H.Merten, Gdansk

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

H.Merten, Gdansk

Post autor: AvM »

Najbardziej tajemnicza z epoki parowych statkow
Wszystkie informacje sa mile widziane.
Polozenie, historia, itd.

H.Merten / Danzig
baute zwischen 1895 und 1908 Fahrgast- und Schleppdampfer für die Weichsel.
Raddampfer Mrowka 1895 31,3 m St.Gornicki, Plock
Raddampfer Lore 1895 Weichsel DG, Danzig
Raddampfer Fritz 1896 Weichsel DG, Danzig
Raddampfer Anny 1896 Weichsel DG, Danzig
Schleppdampfer Johannes 1900 17,1 m K.Spielberg, Bralitz
Schleppdampfer Pelikan 1901 18,2 m Weichsel Strombauverwaltung
Schleppdampfer Hans 1908 16 m Baffy & Rose, Danzig
Kohlendampfer Emden I 1897 205 BT WBI Emden
Kohlendampfer Emden II 1897 205 BT WBI Emden
Personendampfer Käthe 1897 16,5 m Werth, Deutsch-Eylau
153 Schleppdampfer 1897 19 m L.Zobel, Bromberg
154 Transportprahm 1897 18 m WBI Elbing
155/56 Transportprahm 1897 25 m Weichsel Strombauverwaltung
Motoryacht Gitwa 1897 7,6 m Graf Milowski, Triest
158 Schleppdampfer 1897 19 m L.Zobel, Bromberg
Motorboot 1897
160 Eimerbagger 1898 22 m WBI Elbing
161 Wohnprahm 1898 14 m WBI Stralsund
Motorboot 2x 1897
165 Fährprahm 1899 14 m Hafenbauinspektion Swinemünde
166/67 Transportprahm 1899 17 m WBI Dirschau
168 Bagger 1898 22 m WBI Elbing
169 Wohnprahm 1898 14 m WBI Stralsund
170 Transportprahm 1899 14 m Magistrat Stettin
171 Taucherprahm 1899 10 m Magistrat Stettin
172 Heckradschlepper Ella 1898 35 m Görning, Landsberg
173 Schleppdampfer Freya 1898 17,5 m E.Liebsch, Danzig
174 Schleppdampfer 1899 10,5 m H.Merten
175/76 Transportprahm 1899 25 m Zuckerfabrik Kruschwitz
177/78 Schleppkahn 1899 50 m J.Ick, Danzig
179 Baggerprahm 1899 17,5 m Magistrat Danzig
180 Fährprahm 1899 17,5 m Magistrat Danzig
181 Personendampfer 1900 25 m C.Habermann, Danzig
182 Schleppdampfer 1900 15 m F.Rautenberg, Danzig
183/84 Prahm 1899 17 m WBI Dirschau
185 Motorbagger 1899 8,6 m G.Haase, Insterburg
186/87 Hebeprahm 1899 10,3 m Magistrat Stettin
188 Schleppdampfer 1899 13 m Zuckerfabrik Union, Pakosch
191 Schleppdampfer 1900 16,2 m Baffy & Adrian, Danzig
196 Bereisungsdampfer 1900 16,3 m WBI Tapiau
197 Heckradschlepper Anna 1900 27,5 m Kluge, Otterth/Oder
198 Pumpenprahm 1900 15 m WBI Swinemünde
199 Schleppdampfer Johannes Ick 1900 18,5 m J.Ick, Danzig
200 Heckradschlepper Glückauf 1900 37,5 m B.Graffunder, Bromberg
201/02 Baggerprahm 1900 17,2 m Magistrat Danzig
203 Bereisungsmotorboot 1900 8 m WBI Elbing
204 Personendampfer Zukunft 1900 20,5 m J.Walter & Co, Danzig
205 Personendampfer 1900 25 m E.Moritz, Werder
206/07 Kohlenprahm 1900 23 m Masch.Insp.Gr.Giehnende
208 Schleppdampfer 1900 26 m Krüger, Fürstenberg
209 Schleppdampfer 1901 26 m F.Siebert, Fürstenberg
210 Bereisungsdampfer 1901 15,9 m WBI Dirschau
211 Schleppdampfer 1901 17 m F.Meyer, Berlin
212 Elevatorprahm 1900 9 m F.Dinglinge, Cöthen
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

A to ich dane:
Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

I jeszcze dane z 1899r.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2004-12-05, 16:26 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

W spisie gdańskich zakładów przemysłowych z wyd. 1908 "Danzig und seine Bauten" (tytuł mylacy, bo zawartość książki jest szersza) nie ma takiej firmy.
a-v-m

Post autor: a-v-m »

Most pontonowy zbud. H.Merten.
http://www.kappeln.de/stadt/archiv/2002-01.htm
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej napisał:
Raddampfer Lore 1895 Weichsel DG, Danzig
Raddampfer Fritz 1896 Weichsel DG, Danzig
Raddampfer Anny 1896 Weichsel DG, Danzig
to się niezgadza, winno być:
Motorboot "LORE" 1895 - Koniglische Weichsel-Strombauverwaltung, Danzig.Abt.Dirschau.(Tczew) 11,6x2,4x1,0 m; niestety jaki napęd był na początku nie wiem od 1911 silnik benzyn. o mocy 10 PSi- od 1920 "LOLCIA" (PL)
Motorboot "FRITZ" 1895 - jw. tylko Thorn(Toruń) 10,5x 1,8x0,80 m od 1904 silnik benz. o mocy 10 PSi-od 1920 "JAGUSIA" (PL)
Motorboot "ANNY" 1896 - jw tylko Graudenz (Grudziądz) 9,3 x 2,1x0,8 od 1909 siln benz o mocy 12 PSi
Schlepper "PELIKAN" 1901 kadłub Merten, maszyna i kocioł L.Zobel, Bromberg stacjonował Einlage (Przegalina)
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Mam pewne wątpliwości co do holownika "FREYA". Schiffsbrief tego statku podaje miejsce budowy Bromberg, rok 1898. Przypuszczam że statek ten miał tylko maszynę oraz kocioł z Mertena. A zbudował go jednak L.Zobel.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Bernd Schwarz:

Ein Problem ist FREYA. Hierzu liegt mir vor:

FREYA (1898, Bromberg) 45 t Tgf.; 130 PSi; 20,0, m L., 4,0 m B., 1,35 m Tfg.; ZDS; ...1935 Else Lewandowski, Danzig, GDAÑSK; 1939 HTO; 7.1940 Leo Wittkowski, Thorn, FREYA; 1945 in Danzig verblieben [BSR Thorn 758]

FREYA (1898, Merten, Danzig, 173) 70 PSi; 22,0 m L., 3,6 m B., 1,2 m Tfg.; PDS; erb. f. E. Liebsch, Danzig;

191. Kaiserl. Werft, Danzig

Hier bietet sich eine Identität an. Sollte es ein Merten-Bau sein, dürfte der Bauort allerdings wieder auf Zobel hindeuten
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Waldek!

Zobel wedlug naszych informacji zamawial tylko kadluby w stoczniach.
Jest mozliwe ze gdzies podzamowil, ale chyba by wtedy zrobil wszystko
(maszyne + kadlub). Raczej Merten korzystal z cudzych maszyn ?

AvM
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Udało mi się ustalić położenie stoczni H. Mertena. Zajmowała ona tereny na Martwej Wiśle w jej 25,4 km to jest koło dawnej fabryki margaryny Amada po wojnie Zakłady tłuszczowe dziś tereny koło EC II. Miał dwa slipy. Po śmierci Mertena około 1910 zakłady wykupują od wdowy bracia Willi i Walter Backhaus zakładajac firmę pod szyldem Gebruder Backhaus Danzig Schellmuhl - Kesselschmiede Maschinenfabrik, Schiffswerftreperaturen Eisenkonstruktion Landwirtschaftliche Maschinen und Kupferschmiedenarbaiten. W 1929 jeszcze była. Zbudowała jak znalazłem dwa statki Heinz i Peter.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W.Danielewicz pisze:Udało mi się ustalić położenie stoczni H. Mertena. Zajmowała ona tereny na Martwej Wiśle w jej 25,4 km to jest koło dawnej fabryki margaryny Amada po wojnie Zakłady tłuszczowe dziś tereny koło EC II. Miał dwa slipy. Po śmierci Mertena około 1910 zakłady wykupują od wdowy bracia Willi i Walter Backhaus zakładajac firmę pod szyldem Gebruder Backhaus Danzig Schellmuhl - Kesselschmiede Maschinenfabrik, Schiffswerftreperaturen Eisenkonstruktion Landwirtschaftliche Maschinen und Kupferschmiedenarbaiten. W 1929 jeszcze była. Zbudowała jak znalazłem dwa statki Heinz i Peter.
W.Danielewicz
Ich habe fstgestellt die Lege vom H.Merten Werft. Es hat schi befindet auf Geländen an Tote Weichsel beim 25,4km in der Näche von ehemalihe Margarinefabrik Armand , nach dem Krieg Fettbearbeitungsbetrieb, heute Gälende an EC II. Hat 2 Slip gehabt . Nach dem Tot von Merten um 1910 hat die Witwe das Betrieb an Gebrüder Willi und Walter Backhaus verkauf, die gegrundet haben Gebruder Backhaus Danzig Schellmuhl - Kesselschmiede Maschinenfabrik, Schiffswerftreperaturen Eisenkonstruktion Landwirtschaftliche Maschinen und Kupferschmiedenarbaiten. In 1929 hat noch existiert. Mindestens 2 Schiffe waren dort gebaut Heinz und Peter.

AvM
Awatar użytkownika
Corzano
Posty: 18
Rejestracja: 2005-11-18, 15:36
Lokalizacja: Brösen

Post autor: Corzano »

AvM pisze:Ich habe fstgestellt die Lege vom H.Merten Werft. Es hat schi befindet auf Geländen an Tote Weichsel...
To z pewnością ciekawe, ale szkoda, że nie znam niemieckiego. :wink:
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

To jest moje kiepskie tlumaczenie tekstu Waldka :-)

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

AvM pisze:To jest moje kiepskie tlumaczenie tekstu Waldka :-)
dla naszych Kolegów z Niemiec :lol:.
JB
BS
Posty: 73
Rejestracja: 2005-08-07, 12:18

Post autor: BS »

Vielen Dank für die deutsche Übersetzung!
Was ist zu den beiden Backhaus-Bauten HEINZ und PETER bekannt? Sind bekannt: Baujahr, Schiffstyp, Eigner....?
B.S.
Gość

Post autor: Gość »

Berndt !

Das Schiff "HEINZ" Motorschleppschrauben gebaut 1927 Jahre fur Otto Grubner und Walter Backhaus in Danzig. 1929.IX.30 verkauft Johann Bekusch & Co., Danzig spater 1934.VI. 4- Wazlaw von Preyss, Zoppot Name "PETER" dann verkauft 4.4.1934 Mathilde von Preyss in Zoppot Konigstrasse 4.; 24.8.1936 verkauft nach Polen Julian Komitau, Kraków. Name KUJAWIAK
Towarzystwo dla Spedycji i Zeglugi LLoyd Krakowski Sp z oo w Krakowie
45 KM 19,42/18,41 m, 2,9/5,2 m, 0,3/0,6 m pasaż 150. Hier ist mein Fehler nicht zwei Schiffe und ein HEINZ - PETER - KUJAWIAK
ODPOWIEDZ