Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Od lutego 1794 Francuzi budowali w Lorient-Caudan 74-działowiec Viala [Joseph-Agricol Viala, urodzony w 1780 w Awinionie rewolucyjny bohater dziecinny - w 1793 zginął nad brzegami Durance, próbując przeciąć liny mostu (ale nie tego, o którym śpiewała Demarczyk) pontonowego, aby przeszkodzić rojalistom w przekroczeniu rzeki] na podstawie projektu Jacquesa-Noëla Sané. Wg danych projektowych miał nośność 1537 ton, wyporność pełną 3069 ton, wymiary: 172’ x 44’6” x 22’. Załoga liczyła 707 ludzi. Uzbrojenie rzeczywiste obejmowało 80 dział, w tym na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f i 6 haubic 36-f. Wodowano okręt 28.09.1795. Jak to u francuskich rewolucjonistów, jeszcze w ogóle nie służył (ukończony w maju 1796), a zdążył być dwa razy przemianowany – 9.10.1795 na Voltaire, zaś w grudniu 1795 na Constitution. Od grudnia 1796 do stycznia 1797 uczestniczył (bez honorów) w zakończonej klęską ekspedycji do Irlandii. Przemianowany na Jupiter 5.02.1803. Pod tą właśnie nazwą został zdobyty przez Brytyjczyków w bitwie pod Santo Domingo 6.02.1806. Doprowadzony do Portsmouth 6.05.1806, wcielony do Royal Navy i przemianowany na Maida [miejscowość w pd. Włoszech, miejsce bitwy lądowej, w której Anglicy rozgromili Francuzów, a więc nazwa niemożliwa dla jednostki francuskiej]. Wg pomiarów brytyjskich 181’9,625” x 48’11,5” x 21’5,5”, tonaż 1899 ton. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 30 x 24-f, na górnym 30 x 24-f, na rufowym 2 x 24-f i 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 24-f i 2 karonady 24-f. W aktywnej służbie od lutego 1807, wziął udział w ataku na Kopenhagę w sierpniu 1807. Od marca 1808 w rezerwie w Portsmouth, pomimo pełnienia czasowo (1813) roli stacjonarnego okrętu flagowego. Sprzedany 11.08.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów barkentyny TRANSIT (1809), wspominanej już tutaj poprzednio.
Panie Krzysztofie, spotyka się określenie, że jakiś okręt po wycofaniu ze służby został "sunk as foundation", co to znaczy i po co to robiono ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów barkentyny TRANSIT (1809), wspominanej już tutaj poprzednio.
Panie Krzysztofie, spotyka się określenie, że jakiś okręt po wycofaniu ze służby został "sunk as foundation", co to znaczy i po co to robiono ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Transit – eksperymentalna jednostka zbudowana wg projektu kapitana Richarda Govera z Kompanii Wschodnioindyjskiej. Bardzo długa, o ostrych liniach podwodnej części kadłuba, wręgach w kształcie kieliszka do wina. Takielunek czteromasztowy, z żaglami rejowymi na fokmaszcie i skośnymi na pozostałych – faktycznie dzisiejsza barkentyna, ale wtedy uważana za nietypowy szkuner.
Zbudowana w stoczni Jabeza Bailey, w Ipswich. Wymiary: 132’3” x 20’6” x 12’0”, tonaż 261 ton. Załoga: 40. Uzbrojenie: 1 brązowa 12-funtówka, 10 karonad 12-f. Zwodowana 3.03.1809, wyposażana w Deptford do 20.07.1809. Okazała się szybka i dobrze trzymająca się wiatru, ale tak fatalnie manewrująca i o złej dzielności morskiej, że bardzo prędko po ukończeniu została poważnie skrócona (w Deptford od listopada 1809 do lutego 1810) – odtąd 112’5” x 20’6” x 11’0”, 214 ton. W 1812 chciano zrobić jakiś użytek z tego dziwadła, więc wyposażono ją w charakterze tendra dla press-gangów. W marcu 1814 próbowano wprowadzić ją do aktywnej służby, lecz błyskawicznie wycofano z powrotem do rezerwy. Sprzedana 12.10.1815. Gover twierdził – jak kilkadziesiąt lat później Coles – że to wtrącanie się Admiralicji było przyczyną kompletnego fiaska jego koncepcji.
