KOPERNIK ex FREY

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

KOPERNIK ex FREY

Post autor: AvM »

Wg B.Schwarza:

FREY (1888)
60 Eicht.; 75 PSi; 40,3 m L., 4,5 m B.; GDS; = statek handlowy (towarowy) srubowy
... 1908 C.L. Hoffmann, Königsberg
191. Schiffahrtsabt. FECH
10. 1919 lettisch
[116, 135]

Dane prawie identyczne jak u Micinskiego.
40x4,6-4,8x1,1m 80-100KM
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KOPERNIK ex FREY

Post autor: W.Danielewicz »

Chciałem powrócić do tematu statku Szkoły Morskiej w Tczewie o nazwie KOPERNIK. J. Miciński w swojej pracy Księga statków polskich t.1 pisze-
Są dane, aby przypuszczać iż ów sfotografowany po raz pierwszy w Pucku ok 1921 r. "Frey" był jednym z trzech statków pasażerskich lub pasażersko-towarowych zakupionych w Niemczech przez powstałe w 1920 r. w Warszawie Polsko-Bałtyckie Towarzystwo Handlowe i Transportowe S.A.
Pomijając to że nie jest to prawidłowy trop, gdyż z budowy wynika że jest to zwykła parowa jakbyśmy dziś nazwali barka rzeczno-przybrzeżna.
Dalej Miciński pisze że KOPERNIK miał ok. 40 m długości i ok. 4,6-4,8 m szerokości a jego zanurzenie wynosiła 1,1 m. Maszyna parowa o mocy ok.80-100 KM. Statek posiadał dwie ładownie, jedną na dziobie drugą na rufie. W poście wcześniej Andrzej podał to co o statku sądzi B. Schwarz.
Szukając materiałów znalazłem pismo adm. Borowskiego z 22 kwietnia 1920 r. do Delegata Rządu Polskiego w Gdańsku.
Zaoferowano nam statek transportowy FREY o wyporności ok. 200 t. i zanurzeniu 1,70 m. Siła maszyn ok. 120-150 KM. Zanurzenie bez
ładunku 1,2 m. Cena 750 tyś marek
Nie wiem czy chodzi tu o marki niemieckie czy polskie. Dalej wiadomo że statek na doku w Stoczni Wojana oglądał Antoni von Leszczyński i w maju 1920 r. na polecenie Ministerstwa Robót Publicznych jednostkę zakupiono na imię A.v.Leszczyńskiego. Razem z "Frey" zakupiono motorówkę "Gedania" o mocy 45 KM. Janek Bartelski w wykazie statków Polskiej Żeglugi Państwowej z 1921 r. zakupionych na rachunek MRP wymienia statek Frey obecnie ŚNIADECKI o mocy 150 KM. Moje pytanie czy FREY to potem ŚNIADECKI a potem KOPERNIK Szkoły Morskiej czy też był jeszcze inny Frey nazwany właśnie Śniadecki.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: KOPERNIK ex FREY

Post autor: AvM »

W spisie jednostek pomocniczych w Gdansku w 1917 roku widnieje

Hafenschlepper FREYA wl. Emil Liebsch, Danzig 16t 100PSi 3 ludzi zalogi cywilnej
Ostatnio zmieniony 2014-03-24, 18:37 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: KOPERNIK ex FREY

Post autor: AvM »

Ale znalazlem statek FREY

1867 Oscarshamns MV
23.29x3.92m
12nhp jak zbudowany potem (1892) nowe maszyny 100ihp
GEMELBY Gemelby Angfartygsbolag
zmiana nazwy na FREY uzywana tez FREJ
1885 sprzedany do Petersburga, uzywany jako holownik
1920 znajdowal sie w Finlandii

jest FREJA zbud 1859 Motala w Helsinkach w rejestrze 1921-22

Moze slepy tor.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: KOPERNIK ex FREY

Post autor: AvM »

AvM pisze:Wg B.Schwarza:

FREY (1888)
60 Eicht.; 75 PSi; 40,3 m L., 4,5 m B.; GDS; = statek handlowy (towarowy) srubowy
... 1908 C.L. Hoffmann, Königsberg
191. Schiffahrtsabt. FECH
10. 1919 lettisch
[116, 135]

Dane prawie identyczne jak u Micinskiego.
40x4,6-4,8x1,1m 80-100KM
Spisy pruskie z 1914 podaja

FREY (1888)
50t; 75 PSi; 40,30x4,50x2,10m B.; statek srubowy zelazny
C.L. Hoffmann, Königsberg (kapitan L. Hoffmann)
nir ma w 1908, jest 1909

FREYA (1898)
15t; 70 PSi; 22,00x3,00x2,25m B.; statek srubowy stalowy
E. Liebsch, Danzig (tez kapitan)
juz 1900
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KOPERNIK ex FREY

Post autor: W.Danielewicz »

Ten holownik portowy "FREYA" to zupełnie inna bajka.
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