Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
-
- Posty: 1302
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Szykuje się rewelacyjny materiał o zatopieniu pancernika Benedetto Brin. Sądząc z dostępnej pierwszej strony autor dotarł do jakichś najnowszych materiałów, które świadczą o zatopieniu pancernika przez autriackich sabotażystów. Czyli coś odwrotnego od tego, co wiemy o tym wydarzeniu i co o nim twierdzą sami Włosi. Niecierpliwie czekam na lekturę.
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Chyba jednak nie dotarł.
Ale w numerze jest też niezły artykuł o pancernikach Aquidaban/Riachuelo. Mam tylko wątpliwości co do informacji, że Aquidaban, po wydobyciu i remoncie w Niemczech oraz w w. Brytanii (montaż uzbrojenia), otrzymał jako główne uzbrojenie armaty Armstronga kalibru 203 mm - we wszystkich znanych mi źródłach i opracowaniach dostał on takie samo uzbrojenie jak wcześniej modernizowany Riachuelo, czyli francuskie armaty 240mm. Drobny niedosyt pozostawia też chyba tłumaczenie (?) gdy np. przy informacji o trafieniu Aquidaban torpedą podaje się w nawiasie (pocisk 56 kg) - tyle zaś, jeżeli już, ważył materiał wybuchowy w głowicy. Ale, z tego co wiem, to tu też można by mieć wątpliwości, bo przeprowadzające atak torpedowce oraz kanonierka torpedowa Gustavo Sampaio uzbrojone były wszystkie w torpedy 14-calowe marki Fiume M.1891, które miały głowicę o wadze 50,7 funtów, same zaś ważyły 612 funtów. Tu już jednak mogę się mylić (w każdym razie pewny tego nie jestem). Tak czy inaczej jednak, takie wątpliwości będą zawsze. A artykuł ciekawy.
Ale w numerze jest też niezły artykuł o pancernikach Aquidaban/Riachuelo. Mam tylko wątpliwości co do informacji, że Aquidaban, po wydobyciu i remoncie w Niemczech oraz w w. Brytanii (montaż uzbrojenia), otrzymał jako główne uzbrojenie armaty Armstronga kalibru 203 mm - we wszystkich znanych mi źródłach i opracowaniach dostał on takie samo uzbrojenie jak wcześniej modernizowany Riachuelo, czyli francuskie armaty 240mm. Drobny niedosyt pozostawia też chyba tłumaczenie (?) gdy np. przy informacji o trafieniu Aquidaban torpedą podaje się w nawiasie (pocisk 56 kg) - tyle zaś, jeżeli już, ważył materiał wybuchowy w głowicy. Ale, z tego co wiem, to tu też można by mieć wątpliwości, bo przeprowadzające atak torpedowce oraz kanonierka torpedowa Gustavo Sampaio uzbrojone były wszystkie w torpedy 14-calowe marki Fiume M.1891, które miały głowicę o wadze 50,7 funtów, same zaś ważyły 612 funtów. Tu już jednak mogę się mylić (w każdym razie pewny tego nie jestem). Tak czy inaczej jednak, takie wątpliwości będą zawsze. A artykuł ciekawy.
-
- Posty: 1302
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
No to mnie zachęciłeś do lektury. Sprawa sabotażystów austro-węgierskich i ich rzekomego udziału w zatopieniu Benedetto Brin (a także Leonardo da Vinci) była dla części Włochów przez lata czymś w rodzaju "religii smoleńskiej" (z zachowaniem wszelkich proporcji), czego reminiscencje można do dzisiaj napotkać i pośledniejszych książkach i komentarzach internetowych.Napoleon pisze:Chyba jednak nie dotarł.
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
To znaczy, do przeczytania artykułu o zatonięciu Benedetto Brin? Czy do przeczytania artykułu o pancernikach brazylijskich?
Bo w sumie i w jednym i w drugim nie ma żadnych rewelacji.
W przypadku artykułu o pancernikach brazylijskich najbardziej zawiodło mnie brak bardziej szczegółowych informacji o ich uzbrojeniu w wersji pierwotnej. Szczególnie o armatach średniego kalibru. Tak jak napisałem, artykuł sympatyczny, choć np. autorzy opis działań podczas wojny domowej mogliby lepiej wziąć z tekstów Clowes'a (Four modern naval campaigns lub opracowania zamieszczonego w Brasseyu). Ale, jak już napisałem wcześniej, to kwestia drugorzędna.
