Strona 1 z 2

Żegluga na Bugu

: 2004-11-11, 18:45
autor: Marek T
Dostałem niedawno taką wiadomość:
... plynac dalej Bugiem od Małkini za mostem w miejscowosci Brok lezy zatopiona barka. Jest to 100% wiadomosc gdyz moj brat widzial przy niskim stanie wody jej komin. Jest bardzo znana wsrod okolicznych wedkarzy poniewaz kiedys siedzialo w niej duzo sumow ...

W związku z tym pytania: jak wyglądała żegluga na Bugu, co tam pływało i co zatonęło.
Niewykluczone, że owa "barka" może tam leżeć od II wojny światowej.

: 2004-11-12, 10:06
autor: W.Danielewicz
Marek skąd wiadomo że to barka skoro widać jej komin tylko. Żegluga na Bugu była w czasie IWS była tam austryjacka flotylla złozona przeważnie z motorówek. W okresie II RP Bug został częściowo uregulowany ze wzgledów strategicznych. Były tam Zarządy Wodne. Przy wysokiej wodzie przechodziły tamtedy monitory, statki uzbrojone i zwykłe statki cywilne dość duże. Ruch żeglugowy był raczej lokalny. W czasie II WŚ niska woda uniemożliwiła ewakuację wielu jednostek. Niemcy też tędy transportowali statki w obydwie strony tak przeszły na Wisłe w 1944 między innymi KLARA, ISKRA i inne.

: 2004-11-12, 12:43
autor: Gość
Waldek - cytowałem to, co do mnie przyszło.
Też ten komin wzbudził moją niepewność.
Zobaczymy, co uda się jeszcze dowiedzieć.

: 2004-11-12, 12:44
autor: Marek T.
Jak zawsze bez logowania w pierwszym poście dnia ze statku.

: 2004-11-13, 21:49
autor: Nemo 1
Żegluga na Bugu obejmuje wiele wątków. I tak, według moich, bardzo wyrywkowwych i skromnych danych:

I. Przed wprowadzeniem napędu mechanicznego:

Za pierwszej Rzeczypospolitej, w XIX wieku, w okresie międzywojennym, a nawet po II Wojnie Bugiem spławiano w kierunku Gdańska różnego rodzaju płody rolne, drewno itp. Ponoć ostatnie tratwy spłynęły z Kamieńczyka (wioska u ujścia Liwca do Bugu) w 1949 roku! Danych szukać w, na przykład, Googlach.

II. Po wprowadzeniu napędu mechanicznego:

1. Uwagi nt. akwenu.
Wydaje mi się (TO JEST TYLKO MOJE DOMNIEMANIE) iż znacząca żegluga odbywała się na Bugu poniżej Brześcia Litewskiego. Powyżej, to chyba, w związku z brakiem większych miast leżących nad rzeką,nie było chyba większego ekonomicznego uzasadnienia, były problemy z żeglownością. Powyżej Brześcia, żegluga musiała być dość intensywna - stamtąd, przez Kanał Królewski, Pinę, Prypeć, można się było dostać do Dniepru, Kijowa itp.

2. XIX wiek, XX wiek do II Wojny.

Arkuszewski cytuje podróż eksploracyjną po Bugu, do wsi Różanka (okolice Włodawy) odbytą przez statek Wisła w 1848 roku. Z opisu wynika, że istniały liczne trudności nawigacyjne, chyba przekreślające opłacalność regularnej żeglugi.
Cytowana w źródłach strona podaje, że cukrownia w Strzyżowie (istnieje do dzisiaj) eksploatowała 2 holowniki - Bug i Wisła.

W powieści G. Grassa "Blaszany bębenek" jest zawarty opis żeglugi niemieckiego holownika, który popłynął z Gdańska do Kijowa po drewno, które jednostka z powrotem przyholowała. Autor musiał zaczerpnąć ten wątek z rzeczywistości. Przed I Wojną to się dziać miało.

Odnośnie żeglugi międzywojennej to ja wiem tylko, że w latach 20-tych statek "Żółkiewski" ("Hetman Żółkiewski"?) pełnił rolę promu w Drohiczynie.

3. Flotylle PMW, II Wojna.

O różnych rejsach polskich jednostej flotylli rzecznych informacje można znaleźć w pracach Dyskantach.

O żegludze okrętów niemieckich w trakcie II Wojny na pewno gdzieś coś podano, ale gdzie - to nie wiem.

