Iron Duke pisze:A Musashi ma tylko lewą burtę w większości podpisów. I dowiedziałem się, że w trakcie przebudowy zdjęto mu dwa działa 155 mm. A zawsze wydawało mi się, że miał dwie wieże po burtach...
A w tekście o Musashi można dowiedzieć się więcej ciekawostek.
Na przykład takie coś:" Charakterystyczny kształt rufy wynikał z konieczności zainstalowania kanałów cumowniczych z dala od linii środkowej okrętu, aby uchronić gruszkę dziobową przed uszkodzeniem przez kotwice.

Szalupy, samoloty i inne wyposażenie były przechowywane w magazynach i hangarach specjalnie chronionych przed niezwykle silnymi podmuchami podczas ostrzału z dział kalibru 460 mm..."
Mówiąc krótko mistrzostwo świata. Konia z rzędem temu, kto wyjaśni związek kształtu rufy z ochroną gruszki dziobowej. O sposobie ochrony hangarów i magazynów, oczywiście ani słowa.
Co więcej ? Ano w podrozdziale "Projekt" dowiemy się, że Musashi miał szerokość maksymalną mniejszą o 2 (słownie dwa) metry niż Yamato, ale wyporność standardowa wynosiła 64 000 ton (nie wiadomo jakich).
Podrozdział "Uzbrojenie" informuje o kątach podniesienia dział 460 mm "...w zakresie od 5 (?) do 45 stopni. ..." Teraz taka dygresja, bo w bibliografii jest min. wymieniona AoS J. Skulskiego, ale chyba Autor nie zaglądał do niej głębiej niż rysunki i tabele. A z tekstu można wywnioskować, że tłumacz raczej też ją ominął. Przy opisie armat 155 mm zaniżony jest kat podniesienia o 10 stopni. Przy działkach 25 mm mamy taki numer: "...Zasięg skutecznego ognia do celów pływających wynosił 1500 - 3000 metrów. W przypadku celów powietrznych zasięg wynosił 5500 metrów..." Wymieszane nieźle. Na koniec opisu tych działek mamy, ze były nie udane ze względu na liczne wady konstrukcyjne, bez słowa wyjaśnienia jakie to wady.
Przy radarach w podrozdziale "Zespół kontroli ognia" mamy, że Musashi dostał jeden (!) radar typu 21 na dachu dalmierza 15 metrowego na dziobowej nadbudowie. Później miał on być zastąpiony przez radar typu 13 - w kwietniu 1944 roku. Żeby było ciekawiej na wizualizacjach są po dwa radary typu 13 i 21. Radary typu 21 oczywiście na ramionach dalmierza 15 m, a nie na dachu.
Jeszcze fajniej jest z radarami typu 22. W wymienionym podrozdziale jest mowa o dwóch radarach tego typu, ale w przebiegu służby stoi, że między 1, a 8 lipca 1943 roku dołożyli na Musashi cztery ! Dalej już nie czytałem, bo zdrowie nie pozwoliło.
Jakkolwiek staram się "na chłodno" oceniać różne rzeczy lub wręcz je wykpić, to jednak trudno nie zgodzić się z ostatnimi dwoma zdaniami Colonela.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.