No i trochę denerwuje mnie brak przypisów. Bo bardzo bym chciał się dowiedzieć skąd autorzy wzięli ową informację o przezbrojeniu Aquidabana w armaty 8-calowe? Bo przecież skądś to wziąć musieli! Podanie źródła dodałoby (lub nie) wiarygodności tej informacji.
Bo w sumie i w jednym i w drugim nie ma żadnych rewelacji.
W przypadku artykułu o pancernikach brazylijskich najbardziej zawiodło mnie brak bardziej szczegółowych informacji o ich uzbrojeniu w wersji pierwotnej. Szczególnie o armatach średniego kalibru. Tak jak napisałem, artykuł sympatyczny, choć np. autorzy opis działań podczas wojny domowej mogliby lepiej wziąć z tekstów Clowes'a (Four modern naval campaigns lub opracowania zamieszczonego w Brasseyu). Ale, jak już napisałem wcześniej, to kwestia drugorzędna.
No i trochę denerwuje mnie brak przypisów. Bo bardzo bym chciał się dowiedzieć skąd autorzy wzięli ową informację o przezbrojeniu Aquidabana w armaty 8-calowe? Bo przecież skądś to wziąć musieli! Podanie źródła dodałoby (lub nie) wiarygodności tej informacji.
-
- Posty: 1302
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Do Benedetto Brina. Po wstępnej lekturze widzę w tym artykule mnóstwo rewelacji .....Podobno komisja dochodzeniowa powołana po zagładzie okretu poufnie ustaliła, że przyczyną eksplozji był sabotaż. To musiały być niesamowicie poufne ustalenia, bo czytałem zupełnie co innego. Z innych rewelacji - okręt miał opancerzony mostek dowodzenia i 2 wyrzutnie torpedowe poniżej wody.Napoleon pisze:To znaczy, do przeczytania artykułu o zatonięciu Benedetto Brin? Czy do przeczytania artykułu o pancernikach brazylijskich?
Bo w sumie i w jednym i w drugim nie ma żadnych rewelacji.
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Tadek, na starość zgryźliwy się robisz... 

Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Krążowniki typu "Admiral Hipper", część II
numer: 66
autor: Maciej S. Sobański
tłumaczenie: n/a
stron: 72
uwagi: 72 strony + 1 rozkładówka z 2 planami w skali 1:350, 79 fotografii czarno-białych, 4 fotografie kolorowe, 4 rysunki, 6 plansz kolorowych
cena: 50.00 zł.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
- Kazimierz Zygadło
- Posty: 257
- Rejestracja: 2004-07-29, 19:05
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Okręty Wojenne Nr 151 (5/2018)
Siergiej Patianin
Katastrofa Vipera i Cobry
Jarosław Palsasek
Pancerniki typu „Illinois”, część IVb
Siergiej Patianin
Peruwiańskie krążowniki typu „Almirante Grau"
Zvonimir Freivogel
Odyseja marynarzy z Emdena
Jan Radziemski
Pierwsze programy rozwoju RKKF 1921-1933
Dariusz Kołodziejczyk
Konstanca - pierwsza porażka Floty Czarnomorskiej
Roman Kochnowski
Niespodziewany rezultat nierównego pojedynku Sydney vs Kormoran - analiza błędów komandora Burnetta
Jarosław Palasek
Szybkie okręty wsparcia bojowego typu „Sacramento”, część II
Krzysztof Dąbrowski
"Żaby" Volksmarine
Aleksandr Mitrofanov
Jednostki morskie Wojsk Gwardii Narodowej Federacji Rosyjskiej (Rosgwardia)
http://www.okretywojenne.pl/ow/katalog/ ... 51_big.jpg
Siergiej Patianin
Katastrofa Vipera i Cobry
Jarosław Palsasek
Pancerniki typu „Illinois”, część IVb
Siergiej Patianin
Peruwiańskie krążowniki typu „Almirante Grau"
Zvonimir Freivogel
Odyseja marynarzy z Emdena
Jan Radziemski
Pierwsze programy rozwoju RKKF 1921-1933
Dariusz Kołodziejczyk
Konstanca - pierwsza porażka Floty Czarnomorskiej
Roman Kochnowski
Niespodziewany rezultat nierównego pojedynku Sydney vs Kormoran - analiza błędów komandora Burnetta
Jarosław Palasek
Szybkie okręty wsparcia bojowego typu „Sacramento”, część II
Krzysztof Dąbrowski
"Żaby" Volksmarine
Aleksandr Mitrofanov
Jednostki morskie Wojsk Gwardii Narodowej Federacji Rosyjskiej (Rosgwardia)
http://www.okretywojenne.pl/ow/katalog/ ... 51_big.jpg
"They say hard work never hurt anybody, but I figure why take the chance" - Ronald Reagan
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Takie coś ostatnio nabyłem:

Jacek Jarosz
Długowieczny Hajen
Krzysztof Dąbrowski
Zapomniane amerykańskie "eski"
Borys Mulenko, Siergiej Trubicyn
Osiem dni wojny O 16
Iwan Artiomienko
Podwodne zbiornikowce typu XIV
Nikołaj Bażenow
Książęcy eksperyment
Iwan Artiomienko
Operacja "Kapsztad". Działania niemieckich okrętów podwodnych u wybrzeży Afryki Południowej pod koniec 1942 roku
Aleksiej Orioł
Samuel Dealey - "Zabójca niszczycieli"
Aleksandr Mitrofanov
U 995 - Atrakcja Laboe
Anrzej Nitka
Duma Albionu - brytyjskie strategiczne okręty podwodne typu "Resolution"
Jan Radziemski
Atomowe okręty podwodne projektu 971 "Szczuka-B" (NATO "Akula")
Krzysztof Dąbrowski
Narkotykowe okręty podwodne
Ogólnie ciekawa kompilacja, choć II wojna to praktycznie wyłącznie teksty tłumaczone. I tu mamy zasadniczy minus - tłumaczania słabe, do tego kompletny brak redakcji i korekty tekstów przetłumaczonych. Czasem wręcz nie daje się tego czytać. Niestety.

