Atrapa King George V

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

peterator
Posty: 94
Rejestracja: 2004-06-11, 14:59

Atrapa King George V

Post autor: peterator »

Wg. Lentona ("Warships of World War II", London 1973, s. 15) zbudowany w 1911 r. pancernik HMS Centurion, ktory byl uzywany w okresie miedzywojennym jako zdalnie kierowany okret-cel , zostal przebudowany czasie IIws na atrape pancernika klasy KGV.

W czasie inwazji w Normandii (1944) Centurion zostal zatopiony jako falochron wraz ze starymi krazownikami Durban, Sumatra (pozniej dodano do nich Dragona).

Lenton nie podaje niestety blizszych okolicznosci tego wykorzystania - czy ktos wie cos wiecej na ten temat?
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Był taki "Żółty tygrsy" - pt. "okręty mamidła" o ile dobrze pamiętam. Tam było coś więcej. :cry:
Przezdzieblo
Posty: 132
Rejestracja: 2004-01-20, 18:27

Post autor: Przezdzieblo »

J. Piwowoński w Niezwykłych okrętach, W-wa 1977 podał nieco więcej szczegółów oraz szlak "bojowy" owego mamidła. Centurion udawać miał Ansona. Skończył jako falochron obok Sumatry i Courbeta.

Jeżeli ktoś będzie chciał a nie będzie innych chętnych posiadaczy tej książeczki, mogę streścić com tam wyczytał.
Emden
Posty: 759
Rejestracja: 2004-07-08, 15:22

Post autor: Emden »

J. Piwowoński w Niezwykłych okrętach, W-wa 1977 podał nieco więcej szczegółów oraz szlak "bojowy" owego mamidła. Centurion udawać miał Ansona. Skończył jako falochron obok Sumatry i Courbeta.

Jeżeli ktoś będzie chciał a nie będzie innych chętnych posiadaczy tej książeczki, mogę streścić com tam wyczytał
Pamietam kiedys to czytałem... rozdzial nazywa sie okrety ktorych nie było?
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

On się tam przełamał w tej Normandii patrz art. Marka T. w MSiO-4/04 s.46
Andrzej J.
Awatar użytkownika
rak71
Posty: 220
Rejestracja: 2004-01-12, 08:58
Lokalizacja: Wadowice
Kontakt:

Post autor: rak71 »

Jeżeli się nie mylę, planowano w wypadku zajęcia przez Niemców kanału Sueskiego zatopić go jako blokadę.
Awatar użytkownika
G. Cz.
Posty: 183
Rejestracja: 2008-04-03, 09:32

Post autor: G. Cz. »

Emden pisze:Pamietam kiedys to czytałem... rozdzial nazywa sie okrety ktorych nie było?
Mistrzem "okrętów, których nie było" był po stronie alianckiej słynny prestidigitator Jasper Maskelyne - mistrz iluzji, złudzeń optycznych i robienia w konia wywiadu lotniczego. Pracował dla alianckiego wywiadu i dla swojego fachu zapisał ładną wojenną kartę.

:czarodziej:
shigure
Posty: 1242
Rejestracja: 2004-01-04, 21:35
Lokalizacja: szczecin

Post autor: shigure »

Rak masz rację - w latach 1942-1944 cumował w Kanale Sueskim jako bateria plot.a w razie zagrożenia miał być zatopiony celem blokady.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4359
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

Ba! Udawał nawet pancernik w jednym konwoju na Maltę z Aleksandrii 8)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Adam
Posty: 1771
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

U Piwowońskiego jest to dokładnie opisane. Przyczyną przebudowy było zamaskowanie głównego celu, którym było zatopienie Centuriona w celu zablokowania jednego z portów afrykańskich.
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Zdjęcie Centuriona "w roli" Ansona zamieściłem tu: http://www.ioh.pl/forum/viewtopic.php?t=12997
Tam też kilka zdjęć innych "mamideł" :wink:
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
ODPOWIEDZ