Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wszystkie trzy (jak wiele innych) zostały zamówione najpierw jako 80-działowe żaglowce dwupokładowe typu Vanguard (chociaż Cressy mógł być budowany w tej klasie wg innego projektu). Kiedy stały na pochylniach, podjęto decyzję o ich przebudowie na 80-działowe liniowce śrubowo-żaglowe – nie zawsze w tym samym czasie i wg nieco różnych projektów. Jednak nawet w nowej postaci miały wiele cech wspólnych. Załoga: 750. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 10 dział haubicznych 8-calowe (o masie 65 cetnarów każde) i 18 dział 32-funtowych (po 56 cetnarów), na górnym 4 działa haubiczne 8-calowe (po 65 cetnarów) i 24 działa 32-funtowe (po 50 cetnarów), na spardeku 24 działa 32-funtowe (po 42 cetnarów). Dwucylindrowy, poziomy silnik pojedynczego rozprężania (średnica cylindrów 64”, skok tłoków 3’), o mocy 400 koni nominalnych.

Cressy – decyzję o przebudowie podjęto 24.11.1852, a prace rozpoczęto w Chatham 5 dni później. Po zwodowaniu zakończono wyposażanie 9.03.1854. Wymiary: 198’5” x 55’0” x 21’8,25”, tonaż 2538 ton, wyporność 3707 ton. Silnik firmy Maudslay, Sons & Field, o mocy 1076 koni indykowanych, pozwalał na rozwijanie prędkości 7,2 węzła. Jak wszystkie małe śrubowce przebudowane z żaglowców, nie pływał nadzwyczajnie ani pod parą, ani pod żaglami. Służył aktywnie na Bałtyku w 1854 podczas wojny krymskiej. W 1859 służył na Morzu Śródziemnym. Wycofany do rezerwy w 1861. Sprzedany na rozbiórkę w 1867.

Majestic – decyzję o przebudowie podjęto 24.11.1852, a prace rozpoczęto w Chatham 5 dni później. Po zwodowaniu zakończono wyposażanie 22.04.1854. Wymiary: 190’0” x 56’9” x 23’4”, tonaż 2590 ton, wyporność 3482 tony. Silnik firmy Maudslay, Sons & Field, o mocy 1192 koni indykowanych, pozwalał na rozwijanie prędkości 8,8 węzła. Służył aktywnie na Bałtyku w 1854 podczas wojny krymskiej. W 1856 służył na Morzu Śródziemnym. Wycofany do rezerwy w 1857. Sprzedany w 1867, rozebrany w 1868.

Brunswick – decyzję o przebudowie podjęto 23.06.1854, a prace rozpoczęto w Pembroke 7.08.1854. Po zwodowaniu zakończono wyposażanie 2.04.1856. Wymiary: 190’0” x 55’10,5” x 23’4”, tonaż 2492 tony, wyporność 3632 tony. Silnik firmy Miller, Ravenhill & Co, o mocy 1438 koni indykowanych, pozwalał na rozwijanie prędkości 7,7 węzła. W 1856 przydzielony do Floty Bałtyckiej, jako okręt-baza kanonierek. Odwoził w 1856 żołnierzy z Morza Czarnego. W 1857 służył na wodach Ameryki Pn. i Indii Zach., w 1858 na kanale La Manche, w 1859 na Morzu Śródziemnym. Wycofany do rezerwy w 1860. Sprzedany na rozbiórkę w 1867.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ADMIRAL RAINIER (zdobyty 1800).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Admiral Rainier – pierwotnie bryg holenderski o nieznanej nazwie, prawdopodobnie zbudowany w Batawii około 1800. Zdobyty przez Anglików 23.08.1800 koło wyspy Kuypera (Guypera) w pobliżu Batawii. Tonaż podawany - około 150 ton, być może zaniżony. Wcielony praktycznie do Royal Navy (w Anglii nie zarejestrowany) jako bryg-slup 16-działowy o nazwie Admiral Rainier (uzbrojenie: 16 dział 6-f i 4-f. Służył w Indiach Wsch. Sprzedany we wrześniu 1803.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DRAKE (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Drake – pierwotnie francuski bryg korsarski Tigre, zbudowany w 1797 w Nantes. Tonaż 150 ton, załoga 80-90. Uzbrojenie: 14 x 6-f i 3 haubice. Zdobyty przez Anglików 17.11.1798 (a nie 17.11.1799, chociaż tak podaje m.in. Demerliac) w Indiach Zach. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Drake, jako bryg-slup 14-działowy. Wymiary: 79’0” (taki wymiar w oryginalnych źródłach, ale chyba omyłkowy) x 23’9” x 10’6”, tonaż 212 albo 226 ton. Załoga: 86. Uzbrojenie: 14 (do 16) x 6-f plus 12 działek relingowych. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1800, działał w Indiach Zach. Kiedy wraz z fregatą Pandour eskortował konwój, został od niego oddzielony podczas złej pogody – bryg był wówczas w kiepskim stanie, miał uszkodzone maszty i olinowanie, zaczął mocno przeciekać; po zwrocie wpadł na płycizny przy wyspie Nevis 12.07.1804, przewrócił się na bok i zatonął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GALATHEE (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Galathee – pierwotnie 16-działowy bryg holenderski Galathe, zwodowany w 1796 w Rotterdamie. Zdobyty przez Anglików 30.08.1799 na kanale Vlieter. Wymiary holenderskie: 114’ x 32’ x 17’. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Galathee, jako bryg-slup 16-działowy o tonażu 260 ton. Wprowadzony do służby w listopadzie 1800 z załogą „wolnych Holendrów”. Wycofany do rezerwy w 1801. Sprzedany 15.10.1807 na rozbiórkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BONETTA (zdobyty 1798).
Panie Krzysztofie, kto to byli "wolni Holendrzy", o których mowa powyżej ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

