Uaktualniony wykaz z garścią fotografii:
Trawlery typu MMS 126-foot
- Źródło: http://soviet-trawler.narod.ru/main_en/list32pol.html
- MMS 126-foot(3).jpg (35.98 KiB) Przejrzano 11166 razy
1)
Neptunia Gdy-103
Wivenhoe Shipyard Ltd, Wivenhoe, Wielka Brytania, nr budowy 34, zam. 9.VI.1942, wod. 18.X.1943, uk. 17.I.1944
sygn. wyw. SPDB
charakterystyka w I.1944: wyp. 369ts, wyp. pełna 430ts; 42.67(całk.)/38.41(m.p.)×8.51×2.59/2.74m; 1 sil. National Superior, 500KM; 10w; zał. 21 ludzi; uzbr. 2×20plot (2×I), 4×kmplot (2×II)
charakterystyka w 1951: 299BRT, 92NRT; 42.6(całk.)×7.9×3.2m; 1 sil. 5-cyl. Harland & Wolf, 500KM; 10w; zał. 22 ludzi
9.VI.1942: zamówiony dla
Royal Navy
18.X.1943: wodowany
17.I.1944: ukończony jako
MMS 1028 (FY 1028)
(Royal Navy) przydzielony do 208 Flotylli Trałowej, bazującej w North Shields; bandera Wielkiej Brytanii
1945: zmienił port bazowy na Dover
1946: sprzedany
do IV.1947: zdemilitaryzowany i przebudowany na trawler rybacki (przystosowany do zadań szkoleniowych)
25.IV.1947:
Neptunia Gdy-103
(Szkoła Rybaków Dalekomorskich; Gdynia), przejęty w Plymouth
pocz.1948:
Neptunia Gdy-103
(Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; Gdynia)
IV.1949(?):
Neptunia Gdy-103
(„Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
2.VI.1949: na wsch. od Bornholmu, w czasie silnej mgły, zderzył się (skipper Arie Akkerman) z zach.niem. kutrem „Orion”(HF 424)
I.kw.1950:
Neptunia Gdy-103
(Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Gdynia)
1.I.1951:
Neptunia Gdy-103
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Gdynia)
VI.1951: przekazany
Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu skierowany do stoczni w celu adaptacji na bazę ratowniczą, wymiana silnika na silnik marki Harlad & Wolf (możliwe, że pochodził z zatopionego bliźniaczego trawlera „Neptun”)
1952: baza nurkowo-wydobywcza
Neptunia (Polskie Ratownictwo Okrętowe; Gdynia)
ok.1956: wycofany z eksploatacji
1958: rozebrany na opał
- Źródło:Miciński Jerzy, Kolicki Stefan Pod polską banderą, Seria Biblioteka Miesięcznika Morze tom 2, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962
- MMS 126-foot(2).jpg (127.14 KiB) Przejrzano 11166 razy
- Źródło: internet
- Neptunia(1).jpg (102.21 KiB) Przejrzano 11166 razy
- Neptunia(2).jpg (181.13 KiB) Przejrzano 11165 razy
- Załoga Neptunii w VIII.1948; Źródło: zbiory kpt. Henryka Roszaka via Leszczyński Ryszard Tragedie rybackiego morza. Tom II. Seria Księgi Floty Ojczystej tom 21;, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdynia 2005, ISBN 83-919488-8-9
- Neptunia(3).jpg (400.46 KiB) Przejrzano 11165 razy
2)
Neptun Gdy-102
George Forbes & Co, Ltd, Peterhead, Wielka Brytania, zam. 21.VIII.1942, wod. 4.V.1943, uk. 19.X.1943
sygn. wyw. SPDA
charakterystyka w I.1944: wyp. 369ts, wyp. pełna 430ts; 42.67(całk.)/38.41(m.p.)×8.51×2.59/2.74m; 1 sil. Harland & Wolf, 500KM; 10w; zał. 21 ludzi; uzbr. 2×20plot (2×I), 4×kmplot (2×II)
charakterystyka w 1947: 299BRT, 104NRT; 42.6(całk.)×7.9×ok.3.5m; 1 sil. 5-cyl. Harland & Wolf, 500KM; 11w; zał. 14 ludzi
21.VIII.1942: zamówiony dla
Royal Navy
4.V.1943: wodowany
19.X.1943: ukończony jako
MMS 1045 (FY 1045)
(Royal Navy) przydzielony do 208 Flotylli Trałowej, bazuje w North Shields; bandera Wielkiej Brytanii
1945: zmienił port bazowy na Dover
1.III.1946: sprzedany
do II.1947: zdemilitaryzowany i przebudowany na trawler rybacki (przystosowany do zadań szkoleniowych)
1.II.1947:
Neptun Gdy-102
(Szkoła Rybaków Dalekomorskich; Gdynia), przejęty w Plymouth
kon.1947:
Neptun Gdy-102
(Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; Gdynia)
IV.1949(?):
Neptun Gdy-102
(„Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
II.poł.1949(?):
Neptun Gdy-102
(Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego; Gdynia)
†2.III.1950: zatonął w Basenie nr 2 portu gdyńskiego, w wyniku przebicia burty przez manewrujący trawler "Wega" (Gdy-92)
VI.1950: podniesiony przez
Polskie Ratownictwo Okrętowe
po 1951: rozebrany na opał
- Źródło:Miciński Jerzy, Kolicki Stefan Pod polską banderą, Seria Biblioteka Miesięcznika Morze tom 2, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962