Po Niemcach przypłynęli Rosjanie. W Biereżnoju 1928 - 1945 są dane o szeregu kutrów pancernych typu 1125, należących do Flotylli Dnieprowskiej, które działały na Bugu. Generalnie jednak (przyznaję, nie przetrawiłem dokładnie dzieł Biereżnoja w interesującym nas temacie) informacje o działających w Polsce, a więc i na Bugu, okrętach radzieckich, nie są tam chyba zbyt szczegółowe.

4. Po II Wojnie.

Przyznaję, że nie wiem. Cytowana w źródłach strona pisze o jakichś rejsach jednostek Polskiego Związku Wędkarskiego i Zarządu Dróg Wodnych (czy czegoś takiego z Wyszkowa).

Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż aż do okolic Niemirowa Bug stanowi granicę Polski z Ukrainą i Białorusią (poprzednio z ZSRR). Nie wiem, z czego to wynika, ale bez jakichś specjanych zezwoleń, nic tam nie może pływać. I nie pływa! Być może Podlaski Oddział Straży Granicznej zostanie wyposażony w jakieś motorówki. Na razie, to chyba tylko mają pontony - widziałem takowe na terenie strażnicy w Zbereżu. Wyglądało, iż się suszyły.

Z informacji turystycznych wiem, iż w Mielniku działa jakaś duża, kryta motorówka, którą można wynająć, a gdzieś tam w okolicach Serpelic zbudowano, dla uciechy turystów i własnych korzyści, taki jakiś bocznokołowiec. Sam tego nie widziałem

5. Obserwacje własne, wrak barki w Broku.

Uprawiam z zamiłowaniem turystykę pieszą, bardzo lubię okolice Bugu. Na przestrzeni lat przebyłem: pieszo, samochodem, autobusami w zasadzie cały Polski odcinek Bugu. Poczynając od Niemirowa (przypominam, oba brzegi na terytorium Polski) obserwowałem kajaki, łodzie i motorówki, chyba głównie wędkarzy, zaimportowane z Dunajca tratwy, którymi można spływać w rejonie Mielnika. Jakieś łodzie ma Państwowa Straż Rybacka i chyba Policja. W Wyszkowie, koło mostu kolejowego, jest niewielki port, stoją tam jakieś jednostki rozjazdowe czy inspekcyjne.
Nigdy nie widziałem na rzece holowników, barek czy statków pasażerskich.

Wielokrotnie przechodziłem przez most w Broku, wraku barki nie widziałem. Zapewne nie spoczywa przy samym moście, może woda była zbyt wysoka, może myślałem o błękitnych migdałach. Wyrażam szczere ubolewanie, iż tak mało zapodałem w temacie żeglugi na Bugu, ale może się to przyda.



6. Źródła:
Google: ja podałem "Żegluga na Bugu", można inaczej kombinować,
strona:http//www.turystykawodna.pl/index.php?go=z_5
Rocznik Morski i Kolonialny 1938 (nie mam, ale chyba zawiera spisy armatorów rzecznych),
W. Arkuszewski, Wiślane statki pasażerskie, Gdańsk 1939,
J. W. Dyskant:
- Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej 1919 - 1939, Wwa 1994,
- Wojenne Flotylle Wiślane 1918 - 1939, Wwa 1997,
- Polska Marynarka Wojenna w 1939 roku, Cz. 1 W przededniu wojny (z Cz. 2 Pan Autor się jakby leni),
- "Nowy Groner", tom o okrętach rzecznych (8.1 ?- nie mam),
A. Szirokorad, Korabli i katiera WMF SSSR 1939 - 1945, Minsk 2002,
S. S. Bierieżnoj:
- Korabli i Suda WMF CCCR 1917 - 1927, Moskwa 1981,
- ditto 1928 - 1945, Moskwa 1988,
- Trofiei i rieparacji WMF SSSR, Jakuck 1994
I zapewne wiele, wiele innych.
Obserwacje własne, uzyskane w trakcie różnych włóczęg i podróży wzdłuż Bugu.

: 2004-11-14, 09:50
autor: Gość
Jeszcze odnośnie I wś - w 1917 Austryjacy przerzucili parę motorówek (5 szt.) na Bug.

