Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Moderatorzy: crolick, Marmik, MiKo
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Francuskie awizo/mały krążownik lub korweta/slup jak kto woli) Linois. Zwodowany w 1867 roku, oddany do służby w 1868. Wyporność 1190 ton, prędkość 11,5 węzła. Uzbrojenie: 6x138 BL (początkowo 4x138), później dodano mu też kilka lekkich działek rewolwerowych. Konstrukcja drewniana. Służył do początku lat 90.
Niestety, mam tylko jedno jego zdjęcie.
Niestety, mam tylko jedno jego zdjęcie.
- Załączniki
-
- Linois NH 74807.jpeg (129.96 KiB) Przejrzano 3673 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Holenderskie korwety typu Groningen. W latach 1857-1858 zwodowano 3 takie okręty: Groningen, Citadel van Antwerpen i Vice Admiraal Koopman. Wyporność kolejno 1460, 1780 i 1600 ton, prędkość 9 węzłów. Uzbrojenie się zmieniało. Początkowo uzbrojony był wyłącznie w armaty gładkolufowe (14 sztuk), później zostały przezbrojone w 9 armat (część gwintowanych).
- Załączniki
-
- Citadel van Antwerpen 2158_054338.jpg (1.06 MiB) Przejrzano 3664 razy
-
- Vice Admiraal Koopman 2158_014523.jpg (861.2 KiB) Przejrzano 3664 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Idąc dalej tropem holenderskim... Fregata Adolf Hertog van Nassau. Zwodowana w 1861. Wyporność ok. 3750 ton, prędkość ok. 10 węzłów (spotykałem się z różnymi informacjami). Wymiary 72,9x15,7x6,8 m. Uzbrojenie: 8x160 ML, 1x60f SB, 42x30f SB (armaty o różnej długości luf).
- Załączniki
-
- Adolf Hertog van Nassau 2000-324-22.jpg (814.39 KiB) Przejrzano 3656 razy
-
- Adolf Hertog van Nassau 2173-216-019.jpg (871.33 KiB) Przejrzano 3656 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
I jeszcze raz okręty holenderskie. Tym razem dość długa seria dużych korwet typu Djambi. Zbudowano 8 takich jednostek: Djambi, Willem, Zoutman, Leeuwarden, Metallen Kruis, Curacao, Zilveren Kruis i Van Galen. Pierwsza szóstka zwodowana została w latach 1861-1863, ostatnie dwa znacznie później, bo w latach 1869 i 1872. Wyporność pierwszych sześciu 2030 ton, ostatniej dwójki 2160 ton. Prędkość ponad 8,5-10,5 węzła. Wymiary: 62,8 x 12,3 x 5,5-5,6 m. Uzbrojenie: pierwsze 6 jednostek dostały początkowo 8x160 ML i 8x30f SB, przy czym po pewnym czasie armaty gładkolufowe zastąpiono kolejnymi 6x160 ML (czyli miały teraz 14x160 ML). Ostatnie dwa okręty miały od początku 4x178 ML i 8x160 ML. Konstrukcja drewniana. Podobno całkiem udane okręty.
- Załączniki
-
- Djambi (1860) 2158_007159.jpg (766.22 KiB) Przejrzano 3633 razy
-
- Leeuwarden (1860) 2158_007189.jpg (536.48 KiB) Przejrzano 3633 razy
-
- Curacao 2000-1393-045.jpg (377.09 KiB) Przejrzano 3633 razy
-
- Zilveren Kruis (1869) 2158_005085.jpg (1.08 MiB) Przejrzano 3633 razy
-
- Van Galen (1876) 2158_013861.jpg (1.01 MiB) Przejrzano 3633 razy
-
- Van Galen 2173-012-011.jpg (612.33 KiB) Przejrzano 3633 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Francuskie awiza (małe korwety, slupy, małe krążowniki) typu Bourayne. Pozostałe to: Beautemps-Beaupre, Dayot, Duchaffault, Ducouedic, Hugon, Kerguelen, Kersaint, Segond i Vaudreuil. Wszystkie zwodowane w latach 1869-1872 (w służbie 1870-1874). Wyporność 1330 ton, prędkość 11,5-12,5 węzła. Uzbrojenie: 1x164 BL, 5x138 BL (niektóre miały 6x138 BL), później dodatkowo kilka działek rewolwerowych 37 mm i mitraliez. Wybudowane jako pierwsze Bourayne i Dayot otrzymały początkowo 1x194 BL, ale armata okazała się za cięzka i wymieniono ją później na 164 BL. Konstrukcja drewniana. Dayot rozbił się w 1890 u wybrzeży Madagaskaru (w trakcie cyklonu), pozostałe wycofano ze służby w latach 90. Służyły głównie w koloniach.