„Wolni Holendrzy”.
Kiedy w 1795 rewolucyjna Francja najechała na Holandię i zdobyła cały kraj, to formalnie długo go nie okupowała (dopiero w 1810, z rozkazu Napoleona, Holandia stała się prowincją francuską), tylko utworzyła w tym miejscu satelicką republikę, zwaną Republiką Batawską. Dla Holendrów sytuacja stała się bardzo złożona, w pewnym sensie zbliżona do tej w Polsce po zakończeniu II wojny światowej. Część z nich od dawna walczyła z dotychczasową warstwą rządzącą (wielu zagrożonych więzieniem czy śmiercią w swoim kraju i tak już służyła w rewolucyjnej armii francuskiej, która miała nieść równość i wolność wszystkim na świecie) i szczerze przyjęła narzucony przez okupanta porządek jako zaranie lepszej przyszłości. Większość widziała doskonale, że nikt nie liczy się z ich zdaniem, a są absolutnie za słabi na jakiś buntowniczy zryw – który na dodatek musiałby przekształcić się w krwawą wojnę domową; było też jasne, że nikt z zagranicy ich nie poprze (poza gadaniem, które zawsze mało kosztuje). Wybrała więc skupienie się na pracy, nie wtrącanie do polityki i czekanie na jakąś zmianę sytuacji zewnętrznej. Nieliczni, na ogół silnie związani rodzinnie czy służbowo z dotychczasowymi panami Holandii (w tym namiestnikiem), ale czasem też prości marynarze albo oficerowie marynarki wojennej, postanowili emigrować. Sam namiestnik i garstka żeglarzy popłynęli do Wielkiej Brytanii. Na gruncie prywatnym Anglicy przyjęli ich gościnnie, ale publicznie - jak zawsze w polityce - odnosili się do nich w zależności od rozwoju wydarzeń. W każdym razie od czasu do czasu wygodnie im było traktować tych Holendrów (w przeciwieństwie do tych, którzy znaleźli się w orbicie wpływów francuskich i teraz byli z Brytyjczykami w stanie wojny) trochę tak, jak w czasie drugiej wojny światowej traktowano Francuzów de Gaulle’a, czyli „Wolnych Francuzów”. A to powierzono im na chwilę jakiś okręt, a to uznano jednostkę holenderską, która wpłynęła do brytyjskiego portu nie za zdobytą, a za sprzymierzoną, lub taką, która będzie tylko „czasowo przechowywana” przez Anglię w oczekiwaniu na „lepsze czasy” itd. Jednak nawet bardzo ograniczona marynarka „Wolnych Holendrów” nigdy u boku Royal Navy w latach napoleońskich nie powstała, ponieważ sytuacja międzynarodowa zmieniała się szybko, ewentualne usługi, które ta garstka mogłaby oddać były nikłe, a niebezpieczeństwo potraktowania ich we własnym kraju (Holandii) jako zdrajców – zbyt duże.