„Sank as foundation” oznacza zatopienie na płyciźnie starego, niepotrzebnego już okrętu, aby tworzył „przedmurze” albo „podmurówkę” dla dalszych dzieł składających się w sumie na falochrony (i potem nabrzeża) nowego, bądź modyfikowanego portu. Najczęściej miał za zadanie rozbijać i powstrzymywać napór fal, aby inne prace przebiegały bezpieczniej i sprawniej. Przyznam jednak, że zagadnieniami budownictwa portowego nigdy się bliżej nie zajmowałem, więc moje pojęcie co do szczegółów jest dość mgliste.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zbudowana w stoczni Jabeza Bailey, w Ipswich. Wymiary: 132’3” x 20’6” x 12’0”, tonaż 261 ton. Załoga: 40. Uzbrojenie: 1 brązowa 12-funtówka, 10 karonad 12-f. Zwodowana 3.03.1809, wyposażana w Deptford do 20.07.1809. Okazała się szybka i dobrze trzymająca się wiatru, ale tak fatalnie manewrująca i o złej dzielności morskiej, że bardzo prędko po ukończeniu została poważnie skrócona (w Deptford od listopada 1809 do lutego 1810) – odtąd 112’5” x 20’6” x 11’0”, 214 ton. W 1812 chciano zrobić jakiś użytek z tego dziwadła, więc wyposażono ją w charakterze tendra dla press-gangów. W marcu 1814 próbowano wprowadzić ją do aktywnej służby, lecz błyskawicznie wycofano z powrotem do rezerwy. Sprzedana 12.10.1815. Gover twierdził – jak kilkadziesiąt lat później Coles – że to wtrącanie się Admiralicji było przyczyną kompletnego fiaska jego koncepcji.
„Sank as foundation” oznacza zatopienie na płyciźnie starego, niepotrzebnego już okrętu, aby tworzył „przedmurze” albo „podmurówkę” dla dalszych dzieł składających się w sumie na falochrony (i potem nabrzeża) nowego, bądź modyfikowanego portu. Najczęściej miał za zadanie rozbijać i powstrzymywać napór fal, aby inne prace przebiegały bezpieczniej i sprawniej. Przyznam jednak, że zagadnieniami budownictwa portowego nigdy się bliżej nie zajmowałem, więc moje pojęcie co do szczegółów jest dość mgliste.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Triton – mały dwupokładowiec francuski budowany w Breście od lipca 1696, zwodowany w grudniu 1696 lub w styczniu 1697. Projektant Blaise Pangalo. Tonaż około 500 ton, wymiary 123’0” x 31’6” x 14’0” (lub 11’0”). Załoga: 255-257. Uzbrojenie: 44 działa, w tym na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na pokładach odkrytych 4 x 3-f. Klasyfikowany jako fregato-liniowiec, czyli liniowiec 4 rangi albo fregata 1 rzędu. Należał do eskadry z Port Louis, uważano go za dobry żaglowiec. 22.10.1702 zdobyty przez Anglików podczas ataku w zatoce Vigo (oczywiście wg Anglików było to 12.10.1707) i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (ale zapisywanej zazwyczaj w formie Tryton), jako 42-działowy okręt 4 rangi. Zdaniem zdobywców 128’0” x 34’4” x 13’4”, tonaż 662 tony. Załoga: 290. Uzbrojenie rzeczywiste od 42 do 50 dział. Pod kapitanem Tudorem Trevor uczestniczył w bitwie pod Malagą 13.08.1704. Pod kapitanem Josephem Taylor zdobył 3.03.1705 duży francuski okręt korsarski, przemianowany w Royal Navy na Triton Prize, z którym jest czasem mylony. W 1708 pod kapitanem Josephem Taylor należał do małej eskadry, która wsparła przekazanymi na ląd działami, 400 marynarzami i zapasami hiszpańskie miasto Denia i prowadząc działania od morza zmusiła oblegające w imieniu króla Filipa siły do odstąpienia (hiszpańska wojna sukcesyjna). Sprzedany w 1709.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Comet, Serpent, Thunder – małe okręty moździerzowe typu Blast, kecze. Załoga: 30. Uzbrojenie: 2 moździerze 12,5-calowe ustawione na obrotowych podstawach wzdłuż osi podłużnej okrętów, jeden przed, jeden za grotmasztem; 4 działka 2-funtowe. Dane projektowe: 66’0” x 23’2” x 10’0”, tonaż 143 tony.
Comet – zbudowany w stoczni Henry’ego Johnson w Blackwall. Wymiary: 66’2” x 23’2” x 10”0”, tonaż 144 tony. We wrześniu 1705 uczestniczył w bombardowaniu Barcelony. Zdobyty w pobliżu Dunkierki 10.10.1706 przez trzy francuskie okręty korsarskie. Kapitan Francis Gregory zmarł w wyniku odniesionych ran. Okręt służył Francuzom w marynarce wojennej pod nazwą Comete do 1708. Skreślony z listy floty w 1708 lub 1709.
Serpent - zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary: 65’6” x 23’0” x 10”0”, tonaż 140 ton. Zdobyty u zachodniego wejścia na kanał La Manche 15.10.1703 przez duży francuski okręt korsarski.
Thunder - zbudowany w stoczni Snellgrove’a w Limehouse. Wymiary: 65’6” x 23’6” x 10”0”, tonaż 148 ton. W czasie rejsu pod Calais, dla bombardowania tego miasta, oddzielił się od reszty angielskiej eskadry i został zdobyty w pobliżu holenderskiego wybrzeża 6.04.1696 przez dwa francuskie okręty korsarskie. Wcielony do francuskiej marynarki wojennej pod nazwą Tonnerre. Tu tonaż 80 to, wymiary 69’ x 24’x 10’. Załoga około 55. Jeden moździerz przed grotmasztem, drugi za. Skreślony z listy floty w 1713 lub 1714.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Comet – zbudowany w stoczni Henry’ego Johnson w Blackwall. Wymiary: 66’2” x 23’2” x 10”0”, tonaż 144 tony. We wrześniu 1705 uczestniczył w bombardowaniu Barcelony. Zdobyty w pobliżu Dunkierki 10.10.1706 przez trzy francuskie okręty korsarskie. Kapitan Francis Gregory zmarł w wyniku odniesionych ran. Okręt służył Francuzom w marynarce wojennej pod nazwą Comete do 1708. Skreślony z listy floty w 1708 lub 1709.
Serpent - zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary: 65’6” x 23’0” x 10”0”, tonaż 140 ton. Zdobyty u zachodniego wejścia na kanał La Manche 15.10.1703 przez duży francuski okręt korsarski.
Thunder - zbudowany w stoczni Snellgrove’a w Limehouse. Wymiary: 65’6” x 23’6” x 10”0”, tonaż 148 ton. W czasie rejsu pod Calais, dla bombardowania tego miasta, oddzielił się od reszty angielskiej eskadry i został zdobyty w pobliżu holenderskiego wybrzeża 6.04.1696 przez dwa francuskie okręty korsarskie. Wcielony do francuskiej marynarki wojennej pod nazwą Tonnerre. Tu tonaż 80 to, wymiary 69’ x 24’x 10’. Załoga około 55. Jeden moździerz przed grotmasztem, drugi za. Skreślony z listy floty w 1713 lub 1714.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Francuski 74-działowiec Lion był budowany od sierpnia 1791 w Rochefort. Należał do standardowego typu Téméraire, wielokrotnie już przeze mnie charakteryzowanego. Jeszcze przed wodowaniem przemianowano go na Marat 28.09.1793. Został zwodowany 29.04.1794. W służbie od czerwca 1794. Niósł na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f i 4 haubice 36-f. Załoga: 707. Walczył u atlantyckich wybrzeży Francji. Przemianowany na Formidable 25.05.1795. Zdobyty przez Brytyjczyków koło Groix 23.06.1795 w akcji eskadry lorda Bridport. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Belleisle. Wymiary angielskie: 184’5’ x 48’9” x 21’7,5”, tonaż 1889 ton. Załoga: 700. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 30 x 32-f, na górnym 30 x 24-f, na rufowym 2 x 9-f i 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 (lub 4) karonady 24-f, na rufówce 6 karonad 24-f.
Wcielony do aktywnej służby pod brytyjską banderą dopiero w październiku 1800, należał do Floty Kanału, m.in. jako flagowiec adm. Cornwallisa. Od lutego 1803 na Morzu Śródziemnym, wszedł w skład sił Nelsona, z którymi brał udział w pościgu za Villeneuve’m do Indii Zach. i z powrotem. Walczył pod Trafalgarem 21.10.1805, tracąc 33 zabitych i 93 rannych. W 1806 walczył w składzie eskadry Strachana. Od 1807 w Indiach Zach., przejściowo jako flagowiec kontradm. Cochrane’a. W styczniu/lutym 1809 brał udział w zdobyciu Martyniki, ale w lipcu uczestniczył już w ekspedycji w Niderlandach, a we wrześniu został wycofany do rezerwy w Portsmouth. Rozebrany tam w sierpniu 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wcielony do aktywnej służby pod brytyjską banderą dopiero w październiku 1800, należał do Floty Kanału, m.in. jako flagowiec adm. Cornwallisa. Od lutego 1803 na Morzu Śródziemnym, wszedł w skład sił Nelsona, z którymi brał udział w pościgu za Villeneuve’m do Indii Zach. i z powrotem. Walczył pod Trafalgarem 21.10.1805, tracąc 33 zabitych i 93 rannych. W 1806 walczył w składzie eskadry Strachana. Od 1807 w Indiach Zach., przejściowo jako flagowiec kontradm. Cochrane’a. W styczniu/lutym 1809 brał udział w zdobyciu Martyniki, ale w lipcu uczestniczył już w ekspedycji w Niderlandach, a we wrześniu został wycofany do rezerwy w Portsmouth. Rozebrany tam w sierpniu 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nieuport – okręt o nie całkiem jasnym pochodzeniu. Royal Navy zakupiła go w kwietniu 1795, lecz mógł być zdobytym wtedy żaglowcem francuskim, o czym zdawałaby się świadczyć nazwa. W brytyjskiej marynarce służył jako kanonierka-bryg 14-działowy. Wyposażano go w Sheerness od maja 1795, jednak wprowadzono do aktywnej służby dopiero w maju 1803. W 1806 stacjonował na rzece Colne. Wymieniany na listach floty do 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bermuda – bryg-slup 14-działowy zbudowany na Bermudach. Kupiony przez marynarkę w 1795, jeszcze w trakcie jego budowy. Przybliżone wymiary 80’ x 24’, tonaż 170 ton. Uzbrojenie: 14 karonad 12-f. Zniknął z całą załogą we wrześniu 1796 w Zatoce Florydzkiej. Nie zdążono go w Anglii zarejestrować, więc nie występował na oficjalnych listach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach