Strona 1 z 1
Japońskie okręty podwodne
: 2014-04-23, 19:54
autor: Baca
Witajcie,
Chciałbym poruszyć następujące kwestie.
W " Imperial Japanese Navy Submarines 1941-45 " Marka Stille oraz w " Submarines of the Imperial Japanese Navy 1904-1945 " Normana Polmara i Dorra B. Carpentera jest informacja, że niektóre okręty typu B1 miały mieć zdemontowane wyposażenie lotnicze a w to miejsce zamontowano drugą armatę 5,5 cala. Wszystko dobrze, ale jakich okrętów mogło to dotyczyć? I-27,I-26,I-36,I-37,I-38 Te dotrwały wystarczająco długo by przejść taką modyfikację ( oczywiście I-36 i I-37 zostały przerobione na nosiciele Kaitenów i o ile wiem I-37 do końca swego istnienia zachował hangar i katapultę więc odpada ) , niestety nie znalazłem takiej wzmianki w dziejach tych okrętów na przykład na combinedfleet.com, także choć mogę pochwalić się sporą kolekcją zdjęć japońskich op-ów nie widziałem czegoś takiego w swoich zbiorach. Czy coś takiego faktycznie istniało ( jeśli tak to z chęcią obejrzał bym jakieś zdjęcie takiej przeróbki ) czy też może doszło do pomylenia przez aliantów typu B1/2 z typem C3, który to był faktycznie bardzo podobny niemalże bliźniaczy pod względem kadłuba, nosił dwie pięć i pół calówki oraz pojawił się w późniejszej fazie wojny?

Sylwetka typu B1 / C1 w materiałach alianckich wskazuje na częste mylenie obu typów a nawet uznawanie ich za z grubsza jeden.
Druga sprawa, w rzeczonych książkach znajduje się informacja, moim zdaniem błędna według której I-17 posiadał odwrotnie jak w przypadku reszty typu B1 armatę w przedniej części a hangar z wl na rufie. Po co japończycy budowali by takiego cudaka, poza tym czy przypadkiem nie jest to pomyłka z I-7? イ-17 i イ-7 pisane odpowiednią czcionką i widoczne pod odpowiednim kątem mogą zlać się w jeden napis o jak na przykład na tym obrazie bliźniak I-7. Czy nie przypomina to I-18, choć dobrze wiadomo, że nie może być to ten nosiciel typu C1:
Trzecia kwestia dotyczy tego, kogo konkretnie gdzie amerykanie topili pod Leyte. Co konkretnie stało się z okrętami I-26, I-46 i I-54. Zazwyczaj przyjmuje się, że I-46 padł ofiarą niszczycieli Helm i Girdley, I-54 ofiarą Richarda M.Rowella co tym razem w końcu zatopił okręt przeciwnika, w rejonie Leyte, armijny Yu-2 miał paść ofiarą niszczycieli Pringle, Renshaw, Waller i Saufley i ma to być być podobno jedyne pewne zatopienie ( wrak miał być badany przez nurków amerykańskich i nawet podniesiony ) Co w takim wypadku ze znalezioną kiedyś przeze mnie wersją o tym jak to jeden lub dwa amerykańskie dd topią w walce na powierzchni pośród filipińskich wysepek artylerią duży japoński okręt podwodny. Prawdę powiedziawszy to każdy autor pisze co innego lub powiela innych, więc jak to w końcu było. Co stało się z I-26 i innymi op pod Leyte, czy w ogóle da się tą zagadkę rozwikłać?
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-04-24, 10:09
autor: MiKo
Baca pisze:... armijny Yu-2 miał paść ofiarą niszczycieli Pringle, Renshaw, Waller i Saufley i ma to być być podobno jedyne pewne zatopienie ( wrak miał być badany przez nurków amerykańskich i nawet podniesiony )...
Żeby by było trudniej, w raportach Wallera zdaje się było, że japoński okręt odpowiadał ogniem 3-calowej armaty, co by wykluczało armijnego tobołka
Skąd info o nurkowaniu i podniesieniu wraku?
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-04-24, 15:50
autor: Baca
MiKo pisze:Baca pisze:... armijny Yu-2 miał paść ofiarą niszczycieli Pringle, Renshaw, Waller i Saufley i ma to być być podobno jedyne pewne zatopienie ( wrak miał być badany przez nurków amerykańskich i nawet podniesiony )...
Żeby by było trudniej, w raportach Wallera zdaje się było, że japoński okręt odpowiadał ogniem 3-calowej armaty, co by wykluczało armijnego tobołka
Skąd info o nurkowaniu i podniesieniu wraku?
W dyskusji na warsailorsach
http://warsailors.com/forum/read.php?1, ... #msg-22607 Sander Kingsepp porusza takie zdanie, po sprawdzeniu informacji wynika jednak, że gościu chyba musiał się pomylić, podniesiony został Yu-3, który to zatonął w innym rejonie Filipin.
W takim wypadku wychodzi jeszcze ciekawsza sprawa, albo amerykanie uznali wystrzały z 37-ki za większą armatę albo okręt zniszczony przez nich musiał być inną jednostką. W takim wypadku kto? Ro-boaty przebywały w innym rejonie ( za The Japanese Submarine Force and the World War II ) i chyba żadnemu nic się nie stało. Na dobrą sprawę chyba jedynie koniec I-38 i I-41 nie budzi wątpliwości.
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-04-24, 22:01
autor: MiKo
Wyraźnie rozróżniali machine gun i larger gun