- Załączniki
-
- Bourayne NH 74990.jpeg (144.64 KiB) Przejrzano 3616 razy
-
- Dayot (1886) archives_SHDMR__MR_5_G_162__0001.jpg (738.91 KiB) Przejrzano 3616 razy
-
- Beautemps-Beaupre NH 74847.jpeg (115.67 KiB) Przejrzano 3616 razy
-
- Duchaffault NH 74851.jpeg (136.35 KiB) Przejrzano 3616 razy
-
- Hugon NH 74853.jpeg (113.11 KiB) Przejrzano 3616 razy
-
- Kerguelen NH 74986.jpeg (101.22 KiB) Przejrzano 3616 razy
-
- Vaudreuil NH 74952.jpeg (164.36 KiB) Przejrzano 3616 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Francuskie awizo (korweta) Hirondelle. Budowę tego okrętu rozpoczęto jako jachtu cesarskiego, ukończono już jednak jako okrętu wojennego. Zwodowany 1869, ukończony 1873 (opóźnienie spowodowane wojną i zmianą konstrukcji). Wyporność 1180 ton, prędkość ponad 15,5 węzłów. Wymiary: 76 x 9,3 x 4 m. Uzbrojenie: 4x100 BL, kilka lekkich, później dodano mu 2 wt. Przebudowany w latach 80 (wymiana kotłów i artylerii). wycofany ze służby w 1896.
- Załączniki
-
- Hirondelle NH 74845.jpeg (113.91 KiB) Przejrzano 3601 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Brytyjskie slupy/korwety typu Cameleon. * jednostek (Cameleon, Chanticleer, Pelican, Reindeer, Rinaldo, Rattler, Perseus, Zebra) zwodowanych w latach 1860-1861 (tylko Reindneer w 1866 - początkowo jego budowę anulowano i nieco później rozpoczęto od nowa, stąd opóźnienie). Wyporność ok. 1300-1400 ton, prędkość 9-10 węzłów. Wymiary: 56,4 x 10,6 x 4,5 m. Uzbrojenie: 5x120 ML, 12x32f SB (później mogło być modyfikowane). Konstrukcja drewniana. Rattler rozbił się na wodach chińskich w 1866 a Pelican został wycofany ze służby już w 1867 roku. Reszta służyła do końca lat 70 i lat 80. Dwa okręty rozpoczęto jako jednostki tej klasy (Circassian i Trent) zostały ukończone jako małe kononierki pancerne (pod innymi nazwami).
- Załączniki
-
- cameleon1.jpg (537.7 KiB) Przejrzano 3596 razy
-
- reindeer1868.jpg (203.08 KiB) Przejrzano 3596 razy
-
- chanticleer1.jpg (636.74 KiB) Przejrzano 3596 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Brytyjskie korwety typu Amazon. Zbudowano 6 okrętów: Amazon, Daphne, Dryad, Niobe, Nymphe i Vestal. Wszystkie zwodowano w latach 1865-1866. Wyporność 1525-1640 ton, prędkość 12-13 węzłów. Wymiary: 57 x 11 x 4,7 m. Uzbrojenie: 2x178 ML, 2x160 ML. W połowie lat 70 Dryad, Nymphe i Vestal zostały przezbrojone w 9x160 ML, Daphne dostała zaś trzecią taką armatę (dodatkowo). Amazon zatonęła w wyniku zderzenia w kanale La Manche w 1866 roku a Niobe rozbiła się na wodach europejskich w 1874 roku. Pozostałe wycofane zostały ze służby w latach 80.
