Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Pytanie jest bardzo specyficzne.
Interesują mnie dane i fotografie butli sprężonego powietrza używanych na poszczególnych typach U-Bootów (III Rzeszy) do szasowania balastów. Albo podchodząc do tego z drugiej strony - potrzebuję zidentyfikować zbiornik ciśnieniowy, który ma długą historię, ale pierwotnie w tej roli podobno służył.
Zbiornik obecnie stanowi eksponat przy jednej z uczelni i warto by go było stosownie opisać.
W załączeniu zdjęcie przedstawiające stan obecny. Orientacyjne wymiary: 4,5 m długości, 0,7 m średnicy.
Interesują mnie dane i fotografie butli sprężonego powietrza używanych na poszczególnych typach U-Bootów (III Rzeszy) do szasowania balastów. Albo podchodząc do tego z drugiej strony - potrzebuję zidentyfikować zbiornik ciśnieniowy, który ma długą historię, ale pierwotnie w tej roli podobno służył.
Zbiornik obecnie stanowi eksponat przy jednej z uczelni i warto by go było stosownie opisać.
W załączeniu zdjęcie przedstawiające stan obecny. Orientacyjne wymiary: 4,5 m długości, 0,7 m średnicy.
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
"The flasks are smooth shaped and are lined with lead. On both ends they narrow into the neck, capped by means of flange and cover. To drain the flask a drainage pipe is provided in the deepest point of flask. Furthermore, the flasks are inclined 4 degrees from the horizontal".
Na "siódemkach" było 12 butli po 325 litrów każda skalowanych do 280 atmosfer.
Mniej więcej takich: http://www.britainatwar.com/view_article.asp?ID=3786 Tu akurat (w galerii) jest zbiornik pierwszowojenny ale te z IIWŚ nie różniły się zewnętrznie niczym.
W roku 1951 sześć takich butli "z rozbiórki" wraków zostało przydzielonych Politechnice Warszawskiej.
Na "siódemkach" było 12 butli po 325 litrów każda skalowanych do 280 atmosfer.
Mniej więcej takich: http://www.britainatwar.com/view_article.asp?ID=3786 Tu akurat (w galerii) jest zbiornik pierwszowojenny ale te z IIWŚ nie różniły się zewnętrznie niczym.
W roku 1951 sześć takich butli "z rozbiórki" wraków zostało przydzielonych Politechnice Warszawskiej.
†U1 54°14’N 05°07’E
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Butle sprężonego powietrza na wszystkich niemieckich drugowojennych U-Bootach były takie same. Jak napisał przedmówca, miały pojemność 325 litrów. Ich wymiary to: długość ~230 cm, średnica ~45 cm. Butla ze zdjęcia niestety tutaj nie pasuje.
Tutaj jest zdjęcie butli pod górnym pokładem U534:

--
Pozdrawiam
Maciek
Tutaj jest zdjęcie butli pod górnym pokładem U534:

--
Pozdrawiam
Maciek
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Wszystkie były takie same? Wg http://www.uboatarchive.net/Manual/ManualXB.htm butle na U-Bootach typ XB miały pojemność 445 litrów i ciśnienie testowe 255 kg/cm2.Butle sprężonego powietrza na wszystkich niemieckich drugowojennych U-Bootach były takie same. Jak napisał przedmówca, miały pojemność 325 litrów. Ich wymiary to: długość ~230 cm, średnica ~45 cm.
Butla, która mnie interesuje, ma 4,8 m długości i 70 cm średnicy. Szacowana pojemność wewnętrzna ~1000 litrów.
Jakie butle był na dziewiątkach i dwudziestkach?
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Trochę się pospieszyłem pisząc, że na wszystkich typach były takie same. Więc po kolei:Ramond pisze:Wszystkie były takie same? Wg http://www.uboatarchive.net/Manual/ManualXB.htm butle na U-Bootach typ XB miały pojemność 445 litrów i ciśnienie testowe 255 kg/cm2.Butle sprężonego powietrza na wszystkich niemieckich drugowojennych U-Bootach były takie same. Jak napisał przedmówca, miały pojemność 325 litrów. Ich wymiary to: długość ~230 cm, średnica ~45 cm.
Jakie butle był na dziewiątkach i dwudziestkach?
typ VII: butle o pojemności 325 l, długość 265 cm, średnica 45 cm
typ XIV: butle o pojemności 460 l i 320 l i wymiarach odpowiednio: długość 380 cm i 280 cm, średnica 45 cm
typ XB: butle o pojemności 445 l, dokładnych wymiarów nie znam
typ IX: butle o pojemności około 380 l
typ XXIII: butle o pojemności 325 l i 200 l
typ XXI: butle o pojemności 325 l, 200 l i 450 l
--
Pozdrawiam
Maciek
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Czyli ta butla nie pasuje do żadnego II-wojennego U-Boota (chyba, że do jedynki? bo przecież nie do dwójki).
Może ma ktoś pomysł, do jakiego innego op mogłaby należeć? Wszystko wskazuje na to, że jest poniemiecka...
Może ma ktoś pomysł, do jakiego innego op mogłaby należeć? Wszystko wskazuje na to, że jest poniemiecka...
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Nie musi pochodzić z o.p. Każdy okręt posiadający instalacje hydrauliczne miał ich po kilka. A im większy okręt tym większe butle. Butle do instalacji rozruchowych...
†U1 54°14’N 05°07’E
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
Tyle, że podobno właśnie pochodzi...
Re: Butle sprężonego powietrza na U-Bootach
"Podobno" to nie na pewnoRamond pisze:Tyle, że podobno właśnie pochodzi...
Silniki na Zawiszy też na 200% pochodziły z U-boota

tu urban legend:
http://cwm.edu.pl/zawisza-czarny
a tu cała prawda:
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=34& ... za#p129309
http://wojtekzientara.pl/silniki.html