KFK w polskich rękach

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Jacek Pytkowski pisze:To znany z gdyńskiego portu "Bar Pomorza" (A czemu w tym roku pomalowali go na brązowo :?: , taki śliczny był, historycznie żółty :cry: ). Zabudowany dziób - charakterystyczna cecha B-25. A jaki ster? - ano właśnie, pióro steru całkiem KFKowate, półsercowate! Wobec tego dowodu rzeczowego pozwalam sobie wyrazić przypuszczenie, że z początku produkcji B-25 miały stery "starego typu", a potem nastąpiła jakaś modyfikacja projektu i zaczęto robić pióra stalowe - prostokątne.
Nie zgodzą się z tym ponieważ Gdy-50 był ostatnim kutrem typu B-25 zbudowanym w wersji rybackiej, po nim zbudowano tylko Kontrolera 1 i Imor.
Oczywiście, w trakcie remontów mógł otrzymać ster z B-12.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:Nie zgodzą się z tym ponieważ Gdy-50 był ostatnim kutrem typu B-25 zbudowanym w wersji rybackiej, po nim zbudowano tylko Kontrolera 1 i Imor.
Oczywiście, w trakcie remontów mógł otrzymać ster z B-12.
To ja już nic nie rozumiem :co: na rysunkach konstrukcyjnych B-25 ster jest prostokątny, na zdjęciu kutra GDY-50 jest półsercowaty... jaki byłby sens wymieniać pióro steru biorąc je ze starego B-12 :? chyba nie były lepsze i trwalsze od tych prostokątnych?
Ale to jest wszystko poplątane...
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

mjg pisze:W całej tej dyskusji o sterze umyka jeden istotny szczegół - kształt rufy. I KFK-i i B-25 miały rufę płaską (pawężową), co widać na zdjeciu powyżej i na planie, który zamieściłem wcześniej, a na tym zdjęciu ze sterem widać, że rufa jest ostra. Może przy remoncie jakiegoś kutra "zapożyczono" sobie ster z jakiejś KFK-i?
Pozdrawiam
To jest złudzenie, spójrz jeszcze raz na zdjęcie - to jest jednak rufa z pochyloną pawężą. Tylko zdjęcie zrobione z takiego kąta, że może trochę przypominać rufę szpicgatową. A stoczniowcy, którzy odpowiedzieli Chemikowi nie pomyliliby przecież takiej rufy... Na KFKach, SKSach, B-12ach i B-25ach to tam we Władysławowie ze trzy pokolenia "zęby zjadło".

ps. Początkowo produkowane KFK miały rufy szpicgatowe, a wszystkie następne miały już rufy "ścięte", z tym że większość miała pawęż skośnie nachyloną do tyłu (i to rozwiązanie przyjęto u nas po wojnie), a część KFK miała pawęż pionową.
mjg
Posty: 17
Rejestracja: 2012-04-12, 13:09

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: mjg »

Witam!
KFK w przekroju:
http://www.klausberges.de/meine-modelle ... schkutter/
Kilkadziesiąt ciekawych zdjęć modelu KFK-i.
Pozdrawiam
Mirosław J. Golik
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Witajcie.
Wróciłem z czterotygodniowego rejsu na Kpt.Głowackim. Przykładałem ucho do ścian, żeby opowiedział mi swoją prawdziwą historię, ale słyszałem głównie warkot silników (głównego i tego od agregatu). Podobno jednak podczas okresowych remontów i wymiany planek poszycia spotyka się jakieś niemieckie napisy na stalowych elementach konstrukcyjnych. A więc oryginalne części KFK nadal pływają pod polską banderą! :-)

Natomiast bliskie spotkanie z nieoryginalnymi częściami w zęzie forpiku: jakieś stalowe belkowe wzmocnienia podłużne i poprzeczne - najwyraźniej z czasów ostatniej przebudowy, było dla mnie osobiście bardzo bolesne, bo się mocno potłukłem wpadając tam z niezapowiedzianą wizytą. :-(
Zaglądając też w inne miejsca odniosłem wrażenie, że podczas przebudowy konstrukcja kadłuba została "stuningowana" od wewnątrz w równie dużym stopniu co od zewnątrz. Tylu podłużnych i poprzecznych belek, na których m.in. zawieszone są zbiorniki wody pitnej i ściekowej nie mogło być w oryginalnym KFK, bo podłoga była tam niżej.

Ale ja chciałbym o czym innym... Czy ktoś z kolegów mający dostęp do rejestrów PRS mógłby spojrzeć na hm... hm... "statek wycieczkowy"(?) o nazwie JASTRZĄB-D z Władysławowa?
[img]http://kutry-opinie.pl/upload/images/Jastrząb-D.JPG[/img]
Sprowadzony z Niemiec, jeszcze ma niemieckie napisy na nadbudówkach. I zasadnicze pytanie: oryginalny KFK, czy powojenny niemiecki "wyrób KFK-opodobny"? Nie mogłem się mu zbyt dobrze przyjrzeć, bo szybko wymieniał pasażerów, ale kadłub "kubek w kubek" jak u Kpt.Głowackiego. Tylko dziobnica jak gdyby nieco delikatniejsza. Szkoda, że nie ustawiliśmy ich obu burtami, do "rodzinnej" fotografii.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Jacek Pytkowski pisze: Ale ja chciałbym o czym innym... Czy ktoś z kolegów mający dostęp do rejestrów PRS mógłby spojrzeć na hm... hm... "statek wycieczkowy"(?) o nazwie JASTRZĄB-D z Władysławowa?

Sprowadzony z Niemiec, jeszcze ma niemieckie napisy na nadbudówkach. I zasadnicze pytanie: oryginalny KFK, czy powojenny niemiecki "wyrób KFK-opodobny"? Nie mogłem się mu zbyt dobrze przyjrzeć, bo szybko wymieniał pasażerów, ale kadłub "kubek w kubek" jak u Kpt.Głowackiego. Tylko dziobnica jak gdyby nieco delikatniejsza. Szkoda, że nie ustawiliśmy ich obu burtami, do "rodzinnej" fotografii.
No z tym jest problem bo: powinien być w rejestrze jachtowym PRS-u, ale ostatni wydany rejestr jest z roku 2008/2009 (zamknięcie wydawnictwa na dzień 31.III.2009) i tego jachtu nie ma. Następnej edycji rejestru nie było.
W rejestrach statków śródlądowych (z 2009) oraz statków morskich (2009-2012) też sprawdzałem i bez rezultatu.
Zadzwoniłem wiec do właściciela jachtu p. Bronisława Dominika i dowiedziałem się co następuje:
Jastrząb D to klasyczny KFK zbudowany w 1944 roku (właściciel po siada wojenne fotografie tej jednostki), do Polski został sprowadzony w 2008 roku. Jako wojenną nazwę podano W 6, ale mi się wydaje iż jest to nazwa z Bundesgrenschutz See (były tam trzy KFK: 309, 613 i 516 jako W 1, W 2 i W 3). Został prawdopodobnie po wojnie przejęty przez Brytyjczyków. W 1968 roku trafił do Heiligenhafen jako jacht wędkarski Seeteufel, pływał tu do 2008 roku.
U Groenera nie znalazłem ani W 6, ani Seeteufla, może Danner odnotował takie późniejsze nazwy jakiejś KFK-i
Można jeszcze zadwonić do Inspektoratu Jachtów i Łodzi PRS-u i tam poprosić o informacje.

Poniżej garść zdjęć Jastrzębia-D z początków czerwca wykonanych we Władysławowie
Załączniki
DSCF5046.JPG
DSCF5046.JPG (161.99 KiB) Przejrzano 11421 razy
DSCF5074.JPG
DSCF5074.JPG (83.44 KiB) Przejrzano 11421 razy
DSCF5105.JPG
DSCF5105.JPG (98.45 KiB) Przejrzano 11421 razy
DSCF5193.JPG
DSCF5193.JPG (117.58 KiB) Przejrzano 11421 razy
DSCF5195.JPG
DSCF5195.JPG (198.02 KiB) Przejrzano 11421 razy
Ostatnio zmieniony 2012-08-19, 16:32 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:No z tym jest problem bo: powinien być w rejestrze jachtowym PRS-u, ale ostatni wydany rejestr jest z roku 2008/2009 (zamknięcie wydawnictwa na dzień 31.III.2009) i tego jachtu nie ma. Następnej edycji rejestru nie było.
W rejestrach statków śródlądowych (z 2009) oraz statków morskich (2009-2012) też sprawdzałem i bez rezultatu.
Zadzwoniłem wiec do właściciela jachtu p. Bronisława Domnika i dowiedziałem się co następuje:
Jastrząb D to klasyczny KFK zbudowany w 1944 roku (właściciel po siada wojenne fotografie tej jednostki), do Polski został sprowadzony w 2008 roku. Jako wojenną nazwę podano W 6, ale mi się wydaje iż jest to nazwa z Bundesgrenschutz See (były tam trzy KFK: 309, 613 i 516 jako W 1, W 2 i W 3). Został prawdopodobnie po wojnie przejęty przez Brytyjczyków. W 1968 roku trafił do Heiligenhafen jako jacht wędkarski Seeteufel, pływał tu do 2008 roku.
U Groenera nie znalazłem ani W 6, ani Seeteufla, może Danner odnotował takie późniejsze nazwy jakiejś KFK-i
Można jeszcze zadwonić do Inspektoratu Jachtów i Łodzi PRS-u i tam poprosić o informacje.

Poniżej garść zdjęć Jastrzębia-D z początków czerwca wykonanych we Władysławowie
Jeśli wierzyć niemieckiemu internetowi, jest to właśnie były M/S SEETEUFEL ("Diabeł morski")
http://www.ms-seeteufel.de/ueber_uns.php
a wcześniej Küstenwachboot (co należałoby tłumaczyć chyba jako "dozorowiec wybrzeża"?) W-6
I jakoby jego zdjęcie z czasów służby w powojennej już Bundesmarine
ms_seeteufel-wachboot-gr.jpg
ms_seeteufel-wachboot-gr.jpg (80.73 KiB) Przejrzano 11405 razy
Z opisu wynikałoby też, że ma oryginalny silnik MODAG.

Zastanawia mnie jednak to, skąd wzięto informację o tym, że został niby zbudowany w stoczni Burmestera w Świnoujściu w 1944 roku, skoro nie udało się zidentyfikować jego numeru stoczniowego? Może po numerze seryjnym silnika?

Ale mniejsza z tym, wygląda na to, że mamy obecnie 2 KFK w polskich rękach :brawo: (Tylko nie wiadomo które :?: ).

ps. z tego co napisał w swojej książce Danner (ale książka wydana w 2001 roku, więc może dziś coś więcej wiedzą?) wynika, że poza W1 (KFK 309), W2 (KFK 613) i W3 (KFK 561) nie był w stanie powiązać tych kilkunastu KFK, których używano w BGS-See a następnie w Bundesmarine z konkretnymi numerami stoczniowymi. Były to KFK z puli brytyjskiej i amerykańskiej, używane po wojnie do rozminowania M.Północnego + s/y Nordwind (KFK przerobiony po wojnie na rybacki a następnie żaglowy, używany jako jacht szkolny B.-marine). Danner sugeruje tylko, że wśród jednostek numerowanych od W4 do W10 mogły być KFK 409, 531 i 616 (akurat wszystkie trzy ze świnoujskiej stoczni).
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Jacek Pytkowski pisze:
Chemik pisze: Zadzwoniłem wiec do właściciela jachtu p. Bronisława Dominika i dowiedziałem się co następuje:
Jastrząb D to klasyczny KFK zbudowany w 1944 roku (właściciel po siada wojenne fotografie tej jednostki), do Polski został sprowadzony w 2008 roku. Jako wojenną nazwę podano W 6, ale mi się wydaje iż jest to nazwa z Bundesgrenschutz See (były tam trzy KFK: 309, 613 i 516 jako W 1, W 2 i W 3). Został prawdopodobnie po wojnie przejęty przez Brytyjczyków. W 1968 roku trafił do Heiligenhafen jako jacht wędkarski Seeteufel, pływał tu do 2008 roku.
U Groenera nie znalazłem ani W 6, ani Seeteufla
Jeśli wierzyć niemieckiemu internetowi, jest to właśnie były M/S SEETEUFEL ("Diabeł morski")
http://www.ms-seeteufel.de/ueber_uns.php
a wcześniej Küstenwachboot (co należałoby tłumaczyć chyba jako "dozorowiec wybrzeża"?) W-6
I jakoby jego zdjęcie z czasów służby w powojennej już Bundesmarine

Z opisu wynikałoby też, że ma oryginalny silnik MODAG.

Zastanawia mnie jednak to, skąd wzięto informację o tym, że został niby zbudowany w stoczni Burmestera w Świnoujściu w 1944 roku, skoro nie udało się zidentyfikować jego numeru stoczniowego? Może po numerze seryjnym silnika?

Ale mniejsza z tym, wygląda na to, że mamy obecnie 2 KFK w polskich rękach :brawo: (Tylko nie wiadomo które :?: ).

ps. z tego co napisał w swojej książce Danner (ale książka wydana w 2001 roku, więc może dziś coś więcej wiedzą?) wynika, że poza W1 (KFK 309), W2 (KFK 613) i W3 (KFK 561) nie był w stanie powiązać tych kilkunastu KFK, których używano w BGS-See a następnie w Bundesmarine z konkretnymi numerami stoczniowymi. Były to KFK z puli brytyjskiej i amerykańskiej, używane po wojnie do rozminowania M.Północnego + s/y Nordwind (KFK przerobiony po wojnie na rybacki a następnie żaglowy, używany jako jacht szkolny B.-marine). Danner sugeruje tylko, że wśród jednostek numerowanych od W4 do W10 mogły być KFK 409, 531 i 616 (akurat wszystkie trzy ze świnoujskiej stoczni).
Co ciekawe strona poświęcona weteranom KFK nie wymienia "Seeteufla" :?
http://www.figuren-modellbau.de/kriegsf ... r-kfk.html
Kriegsfischkutter KFK Schiffsmodelle pisze: Kriegsfischkutter Veteranen

KFK 96 MS Bibben, Grimstad, Norwegen
KFK 110 MS Forelle, Heikendorf
KFK 115 Antje, Maasholm
KFK 138 Gret Palucca, List auf Sylt
KFK 142 Hela
KFK 144 Lilly (ex. Kutter Pollux), Mürwik
KFK 146 MS Gotland, Wingst (Lkr. Cuxhaven)
KFK 189 MS Hai IV, Heiligenhafen
KFK 214 Kriegsfischkutter Atair
KFK 219 MS Ostpreussen I, Heiligenhafen
KFK 259 Schooner Dolphin, Norwalk, CT
KFK 322 Libertas II
KFK 334 Restaurantschiff Capella, Schiffbrücke am Hafen, Eckernförde
KFK 377 MS Zufriedenheit, Rostock
KFK 395 MS Bärbel II, Maasholm
KFK 481 Kutter Seelust, Bremerhaven
KFK 488 MS Simone R., Eckernförde
KFK 491 MS Caribic - 2004 in der Wesermündung gestrandet und aufgegeben
KFK 510 MS Nordland III (ex. Pirola), Ostseebad Strande
KFK 518 MS Antares, Fehmarn
KFK 526 Venus, Strübbel
MS Wiking, Kappeln
Seemöve, Malta
Fleur de Passion, Frankreich

Nachkriegsbauten der Serie Nord von E. Burmester

Kutter-Ketsch Nordwind (Bau-Nr. 2894?, ex. W 43, Y 834), Flensburg
SmH Freddy (Bau-Nr. 2895, Stapell. 1946), Eckernförde
Franek Zubrzycki (1947, aus einem KFK Wrack)
Kapitan Glowacki (1951, aus Resten von Burmester, ex Henryk Rutkowski), Polen
Więc może to jakaś tuż powojenna konstrukcja KFK-podobna? Tylko w celu nadania popularności, niemieccy właściciele dorobili jachtowi wojenną historię? Jacek wspominał że dziób jest trochę inny :clever:
i zwrócę Waszą uwagę na jeszcze jedną informację z tej strony:
w wykazie jest Forelle (pamiętacie jeszcze dziadka Niemca, który mówił, że Rutek to Fordel, a my domniemywaliśmy że może być to Forelle?) --> KFK 110 M/S Forelle z Heikendorf :clever:
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:Co ciekawe strona poświęcona weteranom KFK nie wymienia "Seeteufla" :?
http://www.figuren-modellbau.de/kriegsf ... r-kfk.html
Tutaj http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter jest wymieniony SEETEUFEL jako dawny W6, bez wskazania numeru stoczniowego KFK, ale na podstawie strony internetowej jego niemieckich właścicieli (odnośnik 56 do http://www.ms-seeteufel.de/ueber_uns.php ).
Choć jest też zapisana sugestia, że mógł to być W1 (KFK309).
Chemik pisze:Więc może to jakaś tuż powojenna konstrukcja KFK-podobna? Tylko w celu nadania popularności, niemieccy właściciele dorobili jachtowi wojenną historię? Jacek wspominał że dziób jest trochę inny
Nie tyle "dziób jest inny", co odniosłem wtedy stojąc na nabrzeżu portowym takie wrażenie (może subiektywne i mylne), że sama dziobnica u JASTRZĘBIA-D ma trochę inny wygląd: też prosta i pochylona, ale jak gdyby cieńsza, delikatniejsza, może nawet lekko zestrugana po krawędziach niż u KPT.GŁOWACKIEGO. Tylko, że KPT.GŁOWACKI nie jest pod tym względem kształtu dziobnicy dobrym układem odniesienia, bo na wystającą z kadłuba część tej drewnianej belki ma nałożoną stalową pochwę, która ją nieco pogrubia. Przy okazji, taka ciekawostka: dziobnica ta co najmniej od kilku(nastu) lat miała z lewej strony wyraźne wgłębienie - ślad po jakiejś kolizji czy obtarciu, w którym odłupał się kawałek drewna. Podczas ostatniego zimowego remontu ten odcinek dziobnicy (kilkadziesiąt cm) został po prostu wycięty i zastąpiony nowym, a na stalowej pochwie-osłonie widać teraz wyraźnie poziome spawy łączące ją z pozostałą resztą.

Zrobiłem na szybko takie zestawienie fotek:
Jastrząb-D vs KFK
Jastrząb-D vs KFK
KFK_Jatrzab_D.JPG (48.04 KiB) Przejrzano 11362 razy
I tutaj ta dziobnica Jastrzębia-D jakoś specjalnie od wzorca KFK nie odbiega.

Niewątpliwie kształt tej dwupiętrowej pokładówki u Jastrzębia-D (tak, to jest pokładówka, bo "wyrasta" z pokładu, a nie nadbudówka, która byłaby przedłużeniem burt - wyjaśnienie dla mniej zorientowanych czytelników, żeby nie mylili tych dwu różnych pojęć) mieszczącej na górze sterówkę, oraz te charakterystycznie odkryte i zaoblone skrzydła mostku, który z obu burt podparty jest cienkimi wspornikami wskazuje, że Jatrząb-D (ex m/s Seeteufel) ma za sobą służbę jako Küstenwachboot w BGS-S oraz Bundesmarine. Bo raczej tylko te KFK były tak przebudowywane, rybackim taki odkryty mostek nie był do niczego potrzebny.

Poniżej dawny W3 (KFK561 ze stoczni w Swinemünde) w stanie rozkładu w Wilhelmshaven, zestawiony z Jastrzębiem-D
KFK561_W3.JPG
KFK561_W3.JPG (24.28 KiB) Przejrzano 11360 razy
http://de.wikipedia.org/wiki/KFK_561
Jatrzab_D.JPG
Jatrzab_D.JPG (25.76 KiB) Przejrzano 11360 razy
Na Jastrzębiu-D inaczej wygląda (ścięte ukośnie, a nie zaokrąglone) boczne zakończenie stalowej osłony skrzydeł mostka - ale to pewnie skutek któregoś remontu i wymiany blach.
Widoczna na zdjęciu dozorowca W6, które wkleiłem w poprzednim poście, i tego W3 powyżej, rotunda na dziobie - była to zwykła ścianka dookoła pomostu z działkiem. Ścianka ta osłaniała toaletę i zejście pod pokład, więc bez problemu mogła być zlikwidowana przy likwidacji całego pomostu. Teraz w tym miejscu u Jastrzębia-D stoi taki ozdobny(?) pseudomaszt rejowy, bliżej dziobu wykonano nowy trójkątny pomost a przed sterówką dosztukowano nową prostokątną pokładówkę, której nie było na Küstenwachbootach.
Pytanie, czy aby na pewno był to W6 (bo może niemieccy właściciele akurat dorwali gdzieś zdjęcia W6 i dorobili sobie legendę), a nie któryś inny. A jeśli W6, to pozostaje problem jego identyfikacji - który z KFK to był? O ile wierzyć książce Dannera do BGS-See trafiły oryginalne KFK wykorzystywane po wojnie w brytyjskiej i amerykańskiej strefie okupacyjnej do rozminowywania M.Północnego (+ s/y Nordwind), a nie powojenne wyroby KFK-podobne. Ciekawostką i pewną przesłanką na oryginalność KFK byłby ten silnik MODAG (diesel wolnoobrotowy, 5 cylindrów, 150 KM) jeśli on jeszcze jest na Jastrzębiu-D. Może jest na nim jakaś tabliczka znamionowa? - być może ktoś w Niemczech sprawdził, że silnik o takim numerze trafił w 1944 r. do Ernst Burmester Schiffswerft KG Swinemünde-Ost. Ale raczej trudno liczyć na odnalezienie dokładnego spisu, który silnik wstawiono do którego KFK. A poza tym, nie można też wykluczyć, że silnik mógł być po wojnie przełożony z innego KFK.

Moim skromnym zdaniem więcej w tej chwili przemawia za oryginalnością Jastrzębia-D, niż przeciw.
Chemik pisze:i zwrócę Waszą uwagę na jeszcze jedną informację z tej strony:
w wykazie jest Forelle (pamiętacie jeszcze dziadka Niemca, który mówił, że Rutek to Fordel, a my domniemywaliśmy że może być to Forelle?) --> KFK 110 M/S Forelle z Heikendorf :clever:
Tylko, że ów dziadek Niemiec był z NRD i tam mógł budować powojenne repliki KFK. A Heikendorf leży nad Kieler Förde (koło Kilonii), czyli w RFN :D

W tym zestawieniu http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... kriegsbau) podają, że 59 wyrobów KFK-podobnych zbudowano po wojnie w NRD (m.in. właśnie w Stralsundzie, gdzie to niby dziadek "rozpoznał" H.Rutkowskiego) i tylko 10 w RFN. Dane dotyczące Polski należałoby nieco sprostować.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Czyli po "odnalezieniu" kolejnej KFK-i w postaci Jastrzębia D wykaz wyglądałby tak:.

Poniższe zestawienie jest oparte w dużej części na hipotezach wysuniętych w tym wątku. Nie można wielu z pośród zawartych tu informacji udowodnić w 100%.

Superkutry typu KFK

1) Świ-49 (KFK ***) [Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, przedł. i uk. pocz.1950)] (Franciszek Piechocki) --> pocz.1950 Świ-111 (Franciszek Piechocki) --> po 1950? Gdy-126 (Franciszek Piechocki --> Pelagia Piechocka) --> †13/14.01.1982 na Bałtyku

2) Świ-50 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, St. Północna, Gdańsk odb. VI.1950) (Antoni Gmitrowicz) --> 26.VI.1950 Towarzysz Migała Gdy-74 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”) --> 1950 Gdy-74 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> dalsze losy ?

3) Świ-51 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Gdyńska St. Remontowa, numer budowy 2, uk.1950) (Bank Rybaków Morskich) --> przed 1950 Gdy-16 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś” --> 1950 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> dalsze losy ?

4) Świ-52 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1950) (Bank Rybaków Morskich --> IV.kw 1947 Towarzystwo Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”) --> 1950 Arka 150 Wła-23 (Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”) --> 1.I.1955 Wła-23 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”) --> †3.I.1968 wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu płw. Helskiego, 9.I.1968 podniesiony i przeholowany do Helu --> wycofany w latach 70-tych
UWAGA: Być może znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim

5) Świ-53 (?KFK 164) (?eks-UJ 320, eks-M 3118, †13.III.1945 na terenie stoczni) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 31.I.1943, St. Rybacka, Świnoujście, prowizoryczna napr. 1947?, St. Gdańska odb. 1947) (Józef Lipski) --> ok. poł.1948 Gdy-76 (Konrad Konkel) --> 8.I.1949 uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach --> Gdy-76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?) --> 1952 Arka… Gdy-76? (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”) --> 1954 Dar-60 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Kuter”) --> 1954-3.V.1955 przebudowany w Gdańskiej St. Remontowej na kuter szkolno-rybacki --> 3.V.1955 Franek Zubrzycki Dar-60 --> 1959 Dar-102 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> wycofany ze służby w 1964 roku i przekazany do kasacji
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być zatopiony na minie, w rejonie Świnoujścia KFK 506, gdyż był ukończony 28.VII.1944, a źródła piszą o jednostce ukończonej ok. 1944 roku

6) Świ-54 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, wod. ok. 1944, przed oddaniem do służby poważnie uszkodzony w wyniku bombardowania stoczni, uznany za stracony; St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236) (Mirosław Szewczuk --> IV.kw.1947Towarzystwo Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka” --> 1949 Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego) --> dalsze losy po 1949 roku?