: 2004-11-14, 11:25
autor: JB
Anonymous pisze:Jeszcze odnośnie I wś - w 1917 Austryjacy przerzucili parę motorówek (5 szt.) na Bug.
Kilka informacji z artykułu Karla Schrotta (Okręty Wojenne nr 61 i 62).
W 1917 roku w taborze pływającym (c.k. Flotylli Transportowej na Wisle) na Bugu pływały następujące motorówki:
A, B, C, D, G, H i I;
Iskra (ta, o której dyskutowaliśmy w innym miejscu);
Ob der Enss.
Oprócz motorówki "B" dalsze losy tych jednostek nie były autorowi znane.
Oto zdjęcie (ze zbiorów Juerga Meistera) grupy kutrów austro-węgierskich "A-D" na Bugu:
Obrazek
Ich dane: budowa (1914-1915) w stoczni Danubis w Budapeszcie (oprócz "A", zbudowanej w 1910 roku w Schiffswerft Linz, # bud. 495); wyp. 3 t, wym. 8,7x1,9x0,7 m, 2 silniki benzynowe systemu Austria o mocy 16 KM każdy, predkość 21 km/godz. Zasięg 330 km przy zużyciu paliwa 14 l/h (pojemnośc zbiornika 314 litrów). Załoga - 4 osoby, uzbrojenie - 1 k.m. 8 mm (2 000 nabojów).
Pisze o tych motorówkach tak dużo, bo niewykluczone, że motorówka nr 3 Flotylli Wiślanej to ex "C". Otrzymane w 1918 roku pierwsze 4 motorówki tej flotylli (Nr 1 - 4) to wg źródeł poniemieckie jednostki ex "1", "2", "C" i "74". Być może identyfikacja w przypadku nr "3" jest błędna.
JB

: 2004-11-14, 12:11
autor: Marek T
Na Bugu - ale w jakim rejonie?
Chyba nie zapuszczali się pod Małkinię?

: 2004-11-14, 12:42
autor: JB
Marek T pisze:Na Bugu - ale w jakim rejonie?
Chyba nie zapuszczali się pod Małkinię?
Przypuszczam, że chodzi o Bugo-Narew pod Modlinem.
JB

: 2004-11-14, 13:48
autor: Marek T
Nie mam pod ręką żadnej książki o I wojnie światowej.
Chyba byli na górnym odcinku rzeki - w OW jest zdjęcie z Drohobycza.
Ciekawe, jak to wyglądało odnośnie rozgraniczenia strefy niemieckiej i austriackiej.

: 2004-11-14, 14:05
autor: Nemo 1
A może jednak te "literowe" austriackie motorówki pływały po Bugu, a nie Bugo-Narwii (według dzisiejszej terminologii: Narwii)?
W II części artykułu K. Schrotta (Okręty Wojenne Nr 62) jest mowa, że służyły na Bugu. Po wyparciu Rosjan z centralnej Polski Lubelszczyzna, przez którą Bug przepływa znalazła się pod austracką okupacją. Front przesunął się daleko na wschód, ale walczącym wojskom potrzebne było zaopatrzenie, miał miejsce wywóz różnych towarów do Austrii. Dla potrzeb transportowych Austriacy rozbudowywali tam linie kolejowe o normalnej szerokości torów, kolejki wąskotorowe i takie jednostki, jak omawiane przez nas motorówki, służące, powiedzmy w charakterze holowników na Bugu, na pewno by im się przydały.

: 2004-11-18, 23:31
autor: W.Danielewicz
Flotylla na Bugu została utworzona w 1916 roku. Podlegała organizacyjnie 4 Armii, którą dowodził gen.pułk. von Kirbach. Składała się ona z kilku motorówek, załoga składała się z saperów i żołnierzy piechoty. Jej zadaniem była ochrona komunikacji rzecznej i holowanie galarów z płodami rolnymi. dowództwo mieściło się w Dorohusku tam też była stacja kolejowa gdzie rozładowywano towar z galarów. Dowódcą kuk Bugflottille był czech kpt. Bresch a jego zastępcą węgier inż kapt. Burchardt. Oddziały mieściły się w Gródku i Dubience. Rozformowana w X 1918 roku to tak w skrócie. A zakres działalności to Włodawa - Strzyżow. powyżej Włodawy urzędowali juz Niemcy

Żegluga na Bugu w latach 1890-tych

: 2004-11-23, 20:02
autor: Nemo 1
W świetle rosyjskich danych, żegluga parowa na "rosyjskim" odcinku Bugu (po rosyjsku:"Zapadnyj Bug") przedstawiała się w latach 1890-tych następująco:

I. Spisok riecznych parowych sudow jewropiejskoj Rossji pławawszich w 1892 godu, Statisticzeskij Otdieł Ministierstwa Putiej Soobszczenija, S.-Petersburg 1893

1. "Jednostki komercyjne" (ujęte w akwenie:Bassiejn r. Wisły, który obejmował i ten ich Zapadnyj Bug i Narew) uwzględniona rubryka: Miesto pławanija sudna

Nie wykazano żadnych jednostek!

