Bułgaria
Asen II jednak istnial, ale nie byl chaby ukonczony.
Panstwowa Stocznia w Warnie polozyla przed koncem wojny stepki pod nastepujace statki i okrety :
17) Car Ivan Shishman (1942?) 23t? 20x4.5x1.5m fla MW
18) Car Ivan Asen II (1942) 211t 38.8x6.6x5.0m
19) Car Ivan Aleksand'r ????
20) Kamchija (1944)
21) Dobrudzha (1943) 550t handlowy
22) Sofija (1942)
23) B'lgariha (1944)
24) Pomorie (1944)
Gomm podaje ze Car Ivan Shishman byl ukonczony w Ruse,
35t wymiary jak wyzej 100KM 9w. Moze ktos cos wie o tych jednostkach ??????
Z bugarsioego rejestru 1977/8 udalo mi sie znalesc nastepujace jednostki zbudowane w czasie i zaaz po II WS:
BALKAN 1945 Strandja-Michurin, Bulgaria 23grt 15,20m
RK 40-1 1945 Varna, Bulgaria 26grt 17.80m
RK 40-2 1946 Varna, Bulgaria 26grt17.80m
BULGARIA 1943 ?,Bulgaria 20grt 12,00m
USTREM Varna, Bulgaria 1946 19grt 15,40m
AvM
Panstwowa Stocznia w Warnie polozyla przed koncem wojny stepki pod nastepujace statki i okrety :
17) Car Ivan Shishman (1942?) 23t? 20x4.5x1.5m fla MW
18) Car Ivan Asen II (1942) 211t 38.8x6.6x5.0m
19) Car Ivan Aleksand'r ????
20) Kamchija (1944)
21) Dobrudzha (1943) 550t handlowy
22) Sofija (1942)
23) B'lgariha (1944)
24) Pomorie (1944)
Gomm podaje ze Car Ivan Shishman byl ukonczony w Ruse,
35t wymiary jak wyzej 100KM 9w. Moze ktos cos wie o tych jednostkach ??????
Z bugarsioego rejestru 1977/8 udalo mi sie znalesc nastepujace jednostki zbudowane w czasie i zaaz po II WS:
BALKAN 1945 Strandja-Michurin, Bulgaria 23grt 15,20m
RK 40-1 1945 Varna, Bulgaria 26grt 17.80m
RK 40-2 1946 Varna, Bulgaria 26grt17.80m
BULGARIA 1943 ?,Bulgaria 20grt 12,00m
USTREM Varna, Bulgaria 1946 19grt 15,40m
AvM
Dla mnie nie wynika, z okretow na lisie tylo Car Ivan Shishman
na razie wyglada na to ze byl. Historia stoczni ktora mam mowi
tylko ze byly zaczete.
Nie bylo qg mnie Asen II
Czemu z uzbrojeniem z ASEN (II).
Jak juz Car Ivan Asen II , ale znajdz zrodlo ktore to podaje
Ruscy napewno polozyli by lape na nowych jednostkach.
Nie ich w zadnym spisie ktory mam. Gdzies mi ta mala ksizeczke wcielo.
AvM
na razie wyglada na to ze byl. Historia stoczni ktora mam mowi
tylko ze byly zaczete.
Nie bylo qg mnie Asen II

Jak juz Car Ivan Asen II , ale znajdz zrodlo ktore to podaje

Ruscy napewno polozyli by lape na nowych jednostkach.
Nie ich w zadnym spisie ktory mam. Gdzies mi ta mala ksizeczke wcielo.
AvM
W artykule Ili Todorowa z OW wynika że Asen II był zbudowany jako następca szkolnego jachtu żaglowego Strieła, który został skasowany w czerwcy 1941. Asen II był jednostką żaglowo motorową, uzb. - 2x65, w 1942 dodano 2x65 i 2x20, w 1944 dziobowa 65 zastąpiona przez 37, a w 45 rufowa 65 wymieniona na 1x20. W 45 wymieniono też silnik na diesel Deutz 110 KM.
Pierwszy Asen to wg Todorowa zbiegły z ZSRR w 1925 żaglowiec Irtysz. Bułgarzy przebudowali go na okręt szkolny (240 t, 33,2 [z bukszprytem 40,60]x4,8x2,35).
Nie wiem jak to się ma do wcześniejszych informacji, bo już sam się pogubiłem
Pierwszy Asen to wg Todorowa zbiegły z ZSRR w 1925 żaglowiec Irtysz. Bułgarzy przebudowali go na okręt szkolny (240 t, 33,2 [z bukszprytem 40,60]x4,8x2,35).
Nie wiem jak to się ma do wcześniejszych informacji, bo już sam się pogubiłem

Wg moicj notatek sprawa żaglowców szkolnych wyglądała następująco:
Asen (I) - brygantyna zbudowana w 1856(?), (eks "Warna"), (250 t; 33.00 x 6.00 x 2.60 m; 7 w; oż.-310 m kwadratowych), w służbie w latach 1891-1904
Strieła - następca Assena (I), zbudowany we Francji w 1886 jacht "Anemone" i zakupiony w 1909 r., a według innych w 1904 r. (28 t; 15.97/25.50 x 3.58 x 3.10 m; ożaglowanie typu kecz bermudzki – 238 m kwadratowych; z. 6+18-20 kadetów); poddany w latach 1933-34 kapitalnemu remontowi po którym osiągał szybkość 13 w), w służbie 1909(1904?)-1941
Asen (II) - ze względu na to że "Strieła" była zbyt mała a ponadto miała być skierowana do kapitalnego remontu do służby wcielono w 1932 r. kolejny żaglowiec - radziecki szkuner "Irtysz" zbudowany w 1912 r., który uciekł w maju 1925 r. z SSSR (240 t; 33.20/40.60 x 6.80 x 2.35 m; diesel typu Bolinder ; oż.-285 m kwadratowych; z. 14+30 kadetów). W 1941 r. przeklasyfikowany na stawiacz min (2x65, 16 min), w 1942 r. otrzymał dodatkowo 2 działka plot 20 mm. W 1944 r. wymieniono 1 działko 65 mm na 37 mm plot. Zmodernizowany w 1945 r. otrzymał nowy silnik diesla o mocy 110 KM a jego uzbrojenie składało się z 1x37 i 3x20 (wszystkie plot).
Asen (I) - brygantyna zbudowana w 1856(?), (eks "Warna"), (250 t; 33.00 x 6.00 x 2.60 m; 7 w; oż.-310 m kwadratowych), w służbie w latach 1891-1904
Strieła - następca Assena (I), zbudowany we Francji w 1886 jacht "Anemone" i zakupiony w 1909 r., a według innych w 1904 r. (28 t; 15.97/25.50 x 3.58 x 3.10 m; ożaglowanie typu kecz bermudzki – 238 m kwadratowych; z. 6+18-20 kadetów); poddany w latach 1933-34 kapitalnemu remontowi po którym osiągał szybkość 13 w), w służbie 1909(1904?)-1941
Asen (II) - ze względu na to że "Strieła" była zbyt mała a ponadto miała być skierowana do kapitalnego remontu do służby wcielono w 1932 r. kolejny żaglowiec - radziecki szkuner "Irtysz" zbudowany w 1912 r., który uciekł w maju 1925 r. z SSSR (240 t; 33.20/40.60 x 6.80 x 2.35 m; diesel typu Bolinder ; oż.-285 m kwadratowych; z. 14+30 kadetów). W 1941 r. przeklasyfikowany na stawiacz min (2x65, 16 min), w 1942 r. otrzymał dodatkowo 2 działka plot 20 mm. W 1944 r. wymieniono 1 działko 65 mm na 37 mm plot. Zmodernizowany w 1945 r. otrzymał nowy silnik diesla o mocy 110 KM a jego uzbrojenie składało się z 1x37 i 3x20 (wszystkie plot).
ASEN (i)
---------------------
1)Miroslav Tsanov „B’lgarskite ychebni vetrokhodni korabi ASEN(i)“
Korabostroene Koraboplavene 7/1983 ASEN (i)
Zbud 1856 South Shields jako ALFRED jako parowiec kolowy
250t 38,00(bukszpryt)/33,00x6,00x250m
maszyny parowe firmy Rennoldson 60KM 2,5at 6,5-8w 5t wegla
potem JULIA i EKATERINA
4.1877 zakpioy przez Rosjan do flotyli dunajskiej od Greka „Foskal et Cie“; Galac
VZRYV
1.8.1879 przekazany flocie Bulgarii
1881 modernizacja w Schoenichen w Budapeszcie, nowy kociol
18.5.1887 nazwany ASEN
1891 prebudowany na zaglowiec w Arsenale w Ruse
13.6.1891 okret szkolny
1904 wycofany ze sluzby
1906 rozebrany w Arsenale w Ruse
2) Inne bulgarskie zrodla:
1858 Grecki wlasciciel Lewidi na Dunaju
reszta jw.
3) 30.8.1856 w rejestrze North Shields zastal zarejestrowany ALFRED zbud Jarrow
Szkuner drewniany zaglowy 110x18 stop 32,66nrt
4) Rejestr 1858 ALFRED zelazny kolowy zbud 1856 wlasciciel Wm.Wright, Shields
122brt/32nrt 110x18x9(glebokosc) Stop 70nKM
5) Rejestr 1859 juz nie wykazuje ani ALFRED ani JULIA . Chyba sprzedane ??
6) Lista stoczni Palmer, ALFRED nr.stoczniowy 51 zwod 9.8.1856
Brakuje dokladnych wlascicieli w 1858-1877
ASEN (ii)
---------------------
zbud 1904 J.Th.Wilmink, Groningen , Holandia
1904 ATLANTIK
motor Bolinder wstawiony w ?? jest juz w 1914 roku
1912 IVAN BURGCHART (Odessa No.685) wlasciciel I.L.Burghard
(Neofita)
w 1914 251BRT/117NRT 130KM=8w
1916 Transportowiec No.175 floty czarnomorskiej
1921 NESTOR LETOPISEC
17.3.1921 UTRISH
5.1925 zajety w Warnie , uzywany jako statek rybacki
20.4.1931 ASEN okret szkolny
9.1944 zajety przes Sovietow
20.11.1944 MANYCH baza tralowcow
19.4.1945 zwrocony
5.6.1956 wycofany
9.1958 rozebrany
---------------------
1)Miroslav Tsanov „B’lgarskite ychebni vetrokhodni korabi ASEN(i)“
Korabostroene Koraboplavene 7/1983 ASEN (i)
Zbud 1856 South Shields jako ALFRED jako parowiec kolowy
250t 38,00(bukszpryt)/33,00x6,00x250m
maszyny parowe firmy Rennoldson 60KM 2,5at 6,5-8w 5t wegla
potem JULIA i EKATERINA
4.1877 zakpioy przez Rosjan do flotyli dunajskiej od Greka „Foskal et Cie“; Galac
VZRYV
1.8.1879 przekazany flocie Bulgarii
1881 modernizacja w Schoenichen w Budapeszcie, nowy kociol
18.5.1887 nazwany ASEN
1891 prebudowany na zaglowiec w Arsenale w Ruse
13.6.1891 okret szkolny
1904 wycofany ze sluzby
1906 rozebrany w Arsenale w Ruse
2) Inne bulgarskie zrodla:
1858 Grecki wlasciciel Lewidi na Dunaju
reszta jw.
3) 30.8.1856 w rejestrze North Shields zastal zarejestrowany ALFRED zbud Jarrow
Szkuner drewniany zaglowy 110x18 stop 32,66nrt
4) Rejestr 1858 ALFRED zelazny kolowy zbud 1856 wlasciciel Wm.Wright, Shields
122brt/32nrt 110x18x9(glebokosc) Stop 70nKM
5) Rejestr 1859 juz nie wykazuje ani ALFRED ani JULIA . Chyba sprzedane ??
6) Lista stoczni Palmer, ALFRED nr.stoczniowy 51 zwod 9.8.1856
Brakuje dokladnych wlascicieli w 1858-1877
ASEN (ii)
---------------------
zbud 1904 J.Th.Wilmink, Groningen , Holandia
1904 ATLANTIK
motor Bolinder wstawiony w ?? jest juz w 1914 roku
1912 IVAN BURGCHART (Odessa No.685) wlasciciel I.L.Burghard
(Neofita)
w 1914 251BRT/117NRT 130KM=8w
1916 Transportowiec No.175 floty czarnomorskiej
1921 NESTOR LETOPISEC
17.3.1921 UTRISH
5.1925 zajety w Warnie , uzywany jako statek rybacki
20.4.1931 ASEN okret szkolny
9.1944 zajety przes Sovietow
20.11.1944 MANYCH baza tralowcow
19.4.1945 zwrocony
5.6.1956 wycofany
9.1958 rozebrany