- waller.jpg (180.35 KiB) Przejrzano 14078 razy
W notatkach mam, że to był I-46 (a Helm topił I-54), ale nie wiem skąd to info... BTW Rowell topił swoją submaryne 26, a nie 24 jak piszą na combined
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-04-25, 18:48
autor: Baca
Opis nie pozostawia wątpliwości, że zatopionym ostrzałem na powierzchni musiał być jakiś duży okręt podwodny. Dzięki za wrzucenie skanu. Wersja o I-26 zatopionym jeżami Richarda M. Rowella i I-54 przez Helma także wydaje się prawdopodobna, co też tak samo podaje The Japanese Submarine Force of ww2.
Zagadka była by wtedy tyle o ile wyjaśniona, pozostaje jedynie pytanie co się stało z Yu-2? Jeśli nie te 4 dd to kto? Amerykańskie okręty co najmniej kilkakrotnie atakowały wtedy japońskie op-y, z lotnictwem pewnie było podobnie.
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-11, 08:50
autor: shigure
Ogarnąłem się z egzaminami to mogę nieco "odsapnąć"

). Co do typu Otsu Gata to zamiana o której wspominasz, czyli wyposażenie lotnicze na działo 140 mm. miała miejsce w 1940 roku ale nie wiem na obecną chwilę jakich okrętów dotyczyła. Co zaś do pomyłki I-17 z I-7 to nie wydaje mi się aby oceniano to tylko na podstawie jednego zdjęcia. Porównaj zresztą obie sylwetki. Fakt że I-17 powstał na bazie Junsenów 3 ale przecież różnią się od siebie znacznie. Tak więc wygląda na to że Japończycy stworzyli "czarną owcę" w rodzinie

). Co zaś do zatopień to przyznaję się że to baaaardzo ciężka sprawa i podziwiam Cię Ciebie za zapał w tek kwestii. Swego czasu próbowałem "pogrzebać" w okrętach armijnych i spotkałem małe artykuliki z gazety Mare Island "Grapevine " z czerwca 1945 roku (pewnie na nie trafiłeś bo nie trudno o to) z których wynika że "przytargano do oglądania" Yu-3. Z Yu-2 przeważnie spotykałem się z wersją podaną przez Ciebie że dokonały tego wspomniane cztery niszczyciele. Na marginesie powiem że do Normana Polmara i Dorra B. Carpentera zaczynam podchodzić z rezerwą. Polecam (choć pewne widziałeś) J.W.Apałkow-Bojewyje korabli japonskogo flota Podwodnyje lodki 1918-1945
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-13, 20:55
autor: Baca
Wynika z tego, że mamy jeszcze bardziej pogmatwaną sprawę, bowiem znalazłem jeszcze kolejną informację o tym, że zdjęcie wyposażenia lotniczego na 140-kę zastosowano także w typie B2 ( Za Ospreyem ). Wtedy jest do sprawdzenia już 26 okrętów. Oczywiście część z nich można już od razu skreślić, bowiem dane jednoznacznie wskazują, że nie mogły przejść takiej modyfikacji ( Będą to na pewno I-19, I-25, I-27, I-29,I-30,I-33,I-35,I-36,I-37,I-44 - są zdjęcia albo informacja o usunięciu wyposażenia lotniczego), . Strasznie to pokręcone.
Sprawa I-17. Pierwsze pytanie jakie sobie zadaję, to ; jaki byłby tego cel? tak konstruować jeden okręt z typu gdy pozostałe budujemy według jednego planu, no chyba, że w jego przypadku różnic było więcej. Zdaje mi się, że kiedyś widziałem zdjęcie I-17 i wyglądał poprawnie ( choć nie mam go na kompie, w ogóle go nie mam i nie wiem gdzie je znalazłem więc nic nie przesądzam ) Z chęcią zobaczył bym zdjęcie takiej nowej "Matsushimy" - analogia sama przez się się nasuwa.
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-25, 11:55
autor: shigure
Mogę tylko spekulować odnośnie I-17. Być może ktoś wpadł na pomysł aby spróbować przestawić wyposażenie lotnicze w jakimś celu?. Powtarzam to tylko moje spekulacje niczym nei podparte. Zdecydowanie łatwiej (z oczywistych powodów) jest z przebudową pod "Kaiteny". Swego czasu z Shinano poszukiwaliśmy "zaginionego działa" na I-14, też z marnym skutkiem

Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-25, 19:03
autor: Baca
Wygląda na to, że powód doświadczalno-badawczy to chyba była by jedyna przyczyna takiej a nie innej zabudowy, jeśli było to prawdą; to tylko w 100% to potwierdzi lub zaprzeczy pojawienie się zdjęć. Póki co takich nie widziałem i nie wiem czy istnieją.
PS.Nadal nurtują mnie te 2*I 140 mm i przeróbki przeciwlotnicze.
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-26, 13:45
autor: Shinano
Baca pisze:Wygląda na to, że powód doświadczalno-badawczy to chyba była by jedyna przyczyna takiej a nie innej zabudowy, jeśli było to prawdą; to tylko w 100% to potwierdzi lub zaprzeczy pojawienie się zdjęć. Póki co takich nie widziałem i nie wiem czy istnieją.
PS.Nadal nurtują mnie te 2*I 140 mm i przeróbki przeciwlotnicze.
U Hashimoto w "Sunk" jest napomknięta informacja, że niektórym okrętom - konkretnie tym podróżującym do Europy zdejmowano wyposażenie lotnicze i montowano dodatkowe uzbrojenie - m.in. jeden z pary I-7 lub I-8 miał zamontowaną podwójną armatę 140 mm (bodajże, nie pamiętam teraz kalibru) - jest o nim wzmianka u Polmara, są zdjęcia tej konfiguracji w Kojinsha - może tam możnaby znaleźć informację o I-17 (?).
Trzeba by poszukać u Japończyków, czasami ciekawe sprawy są tylko w napisach pod zdjęciami.

Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-26, 14:17
autor: Baca
To akurat czytałem. Okręty z misji Yanagi była naprawdę ciekawie przerabiane, jak chociażby I-29 powracający z Flakvieringiem, 37-ką i 25-ką. No właśnie, jak to było z tymi Junsenami 3; "rzeźnik" na pewno miał zamontowaną 1*II 140mm, a gdzieś się spotkałem z informacją (nie powiem już w której książce, bo nie mogę tego znaleźć ), że I-7 też miał przejść taką modyfikację zanim go rozbili na Aleutach - armaty specjalnie przygotowane dla tego typu czy coś w ten deseń.
W modyfikacjach przeciwlotniczych, chodzi mi o coś takiego jak miał przejść I-37 czyli 25 przed kioskiem i na kiosku, albo I-8 pod koniec wojny. Przypadkiem, I-45 nie dostał 3*II 25mm? To akurat nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem z Apałkowa.
Masz może Shinano dostęp do tej książki vol.12 z Kojinsha/-y? Ja mam jakieś dwie japońskie książki, jedna o typie Otsu, Hei, Tei i podobnych a druga o Sen Toku i serii RO. Tam jest mnóstwo zdjęć ale okładki wyglądają inaczej na pewno niż tej książki z Kojinshy.
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-26, 19:10
autor: shigure
...to co posiadasz to może być całkiem fajna rzecz

Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-26, 20:42
autor: Baca
Tak wyglądają okładka, każda książka po 63-65 stron:
Dorwane gdzieś w nieskończonych czeluściach internetu.
Jakby ktoś był zainteresowany to proszę się nie krępować:D
Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-27, 14:47
autor: shigure
I-400 posiadam ale przyznam szczerze że na tą wyżej to jestem łasy jak kot na poranną śmietanę

Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-28, 07:36
autor: Shinano
shigure pisze:I-400 posiadam ale przyznam szczerze że na tą wyżej to jestem łasy jak kot na poranną śmietanę

Shigure, przecież my to mamy. Na płytach. Omawialiśmy tę ksiażkę przy okazji I-7, tam jest to słynne zdjęcie z dwururką

Re: Japońskie okręty podwodne
: 2014-05-28, 15:58
autor: shigure
..jeszcze raz dzięki Baca za przesyłkę. Shinano powiem Ci że być może mi się gdzieś zapodziało, albo zmęczony jestem bo wydawało mi się że tego nei posiadam