Bonetta – pierwotnie francuska korweta korsarska Huit Amis zbudowana w Bordeaux (najprawdopodobniej w 1798), wyposażona do służby w Bordeaux w 1798. Tonaż 294 tony, wyporność około 550 ton, wymiary 98’ x 26’ x 12’6”. Załoga: 160. Uzbrojenie: 18 x 6-f i 2 inne. Zdobyta przez Anglików 10.05.1798 na wodach irlandzkich (Demerliac błędnie pisze, że na Antylach) i – po wyposażeniu w Deptford – wcielona do Royal Navy pod nazwą Bonetta, jako 18-działowy, trójmasztowy slup gładkopokładowy. Wymiary: 103’1” x 27’8” x 13’0,5”, tonaż 348 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 18 x 6-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od sierpnia 1798, służył głównie na wodach amerykańskich, rozbił się u wysp Jardine koło Kuby 25.10.1801, wchodząc w nocy na rafę – oficer wachtowy spał.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, pięknie dziękuję za odpowiedź :) .
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu COUREUR (zdobyty 1798).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Coureur – pierwotnie francuska korweta korsarska, o tonażu około 300 ton, załodze 150, uzbrojeniu w 20 dział i 4 działka relingowe, operująca na Atlantyku od początku 1798. Zdobyta przez Anglików na wodach kanału La Manche 23.02.1798 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 18-działowy, trójmasztowy slup gładkopokładowy. Wymiary: 110’11,5” x 27’4,5” x 13’6”, tonaż 356 ton. Załoga: 135. Uzbrojenie: 20 karonad 18-f. W rzeczywistości, po doprowadzeniu do Plymouth 28.02.1798, okręt ten został natychmiast odstawiony do rezerwy i nigdy nie wprowadzono go do aktywnej służby pod brytyjską banderą. Sprzedany w Plymouth 14.09.1801.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GANNET (zakupiony 1800).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gannet – bryg-slup 16-działowy, kupiony przez marynarkę wojenną jeszcze w trakcie budowy w stoczni Thomasa King w Dover w marcu 1800. Ukończony w stoczni królewskiej w Chatham 6.07.1800. Wymiary: 88’7” x 28’1,5” x 12’6”, tonaż 290 ton. Załoga: 86. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 18-f. Służył aktywnie na wodach europejskich od Gibraltaru po Morze Północne do 1813. Sprzedany w Sheerness 21.07.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poprosze o opisanie fregaty Latona (wod. 1781.03.31).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Latona – fregata 38-działowa zbudowana w ramach kontraktu przez prywatną stocznię Greaves & Purnell, w Limehouse, zwodowana 13. (a nie 31.) 03.1781. Projektant John Williams. Wymiary projektowe: 141’0” x 38’10” x 13’6”, tonaż 935 ton. Wymiary rzeczywiste: 141’3” x 38’11,75” x 13’6”, tonaż 944 tony. Załoga: 280. Uzbrojenie planowane: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f, ponadto 14 działek relingowych. Rzeczywiste uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Teoretycznie powinna też była mieć dodatkowo 6 karonad 18-f na pokładzie rufowym i 4 karonady 18-f na dziobowym, lecz w praktyce z tym bywało różnie, np. w 1782 jej łączna liczba karonad ograniczała się do 4 sztuk. Od 13.03.1800 oficjalnie 6 karonad 32-f na pokładzie rufowym i 2 karonady 32-f na dziobowym, jednak rzeczywista data zastąpienia karonad 18-f tymi 32-f budzi kontrowersje – np. Winfield pisze o czerwcu 1806, a tymczasem istnieje rysunek Admiralicji przedstawiający mocowanie takiej karonady na fregacie Latona, datowany 31.08.1802. Wyposażona w Deptford, weszła do aktywnej służby w kwietniu 1781. Pomimo że bardzo podobna do innych brytyjskich fregat tej klasy, gorzej od nich zachowywała się na morzu – silniej dryfowała, intensywnie kołysała się na boki i brała wodę na śródokręcie przy wzburzonym morzu (ale nie brała na dziób). Trzymała się nieźle wiatru tylko przy jego znacznej sile, tym niemniej była szybka, zwrotna i pojemna, co dawało duży zasięg. Wycofana do rezerwy w 1782, ponownie wprowadzona do służby w maju 1783, wycofana w październiku 1786. Potem służyła aktywnie krótko w 1790 i od grudnia 1792. Była obecna w bitwie Sławnego Pierwszego Czerwca (1.06.1794), walczyła na wodach od Nowej Fundlandii do Sankt Petersburga, wycofana do rezerwy w październiku 1802. Wyremontowana w Deptford, ponownie w aktywnej służbie od października 1804, działała na kanale La Manche i w Indiach Zach. Od maja do lipca 1810 przekształcona w Woolwich w 22-działowy transportowiec wojska (na pokładzie głównym 14 x 9-f, na rufowym 6 karonad 18-f, na dziobowym 2 x 6-f. Od 1813 hulk-koszary i stacjonarny okręt flagowy w Leith. Sprzedana 2.05.1816.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VIDETTE (zdobyty 1800).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