Scout cruiser - pytanie
: 2013-09-02, 23:04
Pytanie jest proste - jaka jest prawidłowa polska nazwa tej podklasy?
Marek-1969 pisze:krążownik rozpoznawczy ???
A taka mi potrzebnaTadeusz Klimczyk pisze:Trudno tu o zgrabną i zwięzłą nazwę tej podklasy krążowników.
I tak zostanie. THX.Tadeusz Klimczyk pisze:użyłbym słowa "zwiadowczy"
Nie bardzo rozumiem kryteria kwalifikacji do kategorii "niszczycieli z prawdziwego znaczenia" ale rzeczywiście każdy może tu mieć swoją osobistą klasyfikację. Natomiast z całą pewnością nie jest tak, jak piszesz, że klasie "scout cruisers" dorobiono funkcję Flotilla Leaders. Wręcz przeciwnie - celowo zbudowano je do pełnienia tej roli - miały być jednostkami osłaniającymi "niszczyciele z nieprawdziwego znaczenia". Inna sprawa, że prędkość budowanych niszczycieli, których rola w Royal Navy z każdym rokiem przybierała na znaczeniu rosła szybciej niż jednostek przypisanych im jako ochrona. Dopiero głębsze studia nad strategią wojny z Niemcami dokonane po 1910 r. doprowadziły do powstania pierwszych "scoutów" mających odpowiednie proporcje prędkości i siły ognia w stosunku do niszczycieli (typ "Arethusa").Uważam, że DD z prawdziwego znaczenia (powyżej 500 t) powstały nieco póżniej niż klasa SC i będę jednak stał na stanowisku, że używanie SC jako FL to efekt braku odpowiednich jednostek (odpowiednich szybkich).
I chyba właśnie w terminologii się najbardziej rozmijamy - dla mnie to płynne przejście:Tadeusz Klimczyk pisze:Gdybym opisywał jakąś akcję bojową z udziałem tych okrętów (np. zatopienie Pathfindera) to napisałbym "mały krążownik" bez wdawania się w terminologiczne dywagacje. Gdybym natomiast opisywał klasę lub historię krążowników z tego okresu to użyłbym słowa "zwiadowczy" albo "krążownik lider niszczycieli" bo to opisuje do jakich zadań te jednostki zostały zbudowane.
Dla mnie ten schemat wyglądał tak:I chyba właśnie w terminologii się najbardziej rozmijamy - dla mnie to płynne przejście:
- 2nd class cruisers --------------------> light cruiser
- 3rd class cruisers --> scout cruiser ---> light cruiser.
Ale właśnie tu była duża zmiana - 3rd class i SC stanowiły trzon sił przybrzeżnych.AvM pisze:Ale chcialbym zwrocic uwage ze nie chodzi t o rozwoj poszczegolej klasy, tylko o planowanie strategiczne dutzych i wielkich flot.
Na pewno nie - to pojawiło się później w postaci takich jednostek jak chilijskie Lynche (czyli brytyjskie Faulknor class) czy rumuńskie Marasti (czyli włoskie Aquila) - wielkie DD które były budowane do roli SC.AvM pisze:I nastepne czy scouts byly krozaownikami czy tez rozwinieciem TGB.
A kiedy przestano budować typowe 3rd class ?Tadeusz Klimczyk pisze:Dla mnie ten schemat wyglądał tak:I chyba właśnie w terminologii się najbardziej rozmijamy - dla mnie to płynne przejście:
- 2nd class cruisers --------------------> light cruiser
- 3rd class cruisers --> scout cruiser ---> light cruiser.
3rd class cruiser ----> light cruiser
scout cruiser ------> light cruiser
Innymi słowy "scouty" powstały obok 3rd class cruisers gdyż uznano, że te ostatnie ze względu na małą prędkość nie nadają się do współdziałania z niszczycielami. Obie grupy rzeczywiście stopiły się w to, co dzisiaj nazywamy lekkim krążownikiem. To jest oczywiście dzielenie włosa na czworo no ale za to jak ciekawe !