Włoskie okręty epoki żagla i pary
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cristina – drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 3.06.1819. Uzbrojenie pierwotne: 26 dział 24-f, 2 haubice 60-f i 20 karonad 18-f. W maju 1821 przewoziła parę królewską z Villafranca do Genui. W kwietniu 1822 wysłana z Genui pod Tanger w składzie eskadry kontradm. des Geneys, który miał zawrzeć z sułtanem Maroka traktat handlowy. We wrześniu 1825 weszła w skład eskadry, która zbombardowała Trypolis pod koniec tego miesiąca. W czerwcu 1826 wysłana na Morze Egejskie dla osłony statków Sardynii przed greckimi i tureckimi piratami, osłaniała sardyńsko-austriackie konwoje, uczestniczyła w drobnych akcjach, wróciła do Genui 1.10.1826. W styczniu i lutym 1831 dokonywała rejsów patrolowych u wybrzeży liguryjskich i na wodach Korsyki. Wycofana ze służby w 1836, potem sprzedana na rozbiórkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Beroldo – drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 5.11.1827. Wyporność 1510 ton, wymiary: 47,1 x 12,6 m. Uzbrojenie pierwotne: 26 dział 24-f, 4 haubice 60-f i 20 karonad 30-f. W maju 1829 eskortowała inną fregatę, która przewoziła parę królewską z Genui do Neapolu, gdzie pozostano do 13 lipca. W marcu 1831 dokonywała rejsów patrolowych u wybrzeży toskańskich i na wodach Korsyki. Potem odbyła krótki rejs ćwiczebny od maja do lipca. W 1833 brała udział w akcjach eskadr przeciwko Tunisowi, wracając ostatecznie do Genui 1.06.1833. W 1834 przebywała na wodach greckich, koło Trypolisu, Tunisu, Tangeru, zawinęła do Gibraltaru. W 1835 uczestniczyła w ćwiczeniach eskadry ewolucji bitewnych. W 1840 odbyła rejs ćwiczebny z aspirantami i elewami Królewskiej Szkoły Marynarki. W maju 1847 opuściła Genuę w składzie eskadry skierowanej do Europy północnej, pod koniec lipca dotarła do Kopenhagi, potem przeszła do Sztokholmu. W 1848 i na początku 1849 działała na Adriatyku. W 1854 przekształcona w transportowiec uzbrojony w 4 działa 80-f, po czym 11.04.1855 wysłana z Genui na Morze Czarne z żywnością i zapasami dla korpusu sardyńskiego wysadzonego na Krymie. W marcu i maju 1856 uczestniczyła w odwożeniu tych żołnierzy po zakończeniu wojny. We wrześniu 1856 wysłana z Genui do Indii w celu przywiezienia drewna tekowego, przez co stała się pierwszym okrętem sardyńskim, jaki opłynął Przylądek Dobrej Nadziei. Wróciła do Genui w lutym 1858. W 1859 transportowała silniki z Londynu dla sardyńskich fregat parowych budowanych w Foce, w 1860 woziła (na holu fregaty parowej) żołnierzy z Genui do Neapolu, potem żywność i zapasy dla eskadry bojowej wiceadm. Persano. Zderzyła się z inną jednostką 3.01.1861 w pobliżu Cerbione na Korsyce i poszła na dno.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Euridice - drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 5.11.1828. Wyporność 1440 ton, wymiary: 44,2 x 11,7 m. Uzbrojenie pierwotne: 24 działa 18-f, 4 haubice 30-f i 16 karonad 24-f. Załoga: 339. W maju 1830 należała do eskadry demonstrującej siłę wobec beja Tunisu. Od lutego do kwietnia 1831 dokonywała rejsów patrolowych u wybrzeży toskańskich i na wodach Korsyki. W 1832 z misją dyplomatyczną w Tunisie, w 1832 w Trypolisie. Woziła lub eskortowała rozmaitych dostojników po Morzu Śródziemnym w okresie 1833-1835. Na przełomie 1835/1836 uczestniczyła w rejsie eskadry ćwiczebnej. W sierpniu 1836 wysłana na wody Ameryki Południowej, dotarła do Rio de Janeiro 16.11.1836. Pływała