Konstrukcja drewniana.
Konstrukcja drewniana.
- Załączniki
-
- Vestal.jpg (467.29 KiB) Przejrzano 3558 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Niemieckie korwety Ariadne, Luise i Freya. Ostatnia Freya nieco różniła się od pierwszych dwóch - była dłuższa, większa. Zwodowane w Gdańsku w latach 1871-1874, w służbie 1872-1876. Wyporność pierwszej dwójki to ok. 1690 ton, ostatniej niecałe 2000 ton. Prędkość 14-14,5 węzła. Wymiary: 65,8 (Freya - 83,6) x 10,8 x 5,6-5,7 m. Uzbrojenie: 6x150 BL, 2x120 BL (pierwsza dwójka), Freya: 8x150 BL. W latach 80 dodano im po kilka lekkich działek rewolwerowych. Konstrukcja drewniana. Służbę pełniły do lat 90.
- Załączniki
-
- Ariadne (1871).jpg (967.2 KiB) Przejrzano 3534 razy
-
- Ariadne.jpg (905.41 KiB) Przejrzano 3534 razy
-
- Luise (Illustrirte Zeitung 1873).jpg (986.92 KiB) Przejrzano 3534 razy
-
- Freya.jpg (135.55 KiB) Przejrzano 3534 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Rosyjskie korwety typu Bogatyr - 4 jednostki (Bogatyr, Warjag, Askold i Witjaź) wodowane w latach 1860-1863 i oddane do służby w latach 1861-1864. Wyporność 2150-2350 ton, prędkość ok. 10-12 węzłów. Wymiary: 66,3 x 12,1 x 5,9-6,1 m. Uzbrojenie: początkowo 17x60f SB, przezbrojone na początku lat 70 w armaty BL w różnych konfiguracjach, przeważnie 8x152 i 4x107 (to uzbrojenie tez ulegało zmianom). Konstrukcja drewniana. W 1882 roku Witjaź przemianowany został na Skobieliew, od 1892 okręt szkolny. Pozostałe zostały wycofane ze służby na przełomie lat 80/90.
- Załączniki
-
- Askold (Honolulu 1873).jpg (314.6 KiB) Przejrzano 3486 razy
-
- Witjaz (lata 70).jpg (412.26 KiB) Przejrzano 3486 razy
-
- Witjaz.jpg (209.53 KiB) Przejrzano 3486 razy
-
- Skobieliew (Nagasaki).jpg (488.7 KiB) Przejrzano 3486 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Niemieckie korwety Leipzig i Prinz Adalbert. Zwodowane w Szczecinie kolejno w 1875 i 1876 roku, w służbie od 1877. Wyporność niecałe 4000 ton (3980), prędkość realna ponad 15 węzłów. Uzbrojone w 2x170/25 BL i 10x170/20 BL, potem także w kilka działek rewolwerowych 37 mm i 4 wt. Konstrukcja żelazna. Pełniły służbę (gł. poza wodami ojczystymi) do lat 90. Nazwy obu okrętów pochodzić miały od zwycięskich bitew, przy czym Prinz Adalbert miał się początkowo nazywać Sedan. Ostatecznie zdecydowano się zmienić nazwę jeszcze przed wodowaniem by nie drażnić Francuzów.
- Załączniki
-
- Leipzig na pierwszym planie.
