Dunkerque
To ze nic nie robily w czasie wojny to nie oznacza ze nie plywaly w czasie pokoju. Z pewnoscia stad jest taka opinia o ich silowni. Co do niemieckich jednostek Sharnchorst ich silownie byly dosyc ciezkie bo okolo 4000 ton. W dodatku operowaly duzym cinsieniem (52 kg/cm2), w czym mozna doszukiwac sie ich awaryjnosci, gdyz np Dunqerque posiadal o mniejszym cisnieniu (27 kg/cm2). Ich silownie wysokocisnieniowe nie byly zbyt udane (z ksiazki Klimczyka). Posiadanie pary o wysokim cisnieniu powoduje uzyskanie duzej energii. Jezeli sie ja dobrze sporzydkuje uzyskuje sie spora moc. Wiaze sie to jednak z zastosowaniem innej technologi, tzn bardzej wymagajacej, w czym Niemcy mogli nie dac sobie rady. Podwyzszanie pary wiaze sie z dodatkowymi naprezeniami i zwiekszeniem obciazen (termicznych jak i mechanicznych) w calym ukladzie. Mozliwe ze tutaj zawazyl czynnik ludzki nad ich awaryjnoscia, ale akurat na niego nie zwalalbym calej winy.
i dwumiesięczny rajd na oceanie, dajmy sobie spokój. Żaden Francuz, Anglik, ani Amerykan (teoretycznie, bo niektórzy twierdzą, że jest inaczej) porównywalnej wielkości nie wydusił z maszynowni 34 węzłów, a Scharnhorst nawiewając przed Brytolem (chyba Duke of York) na Morzu Norweskim dał tyle... 

Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
cos nie chce mi sie wierzyc ze osiagnal swoja maksymalna predkosc w tej walce. W moich danych mam ze mogl mniej. Zalozym ze jednak mam zle dane zrodlowe to z innego powodu jest to nie mozliwe. Jezeli jest mowa o ostatniej bitwie Scharnchorsta to ona toczyla sie podczas burzy snieznej. Ten okret mial nagminnie zalewana pierwsza wierze podczas zlej pogody (nawet po zmianie dziobu na kliprowy). Przy zlej pogodzie nie jest mozliwe osiagniecie max predkosci, a tym bardziej w jego przypadku, nabieranie sporo wody na poklad powoduje dodatkowe opory, jakich sie nie spotyka podczas lagodnego stanu morza.
Wygląda na to, że p. Szoszkiewicz mocno sobie życie ułatwił. Artyleria na Scharnhorście i na Deutschlandzie nie była wcale identyczna.dashiki pisze:ksiazka na jakiej sie opieram to "Pancerniki II wojny swiatowej" Cezarego Szoszkiewicza. Zasieg, masa pocisku a takze inne parametry sa dla obu jednostek takie same wedlug autora. Jesli mozna to podaj zasieg, mase pocisku, szybkostrzelnosc, a takze predkosc wylotowa dla obu jednostek z twojego zrodla. Z gory dziekuje.
Na warships1 bardzo ładnie to wszystko opisali, obszerność opisu nawet się ostatnio poprawiła.
Ja tam jednak wolę zajrzeć do monografii niemieckich, których zresztą dziwnym rzeczy porządkiem w Warships1 w ogóle się nie uwzględnia.
Koop/Schmolke w „Die Schlachtschiffe der Scharnhorst-Klasse” oraz w „Die Panzerschiffe der Deutschland-Klasse” porównują bezpośrednio oba typy dział, czyli:
.............................................28 cm/L 54,5-C34 oraz 28 cm/L 52-C28.
