Eastindiamany

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4533
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Flota kompanii działała raczej w Indiach - była to zasadniczo terytorialna formacja do ochrony tamtejszych posiadłości EIC. Eastindiamany były na tyle silne, że - pomijając sytuacje wojny z mocarstwami - radziły sobie bez eskorty.

Załogi Bombay Marine w jakimś stopniu składały się zapewne z Hindusów, ale oficerami i podoficerami (oraz pewnie w dużej części marynarzami) byli Europejczycy.

Gdzieś mam Maritime History of India... potem tam zajrzę ;)
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Marynarka wojenna brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej istniała – w tej czy innej postaci – ponad 200 lat, więc nie można podać jednej odpowiedzi, która byłaby uniwersalnie prawdziwa. Z czasem zmieniało się wszystko.
W każdym razie organizowano ją wzorując się w dużej mierze na Royal Navy, ale oficerowie nie rekrutowali się z weteranów tej ostatniej. Służyli wiele lat w bardzo aktywny sposób, zatem nie mogli zaczynać od funkcji emeryta. Oczywiście mogło się zdarzyć, że młodszy oficer Royal Navy bez protekcji, nie mający żadnych szans na awans (zwłaszcza w dłuższych okresach pokoju), szukał zatrudnienia gdzie indziej – w obcych marynarkach wojennych, w brytyjskich instytucjach cywilnych, czy właśnie w marynarce Kompanii. Ale to były wyjątki.
Stopnie stosowano podobne, nie identyczne. W 1687 najstarszy rangą był „Komodor i Naczelny Dowódca”, miał pod sobą 12 komandorów (captains) i 9 poruczników. W 1802 Marynarka Bombaju liczyła 13 komandorów, 33 pierwszych poruczników, 21 drugich poruczników i 37 ochotników; organ zarządzający składał się ponadto z superintendenta (najwyższa funkcja kontrolna, z reguły sprawowana przez cywila), głównego kontrolera i pomniejszych. Naczelny dowódca operacyjny miał stopień komodora. W 1830 sztab obejmował superintendenta, głównego kontrolera, zarządcę łodzi, sekretarza, intendenta zapasów, płatnika, asystenta; na liście oficerów byli komandorzy, commanderzy, porucznicy, midszypmeni (trudno, aby na midszypmenów zgłaszali się weterani z Royal Navy :) ). W pewnych okresach komandorów dzielono na starszych i młodszych.
Marynarka ta nie miała liniowców i nie potrzebowała admirałów. Jednak w latach 1759-1829 jeden z urzędników Kompanii (z reguły emerytowany oficer) nosił fikcyjny (za to znakomicie płatny!) tytuł Admirała floty Wielkiego Mogoła, odziedziczony po poprzednich władcach Indii.
Mundury oficerskie wprowadzono w 1761 – niebieskie ze złotymi lamówkami, podobne do używanych w Royal Navy (ale zupełnie inne guziki).
W 1827 po raz pierwszy na stanowisko superintendenta mianowano aktywnego komandora Royal Navy, co odtąd stało się prawem. Wtedy też rangi z Marynarki Bombaju zaczęły być porównywane i honorowane na równi ze stopniami z Royal Navy, a na oficerów marynarki bombajskiej przeniesiono regulamin z armii Kompanii Wschodnioindyjskiej.
Tyle informacji czysto sygnalnych. Zajmuję się tylko historią techniki, więc może potem Pothkan lub kto inny przedstawi pełniejszy obraz, albo wskaże pożyteczne linki.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4533
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

W międzyczasie:

Ch. Low, History of the Indian navy (1613-1863), 2 tomy, London 1877:

http://www.archive.org/download/history ... 01lowc.pdf

http://www.archive.org/download/history ... 02lowc.pdf
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Brawo Panie Oskarze :-)
prosimy o więcej takich w międzyczasie
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