2. Parowyja suda Ministierstwa Putiej Soobszczenija:

- Wisła (ex. Nasr-Eddin-Szach), Nr w spisie: 1840, rok budowy: 1886, Miejsce budowy: s. Bieżicy, Brianskogo y., zaw. Brianskij rielsoprokati. (??), status: służbowy, akwen: Wisła, Zapadnyj Bug,

II. Spisok parowych sudow pławawszich po wnutriennym wodnym putam jewropiejskoj Rossji w 1897 godu, tenże sam Statisticzeski Otdieł, S.-Peterburg 1898

1. "Jednostki komercyjne"

Nie wykazano żadnych jednostek!!

2. Parowyja suda Ministierstwa Putiej Soobszczenija

- Bug, (ex. San), Nr w spisie: 2779, rok budowy: 1892, Miejsce budowy: Finlandia, Abo, Kriejton i. K. (pisownia rosyjska) status: służbowy, akwen: Brest-Litowsk - Serock,

- Pina, (barkas) Nr w spisie: 2841, rok budowy: 1895, miejsce budowy: Pińsk, zaw. Obrien-de-Lassi, status: służbowy akwen: Dniepr, Bugskaja Sistema, Z.-Bug,

III. Spisok riecznych parowych sudow jewropiejskoj Rossji po pierepisi 1900 goda, S.-Peterburg 1902

1. "Jednostki komercyjne"

- Robert (holownik) Nr w spisie: 2632, rok budowy: 1866, miejsce budowy: Magdeburg, Niemcy, akwen: Wisła, Z.-Bug, Narew, Elba, Oder i Warta,

- Perkun, (pasażerski), Nr w spisie: 2640, rok budowy: 1891, miejsce budowy: Frankfurt n. Odrą, zaw. Gutmana, akwen: Drohiczyn - Brest Litowsk,

2. Parowyja suda Ministierstwa Putiej Soobszczenija

- Bug - ten sam, co w 1892.

Pina dostała przeniesienie.

Jak widać z powyższych danych bardzo nikła ta parowa żegluga - i prywatna i rządowa w ww. okresie na "Zapadnym Bugu" była. I dobrze, bo czytanie bukiew w starym stylu średnio mi się podoba!

: 2004-11-24, 22:43
autor: W.Danielewicz
Andrzej napisałeś tak:
- Wisła (ex. Nasr-Eddin-Szach), Nr w spisie: 1840, rok budowy: 1886, Miejsce budowy: s. Bieżicy, Brianskogo y., zaw. Brianskij rielsoprokati. (??), status: służbowy, akwen: Wisła, Zapadnyj Bug,

Masz może jego parametry ?

: 2004-11-25, 19:13
autor: Nemo 1
"Spisok" 1892 zawiera następujace dane "Wisły":
45 KM normalne, 170 indykowanych, długość najw. 18, szer. 2, wys. 1. zan. 2, 3, głóny materiał, z którego zbudowano kadłub - stal, kadłub, maszyny i kotły zbudował w 1886 wymieniony przeze mnie producent. Niestety, nie mam objaśnień do wszystkich rubryk, w których zawarte są dane. Postaram się uzupełnić ten brak, ale od razu to nie nastąpi.

PS. Ja nie Andrzej, ja Jacek.

: 2004-11-25, 20:29
autor: a-v-m
Waldek!

To byl rzeczywiscie Jacek, ktory sam sie wydal.
Wymiary ktore Jacek podal to w wierszniach :-)
kolowy zelazny zbud Brianskij Zawod.
1 maszyna typ compound 1 kociol typ lokomotywowy

1888 nadal nie mamy tego spisu :-(
1892 WISLA ex NASR EDDIN SZACH MPS
1897 KIEV MPS (sluzba Loew-Jekaterinoslaw)
1900 KIEV MPS (sluzba ujsciwe rzeki Prypeci - Gradzisk)
130x36/18x8(wysokosc) w stopach
1901 nowy kociol Juzno_Russkij Zowod, Kijow
1906 KIEV MPS (rzeka Dniepr i jej doplywy)
135x33'5''/17'3''x8(wysokosc) w stopach 45nominalnych/135 indykowanych KM
1918 KIIV Ukrainski
3.1919 mobilizowany w skladzie Dnieprowskiej flotylli (1 KM)
(min okret sztabowy)
27.8.20 zwrocony wladzom cywilnym
192. Gosparochodstvo
6.1927 ponownie mobilizowany jako koszarka dla kutrow pancernych