Jacek Jarosz
Długowieczny Hajen
Krzysztof Dąbrowski
Zapomniane amerykańskie "eski"
Borys Mulenko, Siergiej Trubicyn
Osiem dni wojny O 16
Iwan Artiomienko
Podwodne zbiornikowce typu XIV
Nikołaj Bażenow
Książęcy eksperyment
Iwan Artiomienko
Operacja "Kapsztad". Działania niemieckich okrętów podwodnych u wybrzeży Afryki Południowej pod koniec 1942 roku
Aleksiej Orioł
Samuel Dealey - "Zabójca niszczycieli"
Aleksandr Mitrofanov
U 995 - Atrakcja Laboe
Anrzej Nitka
Duma Albionu - brytyjskie strategiczne okręty podwodne typu "Resolution"
Jan Radziemski
Atomowe okręty podwodne projektu 971 "Szczuka-B" (NATO "Akula")
Krzysztof Dąbrowski
Narkotykowe okręty podwodne
Ogólnie ciekawa kompilacja, choć II wojna to praktycznie wyłącznie teksty tłumaczone. I tu mamy zasadniczy minus - tłumaczania słabe, do tego kompletny brak redakcji i korekty tekstów przetłumaczonych. Czasem wręcz nie daje się tego czytać. Niestety.
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
spis treści:
Damian Waszak - Bombardowanie Greytown, 13 lipca 1854 r.
Jarosław Palasek - Pancerniki typu "Maine", część 1a
Siergiej Patianin - Nieszczęsna Campania
Krzysztof Dąbrowski - Bohater dwóch bitew - krążownik Exeter
Jarosław Malinowski - Niszczyciele typów "Kocatepe" i "Tinaztepe" - suplement
Peter Schenk - Operacja "Seelöwe", część I
Roman Kochnowski - Ostatnia walka Jervis Bay
Dariusz Kołodziejczyk - Burza nad Morzem Azowskim, część I
Aris Bilalis - Olympic Whaling: wielorybnicza przygoda Onassisa
Jarosław Palasek - Szybkie okręty wsparcia bojowego typu "Sacramento" część III
Marcin Schiele - Duńskie fregaty typu "Iver Huitfeldt"
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Marek mnie zagadał na NFOW na temat artykułu: Marcin Schiele - Duńskie fregaty typu "Iver Huitfeldt", to moje uwagi:
W artykule jest bardzo dużo błędów faktograficznych. Wygląda na to, że autor nigdy nie był na tych okrętach. Na Iverqach jest VLS Mk-41 Strike a nie Tactical - no chyba, że tabliczka znamionowa kłamie. Nie wiem skąd u niego odwołania do armaty 127 mm? Nigdy jej tam nie było. Okręt ma możliwość jej instalacji, ale pierwsze gniazdo nie jest wykonane w Standard-Flex i sama armata jest za duża na to by się w kontenerze zmieściła (system dosyłania). Zawyżone o rząd wielkości są wielkości wykrywanych celów przez SMART-L (powinno być 0,001 a nie 0,01 m^2). Inna też jest pojemność magazynu torped. Zasięgi uzyskiwane przy 15w (autor je zaniżył: zarówno obliczeniowe jak i faktyczne).
