Stożki Hotchkissa
Stożki Hotchkissa
Witam,
Mam pytanie: Stożki Hotchkissa - co to za "ustrojstwo"?
Domyślam się, że używano tego do napędu jednostek rzecznych, ale jak to-to działało i jak wyglądało ?
Będę wdzięczny za wszelkie informacje.
Mam pytanie: Stożki Hotchkissa - co to za "ustrojstwo"?
Domyślam się, że używano tego do napędu jednostek rzecznych, ale jak to-to działało i jak wyglądało ?
Będę wdzięczny za wszelkie informacje.
Re: Stożki Hotchkissa
Po 3 minutach szukania u wujka gugla:
http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ead_id=412
http://www.marineengine.com/boat-classi ... cone_3.jpg
http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ead_id=412
http://www.marineengine.com/boat-classi ... cone_3.jpg
Re: Stożki Hotchkissa
Tą pierwszą znałem, drugiej nie.
I pierwsza za wiele nie wyjaśnia, natomiast ten rysunek z drugiej już coś więcej, aczkolwiek nadal nie pokazuje metod montowania w kadłubach (choc można się domyślać trochę)
I pierwsza za wiele nie wyjaśnia, natomiast ten rysunek z drugiej już coś więcej, aczkolwiek nadal nie pokazuje metod montowania w kadłubach (choc można się domyślać trochę)
Re: Stożki Hotchkissa
Proponuję zaglądnąć na stronę magemar.com.pl
Jest tam archiwum MORZA. W numerze 8/1973 jest schemat pędników stożkowych w artykule o kanonierkach typu Z autorstwa Mieczysława Kuligiewicza.
Niestety to jest dokończenie artykułu, a zamiast numeru 7/1973 pojawia się numer 7/1974. Dziwne.
Jest tam archiwum MORZA. W numerze 8/1973 jest schemat pędników stożkowych w artykule o kanonierkach typu Z autorstwa Mieczysława Kuligiewicza.
Niestety to jest dokończenie artykułu, a zamiast numeru 7/1973 pojawia się numer 7/1974. Dziwne.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Stożki Hotchkissa
Zwracam honor - faktycznie, poza tymi dwiema stronami to praktycznie nie ma nic więcej.
Stożki Hotchissa były jedną z form realizacji napędu strugowodnego.
Umieszczone były wewnątrz kadłuba (tak jak na linku do strony Żeglugi).
Woda pobierana była w otworami wlotowymi w dnie statku, "obrabiana" turbinkami i wyrzucana otworami wylotowymi.
Poniżej fragment z książki Przemysława Urbańskiego "Pędniki okrętowe" (Gdańsk, 2001):

Stożki Hotchissa były jedną z form realizacji napędu strugowodnego.
Umieszczone były wewnątrz kadłuba (tak jak na linku do strony Żeglugi).
Woda pobierana była w otworami wlotowymi w dnie statku, "obrabiana" turbinkami i wyrzucana otworami wylotowymi.
Poniżej fragment z książki Przemysława Urbańskiego "Pędniki okrętowe" (Gdańsk, 2001):

Re: Stożki Hotchkissa
Czyli wynika z tego, że zewnętrznie nie było widać w zasadzie nic ?
Bardzo dziękuję za ostatni rysunek.
Mam jeszcze pytanie o efektywność takiego napędu w porównaniu do np. zwykłej śruby, czy kół łopatkowych?
Zbieram informacje na temat statku minowo-gazowego "Mątwa" i tyle się dowiedziałem o jego napędzie.
Bardzo dziękuję za ostatni rysunek.
Mam jeszcze pytanie o efektywność takiego napędu w porównaniu do np. zwykłej śruby, czy kół łopatkowych?
Zbieram informacje na temat statku minowo-gazowego "Mątwa" i tyle się dowiedziałem o jego napędzie.
Re: Stożki Hotchkissa
W "Jachtingu Motorowym" nr 1 z 2011 roku jest ciekawy artykuł "Pędniki Hotchkissa i ich następcy" czyli coś o pędnikach Hotchkissa i pędnikach KRA. Autor opisuje działanie tego pędnika jego zastosowanie i projekty konkurencyjne. Na rysunkach przedstawione jest usytuowanie pędnika w kadłubie, przekrój pędnika oraz systemy sterowania biegiem wstecz.