Okręty praktycznie nie istnieją w internecie i w literaturze. Mam co prawda artykuł Zvonimira Freivogela "Kutry torpedowe typu Orjen Królewskiej Marynarski Wojennej Jugosławii" z numeru specjalnego "Okrętów Wojennych" oraz ostatnią monografię Schnellbotów autorstwa Maciej Sobańskiego jednakże nie wyczerpuje to wszystkich moich wątpliwości na ich temat.
Np. kiedy dokładnie podpisano umowę z Lurssenem? W 1936 roku, ale kiedy? Z tej strony: http://www.network54.com/Forum/330333/m ... 430/Part+4 wynika, że działka Boforsa 40 mm dla ścigaczy zamówiono już w styczniu 1936 roku:
Pytanie dodatkowe pojawia się, że skoro u Boforsa zamówiono 8 pojedynczych Boforsów to czy oznacza to, że u Lurssena też zamówiono tylko 8 ścigaczy? A kiedy zamówiono MT9 - 12, których zamówienie potem anulowano?Guns ordered from Bofors:
1936 Jan 8 Navy single, 6 Navy double
Kiedy rozpoczęto i zakończono budowę poszczególnych okrętów? Freivogel podaje, że Orjen, Velebit, Dinara i Triglav zostały ukończone w roku 1937, Suvobor i Rudnik na przełomie 1937/1938, natomiast Kajmakcalan i Durmitor w 1938 roku. Sobański natomiast pisze, że jedna jednostka została dostarczona w 1936 roku, po dwie w 1937 i 1938 roku oraz trzy w 1939 roku. Podobnie jest na tej stronie: http://navypedia.org/ships/yugoslavia/yu_cf_orjen.htm
Kto ma rację? Żeby zagmatwać sprawę może jeszcze dodam, że strona: http://s-boot.net/sboats-kriegsmarine-types.html podaje, że1936: Orjen
1937: Suvobor, Durmitor
1938: Velebit, Kajmakčalan
1939: Dinara, Triglav, Rudnik
Pothkan na forum dws.org.pl napisał mi tylkothe Jugoslavian boats ("Orjen", "Velebit", "Dinara", "Triglav", "Suvobur", "Rudnik", "Kamakcalan", and "Durmitor") which Lürssen had delivered as replica of the German type "S 2" to "S 5" in 1937.
ale pewności nie miał.Według moich notatek zamówiono je jeszcze w 1935 roku. Co do kolejności: 1936 Orjen, 1937 Velebit, Dinara, 1938 Triglav, Suvobor, 1939 Rudnik, Kajmakčalan, Durmitor. Przy czym kolejności jestem prawie pewien, ale dat już nie.