Długość lufy z zamkiem w kalibrach: 54,47.............52,35
Prędkość wylotowa m/s:......................890................910
Żywotność lufy w strzałach:................300................340
Maks. zasięg w km przy 40°:...............42,5...............36,5
Szybkostrzelność na min:.....................3,5.................2
Ciężar wieży w t:.................................750................600
Zakres unoszenia luf (wieża A i C):...+40°/-8°.........+40°/-10°
............................(wieża B):................+40°/-9°
Długość pocisku:................................4,4 kal ............4,2 kal
Ciężar pocisku burzącego:..................316 kg...........300 kg
Ciężar pocisku ppanc: ........................336 kg...........300 kg
Dodatkowo podane są dla obu dział ładne wykresy i charakterystyki balistyczne. Źródłem są tu wydane przez OKM (Oberkommando der Kriegsmarine) „Wytyczne do wyboru odległości walki i amunicji” z roku 1940.
Według nich można np. odczytać czas lotu pocisku podczas słynnych strzałów Scharnhorsta do lotniskowca Glorious z odległości 25 km; wynosił on ok. 44 sek.
Inne dane są już wygodnie stabelaryzowane na Warships1.
wyglada na to ze bede musial przyznac sie do bledu
ale chcialbym zwrocic uwage ze wedlog Jerzego Pertka bylo to 31 a wedlog Andrzeja Perepeczki 32 wezly. Nie zmienia to faktu ze ten pancernik byl piekelnie szybki. Z pewnoscia jednak zostalo to uzyskane przez przeciazenie maszyn. Moze na to wskazywac to, ze jego predkoscia dochodzeniowa do konwoju podczas tej bitwy bylo 28 wezlow. To ze byly awaryjne ich silownie nie oznacza, ze okret sie psol i stawal bez ruchu na srodku morza. Najprawdopodobnie nastreczal obsludze wiele problemow i do 1943 zdolano usunac wiele wad tego systemu zauwazonych podczas ekploatacji od 1939. Aczkolwiek gdyby ta predkosc 34 wezlow byla faktycznie uzyskana wtedy przez niego to onaczaloby ze spokojnie osiagalby przy spokojnym stanie morza z 36 wezlow!!
Dla Ryśka:
Indret boilers “Sural”
Working pressure: 26 atm
Working temperature: 350-370 C
4 single stage geared turbines had
- high pressure turbine – operating pressure 24atm
- middle pressure turbine - operating pressure 9.6atm
- low pressure turbine - operating pressure 1.2atm
- reverse turbine - operating pressure 3.9atm
Max shafts speed was 230rpm.
After her refit in the USA, tests showed that Richelieu was more than able to maintain 32 knots @155,000 hp (45,800 ton) and its machinery able to develop 170,000 hp at will.
Indret boilers “Sural”
Working pressure: 26 atm
Working temperature: 350-370 C
4 single stage geared turbines had
- high pressure turbine – operating pressure 24atm
- middle pressure turbine - operating pressure 9.6atm
- low pressure turbine - operating pressure 1.2atm
- reverse turbine - operating pressure 3.9atm
Max shafts speed was 230rpm.
After her refit in the USA, tests showed that Richelieu was more than able to maintain 32 knots @155,000 hp (45,800 ton) and its machinery able to develop 170,000 hp at will.
- Marek-1969
- Posty: 429
- Rejestracja: 2009-07-18, 21:12
- Lokalizacja: Bytom
stary temat ale dla mnie tytułowe krążownikiliniowe/szybkiepanceniki były niazłymi konstrukcjami. Przeciwnikiemmiały być niemiecki okręty przed Bismarkiem do tego celu nieżle były przygotowane .
Osobiście wolałbym wersje ( OL "Solidarność
}) z wieżą art. głównej nr 2 na rufie.
Problemem tej parki był brak szczęscia politycznego i taktycznego.
Osobiście wolałbym wersje ( OL "Solidarność

Problemem tej parki był brak szczęscia politycznego i taktycznego.
- Sławomir Lipiecki
- Posty: 381
- Rejestracja: 2008-07-10, 20:13
- Lokalizacja: Kamieniec Ząbkowicki
- Kontakt: