Pytanie o m/s Beniowski

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
mac
Posty: 366
Rejestracja: 2004-10-22, 14:30
Lokalizacja: Gdynia

Pytanie o m/s Beniowski

Post autor: mac »

Mam pytanko do fachowców, co to ? I trochę o tym.
http://www.fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1051[/img]
karolk

Post autor: karolk »

wycieczkowiec robotniczy, taki odpoweidnik Gustloffa powojenny w socjalistycznej ojczyźnie, ale o co chodzi? o tych ludków? czy statek kiwajacy się nawet gorzej niz Flower na mokrej trawie?
Awatar użytkownika
mac
Posty: 366
Rejestracja: 2004-10-22, 14:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: mac »

Barzdziej o statek, o to skąd się wziął w naszej ojczyźnie i co się z nim stało. Raczej głośno o nim nie było, znaczy się konkurencji Batoremu nie robił.
karolk

Post autor: karolk »

albo w Morzu, albo w MSiO był solidny artykulik na jego temat, dlatego cokolwiek wiem, ale zastrzel, nie pamietam w którym, jednak inni pomogą, bo lepszą pamięć od me mają, sorki ;)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Miciński J., Kolicki S. Pod Polską Banderą Gdynia, 1962, str. str.173-174
Obrazek
Awatar użytkownika
mac
Posty: 366
Rejestracja: 2004-10-22, 14:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: mac »

Wielkie dzięki, o to mi chodziło. A tak swoją drogą to w okresie swojej świetności musiał być na topie.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

1.Statek pasazerski.
2." BENIOWSKI "

3.1905r.;Stettiner Maschinenbau"Vulcan" AG,Stettin.
4.1912 BRT;724 NRT;
5.92.40 x 11.70 x 3.50 m.
6.4 turbiny parowe na pare odlotowa typu AEG;prod.:Bremer Maschinenbau
AG "Vulcan",Vegesack 1922r;moc: 3000 KM.
7.
8.2 sr;16 w.;4 poklady;1 ladownia;pasaz.:900;150 kabin pasaz.;zaloga:61.

9.1905: KAISER - Hamburg America Linie,Hamburg.[GER]
Pierwszy turbinowiec w niemieckiej flocie handlowej.
Plywal na trasie Hamburg- Helgoland i Sylt.Zabieral
2000 pasazerow.
1913: - Eksploatowany rowniez do portow wloskich.
08.1914: KAISER - Kaiserlische Marine.[GER]
Eksploatowany jako pomocniczy stawiacz min,ktorych
zabieral 200.
1916: - Pelnil role okretu flagowego i bazy flotylli patrolowcow
na Dolnej Labie.
12.1918: - przejety przez brytyjczykow,ale nie eksploatowany.
09.1921: - zwrocony armatorowi,a nastepnie przebudowany w stoczni
Bremer Vulcan Schiffbau w Vegesack.Zlikwidowano drugi
komin,przebudowano kabiny pasazerskie oraz wymieniono
turbiny parowe.
1923: KAISER - Hamburg America Linie,Hamburg.[GER]
W lipcu podczas rejsu zderzyl sie z brytyjskim statkiem
BELLBRO,doznajac powaznych uszkodzen.Ewakuowano wowczas
1900 pasazerow.Odholowany do Bremy na remont.
1934: KAISER - Seedienst Ostpreussen,Rostock.[GER]
Plywal na trasie Rostock-Stettin-Zoppot-Danzig-Pillau.
10.1939: KAISER - Kriegsmarine.[GER]
Uzbrojony w dwa dziala 88 mm oraz 180 min.
1943: - jednostka doswiadczalna.
05.1945: KAISER - Ministry of War Transport.[GB]
1946: NIEKRASOV - Ministerstwo Baltyckovo Flota.[ZR]
04.1947: BENIOWSKI - Ministerstwo Zeglugi.
Przekazany w Hull Polsce.Do polski przybyl w listo-
padzie.Remont Stocznia Nr3 w Gdansku.
07.1948: BENIOWSKI - Polska Zegluga Przybrzezna "Gryf" na Baltyku w
Szczecinie.[PL]
Plywal na trasie Szczecin-Gdynia-Sopot.
1949: BENIOWSKI - Zegluga Przybrzezna,Szczecin.[PL]
W pazdzierniku wycofany.
1950: BENIOWSKI - Szkola Jungow,Szczecin.[PL]
Sluzyl jako internat.
1951: BENIOWSKI - Panstwowa Szkola Morska,Szczecin.[PL]
1954: - zlomowany w Stoczni Szczecinskiej w Szczecinie.
W.DANIELEWICZ
Krzysztof Nowak