Jest też tam dużo jego fantazji-spekulacji np.: modernizacja AW101 do wersji ZOP.
Do tego nie jest w stanie przeprowadzić logicznej kwerendy źródeł np.: CEROSy 200 są głównym radarem naprowadzania ESSM a nie APAR - no cóż dowódca twierdzi, że jednak APAR a CEROSy to tylko back-up. Nie rozróżnia ilości pocisków w fazie up-linkowania od fazy podświetlania itd.
Faktem jest, że na Type 052 rufowy CIWS ma lepsze pokrycie (dziobowy ma praktycznie identyczne jak Ivera), ale już Groszkow ma martwą strefę w kierunku dziobu, a Ivery po instalacji dziobowego Millenium będzie miał pokryte 360 stopni. Narzekanie na wielkość nadbudówek - czasy II WŚ czy Falklandów już minęły.
Silownia Iverow jest bardzo dobrze rozplanowana. Nie ma tam jednego punktu krytycznego jak przekładnia zbiorcza i jedno trafienie nie wyeliminuje zasilania czy napędu. Ba nawet w przypadku przygody jak z Nansenem, Iver nie straciłby chwilowo napędu przez zalanie pomieszczenia z dieslami. Pomieszczenia agregatów są oddzielone jednym przedziałem i na przeciwległych burtach (to samo z dieslami napędowymi).
Wysokość umieszczenia VLSów jest identyczna jak na np.: Burkach, Horizontach, Type 052 itd. Przewagą Ivera jest to, że w wypadku pożaru/eksplozji, jest tam więcej miejsca na rozproszenie (góra wyrzutni nie jest zabudowana jak na innych okrętach.
Sam wydźwięk artykułu jest OK, tylko trzeba mieć świadomość powyższych błędów (wymienione powyżej to nie wszystkie).
W artykule jest bardzo dużo błędów faktograficznych. Wygląda na to, że autor nigdy nie był na tych okrętach. Na Iverqach jest VLS Mk-41 Strike a nie Tactical - no chyba, że tabliczka znamionowa kłamie. Nie wiem skąd u niego odwołania do armaty 127 mm? Nigdy jej tam nie było. Okręt ma możliwość jej instalacji, ale pierwsze gniazdo nie jest wykonane w Standard-Flex i sama armata jest za duża na to by się w kontenerze zmieściła (system dosyłania). Zawyżone o rząd wielkości są wielkości wykrywanych celów przez SMART-L (powinno być 0,001 a nie 0,01 m^2). Inna też jest pojemność magazynu torped. Zasięgi uzyskiwane przy 15w (autor je zaniżył: zarówno obliczeniowe jak i faktyczne).
Jest też tam dużo jego fantazji-spekulacji np.: modernizacja AW101 do wersji ZOP.
Do tego nie jest w stanie przeprowadzić logicznej kwerendy źródeł np.: CEROSy 200 są głównym radarem naprowadzania ESSM a nie APAR - no cóż dowódca twierdzi, że jednak APAR a CEROSy to tylko back-up. Nie rozróżnia ilości pocisków w fazie up-linkowania od fazy podświetlania itd.
Faktem jest, że na Type 052 rufowy CIWS ma lepsze pokrycie (dziobowy ma praktycznie identyczne jak Ivera), ale już Groszkow ma martwą strefę w kierunku dziobu, a Ivery po instalacji dziobowego Millenium będzie miał pokryte 360 stopni. Narzekanie na wielkość nadbudówek - czasy II WŚ czy Falklandów już minęły.
Silownia Iverow jest bardzo dobrze rozplanowana. Nie ma tam jednego punktu krytycznego jak przekładnia zbiorcza i jedno trafienie nie wyeliminuje zasilania czy napędu. Ba nawet w przypadku przygody jak z Nansenem, Iver nie straciłby chwilowo napędu przez zalanie pomieszczenia z dieslami. Pomieszczenia agregatów są oddzielone jednym przedziałem i na przeciwległych burtach (to samo z dieslami napędowymi).
Wysokość umieszczenia VLSów jest identyczna jak na np.: Burkach, Horizontach, Type 052 itd. Przewagą Ivera jest to, że w wypadku pożaru/eksplozji, jest tam więcej miejsca na rozproszenie (góra wyrzutni nie jest zabudowana jak na innych okrętach.
Sam wydźwięk artykułu jest OK, tylko trzeba mieć świadomość powyższych błędów (wymienione powyżej to nie wszystkie).
- Darth Stalin
- Posty: 1202
- Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
- Lokalizacja: Płock
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
A co z artykułem Lipieckiego o tych samych okrętach w nTW 10/2018?
