Wyczytałem, że wiosną 1701 r. dwa szwedzkie okręty wtargnęły na redę Pucka, rozpoczęła się wymiana ognia w wyniku której "Postylion" osiadł na mieliźnie a Szwedzi odbili swoją szkutę. Nie wiem natomiast czy to koniec istnienia fregaty czy ściągnięto ją z mielizny i naprawiono.
okręty XVII-wieczne
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2009-08-05, 16:46
- Kontakt:
Tak tak, wiem
jestem autorem strony w tej tematyce to dodam jeszcze jedno zdanie o tej fregacie 
Wyczytałem, że wiosną 1701 r. dwa szwedzkie okręty wtargnęły na redę Pucka, rozpoczęła się wymiana ognia w wyniku której "Postylion" osiadł na mieliźnie a Szwedzi odbili swoją szkutę. Nie wiem natomiast czy to koniec istnienia fregaty czy ściągnięto ją z mielizny i naprawiono.
Wyczytałem, że wiosną 1701 r. dwa szwedzkie okręty wtargnęły na redę Pucka, rozpoczęła się wymiana ognia w wyniku której "Postylion" osiadł na mieliźnie a Szwedzi odbili swoją szkutę. Nie wiem natomiast czy to koniec istnienia fregaty czy ściągnięto ją z mielizny i naprawiono.
- de Villars
- Posty: 2231
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Tak czy siak, to fajnie, że mieliśmy cokolwiek na wodzie w owym czasie. Zawsze mi się wydawało, że polska flota żaglowa zakończyła się na Władysławie IV...
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 2009-08-05, 16:46
- Kontakt:
Witam,
Przeglądając jedną francuską stronę w Internecie, spotkałem się z okrętem/statkiem nazwanym patache (pataches). Dzięki translatorowi udało mi się uzyskać odpowiedź że jest to statek przybrzeżny/patrolowy.
Czy ktoś wie może jakie statki/okręty na początku XVII wieku określano mianem patache? Na tej konkretnej stronie określenie pataches odnosiło się do okrętów hiszpańskich.
pozdr
Przeglądając jedną francuską stronę w Internecie, spotkałem się z okrętem/statkiem nazwanym patache (pataches). Dzięki translatorowi udało mi się uzyskać odpowiedź że jest to statek przybrzeżny/patrolowy.
Czy ktoś wie może jakie statki/okręty na początku XVII wieku określano mianem patache? Na tej konkretnej stronie określenie pataches odnosiło się do okrętów hiszpańskich.
pozdr
- pothkan
- Posty: 4533
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Po hiszpańsku pataca. Spotykane jeszcze w XIX w. - wtedy jako dwumasztowe żaglowce przybrzeżne (30-80 t pojemności).maxgall pisze:Czy ktoś wie może jakie statki/okręty na początku XVII wieku określano mianem patache? Na tej konkretnej stronie określenie pataches odnosiło się do okrętów hiszpańskich.
W Ameryce Łacińskiej ogólnie termin na niewielkie statki przybrzeżne (żaglowe).
W XVI-XVII w. spotyka się dwa znaczenia:
- pod koniec XVI w. - niewielki okręt żaglowo-wiosłowy, wykorzystywany jako jednostka "na posyłki" (awizo) lub strażnicza (przeciwko przemytnikom), dwumasztowy, wymiary przykładowe: dług. 16 x szer. 4.5 x głęb. 6.5 m.
- we flocie Filipa II (czyli w sumie ten sam okres) - rodzaj niewielkiej galery (co na upartego może zgadzać się z pierwszą definicją)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dla uzupełnienia dodam, że:
1) W pierwszej połowie XVII w. także Francuzi mieli pełno jednostek nazywanych "patache"
2) To wyjątkowo nieprecyzyjnie zdefiniowana kategoria, obejmująca zupełnie różne jednostki, od zwykłych łódek poprzez spore żaglowce do patrz 3
3) W pierwszej połowie XVII w. istniała francuska "patache" podwodna
!
Krzysztof Gerlach
1) W pierwszej połowie XVII w. także Francuzi mieli pełno jednostek nazywanych "patache"
2) To wyjątkowo nieprecyzyjnie zdefiniowana kategoria, obejmująca zupełnie różne jednostki, od zwykłych łódek poprzez spore żaglowce do patrz 3
3) W pierwszej połowie XVII w. istniała francuska "patache" podwodna

Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Co do ogólnego spojrzenia na "patache", to w zasadzie tak - nazwa bardziej określała przeznaczenie, funkcję (tender większych okrętów, awizo, zwiad, ochrona portów itp.) niż konstrukcję. Z tym, że przeważała budowa jedno- i dwumasztowa.
Natomiast nie twierdziłem, iż istniaŁY "patache" podwodne, tylko że wiem o jednej. Wzmianki o tej eksperymentalnej jednostce są dość enigmatyczne i nieprecyzyjne. Została zbudowana chyba w Saint Malo albo Dieppe, zwodowana może około 1640, wykończona w styczniu 1641. Zbudowali ją niejaki Mersenne oraz Jean Barrie (albo Baniere) zwany DePradine. Jej nazwa to "Patache allant dans l'eau", czyli "patache idąca w wodę", zapewne bardziej określenie metody działania niż imię własne. Przeznaczono ją do wyławiania na dnie morza resztek żaglowców rozbitych u wejść do Saint Malo i Dieppe. Nie wiem, jak to miało działać i czy w ogóle kiedykolwiek się wynurzyło po zanurzeniu, ale PODEJRZEWAM, że chodziło o coś w rodzaju nadwymiarowego dzwonu nurkowego, który pod wodą mógł poruszać się tylko na trasie góra-dół i z powrotem.
Krzysztof Gerlach
Natomiast nie twierdziłem, iż istniaŁY "patache" podwodne, tylko że wiem o jednej. Wzmianki o tej eksperymentalnej jednostce są dość enigmatyczne i nieprecyzyjne. Została zbudowana chyba w Saint Malo albo Dieppe, zwodowana może około 1640, wykończona w styczniu 1641. Zbudowali ją niejaki Mersenne oraz Jean Barrie (albo Baniere) zwany DePradine. Jej nazwa to "Patache allant dans l'eau", czyli "patache idąca w wodę", zapewne bardziej określenie metody działania niż imię własne. Przeznaczono ją do wyławiania na dnie morza resztek żaglowców rozbitych u wejść do Saint Malo i Dieppe. Nie wiem, jak to miało działać i czy w ogóle kiedykolwiek się wynurzyło po zanurzeniu, ale PODEJRZEWAM, że chodziło o coś w rodzaju nadwymiarowego dzwonu nurkowego, który pod wodą mógł poruszać się tylko na trasie góra-dół i z powrotem.
Krzysztof Gerlach