Tankowce, zbiornikowce we flocie radzieckiej (II WŚ)
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Tankowce, zbiornikowce we flocie radzieckiej (II WŚ)
Mam pytanie odnośnie jednostek pomocniczych Floty Radzieckiej (tankowce, transportowce) z okresu przed i w trakcie II WŚ.
Spotkałem się z informacją, że transportowce nosiły oprócz nazwy także oznaczenie kodowe VT + numer (Voyenyy Transport). Ale czy tak podobnie było z tankowcami i zbiornikowcami?
Mam tez drugie pytanie, czy tankowce wchodziły oficjalnie w skład floty wojennej, tzn. czy flota posiadała "swoje" tankowce.
Spotkałem się z informacją, że transportowce nosiły oprócz nazwy także oznaczenie kodowe VT + numer (Voyenyy Transport). Ale czy tak podobnie było z tankowcami i zbiornikowcami?
Mam tez drugie pytanie, czy tankowce wchodziły oficjalnie w skład floty wojennej, tzn. czy flota posiadała "swoje" tankowce.
To bardzo ciekawe pytanie, ale trudno na nie odpowiedzieć. Ale coś się wymyśli:
Flota radziecka posiadała przed wojną na stanie swoje transportowce… najbardziej znanym jest Metallist zatopiony rzekomo przez Orła w 1939 roku na zatoce fińskiej co oczywiście nijak miało się do prawdy. (kiedyś był o tym tekst w MSIO)
Przyznam że oznaczenie kodowe było raczej rzadko spotykane. Statki zmobilizowane (do 15 lipca 1941) zachowywały swoje własne nazwy i takimi posługiwano się w różnych dokumentach i raportach. Oznaczenie kodowe mogło być nie tylko alfanumeryczne ale także inne. Na przykład lodołamacz Stiepan Makarow miał oznaczenie kodowe Kercz, a przynajmniej takie miał wywołanie radiowe.
Wydaje mi się że Flota Czarnomorska posiadała zbiornikowiec Sowietskaja Nieft. Po mobilizacji dołączyły doń wszystkie zbiornikowce jakie pozostały na Morzu Czarnym.
W przeciwieństwie do innych marynarek wojennych Rosjanie mieli raczej słabo rozwinięte zespoły okrętów wsparcia logistycznego, gdyż działali na zamkniętych akwenach i wyspecjalizowanych zaopatrzeniowców i zbiornikowców zwyczajnie nie potrzebowali. W razie czego zabierano statki z przedsiębiorstw cywilnych.
Flota radziecka posiadała przed wojną na stanie swoje transportowce… najbardziej znanym jest Metallist zatopiony rzekomo przez Orła w 1939 roku na zatoce fińskiej co oczywiście nijak miało się do prawdy. (kiedyś był o tym tekst w MSIO)
Przyznam że oznaczenie kodowe było raczej rzadko spotykane. Statki zmobilizowane (do 15 lipca 1941) zachowywały swoje własne nazwy i takimi posługiwano się w różnych dokumentach i raportach. Oznaczenie kodowe mogło być nie tylko alfanumeryczne ale także inne. Na przykład lodołamacz Stiepan Makarow miał oznaczenie kodowe Kercz, a przynajmniej takie miał wywołanie radiowe.
Wydaje mi się że Flota Czarnomorska posiadała zbiornikowiec Sowietskaja Nieft. Po mobilizacji dołączyły doń wszystkie zbiornikowce jakie pozostały na Morzu Czarnym.
W przeciwieństwie do innych marynarek wojennych Rosjanie mieli raczej słabo rozwinięte zespoły okrętów wsparcia logistycznego, gdyż działali na zamkniętych akwenach i wyspecjalizowanych zaopatrzeniowców i zbiornikowców zwyczajnie nie potrzebowali. W razie czego zabierano statki z przedsiębiorstw cywilnych.
Oznaczenia transportowców.
Faktycznie, spotkałem się z oznaczeniem VT. W dawnej literaturze było stosowane zamiennie z nazwą statku. Nie mam jednak spisu takich transportowców. Prawdopodobnie nadawano je statkom, które zostały przejęte przez marynarkę, obsadzone (przynajmniej częściowo) załogą wojskową i uzbrojone.
Zbiornikowce.
Bereżnoj w swej książce nie wymienia żadnych zbiornikowców - ani znajdujących się na stanie VMF, ani mobilizowanych. Ale w jego książce w zasadzie nie ma żadnych jednostek pomocniczych - za wyjątkiem tych, które były "bojowe" - czyli pomocnicze (lub przebudowane) trałowce, kanonierki, okręty desantowe, itd. Kiedyś był podawany link do internetowej wersji tej książki - może tam będzie teraz coś więcej?
