Ale konkretnie gdzie coś napisano o Mątwie i opierając się na jakich źródłach. Wiem , że to są stare publikacje. Przytaczam je tyko jako dowód , że nie wyssałem sobie tych stożków z palca. I ponawiam apel o argumenty przeciwko , bo takich nie spotkałem.
A wracając do samego napędu to mam pytanie do kolegi Peperon jak on interpretuje ten rysunek patentowy.
W między czasie przedstawię moją interpretację:
- Wirnik osadzony w bębnie i niewielkim otworem skierowanym do dołu.
- na prawo dźwignia zmiany kierunku oznaczona czerwoną strzałką
- na dole dysze zmiany kierunku ( ten trójkąt przypominający odwrócony kil )
- woda która została wprowadzona w ruch wirowy wypływa niewielkim otworem u dołu bębna a następnie zostaje ukierunkowana przez dysze kierunkowe i wypływa wąską przestrzenią do tyłu jednostki. ( niebieskie strzałki )
- linią przerywaną jest zaznaczona pozycja do ruchu wstecz , przestawienie dźwigni powoduje, że dysze zmieniają pozycje i woda automatycznie jest kierowana do przodu jednostki bez konieczności zmiany kierunku obrotu wirnika . (Zasada ta jest chyba opisana w patencie )
Potem ten system uległ zmianom i modyfikacji.
Jak widać woda do wirnika dostawała się z jego boku . W wirniku nabierała ruchu obrotowego a następnie była wypychana w odpowiednim kierunku przez wąski otwór i dysze sterujące.
I jeszcze jedna uwaga ( już to pisałem wcześniej ale powtórzę ) . Napęd był wprawdzie hydrodynamiczny ale w niczym , absolutnie w niczym nie przypominał współczesnych napędów hydrodynamicznych.