Zabytkowe statki w Polsce
Wczoraj rozmawiałem z Muzeum w Świnoujsciu. Pod koniec ubiegłego roku dostali pismo z Agencji Mienia Wojskowego, że mogą sobie ten okręt kupić.Arleta.G pisze:Wczoraj dowiedzieliśmy się, że prawdopodobnie Muzeum w Świnoujściu otrzyma okręt wojenny "Grunwald".
http://private.psi.com.pl/pmw/grunwald/grunwald.htm
Kolejny statek-muzeum w Polsce
W dodatku do czasu przekazania do AMW okrętem opiekowali się marynarze, natomiast po przejęciu przez AMW został rozszabrowany.
W świetle powyższego muzeum zrezygnowało ze starań o ten okręt.
Przy okazji: nieoficjalnie dowiedziałem się, po wycofaniu "Foxtrotów" z polskiej służby muzeum w Kołobrzego zgłosiło chęć przejęcia jednego z nich. W międzyczasie okręty przekazano do AMW i dostali pismo jak w pierwszym akapicie tego postu.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
W najnowszym "Naszym Morzu" jest wywiad z Markiem T., w którym jest wzmiankowana kwestia listy jednostek zabytkowych w Polsce.
to tylko streszczenie
trzeba przeczytać całość.
Lista Twardowskiego
Zabytki morskie. Gdyby zapytać kogoś na ulicy o zabytkowe statki w Polsce, wymieni zapewne Dar Pomorza, Błyskawicę i Sołdka. Co bardziej obeznani z tematem dodadzą Batorego i Samarytankę. Znawcy dorzucą kilka innych jednostek. Niektórzy rozszerzą może ten spis o jachty historyczne. W sumie powstanie lista zabytkowych jednostek pływających licząca kilkanaście pozycji. Tymczasem okazuje się, że mamy tego dobra o kilkadziesiąt sztuk więcej. Tak przynajmniej wynika z badań Marka Twardowskiego, kustosza statku-muzeum Dar Pomorza.
za - http://www.naszemorze.com.pl/arch.php?id=63
to tylko streszczenie

Lista Twardowskiego
Zabytki morskie. Gdyby zapytać kogoś na ulicy o zabytkowe statki w Polsce, wymieni zapewne Dar Pomorza, Błyskawicę i Sołdka. Co bardziej obeznani z tematem dodadzą Batorego i Samarytankę. Znawcy dorzucą kilka innych jednostek. Niektórzy rozszerzą może ten spis o jachty historyczne. W sumie powstanie lista zabytkowych jednostek pływających licząca kilkanaście pozycji. Tymczasem okazuje się, że mamy tego dobra o kilkadziesiąt sztuk więcej. Tak przynajmniej wynika z badań Marka Twardowskiego, kustosza statku-muzeum Dar Pomorza.
za - http://www.naszemorze.com.pl/arch.php?id=63
Odgrzebuję
http://www.projectzegluga.pl/pol/ponton.html ?

Czy to co zostało z tego dźwigu:Adam pisze:Wywiad to raz, jest też opublikowana "lista Twardowskiego", czyli spis tego co jeszcze jest do uratowania. Opisano też skandal ze złomowaniem mamuta, choć niestety nie ma nic o DP-STOCIN-12
http://www.projectzegluga.pl/pol/ponton.html ?

Dokładnie to jest to. Na pontonie są jeszcze oryginalne polery z nazwą stoczni.
O takie:

Uploaded with ImageShack.us
O takie:

Uploaded with ImageShack.us
Re: Zabytkowe statki w Polsce
Byłem dzis we Władysłąwowie. Sprawa mi śmierdzi. Na miejscu "franusia" parkuja dwie motorówki wedkarskie. Znikła tez tablica informacyjna na kei.Marek T pisze:14. FRANUŚ - holownik we Władysławowie
[edit] Kolega dostarczył mi link zaprzeczający byc może moim obawom:
http://www.szkuner.pl/index.php/aktualn ... e-wzorowo/
czyli niedawno "Franuś" jeszcze działał. Może jest np. w rmoncie?
Re: Zabytkowe statki w Polsce
Wygląda na to, że Franuś ma się dobrze, złapałem go obiektywem tydzień temu w "basenie stoczniowym" SzkuneraColonel pisze:Byłem dzis we Władysłąwowie. Sprawa mi śmierdzi. Na miejscu "franusia" parkuja dwie motorówki wedkarskie. Znikła tez tablica informacyjna na kei.Marek T pisze:14. FRANUŚ - holownik we Władysławowie
[edit] Kolega dostarczył mi link zaprzeczający byc może moim obawom:
http://www.szkuner.pl/index.php/aktualn ... e-wzorowo/
czyli niedawno "Franuś" jeszcze działał. Może jest np. w rmoncie?
- Załączniki
-
- Franuś w porcie 6.VI.2012r.
- Franus.jpg (68.97 KiB) Przejrzano 12332 razy
Ostatnio zmieniony 2012-06-16, 09:00 przez Chemik, łącznie zmieniany 4 razy.
Re: Zabytkowe statki w Polsce
Dzięki za informację.
Re: Zabytkowe statki w Polsce
Na stoczni we Władysławowie stoi coś starego
, fotki zrobiłem zza płotu i nie miałem już czasu się wracać do kapitanatu, aby zapytać jaki to statek
. Może ktoś wie co to za jednostka?