DARTH STALIN - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów
Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
przegladam OW NS 62
Nieby ciekawe o flocie tureckiej , ale jak zwykle w "OW, napisane na wczoraj,
a korekta zrobiona na odwal sie. Zwlaszcza materialy tlummaczone z jezyka rosyjskiego
Cyly pseudo-wstep to jeden wielki zbior bzdur. Autor komplentnie nie ma pojecia o czym pisze
Polecam zrodla podane pod koniec postu. Ponizej tylko wieksze bledy
str.2 "W tym czasie Wysoka Porta kontrolowala....Algerie"
Od 1830 roku Algieraia byla kolonia francuska.
str.2 "Kiedys uwazane za jedna z najbardziekj zaawansowanych flot"
Kiedy? W tureckiej literaturze sami Turcy pisza ze nie byli stworzeni do Morza,
wiekszosc marynarzy przez dlugi okres stanowili Grecy.
Str.3 .. W krajowych stoczniach polaczonych od 1848 w panstwowy koncern "Tersane-i Amire" zamowiono 6 fregat..
W 1848 cztery fregaty parowe byly juz zwodowane wzgledniei zaczete - w 1845
byly tylko 4 fraqgaty kolowe i jedna srubowa z Alexandrii zbudowane do Wojny kyamskiej
O ile mi wiadomo "Tersane-i Amire" znaczy Arsenal
A tu artykul prof Bostana na ten temat
https://www.academia.edu/10082489/Imperial_Arsenal_EI3
Str.5 Pancerniki Typu Osmaniye poisadaly 2 maszyny poziome
Str.5 Mahmudije nie mial numeru stoczniowego 99 tylko 99e
(Yard numbering System: was 1a to 100a, then 1b to 100b, 1c to 100c. etc. )
maszyny skonstruowala firma Ravenhill, Hodgson & Company
str. 6 "glowny konstruktor Royal Navy Eduard Rid"
chodzi oczywiscie o Edward James Reed
str. 6 "kotlow prostokatnych "
str 6. Medsudiye nr stoczniowy 80f a Mahmudiye 82f
PS: Nie napisano dlaczego RHN przejela ten okret.
PPS nr stoczniowy 99f mial niemiecki Zieten
str. 6 okrety typ Orkanyeh nie mialy jednolitego uzbrojenia
str. 8 zamowiony jako Ibrahmieh nie jako Ibrahim
numer stoczniowy 396
str. 11. Mui-i Zafer nie byl zbudowany przetz Thames Iron Works tylko przez Samuda brothers 8wodowany 12.06.1869)
str.13 Iclaliye mial maszyny zbudoawne przez Ravenhill
str 14 Lüft-ü Celil i Hifz-ür-Rahman byla oczywiscie zbudowane w Bordeaux,
ale nie w stoczni "Ch. & A. de la Gironde" ,. bo takiej wtedy po prostu nie bylo
Polecam : https://www.bordeauxaquitainemarine.org/n-ch%20f.htm
Okrety byly zamowiene u slynnego Lucien Armana w stoczni Chantiers et Ateliers de l'Ocean
to konsorcjum powstalo z polaczenia stoczni Armana i producenta maszyn Mazeline
str.15. oczywiscie ze czesc okretow (3) zbudowano i dostarczono w 1868 roku-
str.15 raz La Seyne (poprawnie) raz La Seine
w zasadze La Seyne-sur-mer ktore nie jest zadnym przedmiesciem Toulonu (co za bzdura)
znajduje sie po drugiej stronie zatoki, naprzeciw Toulonu.
Miasto jest stolica kantonu o tej samej nazwie.
str,22 Varna i Sünne oczywiscie nie byly zbudowane przez Wigrama tylko przez stocznie Pitchera (wodowane 5.03.1859) i tez ukonczone 1859
str. 24 Ismail zbudowany oczywiscie przez Thames Iron Works, (wodowany 11.05.1865)
Oczywisie nie mial maszyn Napiera (bylo malo wyjatkow ze statki zbud. nad Thamiza mialy silniki ze Szkocji)
str.25 Hanya ex Run Her . Ciekawostka przyrodnicza "Run Her" zbud. przez Dudgeon zatonal 3 grudnia 1864 roku.
