Interesting article from Rafał Mariusz Kaczmarek, O wrakach okrętów podwodnych raz jeszcze, “Odkrywca” 2006, nr 5.
“W Gdyni na pewno znajdował się UF 2 (zdobyczny francuski La Favorite), pełniący funkcję okrętu szkolnego. Wycofany ze służby 5 V1944 r. w tym porcie, gdzie miał być zatopiony przez Niemców podczas ewakuacji Gdyni w marcu 1945 roku ”
“Powojenny los zdobytych okrętów jest jeszcze trudniejszy do ustalenia. Odzyskane w Gdyni U 4, U 6, U 10 (przebazowany z Gdańska?) i UF 2 zostały zatopione przez Rosjan w Zatoce Puckiej, o czym już była mowa. Potwierdzeniem tego może być także fakt, że te jednostki nie są wykazane w spisie okrętów zdobytych przez Rosjan. Znaleziony w Gdyni (wg relacji doc. Jana Wąsowicza, o czym pisze p. Pasek) wrak małego okrętu podwodnego, który zamierzano wykorzystać do szkolenia, to najprawdopodobniej U 4, U 6 lub U 10, które zdobyto w dość dobrym stanie, co potwierdzają fotografie. Decyzję o zatopieniu tych jednostek, a nie wcieleniu do własnej floty przez Rosjan można wytłumaczyć faktem, że U 4, U 6 i U 10 byty małymi, starymi (zbudowanymi w 1935 roku) i wyeksploatowanymi okrętami, nie mającymi żadnej wartości pod względem technicznym. Przez 10 lat istnienia tych okrętów nastąpił znaczący rozwój w konstrukcjach jednostek podwodnych, zaś zwodowany w 1938 roku UF 2 także okazał się Rosjanom niepotrzebny jako nietypowy (nie posiadano do niego części zamiennych) okręt francuskiej konstrukcji. Natomiast bez odpowiedzi pozostaje pytanie, dlaczego Rosjanie zamiast topić te okręty, nie pocięli ich na złom, uzyskując w ten sposób sporo stali?”
“Pora na uzupełnienia dotyczące okrętów podwodnych zatopionych na naszych wodach terytorialnych. U 272 zatonął w wyniku kolizji z U 634 (nie U 664), przy czym na jego pokładzie była niepełna 36-osobowa załoga (11 marynarzy znajdowało się na urlopach, albo było chorych) i 5 uczniów-mechaników. Po kolizji okręt poszedł na dno z 29 marynarzami, a 12 (nie 19) uratowało się wyskakując do morza lub zostało wydobytych po 9 godzinach (!) już z zatopionej jednostki leżącej na głębokości 36 m, co jest sprzeczne z informacją podaną przez p. Paska, że wrak U 272 znajduje się na głębokości ok. 90 m. Podana pozycja zatopienia U 346 nie odpowiada rzeczywistości, a faktyczna pozycja jest nieznana. Wg świadków zdarzenia, okręt w momencie zatonięcia znajdował się w odległości ok. 12 mil morskich na północny wschód od Helu z 43-osobową załogą i 5 uczniami-mechanikami. W trakcie ćwiczeń 6 marynarzy weszło do pontonu, aby fotografować (!) moment zanurzania się okrętu, który zszedł pod wodę i nigdy nie wypłynął na powierzchnię. Tak więc z U 346 zginęło 42 (nie 37) marynarzy. Zatem przedstawiony na rys. wrak nie jest wrakiem U 346. Wszystko wskazuje na to, że jest to wrak UF 2, zatopionego przez Rosjan po zdobyciu w 1945 roku. O pomyłkę łatwo, gdyż obie jednostki były do siebie podobne. U 346 należał do typu VII C, miał wyporność 769 t i długość 67,10 m, a UF 2 był zdobycznym francuskim „La Favorite” o wyporności 818 t i długości 73,50 m. Ponadto podana przez p. Paska błędna pozycja zatonięcia U 346 na 54°37′N/018°50′E prawie „pokrywa” się z podaną pozycją zatopienia UF 2 na 54°35′N/018°35′E.”
http://sedina.pl/index.php/2006/09/10/o ... jeszcze-1/
http://sedina.pl/index.php/2006/09/17/o ... jeszcze-2/