MArku wedlug mnie:
1) Postaraj sie znalesc skad te ex Finskie nazwy ?
Czy byly to handlowe czy wojenne ?
2) Kiedy Abo stalo sie oficjalnie Turku
3) Ta zrodlo finskie podaje 2 ex nazwy (por moj mail)
moze byly przemianowane ?????
4) Czemu piszesz Krejton, finowie maja i mieli pismo lacinskie Crichton (emigrant brytyjski)
5) Nie ma w Finlandii jakiegos planu, w stoczni nie mieli
Dobranoc
Przegladajac Jane 1922 zobaczylem paski na kominach kanonierek itorpedowcow. Czy polskie jednostki nie mialy charakterystycznych dla WW I oznaczen na kominach ?
Marek jeszcze do ex nazw polskichkanonierek.
Jane 1919 wymienia w sekcji finskiej
KARJALA and II . Ordered by Russian Goverment 1916 and completed by Crichton, Abo 1918 and taken over by Finnish Goverment
Jane 1920 jw, ja mam dodatkowo notatke recznie dopisana ze TURUMMAA jest okretem szkolnymkadetow.
Czyli w chwili przejecia byly juz okrety z tymi nazwami.
Sa dwie mozliwosci.
1) Marynarka finska pomogla stoczni zarobic sprzedajac swoje okrety. A dwa (juz zwodowane??) byly przejete ??
2) Stocznia sprzedala bezposrednio, lub przez posrednika okrety.
Na droge podrozna byly zarjsetrowane jako okrety handlowe z nazwami identycznymi jak bedace w sluzbie kanonierki finskie.
Przypominam date dostarczenia okretow finskich: 31 Maj 1918.
Cyli okretzy finskie byly juz dawno uzbrojone w sluzbie. Jestem
Zapewne z Moisiejewa brał dane R. Greger gdyż w Die Russische Flotte im Ersten Weltkrieg 1914-1917 Lehmanns Verlag Munchen 1970 str. 74 występują podobne dane z tym, że GORLICA i SOVA zostały skreślone z list floty i pocięte na złom. Co ciekawsze w tym zestawieniu KONDOR i BIERKUT występują jako awiso zbudowane w 1904 roku!
"Enciklopediya Korabli Rossiyskogo Imperatorskogo Flota"
podaje ze okrety byly zamowione w 1916, zwodowane w 1917 i w 1918 bedac gotowe w 90 % zostale zajete przez Finow.
342t, 50,1x6,8x2,3m 1150km=15w 2maszyny 2 kotly
50t wegla, 70mm zasiegu zaloga 48
2-75mm 1-40mm AA 2MG
AvM pisze:Czy Hallery przyplynely do polski jako statki handlowe , np
tak jak wyzej ?
Mam wrażenie, że przyszły jako wojenne - zresztą w tym czasie DSM obejmował zarówno marynarkę wojenną, jak i handlową.
Były chyba własnościa fińską, więc Finowie nie musieli się z nimi kryć.
Inna sprawa była z niemieckimi trałowcami, ktre przyszły pod banderą handlową jako FINLANDIA I-IV.
ja juz powoli sie gubie wg tego co wiedzialem, to Haller byl najpierw ruskim Wodoriez, zarekwirowanym przez finow, nazwany Karjala, i sprzedany Polsce. a Pilsudski to ex Lun, a nastepnie finski Turunmaa. A jaka jest obecnie wasza wersja?! co oznaczaja nazwy Kondor i Berkut?!
ps. Czy dobrze zrozumialem ze Krakus to ex Kyllikki a Wanda to ex Annikki?!
normalnei pomeiszanie z poplataniem
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Tego jeszcze nikt nie wie, ale sadze ze sie wszystko wyjasni.
Do tej pory jeden odpisywal od drugiego bez zastanowienia.
na razie chaba wyszlismy z problemu, ze NIE WSZYSTKIE polskie okrety zbudowane w Finlandii byly zbudowane w Crichton-Vulcan.
Sadze zw w Finlandii da co sie znalesc.
Sprawa przejecia przez Finow nie jest tez tak prosta. Okrety bedace wlasnopscia Rosji byly zwrocone, czesciowo tylko na
papierze, bo byly wrakami. Najprawdopodobniej Rosja nie zaplacila ostatnich rat do rewolucji i stocznie mogly je przejac.
Mam gdzies liste statkow ktore Finnlandia musiala zwrocic Rosjii.
Na razie jest tak, że PIŁSUDSKI to LUN, a HALLER to VODOREZ. Po drodze mogły mieć fińskie nazwy tymczasowe.
KONDOR i BERKUT pojawiły się w dokumencie z 1920 roku - ale nie wiadomo dlaczego. Powtórzył to Kuligiewicz.
AvM pisze:Mam ksiazke "Leijonalippu Merellä" w ktorej jest dosyc duzo
dobrych rysunkow , mam tez troche z archiwum Crichton-Vulcan.
A uśmiechnąć się można ? Interesują mnie zwłaszcza (chociaż interesuje mnie wszystko) stawiacze min, trałowce i kanonierki-dozorowce.
Mój e-mail: jareksk@poczta.onet.pl
Ostatnio zmieniony 2004-08-31, 21:35 przez jareksk, łącznie zmieniany 1 raz.