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... E3rt5zGQoM
str,.25 Kandiye . Ciekawostka skad wiadomno czy lamacz blokady byl zamowiony przez rzad konfederatow czy prawatnie
w kazdym razie jest to ex Mary Hellen zbudowany przez Wingate.
str. 25 Resmo to ex Belle zbudowana nie w Anglii tylko w Szkocji rowniez przez Wingate
str. 26 Ruby i Rusina byly sprzedane juz w 9 wrzesnia 1867 roku, a nie w 1869
str.26 Süreyya by jachtem zelaznym, nie drewnianym
str.27 Rahat (No.24) byl zbudowany przez stocznie Wigram w 1869 roku
Maszyny Maudslay. De facto to No.24 Ihsan , przemianowany na Ihsaniye byl przejety przez marynarke wojenna
Nastepne statki Sirket-I Hyriye zmienily numeracje
Rahet No.24->No.25
Salamet- No.25->No.26
str.27 Wymysl D.White
Vasita-i Ticaret byly zawmoiona w stocznie J. & R. White
str. 28 Miasto Guddl , to po prostu Hull
str. 28 Peyk-i Ticaret byl zbudowany w 1846 roku
str. 29 nazwy Danube i Cosntantinopole to byly nazwy tyczasowe stoczniowe
podobne Citana i Oltenica byly zbudowane przez ta sama stocznie pod tymczasowymi nazwami Sweet Water i Golden Horn.
Tyle na razie
PS. Dobry spis tureckiej floty w 1875 roku i to na podstawie tureckich zrodel
Opis floty, struktur organizacyjnej itd uzupelnia kompletne brak (lub bzdury) w "OW"
http://library.foi.hr/m3/pregled.aspx?z ... sql=SD2DD6(C875(DDDCC-DDD-SSD53D&od=&do=&B=1&vrsta=&grupa=&H=METELGRAD&X=S02006
Polecena godne tez jest
Dilara Dal
"The Modernization of the Ottoman Navy During the Reign of Sultan Abdülaziz (1861-1876)
The University of Birmingham 2015
Daniel Panzac
"Histoire de la marine ottomane, de l'apogée à la chute de l'Empire (1572-1923)"
2009 (ISBN 978-2-271-06799-9)
dodakkowo i za darmo
Emir Yener
Iron Ships and Iron Men: Naval Modernizaton in the Ottoman Empire, Russia, China and Japan from a Comparative Perspective 1830-1897
https://www.academia.edu/2521560/Iron_S ... _1830-1897
Nieby ciekawe o flocie tureckiej , ale jak zwykle w "OW, napisane na wczoraj,
a korekta zrobiona na odwal sie. Zwlaszcza materialy tlummaczone z jezyka rosyjskiego
Cyly pseudo-wstep to jeden wielki zbior bzdur. Autor komplentnie nie ma pojecia o czym pisze
Polecam zrodla podane pod koniec postu. Ponizej tylko wieksze bledy
str.2 "W tym czasie Wysoka Porta kontrolowala....Algerie"
Od 1830 roku Algieraia byla kolonia francuska.
str.2 "Kiedys uwazane za jedna z najbardziekj zaawansowanych flot"
Kiedy? W tureckiej literaturze sami Turcy pisza ze nie byli stworzeni do Morza,
wiekszosc marynarzy przez dlugi okres stanowili Grecy.
Str.3 .. W krajowych stoczniach polaczonych od 1848 w panstwowy koncern "Tersane-i Amire" zamowiono 6 fregat..
W 1848 cztery fregaty parowe byly juz zwodowane wzgledniei zaczete - w 1845
byly tylko 4 fraqgaty kolowe i jedna srubowa z Alexandrii zbudowane do Wojny kyamskiej
O ile mi wiadomo "Tersane-i Amire" znaczy Arsenal
A tu artykul prof Bostana na ten temat
https://www.academia.edu/10082489/Imperial_Arsenal_EI3
Str.5 Pancerniki Typu Osmaniye poisadaly 2 maszyny poziome
Str.5 Mahmudije nie mial numeru stoczniowego 99 tylko 99e
(Yard numbering System: was 1a to 100a, then 1b to 100b, 1c to 100c. etc. )
maszyny skonstruowala firma Ravenhill, Hodgson & Company
str. 6 "glowny konstruktor Royal Navy Eduard Rid"
chodzi oczywiscie o Edward James Reed
str. 6 "kotlow prostokatnych "
str 6. Medsudiye nr stoczniowy 80f a Mahmudiye 82f
PS: Nie napisano dlaczego RHN przejela ten okret.