Z kolei Meister podaje następujące zbiornikowce VMF (pomijam te, przy których wyraźnie pisze, że zostały zarekwirowane z marynarki handlowej):
Arktyka: ŻELABOW, JUKAGIR, KOMSOMOLEC.
Bałtyk: TANKER NR !!, TANKER NR 12 (ex SPINOZA), ŻELEZNODOROŻNIK, GORNJAK, SMIENA, VODOLEJ NR !, VODOLEJ NR 2.
M. Czarne: WOŁGA, STACHANOWIEC, VODOLEJ NR 3?, VALERIAN KUJBYSZEW (ex ELBRUS), KRASNAJA MOŁDAWIJA, FEOLENT, MICHAIŁ GROMOW, JAŁTA, PIEREDOWIK, KREML, SERGO, WAJAN KUTUJE (to jest zapis fonetyczny nazwy VAILLANT CUTURIER), MOSKWA, JOSIF STALIN, SZAUMJAN, GROZNYJ.
Pacyfik: AZEJBARDŻAN, ALEUT, BATUMI, SACHALIN, SOYA VII, TANKER NR 1, TANKER NR 2 (KRASNOARMIEJEC), TANKER NR 3, MAKSIM GORKIJ, NIENIEC, LOKBATAN.
Niektóre z nich mogą być (a raczej na pewno okażą się) jednostkami zmobilizowanymi. Pamiętajmy też, że Meister pisał swą książkę około 30 lat temu!
Faktycznie, spotkałem się z oznaczeniem VT. W dawnej literaturze było stosowane zamiennie z nazwą statku. Nie mam jednak spisu takich transportowców. Prawdopodobnie nadawano je statkom, które zostały przejęte przez marynarkę, obsadzone (przynajmniej częściowo) załogą wojskową i uzbrojone.
Zbiornikowce.
Bereżnoj w swej książce nie wymienia żadnych zbiornikowców - ani znajdujących się na stanie VMF, ani mobilizowanych. Ale w jego książce w zasadzie nie ma żadnych jednostek pomocniczych - za wyjątkiem tych, które były "bojowe" - czyli pomocnicze (lub przebudowane) trałowce, kanonierki, okręty desantowe, itd. Kiedyś był podawany link do internetowej wersji tej książki - może tam będzie teraz coś więcej?
Z kolei Meister podaje następujące zbiornikowce VMF (pomijam te, przy których wyraźnie pisze, że zostały zarekwirowane z marynarki handlowej):
Arktyka: ŻELABOW, JUKAGIR, KOMSOMOLEC.
Bałtyk: TANKER NR !!, TANKER NR 12 (ex SPINOZA), ŻELEZNODOROŻNIK, GORNJAK, SMIENA, VODOLEJ NR !, VODOLEJ NR 2.
M. Czarne: WOŁGA, STACHANOWIEC, VODOLEJ NR 3?, VALERIAN KUJBYSZEW (ex ELBRUS), KRASNAJA MOŁDAWIJA, FEOLENT, MICHAIŁ GROMOW, JAŁTA, PIEREDOWIK, KREML, SERGO, WAJAN KUTUJE (to jest zapis fonetyczny nazwy VAILLANT CUTURIER), MOSKWA, JOSIF STALIN, SZAUMJAN, GROZNYJ.
Pacyfik: AZEJBARDŻAN, ALEUT, BATUMI, SACHALIN, SOYA VII, TANKER NR 1, TANKER NR 2 (KRASNOARMIEJEC), TANKER NR 3, MAKSIM GORKIJ, NIENIEC, LOKBATAN.
Niektóre z nich mogą być (a raczej na pewno okażą się) jednostkami zmobilizowanymi. Pamiętajmy też, że Meister pisał swą książkę około 30 lat temu!
- pothkan
- Posty: 4546
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Ja się dość często spotykałem z oznaczeniem ВТ-..., ale w odniesieniu do okresu powojennego. Oczywiście nie wyklucza to funkcjonowania takich numerów wcześniej. Co do "jednoczesności" z nazwami imiennymi - również niewykluczone, np. okręty-bazy z lat 50. typu Atrek tak miały (np. БРН-80 = Władimir Niemczinow).
Okręty pomocnicze sowieckiej MW (może poza dużymi i słynnymi, np. Kommuna czy Bieriezina) są niestety słabo zbadane. "Biblie" na temat tej floty (przede wszystkim prace Bierieżnogo, również Pawłow i Kuzin/Nikolski) je pomijają lub traktują bardzo oględnie. Trochę lepiej to wygląda w odniesieniu do carskiej marynarki - chociaż co ciekawe, najwięcej informacji zawiera pozycja zagraniczna... (Gomm).
Okręty pomocnicze sowieckiej MW (może poza dużymi i słynnymi, np. Kommuna czy Bieriezina) są niestety słabo zbadane. "Biblie" na temat tej floty (przede wszystkim prace Bierieżnogo, również Pawłow i Kuzin/Nikolski) je pomijają lub traktują bardzo oględnie. Trochę lepiej to wygląda w odniesieniu do carskiej marynarki - chociaż co ciekawe, najwięcej informacji zawiera pozycja zagraniczna... (Gomm).
Ostatnio zmieniony 2009-12-21, 12:04 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Tu mogę podać przykład wyszperanych na innym forum dostępnych danych:
Soviet-built small tankers of "Baku"-type
MAIKOP
1930 Completed as MAIKOP (STF-ChGK) 06.30
1934 MAIKOP (Sovtanker) 15.03.34
1939 MAIKOP (DGMP)
1941.12.26 Off Philippines bombed by Japanese aircraft 06.35N-125.45E
BAKU
1930 Completed as BAKU (STF-ChGK) 05.30
1933 LOK-BATAN (STF-DGK) -- first tanker received in Far East
1935 LOK-BATAN (DGMP) 03.35
1944 Convoy KB-7 Murmansk to Arkhangel'sk 15.05.44 to 17.05.44
1944 Convoy BK-13 Arkhangel'sk to Murmansk 26.05.44 to 28.05.44
1949 Wrecked off Kuriles 19.01.49
PEREDOVIK
1940 Completed as PEREDOVIK (Sovtanker)
1941 PEREDOVIK (ChABU) 01.07.41
1943 Damaged by U.20 - torpedo did not detonate- 29.11.43
1944 PEREDOVIK (Sovtanker) 09.44
1951 PEREDOVIK (DGMP)
1964 PEREDOVIK (DMP)
1970 Broken up in USSR
Soviet-built small tankers of "Baku"-type
MAIKOP
1930 Completed as MAIKOP (STF-ChGK) 06.30
1934 MAIKOP (Sovtanker) 15.03.34
1939 MAIKOP (DGMP)
1941.12.26 Off Philippines bombed by Japanese aircraft 06.35N-125.45E
BAKU
1930 Completed as BAKU (STF-ChGK) 05.30
1933 LOK-BATAN (STF-DGK) -- first tanker received in Far East
1935 LOK-BATAN (DGMP) 03.35
1944 Convoy KB-7 Murmansk to Arkhangel'sk 15.05.44 to 17.05.44
1944 Convoy BK-13 Arkhangel'sk to Murmansk 26.05.44 to 28.05.44
1949 Wrecked off Kuriles 19.01.49
PEREDOVIK
1940 Completed as PEREDOVIK (Sovtanker)
1941 PEREDOVIK (ChABU) 01.07.41
1943 Damaged by U.20 - torpedo did not detonate- 29.11.43
1944 PEREDOVIK (Sovtanker) 09.44
1951 PEREDOVIK (DGMP)
1964 PEREDOVIK (DMP)
1970 Broken up in USSR
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Była też seria tankowców zbudowana w stoczni japońskiej Mitsubishi Yokohama.
(yard #, Name, Gross tons/Disp tons/ date of completion):
#259. T-9 / Tanker No. 3. 1,435. 1,858. 1 Apr 1937.
#260. T-21 / Tanker No. 2 / Krasnoyarmeets . 1,435. 1,858. 1 Apr 1937.
#264. Yukagir. 1,435. 1,858. 30 Sep 1937. East Arctic
#265. Nenets. 1,435. 1,858. 30 Sep 1937. White & Barents Sea
#268. No. 4. / Komsomolets 1.040. 1,324. 31 Jul 1937 Maksim Gorkiy Far East
#269. No. 3. / Maxim Gorkii 1,040. 1,293. 30 Jun 1937. #269. No. 3. 1,079. -> Tanker No.3 Far East
(yard #, Name, Gross tons/Disp tons/ date of completion):
#259. T-9 / Tanker No. 3. 1,435. 1,858. 1 Apr 1937.
#260. T-21 / Tanker No. 2 / Krasnoyarmeets . 1,435. 1,858. 1 Apr 1937.
#264. Yukagir. 1,435. 1,858. 30 Sep 1937. East Arctic
#265. Nenets. 1,435. 1,858. 30 Sep 1937. White & Barents Sea
#268. No. 4. / Komsomolets 1.040. 1,324. 31 Jul 1937 Maksim Gorkiy Far East
#269. No. 3. / Maxim Gorkii 1,040. 1,293. 30 Jun 1937. #269. No. 3. 1,079. -> Tanker No.3 Far East