maxgall pisze:Witam,
Czy posiada ktoś może informacje (lub mógłby mi wskazać gdzie mógłbym takowe znaleźć) na temat działań (lub planów użycia) okrętów hiszpańskich na Bałtyku w pierwszej połowie XVII wieku?
pozdr
1639 Christian IV sprzymierzyl sie z Hiszpania przeciwko sprzemierzonym Szwecko-Holenderskiemu . W ramach umowy miala flota hiszpanska wplanyc na Baltyk , zaladowac wojska dunskie, i razem z duska flota ladowac. kolo Sztokholmu. i obalic Gustava Adolfa.
Flota hiszpanska zlozona z 67 okretow pod dowodztwem Admirala Oquedno ktora miala wojska hiszpanskie wyokretowac W Holandii zostala jednak w Kanale Le Manch u wybrzezy angielkich zwiazana przez flota Admirala Marina Trompa (starszego) i w koncu zniszczona pod Dowes.
Christian IV nie czul sie na silech samemu wystepowac przeciwko flocie Szwedzkiej i plan upadl.
Vide-A miral a.D Kirchoff
"Seemacht in der Ostsee" Vol I
Kiel 1908
Dziękuję za informacje, teraz wiem przynajmniej z jakiego źródła pochodzą.
Jednak z tymi planami lądowania pod Sztokholmem mam pewien zgryz, gdyż żadne z opracowań na temat bitwy pod Downs które przeglądałem o tym nie wspomina.
Dotarłem do ciekawego artykułu R. Skowrona (podziękowania dla secesjonisty za trop). Wynika z niego że plany opisywane przez Wieczorkiewicza, o których wspomniał Pan Krzysztof, pochodzą z 1627 roku. Z tym że jest tutaj mały kruczek. To nie Hiszpanie mieli przekazać pod dowództwo królewicza Władysława 24 okręty, lecz wszystkich okrętów (hiszpańskich i polskich) miało być w sumie 24. Biorąc pod uwagę że w 1627 roku w Dunkierce Hiszpanie mieli 10 okrętów, resztę – 14 sztuk - miała zapewnić Rzeczpospolita (rok wcześniej – w 1626 roku – poseł hiszpański miał za cel uzyskać od Zygmunta III 16 galeonów). I wszystko to dla zwalczania żeglugi holenderskiej „na morzach północnych”.
Na jednym z forum modelarskim znalazłem relację z budowy statku wielorybniczego: http://www.modelismonaval.com/foro/view ... =44&t=7020
Chciałbym prosić kolegów o jego dane ,ewentualnie czy ktoś miałby jakieś materiały na temat takiego statku które mógł by udostępnić .
The Penny Cyclopaedia of the Society for the Difussion of Useful .
1836
Bordeaux:
The ship-building yards are towards the southern extremity of the lino of quays, and the
Victualling Office is on the Quai de Bacalsn at the northern end. Ships of war aie
occasionally built here; a frigate and two brigs were built for Ferdinand VII. of Spain,
on occasion of one of the expeditions fitted out against the colonies of South America.
From Gerardo:
Another was the "María Francisca", taken by the Gran Colombian Navy but retaken with
another Colombian corvette the "Carabobo" the 1st May 1823. She was laid down in 1815 and
launched in 1816 by Couran Hermanos (sic). Purchased at Bourdeaux in 1817, former French
?Aquiles? (sic). She and the "María Isabel" were bought by Mr. Chegaray, of the Real
Compañía de Filipinas, instructed by Honorato Bouyon, "ingeniero director de Marina". But
they were secretly destined to the Real Armada.
2.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Maria Francisca (23.8.1817) 24 Maria Isabel (23.8.1817) 24 Aretusa (26.6.1818) 34 - is the above frigate
2.2 Captured Emerador Alejandro captured 6.1821 re-captured 16.2.1822 El Ecuador en la independencía del Perú: Band 2
Simultáneamente la corbeta Emperador Alejandro recibió el nombre de Bomboná y el
bergantín de guerra Ana, el de Chimborazo. Este último vendría a ser el más célebre de
nuestros barcos de aquella época (809)
2.3 USA buit
Ninfa 8.9.1817 24 in Portland (USA) sold 1820 why? where ?
AvM. I have 26-18pdr , costs 96,213 pesos
27.2.1820 left Habana for Puero Cabello
10.10.1820 deleted "prohibicion de adquirir buques en el extranhjero"
She was as a merchantmen captured 1822 ?