PPS nr stoczniowy 99f mial niemiecki Zieten
str. 6 okrety typ Orkanyeh nie mialy jednolitego uzbrojenia
str. 8 zamowiony jako Ibrahmieh nie jako Ibrahim
numer stoczniowy 396
str. 11. Mui-i Zafer nie byl zbudowany przetz Thames Iron Works tylko przez Samuda brothers 8wodowany 12.06.1869)
str.13 Iclaliye mial maszyny zbudoawne przez Ravenhill
str 14 Lüft-ü Celil i Hifz-ür-Rahman byla oczywiscie zbudowane w Bordeaux,
ale nie w stoczni "Ch. & A. de la Gironde" ,. bo takiej wtedy po prostu nie bylo
Polecam : https://www.bordeauxaquitainemarine.org/n-ch%20f.htm
Okrety byly zamowiene u slynnego Lucien Armana w stoczni Chantiers et Ateliers de l'Ocean
to konsorcjum powstalo z polaczenia stoczni Armana i producenta maszyn Mazeline
str.15. oczywiscie ze czesc okretow (3) zbudowano i dostarczono w 1868 roku-
str.15 raz La Seyne (poprawnie) raz La Seine
w zasadze La Seyne-sur-mer ktore nie jest zadnym przedmiesciem Toulonu (co za bzdura)
znajduje sie po drugiej stronie zatoki, naprzeciw Toulonu.
Miasto jest stolica kantonu o tej samej nazwie.
str,22 Varna i Sünne oczywiscie nie byly zbudowane przez Wigrama tylko przez stocznie Pitchera (wodowane 5.03.1859) i tez ukonczone 1859
str. 24 Ismail zbudowany oczywiscie przez Thames Iron Works, (wodowany 11.05.1865)
Oczywisie nie mial maszyn Napiera (bylo malo wyjatkow ze statki zbud. nad Thamiza mialy silniki ze Szkocji)
str.25 Hanya ex Run Her . Ciekawostka przyrodnicza "Run Her" zbud. przez Dudgeon zatonal 3 grudnia 1864 roku.
https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... E3rt5zGQoM
str,.25 Kandiye . Ciekawostka skad wiadomno czy lamacz blokady byl zamowiony przez rzad konfederatow czy prawatnie
w kazdym razie jest to ex Mary Hellen zbudowany przez Wingate.
str. 25 Resmo to ex Belle zbudowana nie w Anglii tylko w Szkocji rowniez przez Wingate
str. 26 Ruby i Rusina byly sprzedane juz w 9 wrzesnia 1867 roku, a nie w 1869
str.26 Süreyya by jachtem zelaznym, nie drewnianym
str.27 Rahat (No.24) byl zbudowany przez stocznie Wigram w 1869 roku
Maszyny Maudslay. De facto to No.24 Ihsan , przemianowany na Ihsaniye byl przejety przez marynarke wojenna
Nastepne statki Sirket-I Hyriye zmienily numeracje
Rahet No.24->No.25
Salamet- No.25->No.26
str.27 Wymysl D.White
str. 28 Miasto Guddl , to po prostu Hull
str. 28 Peyk-i Ticaret byl zbudowany w 1846 roku
str. 29 nazwy Danube i Cosntantinopole to byly nazwy tyczasowe stoczniowe
podobne Citana i Oltenica byly zbudowane przez ta sama stocznie pod tymczasowymi nazwami Sweet Water i Golden Horn.
Tyle na razie
PS. Dobry spis tureckiej floty w 1875 roku i to na podstawie tureckich zrodel
Opis floty, struktur organizacyjnej itd uzupelnia kompletne brak (lub bzdury) w "OW"
http://library.foi.hr/m3/pregled.aspx?z ... sql=SD2DD6(C875(DDDCC-DDD-SSD53D&od=&do=&B=1&vrsta=&grupa=&H=METELGRAD&X=S02006
Polecena godne tez jest
Dilara Dal
"The Modernization of the Ottoman Navy During the Reign of Sultan Abdülaziz (1861-1876)
The University of Birmingham 2015
Daniel Panzac
"Histoire de la marine ottomane, de l'apogée à la chute de l'Empire (1572-1923)"
2009 (ISBN 978-2-271-06799-9)
dodakkowo i za darmo
Emir Yener
Iron Ships and Iron Men: Naval Modernizaton in the Ottoman Empire, Russia, China and Japan from a Comparative Perspective 1830-1897
https://www.academia.edu/2521560/Iron_S ... _1830-1897
Ostatnio zmieniony 2019-01-05, 23:59 przez AvM, łącznie zmieniany 10 razy.
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Od Emira Yenera:
The current info circulating about the Ottoman steam navy proves to be largely nonsense each day. Even the orders of battle are often wrong. Here is a correct organization/order of battle of the Ottoman ironclads in 1877-78 War. Source is the PhD dissertation by Şakir Batmaz, who relies on the Turkish Naval Museum archives.