- März_1878_Von_links_SMS_Leipzig_Elisabeth_Ariadne_Zeichnung_von_H_Penner_Illustrirte_Zeitung_13_Juli_1878.jpg (1.5 MiB) Przejrzano 3471 razy
-
- Leipzig_01.jpg (623.2 KiB) Przejrzano 3471 razy
-
- Leipzig w doku.jpg (434.25 KiB) Przejrzano 3471 razy
-
- Prinz Adalbert.jpg (417.57 KiB) Przejrzano 3471 razy
-
- Prinz_Adalbert (obraz - Carl Saltzmann).jpg (187.2 KiB) Przejrzano 3471 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Rosyjskie korwety (slupy) typu Ałmaz - 4 jednostki: Ałmaz, Izumrud, Żemczug i Jachont. Zwodowane w latach 1861-1862, w służbie 1862-1863. Wyporność 1725-1880 ton, prędkość ok. 10 węzłów 9na próbach od 11,5 do 13). Wymiary: 73,2 x 9,4 x 5,2 m. Uzbrojenie: początkowo 7 armat SB (prawdopodobnie w konfiguracji 1x60f, 6x30f lub 3x60f, 4x30f) , od lat 70. 3x152 BL, 4x107 BL. Konstrukcja drewniana. Wycofane ze służby w latach 80.
- Załączniki
-
- Ałmaz (Boston 1863).jpg (391.77 KiB) Przejrzano 3464 razy
-
- Żemczug.jpg (325.68 KiB) Przejrzano 3464 razy
-
- Izumrud.jpg (351.4 KiB) Przejrzano 3464 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Francuskie Rigault de Genouilly i Eclaireur. Klasyfikowane jako korwety, awiza a nawet jako krążowniki. Zwodowane w latach 1876 i 1877, w służbie 1878 i 1879. Wyporność kolejno 1720 i 1800 ton, prędkość 15 węzłów. Wymiary: 73,9 x 10,8 x 5,4-5,5 m. Uzbrojenie: 8x138 Bl, kilka działek 37 mm. Na przełomie lat 80. i 90. na pierwszy zamontowano kotły wodnorurkowe. Służyły do końca lat 90/początku XX wieku.
- Załączniki
-
- Rigault de Genauilly 1.jpg (767.02 KiB) Przejrzano 3455 razy
-
- Rigault de Genauilly.jpg (339.45 KiB) Przejrzano 3455 razy
-
- Rigault de Genouilly NH 74987.jpeg (117.18 KiB) Przejrzano 3455 razy
-
- Rigault de Genouily.jpg (160.06 KiB) Przejrzano 3455 razy
-
- Eclaireur.jpg (161.34 KiB) Przejrzano 3455 razy
-
- Eclaireur NH 74844.jpeg (128.7 KiB) Przejrzano 3455 razy
-
- Eclaireur NH 74973.jpeg (151.35 KiB) Przejrzano 3455 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Hiszpańska korweta Tornado. Zbudowana w Anglii dla Chile, w 1866 roku przechwycona w drodze do Chile przez hiszpańską fregatę Gerona. Wcielona w skład floty hiszpańskiej jako Tornado. Zwodowano w 1863 roku. Wyporność 2090 ton, prędkość 13 węzłów. Wymiary: 67,2 x 10,1 x 6 m. Uzbrojenie: 1x229/14 ML, 2x160/17 ML, 2x120/18 ML (uzbrojenie w słuzbie hiszpańskiej, w momencie przechwycenia nie była uzbrojona). Konstrukcja mieszana, żelazno-drewniana.
- Załączniki
-
- Tornado.jpg (206.61 KiB) Przejrzano 3428 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Nie zbudowana dla Chile tylko dla konfederatow jako TEXAS. Budowana pod nazwa CANTON., a do Chile sprzedana jako PAMPERO.
9.10.1865 zarejetrowana w Glasgow jako TORNADO dla James Galbraith, Glasgow i Peter Denny, Dumbarton (Official Nuimber 53371)
Poza tym ubudowana raczej w Szkocji a nie w Anglii.
- Załączniki
-
- Pampero 1863.jpg (126.54 KiB) Przejrzano 3424 razy
-
- Tornado.jpg (56.99 KiB) Przejrzano 3424 razy
-
- Tornado Gerona.jpg (214.91 KiB) Przejrzano 3424 razy
-
- Tpornado 1938.jpeg (91.41 KiB) Przejrzano 3422 razy
Fregaty i korwety (okręty krążownicze z lat 60 i 70 XIX wieku)
Illustrated London News - Saturday 02 January 1864
- Załączniki
-
- Pampero ILN.jpg (305.42 KiB) Przejrzano 3420 razy