7) Wiktoria Gda-20 (?KFK 300) (?eks-Vs 343, †25.IV.1945 w rejonie Rozewia) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 27.XII.1943, St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. 1946, ?St. Północna, Gdańsk odb. 1950) (Morski Urząd Rybacki?) --> przed 1950 Gdy-114 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś” --> 1950 Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> 29.XI.1953 wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> 1966 Gda-2 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> możliwe, iż pływał jeszcze w VIII.1976 roku, dalsze losy ?
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być odbudowywany pod koniec wojny w Gdyni KFK 364, którego losy końcowe określane są jako: możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni

8 ) Perła Bałtyku klasyfikowany jako jacht rekreacyjny (KFK ???) (zakupiony w 2008 roku, eks-Seeteufel, eks-Y 836, eks-W 6, eks-KW 6, eksH 6, eks-???) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1944) (Bolesław Dominik) --> 2010 Jastrząb D (Bolesław Dominik) --> III./IV.2012 wymiana silnika Volund na Volvo Penta 162TAMD --> IX.2012 Ali Baba POL 8191 (Bolesław Dominik) --> nadal w służbie
UWAGA: Numer KFK nieznany, służył w Kriegsmarine pod nieznaną nazwą klasyfikowany jako pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot), od 27.VII.1945 w Niemieckiej Służbie Trałowej (DMRL), od II.1951 w amerykańskiej Labor Service Unit (B) w Bremerhaven. od 1.VII.1956 w Bundesgrenschutz See jako okręt strażniczy H6 (Hafenschutzboot), w 1960 zmienił oznaczenie na KW 6 stając się pomocniczym dozorowcem (Küstenwachtboot), z czasem oznaczenie zostało skrócone do W 6, 30.IV.1968 przejety przez Bundesmarine, zmienił oznaczenie na Y 836/b]; w 1968 wymieniono oryginalny silnik Modag na silnik marki Volund; w 1969 roku sprzedany i przebudowany na pełnomorski kuter wędkarski Seeteufel, operował z Heiligenhafen, w 2008 sprzedany pod banderę polską.
DSCF5074.JPG
DSCF5074.JPG (83.44 KiB) Przejrzano 11275 razy
DSCF5046.JPG
DSCF5046.JPG (161.99 KiB) Przejrzano 11275 razy
UWAGA: *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699

Superkuter typu SKG-240A

1) Rybak Gdy-… (PRS 63022 --> PRS 630022) (SPGO, St. Rybacka w Gdyni, nr stoczniowy 90/402, uk. 30.XII.1950) (Państwowe Centrum Wychowania Morskiego) --> 20.IV.1951 Henryk Rutkowski Gdy-180 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich w Gdyni --> 1.VIII.1951 Technikum Rybaków Morskich w Gdyni --> 18.VII.1953 Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni --> lato 1963 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni) --> 1967 jacht szkoleniowy Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 (Liga Obrony Kraju, Jastarnia) --> pocz. 1970 Biały Słoń XXXI-PZ-2 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież) --> poł. 1970 Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 --> ~1976 PZ-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież --> 1976/1977 klub nurkowy ze Szczecina --> 1979 Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież) --> w 1976 wycofany z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego, rozpoczęta w 1977 roku przebudowa na bazę nurkową nie została zakończona, w okresie 1979-25.VII.1986 przebudowany w Rybackiej Stoczni Remontowej PPiUR „Szkuner” we Władysławowie --> 1997 Kapitan Głowacki PZ-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież) --> nadal w służbie

Superkutry typu SKS-240

1) Świ-57 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 1/408, wod. 5.IX.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/1, uk. 1951) (Barka) --> 1951 Arka 152 Wła-70 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-70 (Szkuner) --> 1961 Ust-102 (Korab) --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.

2) Świ-63 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 2/408, wod. 15.III.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/2, uk. 1951) (Barka) --> 1951 Arka 154 Gdy-172 --> 1954? Wła-117 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-117 (Szkuner) --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.

3) Świ-64 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 3/408, wod. 7.VIII.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/3, uk. 1951) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 155 Wła-71 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-71 (Szkuner) --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.

4) Świ-62 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 4/408, wod. 15.III.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/4, uk. VIII.1950) (Barka) --> kon.1950 Ust-58 (Barka) --> I.1951 Arka 153 Gdy-171 --> 1954? Wła-116 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-116 (Szkuner) --> wycofany po 1966 roku.

5) Świ-65 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 5/408, wod. 7.VIII.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/5, uk. 1951) (Barka) --> 1951 Arka 151 Wła-69 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-69 (Szkuner) --> 12.09.1957 wszedł na mieliznę w pobliżu Musselburgh (Wielka Brytania), po ok. 6 godzinach sam z niej zeszedł w wyniku przypływu --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.

6) Świ-66 (Stocznia Rybacka, Świnoujście nr stoczniowy 6/408, wod. 5.IX.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/6, uk. 1951) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 156 Gdy-175 --> 1954? Wła-118 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-118 (Szkuner) --> wycofany po 1966 roku.
Ostatnio zmieniony 2012-09-29, 22:13 przez Chemik, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Cztery fotki znalezione w sieci ukazujące Jastrzębia D na slipie we władysławowskiej Stoczni Remontowej "Szkunera".
http://www.digart.pl/zoom/5906172/ten_trzeci.html
Jastrząb D(1) dziób.JPG
Jastrząb D(1) dziób.JPG (127.45 KiB) Przejrzano 11343 razy
http://www.digart.pl/zoom/5909665/jak_o ... lazly.html
Jastrząb D(2) dziób.JPG
Jastrząb D(2) dziób.JPG (110.94 KiB) Przejrzano 11343 razy
http://www.digart.pl/zoom/5912618/Przej ... kanal.html
Jastrząb D(3) cały.JPG
Jastrząb D(3) cały.JPG (112.72 KiB) Przejrzano 11343 razy
http://www.digart.pl/zoom/5915578/Myjnia_reczna.html
Jastrząb D(4) ster.JPG
Jastrząb D(4) ster.JPG (119.13 KiB) Przejrzano 11343 razy
Ster nie jest sercowatego kształtu (!)
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:Cztery fotki znalezione w sieci ukazujące Jastrzębia D na slipie we władysławowskiej Stoczni Remontowej "Szkunera". http://www.digart.pl/zoom/5906172/ten_trzeci.html
zobaczmy, co autor tych zdjęć napisał: :czytaj:
budowniczyruin pisze: Wielbiciele kutrów patrzą na "mój" WŁA-305, ornitolodzy koncentrują się na Jastrzębiu.
:|
Hmmm... chyba nie obrazimy się na autora tych zdjęć? "Wybaczcie mu, albowiem nie wie co czyni"? Akurat na tych jego zdjęciach bardzo dobrze widać, że nawet kilkadziesiąt lat po wojnie budowane kutry (te WŁA-305 i WŁA-299 stojące obok Jastrzębia-D) kształtem i wymiarami kadłuba nawiązują bardzo do kadłuba KFK. I słusznie, jak się miało pod ręką b.dobry projekt, to nie trzeba było "odkrywać Ameryki na nowo"!!! Cały czas się zastanawiam, jak to paru fachowcom udało się przekonać w 1949 r. towarzyszy z ministerstwa żeglugi do budowy dla polskiego ludowego rybołówstwa kopii hitlerowskich kutrów patrolowych? I tak oto bez niemieckich KFK (czyli tego zlekceważonego Jastrzębia_D i jego licznego "rodzeństwa") nie byłoby polskich SKS-ów, B-12, B-25 a nawet tych B-410 wychwalanych przez autora reportażu.

Chemiku, jeżeli te zdjęcia są z 2010 roku? - to czarne malowanie kadłuba bardzo pasuje do nazwy podanej na stronie ostatnich niemieckich właścicieli tego statku http://www.ms-seeteufel.de/ueber_uns.php ,
Der Kutter ist nach Polen verkauft worden und fährt jetzt als Perle von Polen.
Według nich po sprzedaży do Polski Seeteufel nazywał się Perła, a może Czarna Perła (jak u "Piratów z Karaibów")?
Czy mógłbyś przy jakiejś okazji zapytać p. Dominika? Może w ostatnich rocznikach PRS statek ten występuje pod nazwą Perła, i dlatego nie jest tam wpisany Jastrząb-D?

Poniżej zestawienie porównawcze:
JastrzabD_vs_KptGlowacki_sruby.JPG
JastrzabD_vs_KptGlowacki_sruby.JPG (46.08 KiB) Przejrzano 11299 razy
U Kpt.Głowackiego promień (połowa średnicy) śruby jest wedle tego zdjęcia nieco mniejsza niż długość mojej nogi od stopy do kolana, a więc wynosi mniej niż 50 cm. Czyli średnica śruby miałaby około 80-90 cm. Albo taką małą trójłopatkową śrubę dali mu przy przebudowie (1977-86), bo akurat taka była w stoczni na zbyciu, albo już w 1950 roku, gdy dostał niezbyt mocny silnik Burmeister&Wain 135KM.

Natomiast średnica śruby Jastrzębia-D jest mniej więcej równa odległości od stopy do piersi myjącego kadłub stoczniowca, czyli ma około 130 cm. A więc właśnie tyle, ile miały śruby w KFK, czyżby to była oryginalna śruba??? - jest to bardzo prawdopodobne, jeśli ma też oryginalny silnik (MODAG, 150KM). To zaś świadczyłoby o wysokiej jakości wykonania KFK w czasie wojny i podzespołów do nich - prawie 70 lat minęło a nadal działa! :brawo: A ponoć Niemcy zaprojektowali KFK tylko na kilkanaście lat użytkowania?!

Na zdjęciach dobrze też widać, że w obu kutrach odcięto rufowe zakończenie stępki, które oryginalnie tworzyło taką jak gdyby ostrogę do osadzenia dolnego końca trzonu steru. U Kpt.Głowackiego ta część stępki została zastąpiona tylnym odcinkiem podstępkowej skrzyni balastowej, a wygląd tej resztki końcowej części stępki jaka jeszcze pozostała wskazuje, że końcówka była już bardzo zniszczona. Natomiast u Jastrzębia-D zamiast drewnianej stępki jest tam jakieś stalowe okucie.

W obu kutrach pióra steru nie są oryginalne. O ile u Kpt.Głowackiego podejrzewam wymianę podczas przebudowy (1977-86 r.) na seryjny ster od B-25s (co byłoby najprostszym, a więc i logicznym wytłumaczeniem), o tyle u Jastrzębia-D ster to może być jakaś powojenna produkcja niemiecka.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Jacek Pytkowski pisze:Chemiku, jeżeli te zdjęcia są z 2010 roku? - to czarne malowanie kadłuba bardzo pasuje do nazwy podanej na stronie ostatnich niemieckich właścicieli tego statku http://www.ms-seeteufel.de/ueber_uns.php ,
Der Kutter ist nach Polen verkauft worden und fährt jetzt als Perle von Polen.
Według nich po sprzedaży do Polski Seeteufel nazywał się Perła, a może Czarna Perła (jak u "Piratów z Karaibów")?
Czy mógłbyś przy jakiejś okazji zapytać p. Dominika? Może w ostatnich rocznikach PRS statek ten występuje pod nazwą Perła, i dlatego nie jest tam wpisany Jastrząb-D?
Tak, p. Bolesław indagowany o poprzednia polska nazwę potwierdził iz byla takowa, ale w brzmieniu Perła Bałtyku, nazwa została zmieniona 2 lata temu, czyli własnie w 2010 roku...ale "nazwowych" rewelacji jeszcze nie koniec :D . Pan Bolesław stwierdził, że wkrótce (w przyszłym miesiącu?) KFK-a zmieni ponownie nazwę na... Ali Baba i jest to związane z rynkiem usług dla wędkarzy morskich
Jacek Pytkowski pisze:Natomiast średnica śruby Jastrzębia-D jest mniej więcej równa odległości od stopy do piersi myjącego kadłub stoczniowca, czyli ma około 130 cm. A więc właśnie tyle, ile miały śruby w KFK, czyżby to była oryginalna śruba??? - jest to bardzo prawdopodobne, jeśli ma też oryginalny silnik (MODAG, 150KM). To zaś świadczyłoby o wysokiej jakości wykonania KFK w czasie wojny i podzespołów do nich - prawie 70 lat minęło a nadal działa! :brawo: A ponoć Niemcy zaprojektowali KFK tylko na kilkanaście lat użytkowania?!
Z tą długowiecznością bym, aż tak nie przesadzał, tym niemniej silnik Modag pracował na kutrze 40 lat z małym haczykiem. Silnik Modag zastąpił w 1968 roku oryginalny silnik marki Volund, natomiast w III./IV. tego roku ustąpił miejsca silnikowi marki Volvo.

Pytanie od p. Bolesława: gdzie szukać tabliczek znamionowych w kadłubie KFK?

Wykaz kutrów KFK został zaktualizowany
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

10 załączników w poście to stanowczo za mało :clever: musiałem podzielić listy kutrów na dwie części..

Superkutry typu KFK

1) Świ-49 (KFK ***) (PRS 43025) (SONG; Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, przedł. i uk. pocz.1950; sil. Völund DR330, 210 KM) (Franciszek Piechocki) --> pocz.1950 Świ-111 (Franciszek Piechocki) --> po 1950? Gdy-126 (Franciszek Piechocki --> Pelagia Piechocka) --> †13/14.01.1982 na Bałtyku
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" t.1
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" t.1
Świ-49(1).jpg (70.14 KiB) Przejrzano 11254 razy
2) Świ-50 (KFK ***) (PRS 41208) (SOVG; Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, St. Północna, Gdańsk odb. VI.1950; sil. June Munktell 753MV, nr silnika 4910/11/12, 225 KM) (Antoni Gmitrowicz) --> 26.VI.1950 Towarzysz Migała Gdy-74 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”) --> 1950 Gdy-74 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> istniał w 1959 roku, dalsze losy ?
Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Gdy-74(1).jpg (134.87 KiB) Przejrzano 11234 razy
3) Świ-51 (KFK ***) (PRS 43005) (SOMM; Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Gdyńska St. Remontowa, numer budowy 2, uk.1950; sil. Völund DR330, nr silnika 5237, 225 KM) (Bank Rybaków Morskich) --> przed 1950 Gdy-16 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś” --> 1950 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> istniał w 1959 roku, dalsze losy ?

4) Świ-52 (KFK ***) (PRS 43002) (SOVH; Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1950; sil. EKM 4SV38, nr silnika 048, 180 KM) (Bank Rybaków Morskich --> IV.kw 1947 Towarzystwo Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”) --> 1950 Arka 150 Wła-23 (Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”) --> 1.I.1955 Wła-23 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”) --> †3.I.1968 wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu płw. Helskiego, 9.I.1968 podniesiony i przeholowany do Helu --> wycofany w latach 70-tych
UWAGA: Być może znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim
Źódło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Źódło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Wła-23(I)(1).jpg (96.19 KiB) Przejrzano 11254 razy
5) Gdy-76 (KFK …) (eks-???) (PRS 43003) (SOBW; Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1943?, odb.(przeb.?) Stocznia Nr 1, Gdańsk zak. odb.(przeb?) XII?.1947; 72.39 BRT, 28.72 NRT; 23.65×6.38×2.44 m; sil. EKM, nr silnika 324 200, 180 KM) (Konrad Konkel) --> 8.I.1949 uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach --> Gdy-76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?) --> 1952 Arka… Gdy-76? (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”) --> 1954 Dar-60 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Kuter”) --> 1954-3.V.1955 przebudowany w Gdańskiej St. Remontowej na kuter szkolno-rybacki --> 3.V.1955 Franek Zubrzycki Dar-60 --> 1959 Dar-102 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> wycofany ze służby w 1964 roku i przekazany do kasacji
UWAGA: Prawdopodobnie znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim. Możliwe iż jest to jeden z poniższych dwóch kutrów:
eks-Vs 343 (KFK 300), †25.IV.1945 w rejonie Rozewia;
eks-Vs 345 (KFK 364), możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni, gdzie był odbudowywany pod koniec wojny po zatonięciu na minie.
Źódło: Miciński J., Kolicki S. &quot;Pod polską banderą&quot;
Źódło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
Franek Zubrzycki(1).jpg (77.81 KiB) Przejrzano 11254 razy
Źródło: Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Źródło: Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Franek Zubrzycki(3).jpg (57.62 KiB) Przejrzano 11254 razy
Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Franek Zubrzycki(1).jpg (57.38 KiB) Przejrzano 11254 razy
6) Świ-54 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, wod. ok. 1944, przed oddaniem do służby poważnie uszkodzony w wyniku bombardowania stoczni, uznany za stracony; St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236) (Mirosław Szewczuk --> IV.kw.1947Towarzystwo Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka” --> 1949 Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego) --> dalsze losy po 1949 roku?

7) Wiktoria Gda-20 (KFK …) (PRS 41207) (SOBF; Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1943(1944?), St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. 1946, St. Północna?, Gdańsk odb. 1950; sil. Alpha DM344F, nr silnika 4639, 180 KM) (Morski Urząd Rybacki?) --> przed 1950 Gdy-114 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś” --> 1950 Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> 29.XI.1953 wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> 1966 Gda-2 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”) --> możliwe, iż pływał jeszcze w VIII.1976 roku, dalsze losy ?
UWAGA: być może początkowo: Świ-53 (Józef Lipski), być może to jeden dwóch poniższych kutrów:
eks-UJ 320, eks-M 3118 (KFK 164), †13.III.1945 na terenie świnoujskiej stoczni;
eks-V 6713, eks-NKi 33 (KFK 506), †25.VIII.1944 na minie, w rejonie Świnoujścia.


8 ) Perła Bałtyku klasyfikowany jako jacht rekreacyjny (KFK ???) (zakupiony w 2008 roku, eks-Seeteufel, eks-Y 836, eks-W 6, eks-KW 6, eks-H 6, eks-???) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1944) (Bolesław Dominik) --> 2010 Jastrząb D (Bolesław Dominik) --> III./IV.2012 wymiana silnika Völund na Volvo Penta 162TAMD --> IX.2012 Ali Baba POL-8191 (Bolesław Dominik) --> nadal w służbie
UWAGA: Numer KFK nieznany, służył w Kriegsmarine pod nieznaną nazwą klasyfikowany jako pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot), od 27.VII.1945 roku w Niemieckiej Służbie Trałowej (DMRL), od II.1951 roku w amerykańskiej Labor Service Unit (B) w Bremerhaven. od 1.VII.1956 roku w Bundesgrenschutz See jako okręt strażniczy H6 (Hafenschutzboot), w 1960 roku zmienił oznaczenie na KW 6 stając się pomocniczym dozorowcem (Küstenwachtboot), z czasem oznaczenie zostało skrócone do W 6, 30.IV.1968 roku przejęty przez Bundesmarine, zmienił oznaczenie na Y 836; w 1968 roku wymieniono oryginalny silnik Modag na silnik marki Völund; w 1969 roku sprzedany i przebudowany na pełnomorski kuter wędkarski Seeteufel, operował z Heiligenhafen, w 2008 sprzedany pod banderę polską.
http://www.ms-seeteufel.de
http://www.ms-seeteufel.de
W 6(1).jpg (64.14 KiB) Przejrzano 11248 razy
http://www.ms-seeteufel.de
http://www.ms-seeteufel.de
Seeteufel(3).jpg (49.01 KiB) Przejrzano 11248 razy
Jastrząb D(1).JPG
Jastrząb D(1).JPG (161.99 KiB) Przejrzano 11248 razy
Jastrząb D(2).JPG
Jastrząb D(2).JPG (83.44 KiB) Przejrzano 11248 razy
9) Bez nazwy (KFK 52?) (eks-M 3662, zdobyty 20.IX.1944 w rejonie Terneuzen w Holandii przez żołnierzy 10 Pułku Strzelców Konnych) (St. Pieter, Hemixen/Antwerpen, uk. 24.VI.1943) (Wojsko Polskie) --> 21.IX.1944 w rejonie Terneuzen zniszczony ogniem niemieckiej artylerii polowej.
UWAGA: przyporządkowanie numeru KFK domniemane