Akdeniz Filosu: Osmaniye, Orhaniye, Aziziye, Mesudiye
Karadeniz Filosu:
I Fırka (Sünne): Necm-i Şevket, Mukaddeme-i Hayr, İclaliye
II. Fırka (Batum): Mahmudiye, Avnillah
III. Fırka (Seyyar): Asar-ı Tevfik, Asar-ı Şevket, Muin-i Zafer, Feth-i Bülend
Tuna Filosu: Lütf-i Celil, Hıfz-ı Rahman, İşkodra, Podgoriçe, Böğürdelen, Fethülislam, Semendire, Hizber, Seyfi
Akdeniz filosu: mediterrannean fleet, Tuna filosu: Danube fleet, Karadeniz filosu: black sea fleet, seyyar: mobile, fırka: division, Sünne: Sulina
The current info circulating about the Ottoman steam navy proves to be largely nonsense each day. Even the orders of battle are often wrong. Here is a correct organization/order of battle of the Ottoman ironclads in 1877-78 War. Source is the PhD dissertation by Şakir Batmaz, who relies on the Turkish Naval Museum archives.
Akdeniz Filosu: Osmaniye, Orhaniye, Aziziye, Mesudiye
Karadeniz Filosu:
I Fırka (Sünne): Necm-i Şevket, Mukaddeme-i Hayr, İclaliye
II. Fırka (Batum): Mahmudiye, Avnillah
III. Fırka (Seyyar): Asar-ı Tevfik, Asar-ı Şevket, Muin-i Zafer, Feth-i Bülend
Tuna Filosu: Lütf-i Celil, Hıfz-ı Rahman, İşkodra, Podgoriçe, Böğürdelen, Fethülislam, Semendire, Hizber, Seyfi
Akdeniz filosu: mediterrannean fleet, Tuna filosu: Danube fleet, Karadeniz filosu: black sea fleet, seyyar: mobile, fırka: division, Sünne: Sulina
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
OW NS 62
J.Malinowski & P,Nykiel
"Ostatni Morscy straznicy Imperium Osmanskigo"
co oznacza
"AC des Ateliers et Chantiers de la Loire"
AC Loire bylo uzywana jako skrot
czyli maslo maslane
jak juz to
SA = Société Anonyme
Société Anonyme des Ateliers et Chantiers de la Loire.
str. stoczni Schneider z Châlons-sur-Saone polozonej nad rzeka Saona (Saone)
nastepne malso maslane.
zreszta stocznia nazywala sie Schneider et Cie.
nie
Société des Chantiers et Ateliers de Penhoët »
tylko
Société des Chantiers et Ateliers de Saint-Nazaire (Penhoët)
Dly tych okretiw znane sa numery stoczniowe
74a Preveze
74b Sakiz
74c Burak Reis
74d Aydin Reis
Zreszta stocznie sa prawie zawsze po "dziadowsku" traktowane przez "OW" . Por wyzej,.. az trzy pancerniki floty tureckiej maja blednie podane stocznie.
Pomyslec ze stare rosyjskie szpiegowskie materuialy podaja je poprawnie
J.Malinowski & P,Nykiel
"Ostatni Morscy straznicy Imperium Osmanskigo"
co oznacza
"AC des Ateliers et Chantiers de la Loire"
AC Loire bylo uzywana jako skrot
czyli maslo maslane
jak juz to
SA = Société Anonyme
Société Anonyme des Ateliers et Chantiers de la Loire.
str. stoczni Schneider z Châlons-sur-Saone polozonej nad rzeka Saona (Saone)
nastepne malso maslane.
zreszta stocznia nazywala sie Schneider et Cie.
nie
Société des Chantiers et Ateliers de Penhoët »
tylko
Société des Chantiers et Ateliers de Saint-Nazaire (Penhoët)
Dly tych okretiw znane sa numery stoczniowe
74a Preveze
74b Sakiz
74c Burak Reis
74d Aydin Reis
Zreszta stocznie sa prawie zawsze po "dziadowsku" traktowane przez "OW" . Por wyzej,.. az trzy pancerniki floty tureckiej maja blednie podane stocznie.
Pomyslec ze stare rosyjskie szpiegowskie materuialy podaja je poprawnie
- Załączniki
-
- TUR_GB_Aintab_001.jpg (124.77 KiB) Przejrzano 12394 razy
- Edward Teach
- Posty: 857
- Rejestracja: 2006-09-22, 23:13
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Nowości wydawnicze: OW (w tym numery specjalne)
Mam pytanie. Co to za torpedowiec na zdjęciu. Nic nie mogę wygooglować. 

Edward Teach www.pdf-model.pl