Strona 1 z 1

Bofors Hazemeyer

: 2025-04-20, 13:39
autor: maxgall
Cześć, czy mógłby mi ktoś polecić jakąś książkę lub stronę w/na której mógłbym znaleźć trochę bardziej szczegółowy opis budowy dział 40mm Boforsa z systemem naprowadzania Hasemeyer? Niestety w dostępnych mi materiałach znajdują się tylko bardzo ogólne informacje.

Pozdr

Bofors Hazemeyer

: 2025-04-23, 15:54
autor: maxgall
Cześć, do czasu jak jakaś dobra duszyczka się zlituje i prześle namiary na materiały opisujące system Bofors Hazemeyer, być może któryś z kolegów odpowie na dręczące mnie pytania.
Zacznijmy od najprostszego. Dwa typy dział 40mm Bofors wykorzystywane przez Niderlandzkie okręty, były opisywane przez Holendrów jako No.3 i No.4. Przy czym pierwszy wykorzystywał centralny system naprowadzania Hazemeyer, zaś drugi miał system naprowadzania zintegrowany ze stanowiskiem podwójnych dział.
W działach prostszego typu No.3, z przodu działa (pod lufami) było stanowisko operatora. Czym on się zajmował? Czym „operował”? Systemem stabilizacji stanowiska? Czy może przekazywał do obsługi działa dane z centralnego systemu naprowadzania?

Pozdrawiam

Bofors Hazemeyer

: 2025-04-24, 12:13
autor: crolick

Bofors Hazemeyer

: 2025-04-29, 21:13
autor: maxgall
Bardzo dziękuję za podpowiedźi. Navweaps znam, to właśnie materiały stamtąd (między innymi) rozbudziły głód wiedzy ;)
O istnieniu "przeciwlotniczego" Friedmana nie wiedziałem, ale już za jakiś czas się bliżej poznamy.
Mam tylk nadzieję że uzbrojenie małych marynarek będzie dobrze opisane - po przejrzeniu książki o big guns, odiosłem wrażenie że zostały potraktowane po macoszemu.

Bofors Hazemeyer

: 2025-05-01, 22:50
autor: pd
maxgall pisze:
W działach prostszego typu No.3, z przodu działa (pod lufami) było stanowisko operatora. Czym on się zajmował? Czym „operował”? Systemem stabilizacji stanowiska? Czy może przekazywał do obsługi działa dane z centralnego systemu naprowadzania?

Pozdrawiam
Stanowiska No. 3 były oparte na konwencjonalnej konstrukcji Boforsa, takie jak w PMW i z przodu był operator stabilizacji poprzecznej (korekty przechyłu czopów). Rożnicą były skrzynki upchnięte pod podestem, mógł to być mechanizm stabilizacji albo serwomechanizmy zdalnego kierowania.