Ceres 1818/1819 28 New York
She could be only Eckford built Regulus
I will provide more data
3. Brigs
3.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Aquiles (26.6.1819) 20 Hercules (26.6.1819) 20
4. Brig-Schooners
4.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux Diligente (26.6.1819) 7 Encantadora (26.6.1819) 7 Magica (26.6.1819) 7 16.5.1824 wrecked Sopresa (26.6.1819) 7 17.3.1824 run ashore
5. Schooners
5.1 Ther are also many suggested by Manuel as built in Bordeaux
Galga (3.1818) 10 Fama (12.4.1818) 24/26 2.4.1820 wrecked
AvM : Fama - was a corvette built Habana Justina (23.4.1819) 5
Ostatnio zmieniony 2011-03-12, 20:09 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Memorias de la vida del Excmo. Señor D. José García de León y Pizarro: Band 3
José García de León y Pizarro - 1897
También las hay de que , no encontrándose otros dos buques como los que se deseaban, propuso Bouyón se construyesen en Burdeos otra corbeta (La Fama) y una goleta (La Nereida), pues que habia muy buen astillero, buenas maderas,
356 bm tons 85'7" (keel)x 16' x12.4'
Crew: 115
Armament: 16-12 pdr (as privateer)
L.12.12.1812 Thomas Kemp , Fells Point, Baltimore Chasseur owned as privateer Captain Thomas Boyle
c1812 sold Thomes Sheppard
sold Spanish Navy as Cazador (Almirante Cazador)
Anales históricos de la revolución de la América Latina ..., Band 2;Band 5
Von Carlos Calvo
El siguiente decreto manifiesta cuánto se preocupaba el gobierno argentino de esa expedicion:
« El director supremo de las Provincias Unidas de Sud-América. — Por cuanto es constante el decidido empeño del rey de España en sojuzgar este territorio, á cuyo fin pone en accion cuantos recursos le sugiere su furor con escandalosa transgresion de los derechos de gentes y guerra, como lo comprueban los diversos hechos y providencias de sus mandatarios en diferentes puntos de ambas Américas; por tanto, en continuacion de la justa lid que estas sostienen, y á la que han sido y son provocadas, sin que hayan bastado á contener los excesos del gabinete español la moderada conducta de los Americanos, las respetables interposiciones de autoridades imparciales, las justas y equitativas proposiciones de los gobiernos de América, y ni aun el mismo interés bien entendido de la nacion española,
(1) Hé aquí el detalle de esa expedicion :
- Navios de guerra de 7 i:
1, Fernando VII, ruso.
2, España, id.
3, Numancia, id.
4, Guerrero, español.
5. San Julian, id.
6, aun no tiene nombre.
— Fragatas de guerra:
7, La Perla, española.
8, Diana, id.
9, Pronta, rusa.
10, Mercurio, id.
11, Viva, id.
12, Lijera, id.
13 y 14, no nombradas. — Corbetas de guerra :
15, Fama, francesa.
16, Victoria, id.
17, no nombrada. —
Bergantines de guerra:
18, Hércules, frances.
19, Marte, id.
20, Hiena, id.
21, no nombrado.
Bergantines:
22, Lijero. 23, Jacinto. 24, Golondria. 25, Flecha. 26, Guerrero. 27, Abispa.
— Goletas : 28, Justina. 29, no nombrada. 30, Roncalesa.
— Barcas cañoneras: 31, Castellana. 32, Leonesa. 33, Aragonesa. 34, Navarra. 35, Valenciana. 36, Gallega. 37, Mallorquína. 38, Andalu%a. 39, Murciana. 40, Mejicana. 41, Limeña. 42, Santafesina. 43. Caraqueña. 44, Habanera. 45, Chilena. 46, Guatemalteca. 47, Campechana. 48, Canaria. 49, Mahonesa. 50, Catalana. 51, Vizcaína. 52, Montañesa. 53, Asturiana. 54, Manchega. 55, Estremaña. 56, Ines. 57, Cármen. 58, Valiente. 59, Actividad.
— Desde el número 60 al 180 son trasportes en el número de 121.
Fragatas. Esmeralda, 44 cañones; Venganza, 42; Sebos- 1819. tiana, 28.
Bergantines. Maipo, 18 cañones; Pezuela, 22; Potrillo, 18, y otro mas de 18.
Una goleta armada con una pieza de á 24 y 20 culebrinas.
Buques mercantes armados : Resolucion , 36 cañones; Cleopatra, 28; la Focha, 20; Guarney, 18; Fernando , 26; San Antonio, 18.
Es decir , 3 fragatas, 4 bergantines, una goleta de guerra y 6 buques mercantes armados todos y prontos para salir á la mar y 27 cañoneras, con un total de 384 cañones.
Witam,
Szukam informacji, czy Flota Nowej Hiszpani z 1620 roku (Capitan General Juan de Benavides), która wyszła z Sanlúcar 19-VI-1620 (z Kadyksu 8-VII-1620), podczas rejsu powrotnego zawinęła do Kadyksu (a jeżeli tak to kiedy?) czy też od razu skierowała sie do Sanlúcar (gdzie dotarła 30-IX-1621)?