- Załączniki
-
- kadlub 3.jpg (82.45 KiB) Przejrzano 12331 razy
-
- kadlub 2.jpg (107.95 KiB) Przejrzano 12331 razy
-
- kadlub 1.jpg (78.63 KiB) Przejrzano 12331 razy
-
- Posty: 200
- Rejestracja: 2011-12-17, 21:14
Re: Zabytkowe statki w Polsce
Kształty tudzież konstrukcja kadłuba wybitnie KFKopodobne...
Czyżby któryś z ostatnich istniejących B-25? Kilka lat temu stał taki jeden wystawiony na sprzedaż w Jastarni...
Zastanawia mnie jednak ta pionowo ścięta rufa
czy były budowane B-25 z taką rufą? Bo najbardziej znany teraz B-25 (czyli "Bar Pomorza" Gdy-50) ma pawęż rufową ustawioną skośnie...
Ajjj, i tutaj NIE WIDAĆ kluzy kotwicznej na prawej burcie
, a chyba począwszy od SKS-ów, poprzez B-12 i B-25 kotwica była mocowana w kluzie na prawej burcie tuż za dziobnicą. Oryginalne KFK nie miały takiej kluzy, bo u nich kotwicę rzucano z pokładu ponad falszburtą...
Ale skąd by teraz oryginalny KFK we Władysławowie
Tak a propos innego naszego wątku, to u Kpt.Głowackiego przejście dziobnicy w stępkę wygląda na znacznie bardziej zaokrąglone. A więc KFK to raczej nie jest...
Ten różowy element na dziobnicy, to prawdopodobnie jest stalowe okucie pokryte farbą antykorozyjną. Podobna pochewka-nakładka stalowa mocowana nitami do dziobnicy jest na Kpt.Głowackim. Być może jest to "patent" stoczniowców z Władysławowa (wzmocnienie dziobnicy przeciwko krze lodowej?), bo na zdjęciach KFK czegoś takiego nie widać.
Czyżby któryś z ostatnich istniejących B-25? Kilka lat temu stał taki jeden wystawiony na sprzedaż w Jastarni...
Zastanawia mnie jednak ta pionowo ścięta rufa

Ajjj, i tutaj NIE WIDAĆ kluzy kotwicznej na prawej burcie

Ale skąd by teraz oryginalny KFK we Władysławowie
Tak a propos innego naszego wątku, to u Kpt.Głowackiego przejście dziobnicy w stępkę wygląda na znacznie bardziej zaokrąglone. A więc KFK to raczej nie jest...
Ten różowy element na dziobnicy, to prawdopodobnie jest stalowe okucie pokryte farbą antykorozyjną. Podobna pochewka-nakładka stalowa mocowana nitami do dziobnicy jest na Kpt.Głowackim. Być może jest to "patent" stoczniowców z Władysławowa (wzmocnienie dziobnicy przeciwko krze lodowej?), bo na zdjęciach KFK czegoś takiego nie widać.
Re: Zabytkowe statki w Polsce
B-12/25 to na pewno nie jest
a może to ten?
-
- Posty: 200
- Rejestracja: 2011-12-17, 21:14
Re: Zabytkowe statki w Polsce
A ja napisałbym, że "na pewno" to właśnie KU-134 nie jest! Sugerujesz, że ten kadłub ma 13,5 m długości? Przecież ze zdjęć 2 i 3 wynika, że jest dobre parę metrów dłuższy od stojącego obok niebieskawego pontonu-smażalni. Ile taka barka-ponton może mieć długości?Chemik pisze:B-12/25 to na pewno nie jest
Wg mnie ten drewniany kadłub wygląda właśnie na jakieś 24 m długości i ponad 3 m wysokości bocznej, a więc coś KFKopodobnego. Może ktoś sprowadził to sobie z Niemiec lub Skandynawii (tam też po wojnie jakieś wyroby KFKopodobne powstawały) celem remontu i przebudowy?
ps. rysunki Kolicki&Miciński to nie jest dobry materiał do weryfikacji sylwetki kutra. To są uproszczone schematyczne rysunki a przecież budowane w długich seriach B-12 i B-25 ulegały różnym modyfikacjom. Mnie właśnie rzuciły się w oczy te trzy szczegóły, o których napisałem powyżej:
1) bardziej kanciaste niż zaokrąglone (jak było w KFK) przejście stępki w dziobnicę,
2) pionowa, a nie ukośna (jak u SKS-240, SKG-240A, B-12, B-25) pawęż rufowa - ale głowy bym nie dał, czy jakieś B-25 takiej nie miały?
3) brak kluzy kotwicznej, która na ogół była w tych polskich kutrach na prawej burcie tuż za dziobnicą i tuż nad linią wodną (patrz stare zdjęcie H.Rutkowskiego w tym drugim wątku).