UWAGA: KFK *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699
Ostatnio zmieniony 2012-11-28, 00:23 przez Chemik, łącznie zmieniany 8 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Superkuter typu SKG-240A

1) Rybak Gdy-… (PRS 63018 --> PRS 630018) (SPGO, St. Rybacka w Gdyni, nr stoczniowy 90/402, uk. 30.XII.1950) (Państwowe Centrum Wychowania Morskiego) --> 20.IV.1951 Henryk Rutkowski Gdy-180 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich w Gdyni --> 1.VIII.1951 Technikum Rybaków Morskich w Gdyni --> 18.VII.1953 Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni --> lato 1963 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni) --> 1967 jacht szkoleniowy Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 (Liga Obrony Kraju, Jastarnia) --> pocz. 1970 Biały Słoń XXXI-PZ-2 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież) --> poł. 1970 Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 --> ~1976 PZ-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież --> 1976/1977 klub nurkowy ze Szczecina --> 1979 Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież) --> w 1976 wycofany z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego, rozpoczęta w 1977 roku przebudowa na bazę nurkową nie została zakończona, w okresie 1979-25.VII.1986 przebudowany w Rybackiej Stoczni Remontowej PPiUR „Szkuner” we Władysławowie --> 1997 Kapitan Głowacki PZ-5 --> przed 2012 POL-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież) --> nadal w służbie
Źródło: Miciński J., Kolicki S. &quot;Pod polska banderą&quot;
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polska banderą"
Henryk Rutkowski(3).jpg (123.32 KiB) Przejrzano 11247 razy
Autor Staszewski F. w &quot;Morze&quot; 1/1987
Autor Staszewski F. w "Morze" 1/1987
Henryk Rutkowski(2).jpg (136.96 KiB) Przejrzano 11247 razy
Źródło: źródło: broszurka COŻ PZŻ, wyd. ok. 1990 r. via Jacek Pytkowski
Źródło: źródło: broszurka COŻ PZŻ, wyd. ok. 1990 r. via Jacek Pytkowski
Henryk Rutkowski(1).jpg (116.56 KiB) Przejrzano 11247 razy
Autor Schmidt J. w &quot;Morze&quot; 1/1987
Autor Schmidt J. w "Morze" 1/1987
Kapitan Głowacki(1).jpg (831.58 KiB) Przejrzano 11247 razy
Źródło: http://wojtekzientara.pl
Źródło: http://wojtekzientara.pl
Kapitan Głowacki(1).jpg (77.69 KiB) Przejrzano 11247 razy
Superkutry typu SKS-240

1) Świ-57 (PRS 43031) (SONO; Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 1/408, wod. 5.IX.1950; uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/1, uk. 1951; sil. Alpha DM344F, nr silnika 4617, 180 KM) (Barka) --> 1951 Arka 152 Wła-70 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-70 (Szkuner)--> ok. 1958 wymiana silnika na June Munktel 3LD350, nr silnika 8390/92, 240 KM --> 1961 Ust-102 (Korab) --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.

2) Świ-63 (PRS 43022) (SOJT; Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 2/408, wod. 15.III.1950, uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/2, uk. 1951; sil. June Munktel 753MV, nr silnika 4907/08/09, 225 KM) (Barka) --> 1951 Arka 154 Gdy-172 --> 1954? Wła-117 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-117 (Szkuner) --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. &gt;&gt;&quot;Szkuner&quot; 50 lat&lt;&lt;
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Wła-117(1).jpg (86.21 KiB) Przejrzano 11247 razy
3) Świ-64 (PRS 43023) (SONV; Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 3/408, wod. 7.VIII.1950, uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/3, uk. 1951; sil. June Munktel 753MV, nr silnika 7712/13/14, 225 KM) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 155 Wła-71 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-71 (Szkuner) --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.

4) Świ-62 (PRS 41203) (SOJS; Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 4/408, wod. 15.III.1950, uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/4, uk. VIII.1950; sil. June Munktel 753MV, nr silnika 7709/10/11, 225 KM) (Barka) --> kon.1950 Ust-58 (Barka) --> I.1951 Arka 153 Gdy-171 --> 1954? Wła-116 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-116 (Szkuner) --> wycofany po 1966 roku.

5) Świ-65 (PRS 43024) (SONR; Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 5/408, wod. 7.VIII.1950; uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/5, uk. 1951; sil. June Munktel 753MV, nr silnika 7712/13/14, 225 KM) (Barka) --> 1951 Arka 151 Wła-69 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-69 (Szkuner) --> 12.09.1957 wszedł na mieliznę w pobliżu Musselburgh (Wielka Brytania), po ok. 6 godzinach sam z niej zeszedł w wyniku przypływu --> wycofany ze służby przed 1967 rokiem.
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. &gt;&gt;&quot;Szkuner&quot; 50 lat&lt;&lt;
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Wła-69(I)(1).jpg (76.25 KiB) Przejrzano 11247 razy
6) Świ-66 (PRS 43004) (SONX; Stocznia Rybacka, Świnoujście nr stoczniowy 6/408, wod. 5.IX.1950, uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/6, uk. 1951; sil. June Munktel 753MV, nr silnika 7750/51/52, 225 KM) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 156 Gdy-175 --> 1954? Wła-118 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-118 (Szkuner) --> wycofany po 1966 roku..
Ostatnio zmieniony 2012-09-29, 22:17 przez Chemik, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: JB »

A oto lista zachodnioniemieckich KFK, które były zatrzymane przez WOP za naruszenie granicy wód terytorialnych. Były one pod nadzorem PPiUR "Arka", czyli przez pewien czas były w polskich "rękach". Dokument, z akt przedsiebiorstwa "Arka", nosi datę 19 lutego 1949 roku i ma nagłówek: inwentaryzacja kutrów niemieckich. Liczba porządkowa jest jednoczesnie numerem protokółu zdawczo-odbiorczego.
1. SG-14 (KFK)
2. BX-428 (KFK)
3. 539-STRA-3 (KFK)
4. KIE-703
5. 3390-HF (KFK)
6. 286-V-P-5544 (KFK)
7. 476-KIE-707 (KFK)
8. HEI-3
9. KIE-737 (KFK)
10. HEI-28
11. 710 (KFK)
12. 725 (KFK)
13. HEI-96 (KFK)
14. KIE-725 (KFK) - zgubił kotwicę, otrzymał zastępczą z ARKA 3 Gdy 31
15. 64 (KFK)

Być może wśród tych kutrów był przyszły DOKER.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-02, 06:05 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