w tym rejonie do schyłku 1837, powróciła do Genui 22.01.1838. W czerwcu 1840 wysłana do Europy północnej, m.in. na Bałtyk, wróciła 17.11.1840. W 1841 odbyła rejs ćwiczebny po Morzu Śródziemnym z elewami Królewskiej Szkoły Marynarki. W kwietniu 1842 ponownie skierowana do Ameryki Południowej, gdzie tym razem przebywała do 1844. W 1848 i na początku 1849 działała na Adriatyku. W listopadzie 1853 wyszła z Genui w rejs do Londynu, z załogą dla budowanej w Wielkiej Brytanii fregaty parowej Carlo Alberto. Na początku 1854 u wybrzeży Lewantu. W czerwcu 1855 wysłana w charakterze transportowca z Genui na Morze Czarne z żywnością i zapasami dla korpusu sardyńskiego wysadzonego na Krymie. W marcu-lipcu 1856 uczestniczyła w odwożeniu tych żołnierzy po zakończeniu wojny. W 1859, w czasie wojny o zjednoczenie Włoch, nadal wykorzystywana do transportu. Pod koniec sierpnia 1860 wysłana do Trypolisu (w Syrii) i Bejrutu. Weszła oficjalnie w skład marynarki zjednoczonych Włoch 17.03.1861, klasyfikowana teraz jako żaglowa korweta 2 rangi, uzbrojona w 26 dział 40-f i 5 haubic 20-f, z załogą 327 ludzi. Od maja 1862 znów używana jako okręt ćwiczebny dla elewów Królewskiej Szkoły Marynarki – krążyła po całym Morzu Śródziemnym (wychodząc też na Atlantyk - do Wysp Kanaryjskich i Lizbony) do 1868. Wycofana 1.10.1868, skreślona z listy floty 9.05.1869.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Carlo Felice - drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 24.06.1829. Wyporność 1440 ton, wymiary: 44,1 x 11,7 m. Uzbrojenie pierwotne: 26 dział 18-f, 6 haubic 30-f i 26 karonad 24-f. W marcu 1830 przewoziła parę królewską z Nicei do Genui, w maju należała do eskadry demonstrującej siłę wobec beja Tunisu. W latach 1831-1832 nieustannie woziła różnych władców Europy. W 1833 weszła w skład eskadry do ćwiczenia ewolucji bitewnych. W 1834 i 1835 znów przewoziła możnych tego świata. Wycofana ze służby 11.03.1836. Sprzedana na rozbiórkę w 1843.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Regina – drewniana fregata żaglowa zbudowana w Foce dla marynarki Królestwa Sardynii, zwodowana 23.10.1829. Wyporność 1420 ton. Uzbrojenie pierwotne: 36 dział 18-f, 4 działa 60-f i 20 karonad 24-f. Załoga: 379. W styczniu 1831 pełniła służbę dozorową u wybrzeży liguryjskich i na wodach Korsyki. W czerwcu 1832 wysłana w wielomiesięczny rejs wzdłuż północnej Afryki, w składzie eskadry ćwiczebnej. Od marca do maja 1833 należała do eskadry wywierającej nacisk na beja Tunisu, resztę tego roku oraz pierwszych pięć miesięcy 1834 spędziła na wodach lewantyńskich. W czerwcu 1834 wyszła z Genui w krótki rejs ćwiczebny z uczniami Królewskiej Szkoły Marynarki. W połowie września 1834 wysłana z Genui do Londynu z załogą dla okrętu Gulnara – dotarła do Gravesend 14.11.1834, wróciła do Genui 14.02.1835. W 1836 uczestniczyła w manewrach eskadry ćwiczenia ewolucji bitewnych i woziła osobistości. Wyszła 8.11.1838 z Genui w rejs dookoła świata, dotarła do Montevideo 26.02.1839, wpłynęła do Cieśniny Magellana 31.03.1839, ale w wyniku uszkodzeń odniesionych podczas sztormu musiała zawrócić na Atlantyk, zawinęła do Rio de Janeiro (gdzie ją potem wyremontowano) 28.04.1839, wróciła do Genui dopiero 8.05.1840. Z powodu stanu kadłuba po tym rejsie, wycofana ze służby 1.06.1840. Sprzedana na rozbiórkę z początkiem 1841.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Regina – drewniana fregata Królestwa Obojga Sycylii, pierwotnie żaglowa, zbudowana w Neapolu, zwodowana 19.08.1840. Wyporność 2908 ton, wymiary 68,5 x 14,1 m. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 działa 24-f i 4 działa haubiczne 60-f; na pokładach odkrytych 20 haubic 30-f. Weszła do aktywnej służby w lipcu 1842, eskortowała przewożenie Ferdynanda II. Wyprawiona 1.07.1843 z Neapolu do Londynu z załogami dla budowanych tam parowych fregat Guiscardo i Tancredi. Wróciła 26.09.1843. W lecie 1844 należała do eskadry ćwiczenia ewolucji bitewnych. Pod koniec kwietnia 1848 wyszła z Neapolu na Adriatyk, gdzie należała do eskadry współdziałającej z zespołem Sardynii przeciwko Austriakom. Od końca sierpnia 1848 (do 1849 włącznie) transportowała żołnierzy na Sycylię. Pod koniec 1850 remontowana w stoczni Castellammare di Stabia. 7.09.1860 odmówiła wykonania rozkazu Ferdynanda II i przyłączyła się do eskadry Królestwa Sardynii w Neapolu. Pozostała tam bez pełnienia aktywnej służby do 4.12.1860. Przeszła na stan marynarki zjednoczonych Włoch 17.03.1861, klasyfikowana jako żaglowa fregata 1 rangi. Opuściła Neapol 16.04.1861 na holu fregat parowych Ruggiero i Tancredi, skierowana do Tulonu, gdzie (ściśle biorąc w La Seyne) w stoczni firmy Société des Forges et Chantiers została przebudowana na fregatę śrubowo-żaglową. Otrzymała trzy kotły rurowe oraz silnik firmy Maudslay & Field o mocy 400 koni nominalnych. Przebywała w stoczni do 9.12.1862, wróciła do Genui 29.12.1862. Uzbrojona teraz w 26 dział 40-f, 8 dział gwintowanych 160-f i 6 brązowych dział gwintowanych 8-f na lawetach polowych. W 1863 kursowała głównie między Neapolem a Genuą, wożąc żołnierzy, potem została w tym samym roku skierowana do Lizbony. Od 10.12.1863 do schyłku października 1865 w rezerwie, następnie wysłana jako flagowiec kontradm. Vittorio Riccardi di Netro na wody Ameryki Południowej (wyszła z Neapolu 9.11.1865). W 1868 remontowana w Rio de Janeiro. Wróciła do Neapolu 28.11.1868 i 5 grudnia została wycofana ze służby. Skreślona z listy floty 13.11.1870.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Urania – drewniana fregata żaglowa Królestwa Obojga Sycylii, zbudowana w Neapolu, zwodowana 15.01.1834. Wyporność 1642 tony. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 działa 18-f i 4 działa haubiczne Paixhansa 30-f; na pokładach odkrytych 16 dział 24-f. Weszła do aktywnej służby 5.01.1835. Krążyła po wodach włoskich, woziła konsula do Tangeru i Mogadoru (w 1837). W 1839 remontowana. W czerwcu 1840 weszła w skład eskadry do ćwiczenia ewolucji bitewnych, w październiku 1840 i lipcu 1842 eskortowała przewożenie Ferdynanda II. Od września do października 1843 zrealizowała rejs ćwiczebny po zachodniej części Morza Śródziemnego dla uczniów szkoły morskiej. Wysłana 19.08.1844 z Neapolu na długą kampanię oceaniczną z elewami Kolegium Marynarki. Zakotwiczyła na redzie Rio de Janeiro 3.11.1844. Pływała po wodach południowoamerykańskich do połowy stycznia 1845, w kwietniu zaczęła odwiedzać miasta USA, w czerwcu wyruszyła w drogę powrotną przez Atlantyk, ale nie do Włoch, tylko do Holandii (wizytowała Amsterdam w lipcu). Potem zawijała do portów brytyjskich i francuskich, przez Cieśninę Gibraltarską przeszła 2.11.1845. Popływała jeszcze trochę po Morzu Śródziemnym i zawinęła w końcu do Neapolu 27.02.1846. Wycofana ze służby 15.03.1852, używana jako więzienie do końca października 1858. Sprzedana na rozbiórkę w Castellammare di Stabia 4.06.1859.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach