.1948: ukończony kuter pilotowy
Pilot-27 (= Jasia) (Gdański Urząd Morski; Gdańsk)
26.VII.1948: rozpoczęcie prac adaptacyjnych do roli kutra pilotowego w
Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 314 na zamówienie ZO316)
4.IV.1950: proponowana, nieprzyjęta nazwa
Alina
9.IX.1954: kuter dozorczy
Hel-42 (Gdański Urząd Morski; Hel)
5.VII.1961: kuter dozorczy
Łeb-200 (Gdański Urząd Morski; Łeba)
1968: wycofany z eksploatacji
IX(?).1973: motorowa łódź rybacka
Jas-2 (Stanisław Boszke; Jastarnia)
.......................wymiana dotychczasowego silnika na 2-cyl. Callesen 195DM, nr silnika 3440, moc 50 KM
22.VI.1976: motorowa łódź rybacka
Wła-45 (Józef Mościbrodzki; Władysławowo)
I.1977: motorowa łódź rybacka
Łeb-65 (Marian Chojnacki; Łeba)
IX(?).1980: motorowa łódź rybacka
Dar-18 (Włodzimierz Znojek; Darłowo)
1985: wycofany z eksploatacji
.......................dalsze losy nieznane
9)
Ust-22,
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 35/404
Stocznia Rybacka w Ustce, nr budowy 35/404, zamówiony 28.V.1946, położenie stępki XI.1946, wodowany II./III.1948, ukończony III.1948
PRS 41049 --> od 1965:
PRS 41240 --> od 1975:
PRS 410240; sygnał wywoławczy
SNBB (do I. poł. lat 60-tych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność 16 ton, 12.83(całk.)/10.45(l.w.)×4.22(całk.)/3.86(l.w.)×1.14(kon.)/1.40(max) m, wysokość burty 1.85 m; kadłub drewniany, 1 pokład; silnik Bolinder, moc 50/60 KM
charakterystyka w II.poł.1948: silnik Herkules, nr silnika 3828, moc 150 KM
charakterystyka w XII.1958: 13.40 BRT, 4.48 NRT; 12.83(całk.)/12.78(rej.)×4.26×? m, głębokość 1.58 m, wysokość boczna 2.06 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. Callesen 195BR, nr silnika 3442, rok produkcji silnika 1951,
.............moc 50 KM; 8 węzłów; załoga 4 ludzi
charakterystyka w 1967: 17 BRT; 12.83(rej.)×3.86×? m, głębokość 1.65 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik 2-cyl. Callesen 195BR, nr silnika 31/5, rok produkcji silnika 1947, moc 50 KM; 8 węzłów; załoga 4 ludzi
28.V.1946: zamówiony przez
Morski Instytut Rybacki
VIII.1946: przygotowano szablon dla kutra
XI.1946: założenie stanowiska kutra w hali nr 2
pocz.VII.1947: wykończony w 75%, planowane ukończenie w sierpniu, nie zostało zrealizowane z powodu braku przewidzianego projektem silnika marki Bolinder
początkowo przewidywano przekazanie kutra Szczecińskiemu Urzędowi Morskiemu
XII.1947: kadłub ukończony w 97%
I.1948: wyprowadzono kuter z hali
II.1948: montaż silnika marki Herkules
II./III.1948: wodowany
III.1948: ukończony jako
Ust-22 (właściciel: Stocznia Rybacka w Ustce; operator: Henryk Bekulard i Aleksander Snopkowski; Ustka)
.............UWAGA: Stocznia Rybacka w Ustce p.o. właściciela w imieniu Zarządu Stoczni Rybackich w Gdyni, któremu podlegała
12.I.1949:
Ust-22 (Stocznia Rybacka w Ustce; Ustka)
VIII.1949: oferowany na sprzedaż
Ministerstwu Bezpieczeństwa Publicznego (z przeznaczeniem dla
Wojsk Ochrony Pogranicza), oferta nie przyjęta
XII.1949: rozpoczęcie remontu silnika w
Stoczni Rybackiej w Ustce (nr remontu 14)
I.1950(?):
Ust-6 (Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich „Jesiotr”; Ustka)
6.III.1950 godz. 04.30: w okolicach Rozewia, w bardzo trudnych warunkach pogodowych i silnym wietrze (szyper Janusz Korcz), zerwał się z holu kuter „Ust-10” (pozbawiony silnika i sprzętu sygnalizacyjnego), w wyniku czego holowany kuter został
.............wyrzucony na brzeg.
15.V.1950:
Ust-6 (Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jesiotr”; Ustka)
VII.1950(?):
Ust-6 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jesiotr”; Ustka)
IV.kw.1951(?):
Ust-6 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Gryf”; Ustka)
I.1952:
WsG-6 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Wyzwolenie”; Górki Wschodnie)
7.VII.1953:
WsG-6 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
I.poł.1956:
WsG-6 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
VII.1959:
WsG-6 (Szczepan Lewandowski i Stanisław Czerniakowski; Górki Wschodnie)
I.1965: sprzedany do Górek Zachodnich, poza eksploatacją
III.1967:
ZaG-8 (Bogdan Sobański; Górki Zachodnie)
VI(?).1968:
ZaG-8 (Stanisław Wojnowski; Górki Zachodnie)
III.1977: prawdopodobnie wycofany z eksploatacji
1979: wykreślony z
Rejestru Statków Morskich PRS
Źródła:
Archiwum Akt Nowych zespół nr 1633 Ministerstwo Żeglugi w Warszawie
Archiwum Akt Nowych zespół nr 547 Ministerstwo Żeglugi, Generalny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego w Sopocie
Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni zespół nr 123 Morski Urząd Rybacki w Gdyni
Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni zespół nr 129 Gdyńska Stocznia Remontowa w Gdyni
Rejestr 1959 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1959
Rejestr 1960 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1960
Rejestr 1961 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1961
Rejestr 1962 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1962
Rejestr 1965 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1965
Rejestr 1967 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1967
Rejestr 1968 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1968
Rejestr 1969 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1969
Rejestr 1970 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1970
Rejestr 1972 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1972
Rejestr 1974 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1974
Rejestr 1975 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1975
Rejestr 1976 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1976
Rejestr 1979 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1979
Rejestr 1980 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1980
Rejestr 1981 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1981
Rejestr 1982 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1982
Rejestr 1985 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1985
Rejestr 1987 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1987
Rejestr 1989 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1989
Rejestr 1990 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1990
Rejestr 1991 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1991
Rejestr 1992 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1992
Rejestr 1993 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1993
Rejestr 1994 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1994
Rejestr 1995 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1995
Rejestr Łodzi Motorowych 1999/2000 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2000
Rejestr Łodzi Motorowych 2001 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2001
Rejestr Łodzi Motorowych 2002/2003 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2003
Rejestr Łodzi Motorowych 2007 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2007
Rejestr Łodzi Motorowych 2013 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2013
Rejestr Łodzi Motorowych 2015 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2015
Blady Wiesław Polska Flota Rybacka w latach 1921-2001, Morski Instytut Rybacki, Gdynia 2002, ISBN 83-908885-9-9
Ciślak Jarosław Polska Marynarka wojenna 1995. Okręty, samoloty i śmigłowce, uzbrojenie, organizacja. Seria
Ilustrowana Encyklopedia Techniki Wojskowej tom 6 Wydawnictwo Lampart w koedycji z Wydawnictwem Bellona, wydanie I, Warszawa 1995, ISBN 83-86776-08-0
Huras Bohdan, Kuklik Mirosław, Necel Franciszek Kutry rybackie z Helu Wydawnictwo REGION Jarosław Ellwart, Gdynia 2019, ISBN 978-83-7591-648-5
Huras Bohdan, Necel Franciszek Rybacka flota Władysławowa Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa „PORTA MARE”, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-62022-87-8
Kula Henryk Granica morska PRL 1945-1950 Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1979, ISBN 83-11-06331-1
Leszczyński Ryszard Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926-2016) Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017, ISBN 978-83-60584-69-9
Leszczyński Ryszard Tragedie rybackiego morza. Tom III Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2006, ISBN 83-922007-9-9
Miciński Jerzy, Kolicki Stefan Pod polską banderą, Seria Biblioteka Miesięcznika Morze tom 2 Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962
Soroka Marek Polskie Okręty Wojenne 1945-1980 Seria
Biblioteka Miesięcznika Morze Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1986
Biela Stanisław Okręty Pogranicza w Darłówku i Darłowie w latach 1948-1951 opublikowany w
Okręty Wojenne 1/2016 (135) Wydawnictwo Okręty Wojenne, Tarnowskie Góry 2016, ISSN-1231-014X
Kula Henryk Okręty pogranicza - powstanie i rozwój 1946-1971 opublikowany w
Nautologia 4/1993
Rochowicz Robert Bandera z zielonym otokiem w MW opublikowany w
Morze, Statki i Okręty nr 3-4/2020 Magnum-X sp. z o.o., Warszawa 2020, ISSN-1426-529X
Rochowicz Robert Z dziejów Polskiej Marynarki Wojennej. Rok 1966 opublikowany w
Morze, Statki i Okręty nr 4/2002 Magnum-X sp. z o.o., Warszawa 2002, ISSN-1426-529X
Rochowicz Robert Z dziejów Polskiej Marynarki Wojennej. Rok 1968 opublikowany w
Morze, Statki i Okręty nr 4-5/2003 Magnum-X sp. z o.o., Warszawa 2003, ISSN-1426-529X
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=7353
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=7102
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=6651