Bułgaria
Znalazłem przypadkowo taki link http://listserv.acsu.buffalo.edu/cgi-bi ... S=&P=40945,AvM pisze:Osobiscie szukam danych o
CHRISTO BOTEV mine sweeper, wiem tylko:
a tug - I have a photo
10.11.1944 mobilized as minesweeper
1944 Soviet firstly auxilary minesweeper
then SBR-1, returned to Bulgaria 1947
gdzie jest trochę informacji o statku o takiej nazwie:
BOTEF [also listed as HRISTO BOTEV]
built 1877 ; 20 tons (later 12 tons -- see notes) ; speed ... knots ;
armament one spar torpedo and .....
Originally the Tsarist Russian BYCHOK, one of two such boats obtained
back in 1884, BOTEF was still in service with the Danube River Police
Flotilla in 1931 in an abbreviated form (a slightly shortened hull but
a newer gasoline engine), apparently still fitted with its spar
torpedo, somehow avoiding the torpedo restrictions imposed by the
Treaty of Neuilly (perhaps only "launchable" torpedoes were seen as a
threat). In 1936 BOTEF was installed as a war monument at Ruse,
disappearing sometime afterwards (the 19.. edition of HISTORIC
WARSHIPS does not list it).
Sa też informacje o innych okrętach bułgarskiej floty wojennej i bibliografia.
JB
Informacje z nowej książki: Chony Chonev - "The Bulgarian Navy" (Sofia, 2005). Są dwa zdjęcia, jedno współczesne. Działał od 19.11.44 do 3.07.45 r. (w półdywizjonie sowieckiej dunajskiej brygady trałowej) pod dowództwem Nacho Ovcharova, przepłynął w tym czasie 12 088 km, zniszczył 8 min. Otrzymał tytuł trałowca "gwardyjskiego" i uczestniczył w paradzie Flotylli Dunajskiej w Wiedniu. Służy do dziś, ma być zachowany jako okręt-muzeum.AvM pisze:Osobiscie szukam danych o
CHRISTO BOTEV mine sweeper, wiem tylko:
a tug - I have a photo
10.11.1944 mobilized as minesweeper
1944 Soviet firstly auxilary minesweeper
then SBR-1, returned to Bulgaria 1947
JB
To jest to jak mniemam:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... gory=66533
Ciekawe, i dwujęzyczne na dodatek
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... gory=66533
Ciekawe, i dwujęzyczne na dodatek
Holownik „Hristo Botew" - zakupiony w Niemczech przez bułgarską firmę Rzecznej Nawigacji z Russe (Речно Параходство - Русе Rzeka Parahodstvo - Rousse ) w 1942r. zostaje zmobilizowany z dniem 10.10. 1944r. Po 10 dniowej adaptacji zostaje przystosowany do roli kutra trałowego. Wraz z innymi statkami floty dunajskiej z załogami bułgarskimi zostaje podporządkowani 1 Brygadzie Flotylli Dunajskiej ZSRR. Dowódcą kutra w tym czasie jest Nacho Ovcharov.
Podczas kampanii wojennej na Dunaju trwającej do 03.07.1945r. przepłyną 12 038km, z czego podczas trałowania - 11 256km. przeprowadzając 132 konwoje. Zniszczył 8 dennych min akustycznych. Za co otrzymał tytuł okrętu gwardyjskiego. Wziął też udział w paradzie zwycięstwa w Wiedniu. Pozostawał w dyspozycji Flotylli Dunajskiej ZSRR do 1948r.
Następnie został użyty do usuwania min na Bułgarskim odcinku Dunaju. Od 1955r. "Hristo Botev" jest na stanie 18 ODKSN bazy w Warnie z numerem taktycznym 222. Widziałem go jeszcze podczas mojego ostatniego pobytu w porcie w Warnie latem 2008r. nie spotkałem się natomiast z informacją że na zostać obiektem muzealnym. Natomiast w Muzeum WMS Bułgarii znajduje się w ekspozycji plenerowej kuter trałowy projektu105 z okresu IIWŚ. Jest to konstrukcja bułgarska której projektantem był inż. Protasiy Pampulov.
Dane techniczno - taktyczne
Wyporność :
Ds t Dn 67,30 t Dp t
Wymiary:
Lc 24,30mm T 6,30m B 2,95m H m
Osiągi :
Vmax 9,50w Ve w Z (v=10w) 0Mm Nb dób
Załoga: 6 osób
Siłownia
Napęd główny:
1 6cylindrowy silnik wysokoprężny typu B & W Diesel o mocy 120KM
Uzbrojenie
Artyleryjskie :
km typu MG 34 7,92mm 1xI
Trałowe:
- trał elektromagnetyczny i akustyczny
Podczas kampanii wojennej na Dunaju trwającej do 03.07.1945r. przepłyną 12 038km, z czego podczas trałowania - 11 256km. przeprowadzając 132 konwoje. Zniszczył 8 dennych min akustycznych. Za co otrzymał tytuł okrętu gwardyjskiego. Wziął też udział w paradzie zwycięstwa w Wiedniu. Pozostawał w dyspozycji Flotylli Dunajskiej ZSRR do 1948r.
Następnie został użyty do usuwania min na Bułgarskim odcinku Dunaju. Od 1955r. "Hristo Botev" jest na stanie 18 ODKSN bazy w Warnie z numerem taktycznym 222. Widziałem go jeszcze podczas mojego ostatniego pobytu w porcie w Warnie latem 2008r. nie spotkałem się natomiast z informacją że na zostać obiektem muzealnym. Natomiast w Muzeum WMS Bułgarii znajduje się w ekspozycji plenerowej kuter trałowy projektu105 z okresu IIWŚ. Jest to konstrukcja bułgarska której projektantem był inż. Protasiy Pampulov.
Dane techniczno - taktyczne
Wyporność :
Ds t Dn 67,30 t Dp t
Wymiary:
Lc 24,30mm T 6,30m B 2,95m H m
Osiągi :
Vmax 9,50w Ve w Z (v=10w) 0Mm Nb dób
Załoga: 6 osób
Siłownia
Napęd główny:
1 6cylindrowy silnik wysokoprężny typu B & W Diesel o mocy 120KM
Uzbrojenie
Artyleryjskie :
km typu MG 34 7,92mm 1xI
Trałowe:
- trał elektromagnetyczny i akustyczny