Post autor: Krzysztof Nowak »

Gdzieś wyczytałem, że KAISER (późniejszy BENIOWSKI) był budowany dla Nordsee Line, i razem z całym inwentarzem przejęty przez HAPAG w 1905 roku, czy to prawda?
Pozdrowienia, Krzysztof.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

W kwestii formalnej - w tytule powinno byc t/s, a nie m/s
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

W kwestii formalnej - czemu m/s a nie t/x?
WMW_Ten_Stary_Wraq

Beniowski

Post autor: WMW_Ten_Stary_Wraq »

Heja, zdaje się, że w tej samej książce pana Jotem, z której (a może ze starego MORZA?) pochodzi zreprodukowany urywek z sylwetką, jest też i m/s "Beniowski", bo są w tej księdze także i frachtowce. Ów Beniowski, o którym mówię, to był frachtowiec budowy holenderskiej (bodajże ze stoczni De Schelde? - nie wiem, bo nie mam przed sobą książki)... Szczegółami służę potem...
Stary_Wraq

Uwaga na skróty (ms, tss itp)

Post autor: Stary_Wraq »

W książce pana Jotem są co najmniej dwa statki o nazwie "Beniowski", więc trzeba uważać...
W M Wachniewski
Posty: 181
Rejestracja: 2005-01-07, 13:05

Dwóch ich było [BENIOWSKICH]...

Post autor: W M Wachniewski »

...dwóch z fasonem
jeden wesół drugi smutny
zatopiony!...

- ot, tak mi się zaśpiewało; ten "mój" Beniowski to był bodajże jedyny {?} duży statek handlowy budowy holenderskiej w owych czasach w PMH. Chadzał chyba w Chipolbroku...

Oczywiście dwóch ich było, ale zatopiony nie został chyba żaden.
Secretary to Mr Davy Jones
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Re: Pytanie o m/s Beniowski

Post autor: admiralcochrane »

Było pytanie o Beniowskiego, więc dzięki mojemu postowi będzie on teraz wśród najnowszych ;)
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Pytanie o m/s Beniowski

Post autor: Chemik »

Ponoć nikt się nim nie interesuje....
Mnie osobiście interesuje interesuje w kontekście "Kastora", z którym spędził ostatnie lata swego żywota.
Dręczy mnie od pewnego czasu następująca kwestia: gdzie stał zakotwiczony jako hulk?

Waldemar Danielewicz napisał parę postów wcześniej:
W.Danielewicz pisze: 1950: BENIOWSKI - Szkoła Jungów,Szczecin.[PL]
Służył jako internat.
1951: BENIOWSKI - Państwowa Szkoła Morska,Szczecin.[PL]
1954: - złomowany w Stoczni Szczecińskiej w Szczecinie.
Natomiast Jacek Pytkowski w zupełnie innym temacie podał następującą informację:
Jacek Pytkowski pisze:Z zachowanych notatek służbowych można wnioskować, że wypłynęło to w ministerstwie około czerwca 1951 r. i wiązało się ze zmianą systemu szkolnictwa w Polsce (tworzenie techników), a w szczególności ze zmianą systemu szkolenia morskiego. Przydział jednostek pływających po likwidacji PCWM był taki:
Beniowski - Technikum Morskie Mechaniczne w Gdyni
Kastor - Technikum Morskie Mechaniczne w Gdyni

Dar Pomorza - Technikum Morskie Nawigacyjne - Szczecin
Zew Morza - Technikum Morskie Nawigacyjne - Szczecin
Janek Krasicki - Technikum Morskie Nawigacyjne - Szczecin

Henryk Rutkowski - Technikum Rybołówstwa Morskiego Gdynia
Nietrudno odgadnąć czym kierowali się urzędnicy przydzielając RUTKOWSKIEGO do technikum rybackiego, skoro określało się go wtedy (1951 r.) mianem "rybacki statek szkolny".
"Mechanikom" urzędnicy przekazali te statki, które ledwo pływały (albo już nie pływały - Beniowski służył jako internat), przy których stale trzeba było coś robić.
"Nawigatorom" dali te, które były w stanie pływać niskim kosztem (pod żaglami).
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18& ... or#p130281
Może ktoś jest w stanie rozwikłać tą zagadkę (przynajmniej dla mnie)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Pytanie o m/s Beniowski

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:...gdzie stał zakotwiczony jako hulk?
Zdaje się, że w Basenie Pomorskim. Postaram się dowiedzieć bliżej.
ODPOWIEDZ