- MMS 126-foot(1).jpg (126.09 KiB) Przejrzano 11165 razy
3)
Uran Gdy-104
Herd & Mackinzie, Buckie, Wielka Brytania, zam. 21.VIII.1942, wod. 29.X.1943, uk. 17.I.1944
sygn. wyw. SPDC
charakterystyka w I.1944: wyp. 369ts, wyp. pełna 430ts; 42.67(całk.)/38.41(m.p.)×8.51×2.59/2.74m; 1 sil. Harland & Wolf, 500KM; 10w; zał. 21 ludzi; uzbr. 2×20plot (2×I), 4×kmplot (2×II)
charakterystyka w 1948: 299BRT, 111NRT; 42.7(całk.)×8.1×ok.3.5m; 1 sil. 5-cyl. Harland & Wolf, 500KM; 11w; zał. 14 ludzi
21.VIII.1942: zamówiony dla
Royal Navy
29.X.1943: wodowany
17.I.1944: ukończony jako
MMS 1047 (FY 1047)
(Royal Navy) przydzielony do 206 Flotylli Trałowej, bazującej w Liverpool; bandera Wielkiej Brytanii
1944-1945: zmienił port bazowy na Yarmouth
26.XI.1946: sprzedany
1947: zdemilitaryzowany i przebudowany na trawler rybacki
29.I.1948:
Uran Gdy-104
(Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; Gdynia), przejęty w Appledore
IV.1949(?):
Uran Gdy-104
(„Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
13.VI.1949: o godz. 18:05 w porcie gdyńskim (kanał południowy), zderzył się ze statkiem pasażerskim „Barbara”
I.kw.1950:
Uran Gdy-104
(Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Gdynia)
1.I.1951:
Uran Gdy-104
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Gdynia)
VI(?).1951:
Uran Gdy-104
(„Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
22.VII.1951: uświetnił uroczystość otwarcia nowo zbudowanej bazy rybołówstwa morskiego w Świnoujściu
10.I.1952:
Uran Gdy-104
(Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”; Gdynia)
1954: wycofany z eksploatacji
pocz.1955: przekazany
Polskiej Marynarce Wojennej i skierowany do przebudowy na stację demagnetyzacyjną
22.IV.1956: stacja demagnetyzacyjna
SD-21 (Polska Marynarka Wojenna)
10.X.1972: wycofany ze służby
- Źródło: Huras Bohdan, Twardowski Marek Księga statków polskich 1918-1945. Tom IV, Polnord Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 2002, ISBN 83-86181-78-8
- Uran(1).jpg (388.82 KiB) Przejrzano 11165 razy
- Źródło: internet
- SD-21(1).jpg (97.32 KiB) Przejrzano 11165 razy
4)
Urania Gdy-105
Wivenhoe Shipyard Ltd, Wivenhoe, Wielka Brytania, zam. 3.XI.1942, wod. 1944, uk. 5.III.1945
sygn. wyw. SPDD
charakterystyka w I.1944: wyp. 369ts, wyp. pełna 430ts; 42.67(całk.)/38.41(m.p.)×8.51×2.59/2.74m; 1 sil. Harland & Wolf, 500KM; 10w; zał. 21 ludzi; uzbr. 2×20plot (2×I), 4×kmplot (2×II)
charakterystyka w 1948: 297BRT, 108NRT; 42.6(całk.)×7.9×ok.3.5m; 1 sil. 5-cyl. Harland & Wolf, 500KM; 11w; zał. 14 ludzi
3.XI.1942: zamówiony dla
Royal Navy
1944: wodowany
5.III.1945: ukończony jako
MMS 1084 (FY 1084)
(Royal Navy) przydzielony do 117 Flotylli Trałowej, bazującej w płn.-zach. Europie; bandera Wielkiej Brytanii
1946: sprzedany
1946:
Admiral Hawkins (ON 181535)
(Wiliam A. Phillips; London), bandera Wielkiej Brytanii
1947: zakupiony przez UNRRA, zdemilitaryzowany i przebudowany na trawler rybacki
17.II.1948:
Urania Gdy-105
(Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością; Gdynia), przejęty w Cowes
IV.1949(?):
Urania Gdy-105
(„Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
I.kw.1950:
Urania Gdy-105
(Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Gdynia)
1.I.1951:
Urania Gdy-105
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Gdynia)
VI(?).1951:
Urania Gdy-105
(„Dalmor” Połowy Dalekomorskie; Gdynia)
10.I.1952:
Urania Gdy-105
(Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich „Dalmor”; Gdynia)
1954: wycofany z eksploatacji
pocz.1955: przekazany
Polskiej Marynarce Wojennej i skierowany do przebudowy na stację demagnetyzacyjną
9.VI.1957: stacja demagnetyzacyjna
SD-22 (Polska Marynarka Wojenna)
10.I.1970: wycofany ze służby
UWAGA: MIciński & Kolicki podają inną stocznię: The Rowhedge Ironworks Co, Ltd, Rowhedge, Wielka Brytania
- Źródło: Leszczyński Ryszard Tragedie rybackiego morza. Tom II. Seria Księgi Floty Ojczystej tom 21;, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdynia 2005, ISBN 83-919488-8-9
- Urania(1).jpg (346.67 KiB) Przejrzano 11165 razy